Gå til innhold

Hvordan fungerer særfradrag for enslig forsørger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Sarfradrag-for-enslige-forsorgere-/

På denne står det at fullt fradrag utgjør ca. 4000kr i måneden. Eller ca. 49000 i året. Hvordan finner man ut hvor mye fradrag man får?

Kommer det an på hvor mye man tjener? La oss si jeg er alenemor til 1 unge og ikke ha samboer. Betaler jeg mindre skatt fra starten eller får jeg dette igjen på skatten? Jeg synes jeg leste på skattekortet at det var 25 000kr i fradrag for 1 unge. 

Viss jeg kun skatter 30 000kr på et år, får jeg likevel 25 000kr i fradrag? Og viss jeg legger inn penger på BSU, som gir 5000kr tilbake på saktten, betyr det at jeg ikke betaler skatt da? Nå må man tjene veldig lite for å kun skatte 30 000,- men jeg bare lurer om det kommer an på inntekt. Spiller det noen rolle om man tjener 1 million eller 250 000kr? Får alle enslige forsørgere 25 0000tilbake på skatten for 1 unge?

Leste et sted at ikke alle får 2000kr i mnd i skattelette for 1 unge selvom de skatter mer enn det.

Anonymkode: 1c663...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får 25% av særfradraget trekt fra skatten din. Ikke hele beløpet på 25 000 kr.

 

At skatteetaten kaller de 5000 du får trekt fra skatten etter BSU-SPARING for skattefradrag, er språklig slurv fra det offentliges side.

Skattefradrag for BSU-sparing betyr ikke det samme som skattefradrag i andre sammenhenger. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...