Gå til innhold

Farlig å hoppe over mensen?

Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Er det farlig å hoppe over mensen? Jeg synes det er sånn ork med den, blod og gørr og lukt, og løpe på toalettet for å skifte, eller ligge stille i sengen for å ikke lekke. Derfor så har jeg et par ganger hoppet over av praktiske årsaker (reise). Bruker jo flere P-ringer på denne måten da, siden en ny må settes inn direkte etter tre uker istedenfor fire.

Men er det farlig? Kan det skje noe galt inni meg om jeg ikke blør den gangen i månden? Og evt holder det å hoppe over en gang, eller kan jeg gjøre det oftere etter hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

Leste en artikkel om dette for en tid tilbake (april?mai?). Der sa en lege at man godt kan hoppe over menstruasjon over lang tid. Så lenge man i utgangspunktet er frisk og ikke trenger å ha mens jevnlig for "å se om man er frisk"

Folk på p-sprøyte mister ofte menstruasjon, så jeg kan ikke skjønne at det skal være noe i veien for å gjøre det bevisst... Uten at jeg er lege eller gynekolog eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest, så skal det ikke være farlig å hoppe over mensen på denne måten.

Kroppen har jo ikke hatt eggløsning, og har derfor ikke noe "behov" for å blø (tror slimhinnen i livmoren er ganske stabil når en bruker hormonell prevensjon, men jeg er ikke helt sikker)

I allefall skal det ikke være noe farlig å hoppe over mensen noen ganger. (jeg har gjort det selv også - uten problemer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Jeg har gjort det flere ganger etter hverandre. Men jeg har testet litt og funnet ut at hvis jeg går for lenge uten å ta en pillefri uke så får jeg blødninger. 3 brett går greit, da får jeg ikke blødninger på slutten av siste brettet, men det er ikke noe jeg ville gjort hver gang. Kan ikke tro at det er noe farlig, man får jo ikke eggløsning, og den blødningen du har er jo kunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Legene er visst ekstremt uenige om "faren" ved å hoppe over mensen. Hadde en lege som sa at jeg godt kunne bruke flere p-pillebrett uten å ta en pillefri uke bare at jeg tok en pause dersom jeg fikk gjennombruddsblødninger. Min nåværende fastlege ble helt forskrekket da jeg nevnte dette. Nei det måtte jeg ikke finne på å gjøre for da fikk jeg altfor mye hormoner i kroppen. :o

Leste engang at gynekologen på doktoronline sa at det overhodet ikke var farlig å ikke ha mensen når man gikk på div. prevensjonsmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal iallefall ha den inne i tre uker, og så ta den ut og gå en uke uten.

Kan man da heller gå med den fire uker før man bytter eller går uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte farlig er det nok ikke, men siden p-piller/p-ring osv er relativt nytt, vet man ennå ikke så mye om eventuelle senvirkninger av å bruke dem sammenhengende over lengre tid. Jeg har hoppet over mensen flere ganger selv, men har aldri tatt mer enn to brett i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke prøvd, men man skulle tro det ut fra hva som står i bruksanvisningen under 'hva hvis jeg har glemt å ta ut ringen' - der står det jo at den gir full beskyttelse mot graviditet selv om man har hatt den inne i en uke ekstra. men sjekk hva det står at man skal gjøre etterpå, for det husker jeg ikke! hm. litt bekymret for at jeg kan ha gitt et tvilsomt råd og du blir gravid pga meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen leger mener man kan utsette mensen så lenge man ønsker, og f.eks ha den en gang i halvåret.

Andre leger mener man ikke bør utsette mer enn høyst nødvendig.

Jeg har utsatt flere ganger uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er vel ikke noe problem å ha ringen inne i 4 uker hvis du bytter til ny uten og ta en ringfri uke. Du blir neppe lettere gravid av å ha den inne i den ringfrie uka, enn om du tar den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pleier ofte og hoppe over!ingenting har sjedd med meg!

legen min sa også d at det gjorde ingenting og hoppe over!jeg har hoppet over flere måneder jeg uten at d har sjedd noe!

men som mamma alltid har sagt:

man skal ikke tukle med kroppen sin (medisinsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Var det ikke for en tid siden mye snakk om en p-pille som skulle gi deg mensen bare fire ganger i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vært snakk om Seasonale-pillen som har kommet på markedet i USA.

Har ikke hørt noe mer om det siden, enn sist i "tabloidene", men det høres utvilsomt kjekt ut :)

Her er det lille jeg har sett :

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/08/17/346264.html

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/03/16/319510.html

Og her står det om selve p-pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...