Gå til innhold

Pus er hysterisk i bil. Tips?


Lemming

Anbefalte innlegg

Katta vår er en utekatt på 4 år. Kastrert hann. Han er egentlig veldig tilpasningsdyktig, på den måten at han slår seg fort til ro på nye steder og blir fort husvarm. Vi har f.eks flytta 3 ganger siden vi fikk han, og alle gangene har vi bare tatt han inn i det nye hjemmet, og han har snust litt rundt og sagt "ok, her kan vi godt være. Jeg vil sove her!" :)

Bygda vår er liten, og treffer vi på han ute slår han gjerne følge med oss. Han bruker å være med på besøk til foreldrene mine, og føler seg hjemme der og. Går ofte dit på besøk når vi er på jobb! :)

Poenget jeg prøver å komme frem til, er at jeg i alle år har hatt sååå lyst å ta han med på hytta. Jeg er sikker på at han hadde slått seg fort til ro der, og det hadde vært så fint å ha han med. Hytta er ikke langt unna, 20 minutter med bil.

Men han er helt hysterisk i bil! Har hatt han i bil noen få ganger, og hver gang har han tissa på bæsja på seg - flere ganger!! Et fullstendig mareritt.

Er det noen som har erfaring og gode råd? Har vurdert beroligende, men har hørt at det i enkelte tilfeller bare blir verre, ettersom katten merker at den begynner å miste kontroll på kroppen og derfor bare blir mer hysterisk.. Har noen prøvd?

Noen tipsa meg om å fjerne mat og vann en dag i forveien, slik at han ikke hadde noe å drite eller pisse. Eller, det var ikke så mye et tips som spørsmålet "Huska du å ikke fôre han og gi han vann et døgn i forveien?"  

Ser også at noen foreslår "burtilvenning" med å sette buret i stua, legge godbiter der inne osv for å gjøre katta fortrolig med buret. Funker det? Har noen prøvd?

Hytta vår er av den gode gamle typen, uten innlagt vann, så å komme på hytta vinterstid med en katt som har pissa og dritt seg ut og egentlig trenger en ordentlig vask, er IKKE noe som frister....  

Håper på gode råd! :) 

Endret av Lemming
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd Feliway? Vi sprayer det i buret 15 min (tror jeg) før vi skal ut og reise. Ser ut til å hjelpe :)

Anonymkode: a5d54...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det stakkars dyret få være hjemme. 

Anonymkode: e77d1...6d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til problemet med katt som blir dårlig i bil. Her foregår det stort sett slik: Kraftig mjauing en stund, før det blir stille. Så brer det seg en stank i hele bilen.

Det fungerer ikke å ha katten løst eller i et putevar, begge deler ble prøvd første tur.

Her har katten fått et ganske stort bur med vanntett bunn, slik at katten kan legge seg et annet sted enn i dritten. I bunnen av buret ligger det aviser. Når katten gjør fra seg kjøres bilen inn til siden så snart som mulig. To personer går ut av bilen og tar med seg buret. Den ene tar katta ut av buret og holder godt fast, den andre fjerner avføring og tilgriset papir. Så puttes katta tilbake. Hvis alle avisene i buret blir tilgriset legges det i nye.

Katten får noe mat og drikke før reise, men ikke samme morgen.

Burtilvenning er vurdert, men siden katten begynner å bli gammel og har vist stor forbedring de siste årene blir det ikke gjort. 

Anonymkode: 64cf3...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

La katten få være hjemme. Avtal med noen som kan gi mat og se etter den. Har du mulighet til at han kan sove et sted under tak, eks garasje el?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi flyttet høsten som var, så hadde jeg den samme utfordringen.

Vi snakker nå om en kjøretur på over 10 timer.

Med vetrinæren ble følgende løsning valgt: Calmivet en god time før avreise og med en da rolig og avslappet katt.

Litt sutring ble det underveis, og en runde med kattebæsj som måtte fjernes. Tross dette forløp turen utmerket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten din ikke er veldig gammel ennå, så ville jeg prøvd tilvenning. Jeg hadde buret i stua de første 6 mnd katten bodde med oss, hun satt i/rundt buret fra tid til annen og går frivillig inn når vi skal ut på reise. Katten min er heller ikke glad i å kjøre bil, og ettersom jeg ikke har bil har jeg heller ikke mulighet til å tilvenne henne det. Kanskje du kan ta små kjøreturer med katten annenhver dag eller noe for å se om den venner seg? Er tog et alternativ til hytta? Kanskje ikke, siden det er en så kort kjøretur, men katten min er roligere på toget enn i bilen :) håper dere finner en løsning på det! 

Anonymkode: d11a6...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige katt hatet og fryktet bilturer med ettertrykk. Hun ble helt spinnvill, og begynte å svette under potene (våte poteavtrykk på setene) og røyting av hår formelig sprutet av henne. Alvorlig stresset altså. Men det verste var at hun klatret overalt i bilen og kom i veien for sjåføren. Hun bæsjet også en gang.

Jeg unngikk derfor å ta henne med i bil noe sted så sant det var mulig. Heldigvis bodde jeg i gangavstand fra veterinærer begge de to stedene jeg bodde mens jeg hadde henne, så veterinærbesøk forløp uten behov for bilkjøring.

Så skulle jeg flytte igjen... til Sverige, og det var en 7-8 timers bilreise unna. Katten skulle være med, selvsagt. Da gikk jeg til veterinæren og fortalte problemet. Kan ikke ha en hysterisk katt i varebilen i så mange timer! Veterinæren fortalte da at det var en menneskemedisin som fungerte godt på katter, nemlig Valium. Så jeg fikk resept på valium, og skulle gi katten så og så mye en kort stund før bilturen startet. Det kunne bli nødvendig med påfyll da turen var så lang (og det ble det), men i ditt tilfelle vil det jo ikke bli det, da turen er på bare tjue minutter, skriver du. For min del fungerte det fint å roe ned katten medisinsk for den lange turen.

Jeg ser at en annen i tråden anbefaler Calmivet. Det er nok det foretrukne beroligende middelet til dyr nå (den gangen jeg reiste fikk vi valium, sannsynligvis fordi Calmivet ikke var oppfunnet ennå). Calmivet brukes også til hunder, vet jeg, f.eks. ved separasjonsangst når de ikke klarer å være hjemme alene, men hyler, driter og tisser. Omtrent som katten din gjør i bilen. Så jeg ville gått til veterinæren, fått resept på Calmivet så han kan takle en biltur, og så puttet han i et bur med tjukt lag avispapir i bunnen. Har du ikke aviser, kjøp såkalte "sengekladder" i pakke på apoteket. De er sterkt absorberende og vanntette under, og er til bruk og kast. Legg en slik i bunnen av buret, og ta med pakken så du har til å skifte i buret.

Tilvenning til buret burde gå greit. Sett det på stuegulvet med døra åpen og se hva han gjør. Nysgjerrig som katter er, vil han sannsynligvis gå inn og inspisere, kanskje legge seg der. Legg noe mykt og lunt i bunnen av buret når det står i stua, så velger han det kanskje som liggeplass. Server noe god mat der inne, så øker kosen med buret ytterligere. La buret stå fast fremme, så han blir vant til det og forbinder det med hygge. Når du skal reise med han, bytter du bare ut liggeunderlaget med tisseunderlagsmatter/aviser. Ikke ta vekk buret og bare ha det fremme før reiser. Da vil han raskt legge sammen to og to, og forbinde buret kun med marerittet i bil, og da risikerer du at han fordufter ute så fort buret tas frem. Det må stå fremme hele tiden.

Problemet jeg ikke helt har noe forslag til å løse, er det om katten griser seg til med avføring, og manglende vaskemuligheter på hytta. Du kan evt bade han i balje. Frister det lite å stå med bare nevene og vaske han i balje, kjøp engangshansker i pakke på apoteket.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kattunge på 6-7 mmd som ikke er så redd bilkjøringa i seg selv, men som intenst hater buret. Har faktisk planer om å begynne burtilvenninga i dag. Starter med å bare sette ut bunnen med noe godt å ligge på, helst noe han ligger på til vanlig. Skal sørge for at det ligger en godbit der med jevne mellomrom. Når han begynner å trives der så skal topplokket settes på. Har prøvd feliway her, men denne katten reagerer ikke på det. Kan prøve å holde deg oppdatert på burtilvenninga. 

Anonymkode: d9a53...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende Calmivet så vær oppmerksomhet at virketiden er 10-12 timer. 

Det betyr at du i omtrent et halvt døgn har en katt du må se til og ikke slippe ut.

For en halvtimes tur ville jeg valgt noe annet enn Calmivet.

Snakk med vetrinæren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal ha kjæledyr løst i bilen, og hvertfall ikke en livredd katt!!!! For mange år siden lånte jeg bort bilen til noen som skulle frakte en kattunge, og den havnet under pedalene. Og det er vel bare én av flere ting som kan skje...

Ellers ville jeg vurdert å trene på å ta veldig korte turer og eventuelt utvide disse hvis det går gradvis bedre. Å nekte dem mat og vann i et flere døgn for å ta en helgetur på hytta syns jeg er drøyt. Min venninne opplevde at katten jamret seg veldig når hun var alene i bilen med henne, men katten roet seg veldig når det kom på et menneske til, og de snakket sammen. Kunne virke som om det var noe kjent og beroligende over det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem når kattene skal til dyrlegen. Vi må være to så den ene av oss kan sitte med pus på fanget å holde den fast. Siden vi ikke puttet de i bur når de var små, så blir de helt gale om vi prøver nå. Møter av og til på den ene katten når jeg er på vei hjem fra jobb, å den løper som en vill sprettball i bilen hvis jeg stopper å tar den med meg, men siden den gang på gang hopper frivillig inn i bilen når jeg stopper så vet jeg ikke helt hva den syns om bilkjøring😜

Anonymkode: d0ad8...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 11.1.2016 at 8.43, Tvist skrev:

Er katten redd for å være i bur? Hva med å la katten gå løst i bilen?

Det er livsfarlig og ulovelig.

Anonymkode: e2453...53c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.1.2016 at 8.43, Tvist skrev:

Er katten redd for å være i bur? Hva med å la katten gå løst i bilen?

Man skal sikre dyr i bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Tusen takk for gode råd, og takk til alle dere som svarte på det jeg faktisk spurte om! :) Ser ut som burtilvenning og eventuelt kjøretrening er veien å gå. Enig i at medisiner med en virketid på 10-12 timer er litt vel voldsomt for en så kort tur. Går kanskje an å prøve lav dose? Får høre med en dyrelege ang. dette! :)

Feliway har jeg aldri hørt om, men googla det nå! Har noen erfaringer med dette? Funker det? Virker som en god start hvertfall, og kanskje en bra ting å bruke i kombinasjon med burtilvenning?

 

Den 11.1.2016 at 10.43, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kattunge på 6-7 mmd som ikke er så redd bilkjøringa i seg selv, men som intenst hater buret. Har faktisk planer om å begynne burtilvenninga i dag. Starter med å bare sette ut bunnen med noe godt å ligge på, helst noe han ligger på til vanlig. Skal sørge for at det ligger en godbit der med jevne mellomrom. Når han begynner å trives der så skal topplokket settes på. Har prøvd feliway her, men denne katten reagerer ikke på det. Kan prøve å holde deg oppdatert på burtilvenninga. 

Anonymkode: d9a53...93c

Hold meg gjerne oppdatert om burtilvenning! :) Fint å høre andres erfaringer med dette.

 

Den 11.1.2016 at 9.56, AnonymBruker skrev:

Hvis katten din ikke er veldig gammel ennå, så ville jeg prøvd tilvenning. Jeg hadde buret i stua de første 6 mnd katten bodde med oss, hun satt i/rundt buret fra tid til annen og går frivillig inn når vi skal ut på reise. Katten min er heller ikke glad i å kjøre bil, og ettersom jeg ikke har bil har jeg heller ikke mulighet til å tilvenne henne det. Kanskje du kan ta små kjøreturer med katten annenhver dag eller noe for å se om den venner seg? Er tog et alternativ til hytta? Kanskje ikke, siden det er en så kort kjøretur, men katten min er roligere på toget enn i bilen :) håper dere finner en løsning på det! 

Anonymkode: d11a6...4a9

Eneste toget som går her jeg bor, er 17.mai toget! ;) Men takk for tipset likevel. :)

 

Den 11.1.2016 at 9.19, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til problemet med katt som blir dårlig i bil. Her foregår det stort sett slik: Kraftig mjauing en stund, før det blir stille. Så brer det seg en stank i hele bilen.

Det fungerer ikke å ha katten løst eller i et putevar, begge deler ble prøvd første tur.

Her har katten fått et ganske stort bur med vanntett bunn, slik at katten kan legge seg et annet sted enn i dritten. I bunnen av buret ligger det aviser. Når katten gjør fra seg kjøres bilen inn til siden så snart som mulig. To personer går ut av bilen og tar med seg buret. Den ene tar katta ut av buret og holder godt fast, den andre fjerner avføring og tilgriset papir. Så puttes katta tilbake. Hvis alle avisene i buret blir tilgriset legges det i nye.

Katten får noe mat og drikke før reise, men ikke samme morgen.

Burtilvenning er vurdert, men siden katten begynner å bli gammel og har vist stor forbedring de siste årene blir det ikke gjort. 

Anonymkode: 64cf3...3b8

Akkurat slik holder vi på også! :ler: Krever 2 stk for å frakte den katten noe steds!

 

Den 11.1.2016 at 9.29, SykkelJenny skrev:

La katten få være hjemme. Avtal med noen som kan gi mat og se etter den. Har du mulighet til at han kan sove et sted under tak, eks garasje el?

Hei! :) Katten blir tatt godt vare på når vi ikke er hjemme, han går på besøk til mine foreldre når vi er på jobb også, og når vi er bortreist eller på ferie bruker han å "flytte inn" der. :ler:

 

Den 11.1.2016 at 8.49, AnonymBruker skrev:

La det stakkars dyret få være hjemme. 

Anonymkode: e77d1...6d3

Veldig hjelpsomt.  :ironi: Hvis du ikke har noen forslag, og ikke kan svare på det man faktisk spør om, la heller være å svare. Jeg spurte nemlig ikke OM jeg skulle ta pus med på hytta. Jeg spurte om råd for hysterisk katt i bil. Nå var det tilfeldigvis hyttetur jeg hadde i tankene da jeg skrev dette innlegget. Men gode råd for katt i bil kan jo være godt å ha i andre sammenhenger og. Det er f.eks en 3 timers biltur til nærmeste dyrelege. Så hvorvidt du synes jeg bør ha med katta på hytta eller ei, er urelevant!

Og som du kan lese av innlegget mitt har det "stakkars dyret" fått være hjemme til nå, når vi har vært på hytta. Det jeg er ute etter, er råd for å kunne ta han med i bil uten at det blir veldig stressende for han. Så er jeg ellers i stand til å vurdere selv om han bør få være hjemme når vi drar på hytta eller ikke, ut i fra rådene jeg får, og erfaringer jeg gjør meg med burtilvenning og denslags.

 

-Lemming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har kjørt "burtilvenning" siden vi først fikk katter. Dvs, buret står alltid i stua, med døra åpen. Inni der ligger det håndkler og tepper. Kattene sover ofte i buret og forbinder det derfor med trygt og fint. Eneste gangen vi har hatt en ordentlig uheldig kjøretur var første gangen vi hadde kjøpt nytt bur sammen dagen vi skulle ut på kjøretur, så kattene var ikke vant til akkurat det buret. Da tisset de på seg fordi de var stressa. La buret stå fremme og re opp en god soveplass, legg gjerne godbiter inni der, og la han bli veldig komfortabel med å ligge i buret. Så kan dere lukke døra til buret av og til når han er inni der, for et par minutter eller så. Etterhvert kan dere lukke døra og løfte opp buret og bære det litt frem og tilbake. Når han er komfortabel med å bli båret frem og tilbake hjemme uten å reagere, er han klar til å være med på kjøretur :)  Ikke kjøp stoffbur, ha hardplastbur som tåler å bli tissa i, og ha underlag i buret som enten kan kastes eller vaskes (vi bruker gamle håndkler, blir de tissa på kjøres de i vaskemaskina på kokvask med eddik istedet for skyllemiddel, da er de luktfri etterpå). Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :)

Hvilke typer bur har dere god erfaring med? Når jeg snakker med folk om katt og bur er det noen som mener at katten føler seg tryggest om de ser minst mulig ut av buret, og har også blitt anbefalt å legge et pledd over buret i bilen så katten ikke kan se ut. Andre igjen sier det motsatte, at katten deres er roligere om den ser mest mulig, og bruker "hundebur" til katten sin. Slik som denne typen: 

SC290102.jpg

Buret vårt er et vanlig kattebur, noe lignende til dette:

Capri-lilla-bl%C3%A5.jpg  

Noen tanker om dette? Jeg har ikke prøvd noen av delene, var bare nysgjerrig på om noen har erfaring med noe av dette?

Endret av Lemming
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker vanlige kattebur. De har ingen skarpe kanter, og en katt kan ikke skade seg på de om den skulle bli hysterisk. Se etter en som har en luke på toppen du kan åpne; vårt har det, da kan vi klappe pus mens hun er i buret i bilen. Et kattebur er som regel lite nok til at du kan sikre det med bilbelte i baksetet. Aldri ha løst bur i bilen! Ved en ulykke er det en dødsfelle for både katten og mennesker om buret blir slengt fremover i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.1.2016 at 23.30, Lemming skrev:

Er det noen som har erfaring og gode råd?

Pus og jeg pendlet i flere år i en avstand på ca. 18 mil. Det beste var å kjøre når pus var trøtt og mett. Da sov han det meste av turen. Først lot jeg han være ute ei stund, hvor han forhåpentligvis også gikk på do, og deretter gi han et godt måltid. Han måtte for all del ikke skjønne at vi skulle ut på kjøretur, men vente til han kom inn av seg selv. Det beste var å la han være ute på dagtid mens jeg var på jobb (hvis været tillot det). Da var han trøtt og holdt seg rolig under kjøreturen.

Å ikke la katten spise eller drikke før turen høres brutalt ut. Da vil jeg heller tro at pus blir frustrert og urolig. Min erfaring var at det beste var å sørge for at han var ordentlig mett før kjøreturen, og gjerne gi han noe ekstra godt. En metode for å få han til å gå på do før turen, var å gjøre dokassa grundig rein og sette den foran han. Ei rein og delikat dokasse var helt uimotståelig og han bare måtte gjøre fra seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...