Gå til innhold

Tilsnakk fra annen forelder pga spiseregler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest SykkelJenny
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sønnen VIL jo følge reglene, men klarer ikke å huske på alle reglene (går ut i fra at det er flere enn 3 regler). Han tar jo ikke ost og skinke på skiven fordi han ikke ønsker å lye de voksne, men fordi han glemte at det ikke var lov der. Og det er jo VELDIG forståelig at man glemmer at en sånn ting ikke er lov.

Anonymkode: 80d82...4df

Da må han fortsette å komme sulten hjem på kvelden eller så må TS spør moren hvilke regler som gjelder der slik at hun selv kan forklare dette til sønnen. Alle bør skjønne at denne familien ønsker å opprettholde sine regler uavhengig om venner ligger over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sønnen VIL jo følge reglene, men klarer ikke å huske på alle reglene (går ut i fra at det er flere enn 3 regler). Han tar jo ikke ost og skinke på skiven fordi han ikke ønsker å lye de voksne, men fordi han glemte at det ikke var lov der. Og det er jo VELDIG forståelig at man glemmer at en sånn ting ikke er lov.

Anonymkode: 80d82...4df

Men hvordan skal sønnen da kunne lære seg reglene dersom ingen forteller han at det er sånn og sånn når han glemmer seg? Så sant det blir sagt på en ordentlig måte og ikke som kjefting så klart. Såpass får man lære seg å tåle. Alle barn tåler å høre at: "Husk at det ikke er nugatti på skiva før skive nummer to" dersom man skulle ta etter nugattiboksen på første skive. Om ikke barna tåler det så er det på tide at de lærer seg at noen ganger så får man faktisk tilsnakk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er bedre å ramse opp reglene på forhånd, i stedet for å ta det etterhvert som de brytes. Kanskje mor kan få en liste, så de kan øve på hjemme, og forklare hvorfor, for lettere å forstå og huske. Kanskje lage seg selv noen enkle regler på forhånd; drikk vann/melk (max ett glass melk), ta ett (sunt) pålegg på skiven. Og max 2 skiver.

Det kan også være vanskelig å forsyne seg med middag. Ofte får gjestene forsyne seg først, og da kan man ikke se hva de andre tar. Tar man for lite liker man ikke maten, tar man for mye er man grådig. Tar man det man pleier hjemme (selv om man spiser normalt), kan man også være grådig om man er veldig måteholden i andre hjem.

Anonymkode: 80d82...4df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er bedre å ramse opp reglene på forhånd, i stedet for å ta det etterhvert som de brytes. Kanskje mor kan få en liste, så de kan øve på hjemme, og forklare hvorfor, for lettere å forstå og huske. Kanskje lage seg selv noen enkle regler på forhånd; drikk vann/melk (max ett glass melk), ta ett (sunt) pålegg på skiven. Og max 2 skiver.

Det kan også være vanskelig å forsyne seg med middag. Ofte får gjestene forsyne seg først, og da kan man ikke se hva de andre tar. Tar man for lite liker man ikke maten, tar man for mye er man grådig. Tar man det man pleier hjemme (selv om man spiser normalt), kan man også være grådig om man er veldig måteholden i andre hjem.

Anonymkode: 80d82...4df

Enig i mye av det du skriver, men når dette er en plass hvor barnet ofte oppholder seg bør man etterhvert kunne forvente at "reglene" sitter. Da bør etterhvert også barnet tåle å få "tilsnakk" dersom ikke reglene overholdes på lik linje med barna som bor der til vanlig. Dette gjelder jo alt, ikke bare ved matbordet. Så kan vi diskutere i det vide og det breie om hvor dumme vi syntes disse reglene er, men det er strengt tatt totalt irrellevant. Sånn og sånn er reglene i det hjemmet og da må "Per" forholde seg til det når han er på besøk der. Å bare ta et pålegg på skiva eller ikke drikke mer enn ett glass juice er strengt tatt ikke rakettforskning selv om vi syntes det høres veldig kjedelig ut.

Ang middag så er det faktisk ikke værre enn å spørre når man setter seg: Hvor mye er det til hver person? Da vil man jo raskt få vite hvor mange koteletter eller poteter man kan ta. Dette barnet høres jo også veldig ungt ut og da tar vel ofte foreldrene på talerkenen og problemet løser seg selv :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten så fikk jeg tilsnakk fordi jeg elsket å spise ridderost med syltetøy. Helst tre skiver ost og syltetøy på toppen.  Min far så rødt hver gang jeg hadde det på brødskiven.  Så til slutt så ble jeg engstelig av å sitte i nærheten av han når det var frokost for da skulle han glane på hva jeg hadde på brødskiva.  Tok jeg tre skiver så ble det rabalder. For meg var det psykisk terror. Føler det enda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men sønnen VIL jo følge reglene, men klarer ikke å huske på alle reglene (går ut i fra at det er flere enn 3 regler). Han tar jo ikke ost og skinke på skiven fordi han ikke ønsker å lye de voksne, men fordi han glemte at det ikke var lov der. Og det er jo VELDIG forståelig at man glemmer at en sånn ting ikke er lov.

Han glemmer, og derfor blir han minnet på hva reglene er. Greit det vel? Hva er problemet? 

Anonymkode: 2fd18...b55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The Lost Dreamer
1 time siden, SykkelJenny skrev:

TS skriver at sønnen overnatter ofte i dette hjemmet og da er det vel ikke for mye forlangt at man forventer at gjesten følger reglene som barna i huset forøvrig følger. Foreldrene i dette huset kan ikke la barn som stadig sover over få lov til mer enn egne barn. Det høres helt naturlig ut for meg. Har man innarbeidet et sett regler for hva barna får spise og drikke så nytter det ikke å la barnas venner få gjøre som de vil. 

Det er endel av barneoppdragelsen i min verden å lære barna å rette seg etter hva voksne sier. Jeg mener at det er TS sin jobb å lære sønnen sin at han faktisk må innfinne seg med at andre driver sitt hjem annerledes enn de gjør hjemme og at han må rette seg etter dette. 

Jeg er fullt for at barn (spesielt de som ofte er hos venner) følger regler. Det er noe de bør lære, men jeg syns at de er litt rare med reglene ta har fortalt om, litt gor strenge... Det er dessuten ikke riktig at et barn ikke vil sove hos en god venn fordi foreldre "kjefter" når h*n gjør feil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, The Lost Dreamer skrev:

jeg syns at de er litt rare med reglene ta har fortalt om, litt gor strenge... 

Når du blir verdensdiktator, vil dine regler gjelde overalt. Foreløpig bestemmer denne familien hvilke regler som skal gjelde i deres hjem, og at  de samme reglene  skal gjelde for gjester. Kan en ikke akseptere det, får en la være å besøke dem.

Anonymkode: 2fd18...b55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. januar 2016 at 15.04, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde virkelig begynt å lure på hvor det var blitt av den sosiale intelligensen hvis foreldrene til venner av mine barn kom og fortalte meg hvordan jeg skulle organisere mine egne måltider  når deres barn var på besøk. Hva er problemet med å si til barnet selv at det før nøye seg med ett påleggsslag på brødskiva og forsyne seg like mye av middagen som det vennen gjør?

Anonymkode: ca414...c96

Hvis dine matregler er så sære at vennene til sønnen din ikke lengre vil komme på besøk, er det ikke fordelaktig for alle at man slår av en prat om det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.1.2016 at 5.39, AnonymBruker skrev:

Men jeg antar at du lærer barna dine at ikke alle har det slik som dere? At man må innordne seg alt etter hvor man kommer?

Anonymkode: 4f355...117

Selvfølgelig, men heldigvis har vi ikke slike galninger i omgangskretsen vår så det har aldri vært noen problemstilling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, The Lost Dreamer skrev:

Jeg er fullt for at barn (spesielt de som ofte er hos venner) følger regler. Det er noe de bør lære, men jeg syns at de er litt rare med reglene ta har fortalt om, litt gor strenge... Det er dessuten ikke riktig at et barn ikke vil sove hos en god venn fordi foreldre "kjefter" når h*n gjør feil! 

Dette er da ikke regler som er fullstendig bak mål? Når jeg var liten hadde jeg en venninne som hadde lignende regler. Kunn et pålegg på brødskiva og nugatti på skive nr 2. Man skulle også drikke et glass melk før man forsynte seg med juice eller sjokolademelk. 

Hjemme hos oss var det "fri flyt" av pålegg men nugatti hadde vi ikke. Vi måtte også drikke et glass melk før vi fikk forsyne oss av noe annet. 

Innimellom glemte jeg meg hos henne og tok to pålegg på brødskiva. Når hun var hos oss spurte hun alltid etter nugatti. Vi ble alltid "korrigert" men ingen av oss har tatt varig skade av det. Barn må før eller siden lære å bli "snakket til" ellers har man fort et problem senere i livet. Så sant foreldrene gjør dette på en skikkelig måte så klart. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, chiki skrev:

Jeg må huske neste gang jeg spiser borte å spørre om det er greit jeg tar ett glass saft/vann/vin/brus til. Og om hvor mye pålegg det er høflig å ta på skiven. Noen bruker jo både smør og pålegg. Noen skinke og ost. Hos noen er det lov å ta 2skiver ost eller kjøttpålegg om brødskiven er stor og oålegget ikke dekker alt. Eller om jeg kan ta en halv eller hel potet.

 

spørr virkelig dere som skriver at sønnen er grådig og tar for mye om alt mulig når dere er på besøk? De aller aller fleste greier å forsyne seg normalt. De færreste slenger på 2 koteletter eller 3 kyllingfileer og 4 poteter på fatet på første porsjon når de er på besøk..... Hva om jeg glemmer meg og er så frekk å tar på båd salt OG pepper uten å spørre først. 

Det kunne aldri falt meg inn å skjemme ut vennene til barna mine på en slik måte.Da hadde jeg heller sagt før neste måltid ham var der at det er lov å kun ta 1 glass juice og xxxxxxx. Om det virkelig er SÅ viktig.... Jeg tviler virkelig på at desse foreldrene behandler SINE egne venner slik når de er på besøk

Godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har egentlig ikke så mange regler, jeg bare forventer at man deler :-) Og tar man altfor mye av en ting så tar man jo av det som andre også skal spise (tenker da spesielt middag). Oppførsel er en god ting, også ved matbordet. Jeg tenker at har man gode vaner hjemme, altså å begrense påleggbruken ("normal bruk") så er ikke dette et problem. Jeg har iallefall aldri hørt om dette før, selv om vi passer på våre egne barn. Men de får da likevel ha på majones og fårepølse. Hadde jeg fått tilsnakk fordi jeg hadde på både egg og kaviar da hadde jeg tenkt at det var de som hadde problemer. Dette er noe de aller fleste er vokst opp med. Trodde jeg....

Anonymkode: 99416...d8d

Trodde jeg og. Jeg må innrømme at jeg synes de reglene er litt.....rare. Hos oss, dersom vi dekker bordet og setter fram brød, melk/juice og pålegg, så betyr det at man har lov til å forsyne seg av det som står der, enten man er barn eller voksen. Hadde det vært noe vi måtte eller ønsket å begrense, så hadde vi servert det og deretter satt det bort. Har vi barn på besøk spør vi som regel hva de har lyst på, og det fungerer veldig greit. Da kan vi "korrigere" dem litt hvis det er nødvendig, f.eks. "er du sikker på at du orker 2 brødskiver med en gang? Det er nok bedre at du begynner med èn, og så får du en til hvis du fortsatt er sulten etterpå". Det fungerer helt fint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi bare fått høre en versjon her og det kan hende at situasjonen hadde vært annerledes hvis vi hadde fått høre den andre siden sin også. Det er jo ingen som vet hva som egentlig har hendt, hva som er bakgrunnen for at han fikk tilsnakk og på hvilken måte han ble snakket til på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lov å ha egne husregler både på mat og drikke og andre ting for sin egen familie. 

det er sykt å fortelle barn at de ikke får ta mer en en skive brød og 1 glass drikke iallefall besøkende og barn i vekst, og husk du hadde aldri sagt dette til et voksent menneske som kom på besøk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, makkapakka skrev:

det er sykt å fortelle barn at de ikke får ta mer en en skive brød og 1 glass drikke iallefall besøkende og barn i vekst

Dette er usant. Det gjaldt pålegg, ikke brød, og juice (som er usunt), ikke drikke generelt.

Anonymkode: 2fd18...b55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er usant. Det gjaldt pålegg, ikke brød, og juice (som er usunt), ikke drikke generelt.

Anonymkode: 2fd18...b55

Løgn og overdrivelser er ganske vanlig praksis på KG for å få forståelse for sine påstander. 

Anonymkode: 4f355...117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, makkapakka skrev:

det er lov å ha egne husregler både på mat og drikke og andre ting for sin egen familie. 

det er sykt å fortelle barn at de ikke får ta mer en en skive brød og 1 glass drikke iallefall besøkende og barn i vekst, og husk du hadde aldri sagt dette til et voksent menneske som kom på besøk 

Det er lov å ha egne husregler både på mat og drikke og andre ting for ALLE SOM ER I HUSET. Spesielt om det er en person som ofte er på besøk (som i tilfellet med TS sitt barn). 

Det er heller ikke snakk om at man bare får et glass drikke og en skive brød. Det er helt enkle regler om et glass juice,  en skive nugatti og max en type pålegg om gangen. Ut over disse enkle og greie reglenr har jeg forstått det slik at TS sitt barn kan drikke melk/vann og spise brød til han stuper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun lest overskrift og HI. 

Ja. Men på en fin måte forklare at "sånn gjør vi det her i huset.".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for alle meninger. Må presiserer at jeg aldri har ment at vi ikke skal respektere reglene i dette hjemmet, og at det skal være unntak for mitt barn. Problemstillingen var hvordan barnet/ jeg skal forholde oss til dette på best mulig måte.  Det er naturligvis snakk om flere regler enn de 3, dette var kun eksempler. Det dreier seg kanskje om frykten barnet har for ukjente regler, da den brødskiven med TO pålegg ikke smakte så godt når denne beskjeden kom etter at pålegget var tatt på. Men som mange sier, barn må tåle tilsnakk, for dette kommer uansett i livet. Mitt barn er nok over gjennomsnittet sjenert, og blir lett usikker. Kanskje derfor det er vanskelig for barnet å spørre selv hva som er lov.. Men dette bør selvsagt trenes på.

Jeg valgte uansett å snakke med mor. Fortalte om barnets usikkerhet rundt tilpassing til regler i andre familier generelt. Tok ikke opp de konkrete hendelsene hos de, men mor fortalte litt hvordan hverdagen deres er i forhold til leggetider/TV-tid/måltider osv. Vi hadde en trivelig prat, og hun satt pris på at jeg slo på tråden. Barnet er ikke så gammelt, og har ikke så kjempe mye erfaring med overnatting. Synes dialog er en fin måte å følge opp på.  

Anonymkode: aa887...39a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...