Gå til innhold

Tovede votter for damer


blå

Anbefalte innlegg

Som sagt, er det noen som vil dele en votteoppskrift med meg på tova votter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

jeg har brukt en vanlig votteoppsskrift, med 44 masker i opplegg. Men med pinner nr6 ble det votter som egnet seg godt for toving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

tova ting krymper som regel ca en tredel, så en vott som er ca så mye større vil tove i passe størrelse, med litt strekk og forming går det nok bra. husk større pinner.

jeg har tovet votter i artic fra eurporis, trengte ikke så veldig mange masker på store pinner (ca 40 m på ca p 6) og de ble helt fine.

tips: vottene blir ikke elastiske i "vrangborden" så flett en pen snor og strikk inn hull ved håndleddet på votten, trekk en remse plastikk gjennom hullene og knyt fast før du tover så finner du lett hullene igjen.

f.eks flett en snor i flere farger (vottefarge og en eller to matchende farger) og lag en liten dusk i hver ende (eller la trådene henge utenfor knuten, fukt dem og børste dem forsiktig). du kan også brodere på vottene før du tover dem, lag i samme farge som snoren. brodere løse sting så det ikke snurper seg når det er tovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt en vanlig votteoppsskrift, med 44 masker i opplegg. Men med pinner nr6 ble det votter som egnet seg godt for toving.

Det hørtes jo supert ut, da prøver jeg jammen det. har tilfeldigvis pinne 6 liggende.

Men når det kommer til vrangbord. Jeg hadde noen tova votter som var strikket inn akkurat ved håndleddet (tror det var brukt en pinne mindre i 4-5 runder......var det noen som skjønte det ????)

Også om jeg ikke skal ha vrangbord, hvordan gjør jeg nederst sånn at votten ikke ruller seg opp?? om jeg strikker kunn rettmasker etter at jeg legger opp, så vil vel hele votten rulle oppover???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer votteoppskrift. Ensfarget. Har ikke prøvd å strikke med mønster.

Voksen str

Pinne nr. 6

Pt2 dobbelt hele veien (Jeg har brukt Artic kjøpt på Europris (ikke dobbel))

Legg opp 36m.

Rett fram og tilbake 14 cm

Sett av 8m på en tråd, legg opp 8 nye

Strikk til arbeidet totalt måler 24cm

*Strikk 2r sammen, 14r, 2 vridd sammen * Dette gjentas ut pinnen

Strikk en pinne

#strikk 2r sammen 12r, 2 vridd sammen# Dette gjentas ut pinnen

Strikk en pinne

Fell slik på annenhver pinne, med to masker mindre mellom fellingene hver gang til det er igjen 12 m

Strikk 2r sammen ut neste pinne. Fell slik av.

Tommel

Sett de 8m på å strikk opp 8 av de avfelte.

Rett fram og tilbake 7cm

Strikk *2r sammen ut pinnen og en pinne rett* Dette gjøres to ganger.

Fell rett av

Venstre vott: Sett av 8 masker i slutten av pinnen.

Skjønte du? :ler:

Endret av Pimbila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønte ikke helt garntypen. Jeg har noe Gjestedal garn liggende, kan jeg bruke det tror du??

men hvordan blir det nederst ved håndleddet når du ikke har noen runder med vrange masker?? Ruller den ikke opp da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruller ikke, nei. Det blir jo tykt og stivt på en måte. (Hvis det var meg du spurte).

På disse vottene kan du også strikke inn hull og lage bånd å ha rundt håndleddet.

Garntypen din kjenner jeg ikke. Det er jo bare å prøve. En vott er strikket på null komma niks. Det er jo bare fram og tilbake hele tiden. Syr sammen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir riller (siden det du strikker rett hele tiden). Det går sikkert an å strikke rett på den ene og vrang på den andre pinnen, men jeg har ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo fram og tilbake jo. så ikke det jeg. da skjønner jeg vet du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

tips:

når det gjelder garntyper, alt garn som er ren ull som skal håndvaskes kan toves, men jeg mener at vamsegarn og pt2 (kan brukes på samme oppskrifter) fra husfliden og naturgarn no1 fra europris kan nuppe litt.

artic fra europris kan bli litt hardt etter toving.

vær også ops på at bleket hvitt kan være vanskelig å tove, strikket en katteseng med striper en gang (i artic fra europris), og det hvite tovet ikke i det hele tatt. naturhvitt derimot tover godt.

sjekk vaskelappen før du kjøper garn til toving, så slipper du som jeg å lage et par fine votter, som etter hele tre runder i maskinen ble krympet til en stor herrevott og en enda større vott...

prøv også først på lav temperatur (40 g), er lettere å tove to ganger enn å tove en gang og få en liten klump ut av maskinen...

skulle uhellet være ute og det er for mye tovet, prøv å bløte plagget i balsamvann (ca en håndfull hårbalsam i nok lunkent vann til å dekke plagget) og strekk og form, så dypp i rent vann og klem ut balsamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strikket en katteseng med striper en gang (i artic fra europris)

Oi så kult, hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 4 måneder senere...
Her kommer votteoppskrift. Ensfarget. Har ikke prøvd å strikke med mønster.

Voksen str

Pinne nr. 6

Pt2 dobbelt hele veien (Jeg har brukt Artic kjøpt på Europris (ikke dobbel))

Legg opp 36m.

Rett fram og tilbake 14 cm

Sett av 8m på en tråd, legg opp 8 nye

Strikk til arbeidet totalt måler 24cm

*Strikk 2r sammen, 14r, 2 vridd sammen * Dette gjentas ut pinnen

Strikk en pinne

#strikk 2r sammen 12r, 2 vridd sammen# Dette gjentas ut pinnen

Strikk en pinne

Fell slik på annenhver pinne, med to masker mindre mellom fellingene hver gang til det er igjen 12 m

Strikk 2r sammen ut neste pinne. Fell slik av.

Tommel

Sett de 8m på å strikk opp 8 av de avfelte.

Rett fram og tilbake 7cm

Strikk *2r sammen ut pinnen og en pinne rett* Dette gjøres to ganger.

Fell rett av

Venstre vott: Sett av 8 masker i slutten av pinnen.

Skjønte du? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...