AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Del Skrevet 29. mars 2016 Hei. Jeg sliter veldig med tvangstanker for tiden. Så myr at jeg ikke fungerer 100% i hverdagen.. Det hele startet da jeg fikk lappen. Bare en liten hump i veien får jeg en følelse av at jeg har kjørt på noen, og etter hver biltur jeg tar så får jeg en følelse når jeg kommer hjem at jeg har kjørt på noen. Ofte kan jeg gå ut igjen for å kjøre tilbake samme rute bare for å sjekke.. Selv om jeg vet innerst inne at det ikke har skjedd noe. Etter jeg kjøpte meg leilighet ble det verre. Nå er jeg redd for alt nesten. Er komfyren slått av? Oppvaskemaskin osv.. Er døren låst? Uansett hvor mange ganger jeg sjekker, så stoler jeg ikke på meg selv. Kan stå foran komfyren å se på den i opp til 10-15 minutter før jeg er sikker på at den er av. Dette gjør at jeg noen ganger nesten kommer for sent på jobb og i forelesninger. I tillegg har jeg begynt å få en følelse av at noe fælt kommer til å skje om det ligger klær på gulvet når jeg legger meg om natten. Feks at genseren som ligger på benken på badet har armen i gulvet, så tenker jeg at samboeren min dør på jobb i morgen. Jeg vet at dette er helt absurde tanker, men det går bare ikke ut av hode.. I det siste har jeg begynt å få seksuelle tvangstanker, som jeg blir kvalm av.. noen som har vært i samme situasjon? Kan en psykolog hjelpe? Hilsen en fortvilet mann på 24 Anonymkode: b6331...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna Maria Skrevet 30. mars 2016 #2 Del Skrevet 30. mars 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg sliter veldig med tvangstanker for tiden. Så myr at jeg ikke fungerer 100% i hverdagen.. Det hele startet da jeg fikk lappen. Bare en liten hump i veien får jeg en følelse av at jeg har kjørt på noen, og etter hver biltur jeg tar så får jeg en følelse når jeg kommer hjem at jeg har kjørt på noen. Ofte kan jeg gå ut igjen for å kjøre tilbake samme rute bare for å sjekke.. Selv om jeg vet innerst inne at det ikke har skjedd noe. Etter jeg kjøpte meg leilighet ble det verre. Nå er jeg redd for alt nesten. Er komfyren slått av? Oppvaskemaskin osv.. Er døren låst? Uansett hvor mange ganger jeg sjekker, så stoler jeg ikke på meg selv. Kan stå foran komfyren å se på den i opp til 10-15 minutter før jeg er sikker på at den er av. Dette gjør at jeg noen ganger nesten kommer for sent på jobb og i forelesninger. I tillegg har jeg begynt å få en følelse av at noe fælt kommer til å skje om det ligger klær på gulvet når jeg legger meg om natten. Feks at genseren som ligger på benken på badet har armen i gulvet, så tenker jeg at samboeren min dør på jobb i morgen. Jeg vet at dette er helt absurde tanker, men det går bare ikke ut av hode.. I det siste har jeg begynt å få seksuelle tvangstanker, som jeg blir kvalm av.. noen som har vært i samme situasjon? Kan en psykolog hjelpe? Hilsen en fortvilet mann på 24 Anonymkode: b6331...999 Hei! Når man sliter med tvangstanker så er det en god ide å begynne på medisiner. Et SSRI som cipralex, zoloft, seroxat med mer. Ofte må en opp i dobbelte doser av det som en bruker ved depresjon. Så om du allerede går på medisiner kan det være at du trenger å justere dosen din. Folk med ocd får vanligvis svært lite bivirkninger av SSRI. Du kan også gå til en psykolog, men bare psykologhjelp uten medisinering er ofte ikke nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Del Skrevet 30. mars 2016 Bor du rundt Bergen, eller har mulighet til å reise dit? Har hørt mye bra om Gerd Kvale og Bjarne Hanssen. http://psykologisk.no/2015/01/arets-nyvinning-intensiv-ocd-behandling/ Anonymkode: 103e5...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kajal Skrevet 30. mars 2016 #4 Del Skrevet 30. mars 2016 Eksponering med responsprevansjon (ERP) er effektivt ved tvangstanker. En psykolog vil definitivt kunne hjelpe deg. Mange steder har egne "OCD-team" innenfor helseforetakene. Snakk med fastlegen din om henvisning. Mange blir kvitt dette uten medisiner. Ville prøvd behandlingen med minst bivirkninger først (terapi), så kan du tenke på medisiner om dette ikke er tilstrekkelig hjelp for deg Du kan også sjekke ut tv-serien "psyk forandring" som gikk på TV3 for noen år siden for å få et inntrykk av hvordan behandlingen fungerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #5 Del Skrevet 30. mars 2016 5 timer siden, Anna Maria skrev: Hei! Når man sliter med tvangstanker så er det en god ide å begynne på medisiner. Et SSRI som cipralex, zoloft, seroxat med mer. Ofte må en opp i dobbelte doser av det som en bruker ved depresjon. Så om du allerede går på medisiner kan det være at du trenger å justere dosen din. Folk med ocd får vanligvis svært lite bivirkninger av SSRI. Du kan også gå til en psykolog, men bare psykologhjelp uten medisinering er ofte ikke nok. Jeg har prøvd både zoloft og seroxat. Begge ga meg LITT mindre angst, men begge gjorde så jeg fikk mer tvangstanker. Jeg anbefaler det ikke. Bivirkningene jeg fikk av disse er heller ikke særlig gøy. Anonymkode: 3ade5...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå