Gå til innhold

Boutgift - Eie vs leie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

yup, det er to separate hybler på ca. 20 kvm hver, midt i Oslo. Ganske nice :) 

Anonymkode: 0b9eb...7c7

Haha, det var bolighaien sin :-D Kjøpte du dem slik eller har du bygget om? 

Anonymkode: f8bf6...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 6. februar 2016 at 18.33, AnonymBruker skrev:

Hvor mye betaler du i boutgift?

Eier eller leier du?

Hvordan type bolig og størrelse er det?

Anonymkode: 427ee...3a5

Boutgift: ca 30 000 kr i mnd (kommunale avgifter, strøm, Internett, vaskehjelp, gartner etc).

Eier.

Enebolig på 480 km2 + have på 2 mål. Oslos beste vestkant. 

Anonymkode: bf632...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.2.2016 at 19.44, 82girl skrev:

Eier, 150 kvadrat hus med stor tomt, 6000 kr i mnd i huslån (snart 7500 kr) 

 

 

Den 6.2.2016 at 20.13, icom skrev:

jeg har boliglån. betaler ca 6600kr og 4000kr av disse er nedbetaling av lån.. så da putter jeg 4000kr i lomma hver mnd..

helt topp :)

 

 

 

Den 6.2.2016 at 20.14, Mythic skrev:

Eier liten enebolig på ca 120 kvm, tomt på ca 1 mål og dobbel utebod på ca 30 kvm. Huslånet er på ca 7500,- pr mnd.

 

Den 6.2.2016 at 22.45, AnonymBruker skrev:

Betaler 6500 mnd i boliglån. 139m2 enebolig

Anonymkode: 301ec...6ce

 

Den 7.2.2016 at 14.48, AnonymBruker skrev:

Eier hus på 120 kvm, betaler i overkant av 10 000 i mnd på boliglån.

Anonymkode: 7f735...b0c

 

22 timer siden, Raggy skrev:

Eier alene, ca 200 kvadrat (endel skråtak så det beregnes kun ca 150) enebolig, stor tomt uti gokk, ca tre kvarters kjøring med bil til to byer. Betaler 5300kr i lån pr mnd

 

Den 7.2.2016 at 13.40, prt90 skrev:

Mye rare måter å regne boutgifter på her..

Hvis du eier så bør vel Boutgift bør vel være fellesutgifter, vedlikehold og renter og skatter/kommunale avgifter. Nedbetaling på boliglån er ikke en boutgift, det er sparing. Eventuelle leieinntekter og skattefradrag kan trekkes fra. For å få et fornuftig regnestykke  på eie/leie må man også regne renter på egenkapitalen som en del av boutgiftene.

Sier meg enig med sistemann her. Man kan ikke sammenligne epler og pærer. 

Alle dere som oppgir kun lån, det er jo bare en del av kostnaden. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. februar 2016 at 12.47, AnonymBruker skrev:

Eier med ektefellen, rekkehusleilighet, selveier. Har de siste par årene kun betalt renter, ikke avdrag, på lånet. Har ca 3500 i renteutgifter pr mnd (lånet er på 1,2 mill.) Leiligheten er verdt ca 2,7 mill. Ikke husleie pga det er selveier.

I tillegg kommer utgifter som kommunale avgifter og slikt, men det vet jeg ikke nøyaktig hva blir i måneden.

Anonymkode: 56b6d...8dc

Har du høy rentesats?

Jeg har like over 1.3 mill i lån, men betaler bare ca 2200 i renter per mnd.

Anonymkode: 9b4b8...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 300, 250 kvm hus, alene. vurdere å selge.

Anonymkode: 377a5...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
12 timer siden, smilo skrev:

 

 

 

 

 

 

Sier meg enig med sistemann her. Man kan ikke sammenligne epler og pærer. 

Alle dere som oppgir kun lån, det er jo bare en del av kostnaden. 

 

 

Vedlikehold ja. Det er ikke all verden pr år i min leilighet. Den er ikke så stor. Ytre bygnings vedlikehold er med i felleskostnadene, og indre vedlikehold er virkelig ikke verdt å ta med i budsjettet. Større investeringer - som f.eks utskiftning sv kjøkken blir noe annet, som jeg eventuelt må spare til. Det anser jeg som en investering, og ikke så mye vedlikehold. Jeg skiftet ut dusjscenen og hodet i fjor, det kom på noen hundrelapper. Året før installerte jeg oppvaskmaskin. Det kom på 3.000. Hvis jeg drar på kan keg jo si at jeg har hatt 6.000 i de årene jeg har bodd her. Det er 1000/år, under hundrelappen pr måned. Kan ikke helt se at det velter budsjettet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eier: betaler 9400kr i mnd på lånet + 3000kr i fellesutgifter, altså totalt 12400kr. 3-roms leilighet på  68kvm. Eier med samboer.

Anonymkode: d94c1...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier, 90 kvm, 3-roms, rett utenfor Oslo. Husleie er 8500 kr og ca 800 i strøm (gjennomsnitt for et år).

Anonymkode: 57dd9...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 8.03, Blondie65 skrev:

Vedlikehold ja. Det er ikke all verden pr år i min leilighet. Den er ikke så stor. Ytre bygnings vedlikehold er med i felleskostnadene, og indre vedlikehold er virkelig ikke verdt å ta med i budsjettet. Større investeringer - som f.eks utskiftning sv kjøkken blir noe annet, som jeg eventuelt må spare til. Det anser jeg som en investering, og ikke så mye vedlikehold. Jeg skiftet ut dusjscenen og hodet i fjor, det kom på noen hundrelapper. Året før installerte jeg oppvaskmaskin. Det kom på 3.000. Hvis jeg drar på kan keg jo si at jeg har hatt 6.000 i de årene jeg har bodd her. Det er 1000/år, under hundrelappen pr måned. Kan ikke helt se at det velter budsjettet? 

Nytt bad/kjøkken/osv er også vedlikehold, og man må avsette penger til det. Bad kan avskrives over f.eks 20 år. Mao ca 1 kroner i måneden i vedlikeholdsutgifter bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. februar 2016 at 8.29, AnonymBruker skrev:

Haha, det var bolighaien sin :-D Kjøpte du dem slik eller har du bygget om? 

Anonymkode: f8bf6...c1e

vi kjøpte den slik, og vi håper på å sitte på den lenge for det er en vanskelig leilighet å selge igjen. Den kostet 5400 000 for ett år siden, og da fikk vi den under takst. De fleste med ett budsjett på over 5 mill ønsker større boplass enn det vi har. Men vi er veldig fornøyd med liten boplass og masse leieinntekter :) 

Anonymkode: 0b9eb...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/6/2016 at 18.33, AnonymBruker skrev:

Hvor mye betaler du i boutgift?

Eier eller leier du?

Hvordan type bolig og størrelse er det?

Anonymkode: 427ee...3a5

Betaler rundt 4950 I lån. med alle utgifter så blir det vel rundt 8.000kr hver mnd.

Eier.

Enebolig på 1 flate som jeg er veldig veldig fornøyd over. 125kvm. 

Anonymkode: 13948...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier enebolig med utleieenhet, ca 185 m2 boflate totalt, og har følgende boutgifter:

Lån, avdrag og renter: 10600 kr mnd

Boligforsikring: ca 1000 kr mnd

Kommunale avg: ca 1600 kr mnd

Vedlikehold av hus og hage: ca 1500 kr mnd i gjennomsnitt over de siste 15 årene. (ca 300 000 kr fordelt på 15 år)

Anonymkode: 851cc...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leier av samboeren min som eier. 3000 kr i mnd for 50 kvm. Det er halvparten av renter og kostnader. 

Anonymkode: c7457...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.2.2016 at 13.40, prt90 skrev:

Mye rare måter å regne boutgifter på her..

Hvis du eier så bør vel Boutgift bør vel være fellesutgifter, vedlikehold og renter og skatter/kommunale avgifter. Nedbetaling på boliglån er ikke en boutgift, det er sparing. Eventuelle leieinntekter og skattefradrag kan trekkes fra. For å få et fornuftig regnestykke  på eie/leie må man også regne renter på egenkapitalen som en del av boutgiftene.

 

 

Det er forskjell på utgift og kostnad.

Renter og avdrag er en månedlig utgift.

Anonymkode: 851cc...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...