Gå til innhold

Deprimert av p-piller?

NorthFace

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med at p-piller kan gjøre en deprimert? Har gått på p-piller i snart 6 år. Har hatt et p-pille stopp på 8 måneder og tenker tilbake på det som en periode med stort sett godt humør og lite depresjon.

Har ikke lyst å slutte igjen dersom dette ikke har noen sammenheng for jeg fikk mye kviser da jeg sluttet på pillene forrige gang. Bruker Yasmin, og de skal jo være ganske milde, men noe hormoner er det jo uansett.

(Kan legge til at jeg har ganske kort lunte og blir fort sinna og sur på kjæresten min.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Depresjon er helt klart en mulig bivirkning av p-piller (også Yasmin), og når du sier at du følte deg bedre i pausen er nok det god nok grunn til å snakke med legen din. Kanskje finnes det andre p-pillemerker som passer deg bedre, eller du kan finne et annet prevensjonsmiddel istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

heisan.

Jeg har også tatt et opphold med p-pillene for å se om humøret og sexlysten ble bedre. Klar bedring etter bare 14 dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

har tenkt tanken jeg også... Siden jeg er litt deprimert fra før av pga sykdom så burde jeg kanskje ikke gått på p-piller? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble "deprimert" av p-piller (trionetta). Eller dvs vet ikke om jeg ble deprimert, men gråt ihvertfall tre ganger i uken. Tårene kom uten grunn og hver minste lille hendelse som var litt utenom det vanlige gjorde at jeg begynte å gråte. Feks at et tv-program gikk ut pga en eksta nyhetsending på tv2 eller lignende.... Hadde også en del tunge dager hvor tankene bare var negative, men kan jo ikke si med sikkerhet at dette er p-pillenes "feil".

Jeg tok en 3mnds pause fra pillene og merket stor forskjell :)

Etter de tre mnd begynte jeg på pillen igjen, men byttet merke (yasmin) og har til nå ikke merket noen bivirkninger etter over ett halvt år.

Så kanskje det lønner seg for deg å prøve et annet merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke deprimert når jeg gikk på p-piller (trodde faktisk ikke jeg fikk bivirkninger av pillene..), men merket at humøret ble bedre etter at jeg sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Genevieve

Depresjon er en allment kjent bivirkning av p-piller. For de fleste hjelper det å bytte merke men for noen blir det så ille at de må finne seg annen prevensjon.

Uansett, hvis du merker permanente endringer i sinnsstemningen din så ta kontakt med lege, ikke vent til det blir skikkelig ille og alt blir bekmørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Trionetta av og på i ca 4 år og var skikkelig deprimert,men skjønnte ikke da at det skyldtes de.Av Jasmin fikk jeg samme virkning bare ikke like sterk,og nå bruker jeg ikke hormonpreparater i det hele tatt og kommer ikke til å gjøre det heller.

Rett og slett fordi jeg er hellig overbevist om at kroppen har det mye bedre uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble også deprimert av trionetta, fikk skikkelige humørsvingninger også!

kunne nesten ikke omgås folk!

så byttet jeg til jasmin og ble normal igjen..

som sagt..alle reagerer forskjellig på prevensjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd akkurat det samme som deg NorthFace (tok også Yasmin). Siden jeg i tillegg opplevde lite/ingen migrene i perioden uten piller, har jeg nå besluttet å prøve ut minipillen istedet. Legen sa at jeg ikke skulle få mer kviser av det, men dersom det skulle hende (ble ganske ille på bryst og rygg i den pillefrie perioden), skulle jeg ta noe antibiotika-kur for det.

Leste forøvrig at "depressjon" var en vanlig bivirkning av minipillen også, så da gjenstår det bare å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

i hvert fall i pms-perioden. Da blir jeg helt på felgen. Og ellers tror jeg at jeg er "jevnere" enn ellers, uten at det er noen fordel. Men barn vil jeg ikke ha ennå, så...

(bruker trionetta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har prøvd ganske mange forskjellige p-piller, og har reagert ganske sterkt på mange, bla trionetta. Depresjon og ekstreme humørsvingninger. De siste årene har jeg brukt Yasmin, og det er den jeg har fungert best med, selv om jeg nå også merker at jeg har veldig kort lunte innimellom, og til tider litt deprimert. I tilegg er jeg noe så ekstremt trøtt og sliten og lite motivert til ting, tror dere det kan være en bivirkning av p-pillene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Trionetta i nesten 2 år....mye av den tida var jeg deppa..eller det skulle ingenting for at jeg bynte å grine...

Så slutta jeg med dem for jeg var så lei av å ha vondt i huet...tenkte det kanskje var en sammenheng..

Da vart jeg my bedre i humøret fra første uke...

Så etter ei tids pause prøvde jeg Jasmin men fikk migrene og vondt i huet(får ikke det til vanlig)

så jeg kutta ut dem også..

nå bruker jeg ingenting...har ikke finni no som funker....

vel..kondom da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Depresjoner av p-piller ja, det er sikkert og visst. Med Trionetta var det aller verst for meg, men også med Yasmin, og p-plaster til og med. Sluttet med p-ting for 3 uker siden nå, og endelig er gråteklumpen i halsen borte, og jeg sitter ikke og griner på badet over ingenting. Er ikke like pessimistisk og snerpete lenger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deprimert er kanskje å ta litt hardt i, men jeg blir lettere nedfor, irritabel, overfølsom og oppfarende av p-piller. Oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg hadde en pause i pillebruken og fikk det bekreftet da jeg prøvde enda et opphold. For meg er humørssvingningene såpass plagsomme at jeg har valgt å ikke bruke p-piller, og det samme gjelder noen venninner av meg.

Har brukt trionetta og trinordiol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...