Gå til innhold

Tilsnakk fra annen forelder pga spiseregler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker jo fra skolen alle som kastet matpakkene sine. Hadde foreldrene visst det så hadde de vel ikke laget matpakken i førsteomgang. Det ble jo gjerne kjøpt inn sjokolademelk, boller, brus og sjokolade eller omvendt ikke spist noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 10 January 2016 at 14.30, AnonymBruker skrev:

Hva er det egentlig du mener at du skal ta opp her? 

Anonymkode: ca414...c96

Kan det være då vanskelig å forstå?

Feks at barnet ble flau over å ikke huske og derfor bryte matreglene deres og at det er forklaringen på at h*n ikke vil overnatte - slik at ikke den andre moren tror det har med uvennskap å gjøre mellom barna? Evt forklare hvordan de har det hjemme for å unnskylde at gutten ikke klarer å huske reglene og spørre om de kanskje kan se litt gjennom fingrene da han gjør så godt han kan og har fått beskjed om å gjøre dom vennen sin, men glemmer seg. 

Høres veldig rigid ut den familien da, synes jeg. Noen liker regler for reglenes skyld. En slags hygienefajtor i overført betydning. Dere får invitere over ungen deres til dere også. 

Anonymkode: 065f4...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det. Det er vanlig oppdragelse med ett pålegg om gangen og at to er luksus.

Anonymkode: b5394...c31

Nei, det er det ikke. Ikke siden 70-tallet i alle fall. 

Dessuten: Egg og laks hører sammen. Ost og skinke hører sammen. Roastbeef med waldorfsalat, skinke med italiensk salat, leverpostei med rødbetsalat osv. Noen steder er brunost med syltetøy vanlig. Det er viktigere å ikke spise mer enn at det er nok til alle og at man spiser opp det man har forsynt seg sv, selv om det for mindre barn kan være tilgivelig å feilberegne. 

Anonymkode: 065f4...e11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde neppe skjedd om de kunne ta seg et glass når som helst. Det er fordi det er sjelden vare det oppleves som godteri for dem og noe de vil tømme i seg større mengder av.

Anonymkode: a9010...3e7

Hva er det du ikke forstår? Vi hadde en kartong juice om dagen til en hver tid som forsvant samme dag, i årevis. Til slutt blir det bare for dumt da det blir dyrt og skader tenna. 

Den teorien din kan umulig stemme da veldig mange voksne er avhengig av f.eks en flaske pepsi max hver dag. Da hadde heller ikke folk blitt overvektige. Noen folk har bare ikke like store begrensninger. Jeg kunne fylt et helt hus fult av snop, chips og brus. Noen hadde kanskje gått lei, men mange hadde blitt overvektige. Folk er forskjellige.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vox_populi skrev:

Nei, du misforstår. En har ikke nødvendigvis dårlig oppdragelse om en har to pålegg på brødskiva. På kafeer eter en det som serveres, og hjemme gjør en som en vil. Men når du er gjest, GJØR DU SOM VERTSKAPET. Det er jo grunnregelen i alt samkvem mellom mennesker. Normalt banner jeg når det er behov for det (bodde i Nord-Norge i 12 år). Men er jeg på besøk hos dypt religiøse, unngår jeg selvfølgelig det. Om folk ellers i samfunnet (og jeg også) banner, har ingenting å si. Anstendig oppførsel tilsier at en gjør som vertskapet og lar være å banne når en er på besøk.

Jeg er helt enig i at man må tilpasse seg, men å kopiere vertsskapet synes jeg er å ta det altfor langt. Jeg tilpasser meg alltid der hvor jeg er, men jeg hadde faktisk aldri hørt om regelen "ett pålegg per brødskive" før jeg trykket meg inn i denne tråden, så dette ville aldri ha falt meg inn. Dersom jeg hadde sett vertsskapet ta på ett pålegg hadde jeg tenkt at vedkommende hadde lyst på ett pålegg, ikke at det ikke er lov til å ta mer enn ett pålegg per brødskive. For de som ikke har et så strengt regime er ikke slike regler noe som slår en ved første tanke. Derfor bør vertsskapet tydeliggjøre slike regler før man forsyner seg. 

Eksempelet ditt dreier seg for øvrig om roller og å tilpasse seg i ulike miljøer, ikke kopiering av andre mennesker. 

Anonymkode: ac848...269

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig høres det ut som barnet til ts enten er trassig eller dum, hvis h*n selv etter en rekke besøk hos vennen ikke har klart å lære seg de tre reglene som er listet opp. (De tre reglene er altså max ett glass juice, max ett slag pålegg på skiva, og noe sunt på skiva før Nugatti). 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det argumenteres med at de ikke kan ha juice i kjøleskapet fordi barna da går berserk sierdet veldig mye om hvilket usunt forhold de har laget til denne matvaren med å ha slike regler og begrensninger.

Barna vil ikke fråtse slik om de ikke opplever matvaren som begrenset, som noe som kun servereres i unntakstilfeller. Følgelig vil de barna med et normalt forhold til juice ikke hive seg over juicekartongen og tømme den om de ser den i kjøleskapet. Mulig de velger melk i stedet, fordi de vet av erfaring at juicen er tilgjengelig og ikke en mangekvare.

Det skaper psykologiske mønster hos barn som har slike regler og restriksjoner rundt mat. I verste fall får de spiseproblemer av varierende grad som varer livet ut. I beste fall blir de bedre foreldre og har fokus på andre ting enn å nekte barna sine juice.

Du har en teori om at det er det faktum at juice er begrenset som gjør den attraktiv. Og dersom det er fritt fram for juice døgnet rundt, vil lysten avta og sunne drikkevarer ta over. Det er en teori som jeg ikke tror noe på. De fleste barn (men ikke alle) er skrudd ihop slik at de er glad i søtsaker: sjokolade, konfekt, juice, kaker etc. Dette er medfødt og bare i mindre grad tillært. Har dine barn fri  adgang til annet godteri og konfekt også? Er din erfaring at de ikke gidder spise slikt annet enn kanskje lørdag? I så fall tror jeg dine barn er ganske unormale. De fleste har nok erfaring for at barn, om de fikk lov, ville leve av 90% godteri. Der er det gode foreldre kommer inn i bildet og må tvinge dem til å fortære sunn mat og drikke, og begrense det usunne, slik som juice. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lære han å spørre om å ta mer når han spiser borte. Da får jo de foreldrene mulighet til å si høflig nei uten at det blir nødvendig med tilsnakk. Også er det ingen dum idé å lære han å tilpasse seg litt til omgivelsene, det er jo sånn man lærer seg å sosialisere med andre, da lærer man hvordan man forholder seg til at folk er forskjellige osv. 

Anonymkode: 7891c...c70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksempelet ditt dreier seg for øvrig om roller og å tilpasse seg i ulike miljøer, ikke kopiering av andre mennesker. 

Jeg kopierer vertskapets måte å snakke på, og unngår å banne. På  samme vis prøver jeg å kopiere vertskapets spisevaner - spiser de rent pålegg, gjør jeg det også. Ikke at jeg aldri gjør mine faux pas, men jeg prøver.
Ofte  kommer en langt med alminnelig beskjedenhet. Selv om juice- eller konjakkflaska står på bordet, tar en ikke og forsyner seg uten videre. Heller ikke er det god tone å spørre om en kan få et glass til: vent til du blir buden. Er  du veldig tørst, kan du be om vann, som ikke koster noe.

Sitat

Derfor bør vertsskapet tydeliggjøre slike regler før man forsyner seg. 

Vertskapet tydeliggjør aldri noen regler før man setter seg, det vet du like godt som meg. De kommenterer aldri bommerter som gjøres, heller. Noe annet er det med barn som er der uten sine foreldre. Da trer andre voksne inn i oppdragerrollen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny
Den 10.1.2016 at 15.17, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke lære barnet vanlig høflighet og spørre om han kan ta et glass juice, mer middag osv?

Anonymkode: ca414...c96

Helt enig med deg. Det er normal folkeskikk i mine øyne. 

Da jeg var liten husker jeg at mor alltid sa at det er så og så mange kjøttkaker til hver. Dette for å slippe at noen forsynte seg med 3 mens andre igjen kun fikk 1. 

Jeg mener at TS må lære sønnen sin å innordne seg andres regler. Det blir bare helt totalt feil at hun skal fortelle denne moren at sønnen hennes ikke ønsker å spise der mer pga reglene ved matbordet. TS: lær sønnen din at andre mennesker kan ha helt andre regler enn han er vant til hjemme. Og at han skal be om å få et glass til med juice dersom han ønsker det ... eller aller helst forsyne seg med vann eller melk om han fortsatt er tørst etter det ene glasset. Det er vel ikke helt unormalt at det er nok med 1 glass juice til maten? Mine barn fikk sjelden juice i det hele tatt i oppveksten - nettopp for å unngå at de drakk flere glass istedet for annen drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
16 timer siden, Million skrev:

Jeg ser ikke helt hva det er du skal ta opp med foreldrene til dette andre barnet. Skal du be dem ha egne sett med regler for ditt barn, i deres eget hus? Deres hus, deres regler. Barn har ikke vondt av å lære dette, at ting er forskjellig fra sted til sted. Lær heller barnet ditt at å spørre før man forsyner seg borte, er en god leveregel. Det er jo ikke unormalt at man spør om man "kan være så snil og få ta en til" eller lignende.

Skjønner at gutten din ble litt satt ut av dette, kanskje lei seg, men du får bare "tøffe han opp" litt og si at sånn er det her i verden - folk har forskjellige regler hjemme. Det går helt fint å spise mens han er der, bare han følger deres regler. Noen i tråden foreslo(husker ikke hvem) å be gutten din om å kopiere det kameraten gjør, så er han sikker på at han ikke gjør noe galt ved bordet.

Det er jo ikke reglene som er problemet her, men måten gutten til TS ble irettesatt på. Jeg er enig i at det er bra å lære barn å spørre når de er borte hos andre, men de voksne bør også oppføre seg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny
1 time siden, Nanne70 skrev:

Det er jo ikke reglene som er problemet her, men måten gutten til TS ble irettesatt på. Jeg er enig i at det er bra å lære barn å spørre når de er borte hos andre, men de voksne bør også oppføre seg ordentlig.

Det kan like gjerne måten sønnen til TS oppfatter beskjeden fra denne moren. 

Hvis det var min sønn det var snakk om så hadde jeg fortalt ham at mange kan oppfatte det grådig og uhøflig å "lasse" på med pålegg, og at det er viktig å følge reglene i det huset man besøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/10/2016 at 14.51, AnonymBruker skrev:

TS her. Tror ikke de har dårlig råd. Men vennen forsyner seg ganske "grådig" her, så mye mulig de trenger strenge regler for at vennen ikke skal leve på sukker og pålegg. Eller så har vennen blitt "grådig" når mulighet ber seg, på grunn av alle reglene? Ikke vet jeg.. Hva kom først, høna eller egget? :laugh:

Anonymkode: aa887...39a

kansje barnet er veldig matglad og at det er slik de kontrollerer matinntaket? 

Anonymkode: 09301...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvis sønnen til TS har vært der så mye som jeg får inntrykk av, så kanskje de rett og slett har fått nok av hvor mye gjesten forsyner seg av og måten det gjøres på. Og hvis man er der så mye så må man også regne med å bli veiledet og irettesatt uten å surmule for det.

Tror gutten har blitt litt for husvarm!

Anonymkode: 13920...0af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke. Ikke siden 70-tallet i alle fall. 

(...)

Anonymkode: 065f4...e11

Jeg er 90-tallsbarn og vokste opp med at man har ett pålegg på brødskiven av gangen.

Skjønner ikke at dette kan være en greie en gang. Fortell barnet ditt at dersom det er så vanskelig å huske, så får barnet spørre, da! "Er det greit at jeg tar en skive med ost og skinke?", "Kan jeg få en skive med Nugatti?" - jeg hadde da opplevd barnet ditt som særdeles godt oppdratt. Hadde du som mor ringt og sagt at "Per synes det er litt vanskelig å huske at man skal spise en skive med ordentlig pålegg før Nugatti, at det bare er ett glass juice per pers og at man bruker et pålegg av gangen" så hadde jeg a) tenkt at du var curlingforelder av verste sort, samt b) blitt litt bekymret for hjernekapasiteten til barnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du bør lære barnet ditt at hjemme hos andre er det de som bor der som bestemmer reglene, og de reglene vil ofte ikke være de samme som hjemme. Om det nå er spiseregler, regler for å hoppe i sofaen, regler for å ikke spise i sofaen, regler for å ikke leke i stuen, regler for rydding, regler for skobruk, regler for innestemme, osv osv. 

Så bør du fokusere på å lære barnet å få beskjed om at det bryter reglene uten å ta det som kjeft. Det er noe alle har bruk for å lære. Når jeg får besøk av folk som lar ungene herje med tingene mine på en måte jeg ikke aksepterer, må jeg jo si ifra til ungene. 

Jeg synes ikke du skal ta dette opp med familien det gjelder i det hele tatt. Dette handler kun om at barnet ditt må lære seg å takle å få slike beskjeder, og at det er informasjon, ikke kjeft. Om barnet vegrer seg for å spise der, og familien spør deg hvorfor, kan du heller svare ærlig at barnet ditt synes det er vanskelig å forholde seg til spisereglene, og derfor ikke vil spise der. 

Anonymkode: c606f...0bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Summers skrev:

Sier ikke at ungene dine fråtser, men det er jo ikke rart de ikke fråtser når du ser på at de spiser. Det som teller er jo hva de gjør når de er på besøk uten at foreldrene er der. 

Med tanke på at de fleste vi kjenner forteller meg (uten at jeg ber om det selv) hva han har spist hos dem er jeg ganske sikker på at han ikke fråtser ja. Og som sagt, det er stor forskjell på å aldri få lov og å ha fri tilgang. Våre får sjokoladepålegg o.l., de får bare ikke spise det hver dag eller så mye de vi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan de voksne i den familien forklarer barna at det er greit å ha to eller fler pålegg på en baguette på cafèen, men ikke på brødskiva. 

Anonymkode: b87be...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan de voksne i den familien forklarer barna at det er greit å ha to eller fler pålegg på en baguette på cafèen, men ikke på brødskiva. 

Anonymkode: b87be...a0d

Tror de fleste barn (og voksne) forstår at det er forskjell på cafe og hjemme. 

Anonymkode: 13920...0af

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan de voksne i den familien forklarer barna at det er greit å ha to eller fler pålegg på en baguette på cafèen, men ikke på brødskiva. 

Anonymkode: b87be...a0d

Antageligvis på samme måte som de forklarer at det er greit å spise sjokolade på en lørdag, men ikke midt i uken... Unger er såpass smarte at de klarer skjønne at ulike regler gjelder ulike tidspunkter og steder. Jeg hadde null problemer med å ta til meg at dessert er ok når vi er på søndagsmiddag hos mormor, men ikke ok hjemme på en tirsdag. 

Anonymkode: c606f...0bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...