Gå til innhold

Er jeg god nok for økonomi og administrasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18 år som snart må søke på hva jeg skal gjøre til neste år. Valget står mellom økonomi og administrasjon, markedsføringsledelse eller å ta et "friår" med jobbing (eventuelt realfag). Jeg vil ha en god og stabil jobb i fremtiden og derfor tenker jeg ØKAD, samtidig som jeg interesserer meg mest for markedsføring, men føler ikke dette er en trygg karrierevei. På påbygg har vi enkel P-matte og jeg ligger mellom 5-6 i karakter og føler jeg mestrer matte, men vet jo at økonomi ikke er det samme. Likevel er jeg redd for at ØKAD blir for vanskelig og at jeg ikke klarer det. Noen erfaringer eller ideer til hva jeg burde gjøre? 

Anonymkode: babf3...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ingen ekspert på området, men er selv på jakt etter jobb innen administrasjon/ev enkel regnskap. Tok fagbrev i kontorfaget i 2010, og har vel egentlig søkt jobber siden da. Fikk godkjent et regnskapskurs fra NAV, i et håp om å gjøre det litt enklere å få innpass noe sted, men selv etter praksis i flere bedrifter, med kun positive tilbakemeldinger - så får jeg tilbakemelding på stillinger jeg søker på at jeg ikke har nok erfaring, sammenlignet med andre som søker. Mye kommer nok an på hvor man bor og slik også - men min oppfattelse av det å få jobb innen kontor/administrasjon er det at det er veldig mange personer om få jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, synd at det skulle være så vanskelig å få seg jobb.. håper det ordner seg for deg snart ;) og takk for svar!

Anonymkode: babf3...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål er: liker du økonomi og administrasjonsoppgaver? Du høres ikke overbegeistret ut selv..? 

Søk på noe du liker og er motivert for. Om du tar noe for å ta noe ville jeg heller tatt et friår. Men sørg for å ha en jobb lenge før skoleåret er over. Tidene for å søke ny jobb er harde nå.

Anonymkode: b8c6f...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt spørsmål er: liker du økonomi og administrasjonsoppgaver? Du høres ikke overbegeistret ut selv..? 

Søk på noe du liker og er motivert for. Om du tar noe for å ta noe ville jeg heller tatt et friår. Men sørg for å ha en jobb lenge før skoleåret er over. Tidene for å søke ny jobb er harde nå.

Anonymkode: b8c6f...86f

Jeg har ikke så mye erfaring når det kommer til økonomi og administrasjonsoppgaver, men jeg er en type som er ganske logisk og strategisk anlagt (med andre ord lite kreativ:fnise:), så å ha en slik type jobb/kontorjobb skader meg ingenting. Jeg tenker derfor at økonomi bør være en grei jobb, spesielt pga. det er en trygg jobb. Spørsmålet er bare om jeg klarer det...

 

Anonymkode: babf3...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et felt hvor det er enormt mange søkere på få jobber. Det er også et felt hvor det ikke holder med bare utdanning, erfaring teller mye. Du konkurrerer også med folk med forskjellige utdannelser, og gjerne også med folk som har jobbet med liknende ting, eller har fortrinnsrett innenfor bedriften eller staten (om du søker jobb innenfor statsbedrifter).

Du virker ikke helt sikker på hva du vil. Hva om du tenker helt utenfor boksen? Hva med å bli konduktør for NSB/Flytoget? Eller kanskje Trafikkstyrer for Jernbaneverket? Kanskje et år på en folkehøyskole for å prøve noe helt annet som du er litt interessert i? 

Utdanning er supert, men om du er usikker på hva du egentlig vil, kan det fort bli mye studiegjeld uten at du sitter igjen med noe du faktisk vil jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Poda skrev:

Dette er et felt hvor det er enormt mange søkere på få jobber. Det er også et felt hvor det ikke holder med bare utdanning, erfaring teller mye. Du konkurrerer også med folk med forskjellige utdannelser, og gjerne også med folk som har jobbet med liknende ting, eller har fortrinnsrett innenfor bedriften eller staten (om du søker jobb innenfor statsbedrifter).

Du virker ikke helt sikker på hva du vil. Hva om du tenker helt utenfor boksen? Hva med å bli konduktør for NSB/Flytoget? Eller kanskje Trafikkstyrer for Jernbaneverket? Kanskje et år på en folkehøyskole for å prøve noe helt annet som du er litt interessert i? 

Utdanning er supert, men om du er usikker på hva du egentlig vil, kan det fort bli mye studiegjeld uten at du sitter igjen med noe du faktisk vil jobbe med.

Takk for svar! Jeg har tenkt veldig mye på hvilken utdanning jeg vil ta, og det eneste jeg kan tenke meg er innen økonomi eller markedsføring. Er bare veldig synd dette er jobber som er vanskelige å få, som du sier. Likevel vet jeg ikke om noe annet jeg kan gjøre da jeg ikke tror folkehøyskole er noe for meg. Sitter veldig fast...

Anonymkode: babf3...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er bekymret om du "klarer" matten trenger du ikke bekymre deg. Du vil komme borti emner du ikke har lært før, som derivasjon, integrasjon og litt sånt småtteri, men som regel er matten 7.5 poeng og et innføringskurs?

 

Jeg klarete B i matten på høyskolen, og jeg hadde også pmatte fra før. Bare konsentrer deg om det fra start, og gjør alle oppgavene som legges ut. Du kan banne på at den ene oppgaven du ikke "orker" å gjøre kommer på eksamen ;)

Anonymkode: c2860...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi er en VELDIG anvendelig utdanning. Du ender ikke nødvendigvis opp med å jobbe direkte med økonomi. Kanskje jobber du med prosjekt? Kanskje jobber du med kunder? Kanskje jobber du med produktlansering? Strategi? Markedsføring? Når du skal over på master er det mange spesialiseringer å velge mellom - finans, strategi, revisjon, energi, prosjektledelse, markedsføring - mulighetene er mange. Vanskelig å få jobb? Tja... Ingen kan vite sikkert hva som venter de om 5 år, men det er hvertfall en tryggere utdannelse enn markedsføring. Ingen fra mitt kull slet med å få jobb, og jeg gikk ikke en av de "gode, kjente" skolene en gang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg har tenkt veldig mye på hvilken utdanning jeg vil ta, og det eneste jeg kan tenke meg er innen økonomi eller markedsføring. Er bare veldig synd dette er jobber som er vanskelige å få, som du sier. Likevel vet jeg ikke om noe annet jeg kan gjøre da jeg ikke tror folkehøyskole er noe for meg. Sitter veldig fast...

Anonymkode: babf3...03f

Foreløpig er dette ikke jobber som er så vanskelige å få... Det vil jo svinge så klart, men generelt sett har aldri siviløkonomer slitt med å få jobb - gitt at det er master du vil ta, ikke bare bachelor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 18 år som snart må søke på hva jeg skal gjøre til neste år. Valget står mellom økonomi og administrasjon, markedsføringsledelse eller å ta et "friår" med jobbing (eventuelt realfag). Jeg vil ha en god og stabil jobb i fremtiden og derfor tenker jeg ØKAD, samtidig som jeg interesserer meg mest for markedsføring, men føler ikke dette er en trygg karrierevei. På påbygg har vi enkel P-matte og jeg ligger mellom 5-6 i karakter og føler jeg mestrer matte, men vet jo at økonomi ikke er det samme. Likevel er jeg redd for at ØKAD blir for vanskelig og at jeg ikke klarer det. Noen erfaringer eller ideer til hva jeg burde gjøre? 

Anonymkode: babf3...03f

Det klarer du. Det hadde sikkert vært en fordel med litt mer matematikk fra videregående, men  utifra hva du skriver så må du ikke være redd for at du ikke får til dette. I verste fall så må du jobbe litt ekstra første semeteret med matematikkfag.

Til opplysning, så har jeg erfaring med matematikkundervisning på universitet/høgskolenivå.

Anonymkode: 9504f...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sisti skrev:

Foreløpig er dette ikke jobber som er så vanskelige å få... Det vil jo svinge så klart, men generelt sett har aldri siviløkonomer slitt med å få jobb - gitt at det er master du vil ta, ikke bare bachelor? 

Jeg tenker hovudsaklig på bachelor, men om det går bra og jeg liker det, går jeg gjerne videre på master!

Anonymkode: babf3...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte er ikke noe problem om du jobber med faget. Jeg hadde kun matte fra første året på vgs, men med jevn jobbing fikk jeg B i karakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Hei, 

Lurer på om det er noen på forumet enda. Søkte du på økonomi og administrasjon?
Hvordan gikk det?

Jeg vurderer å ta dette studiet nå, men er redd for hvordan det skal gå med matten.

Anonymkode: dfa92...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hei, 

Lurer på om det er noen på forumet enda. Søkte du på økonomi og administrasjon?
Hvordan gikk det?

Jeg vurderer å ta dette studiet nå, men er redd for hvordan det skal gå med matten.

Anonymkode: dfa92...b37

Økad, er noe alle klarer.

Anonymkode: 8a0fa...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 22.32):

Hei, 

Lurer på om det er noen på forumet enda. Søkte du på økonomi og administrasjon?
Hvordan gikk det?

Jeg vurderer å ta dette studiet nå, men er redd for hvordan det skal gå med matten.

Anonymkode: dfa92...b37

Jeg endte opp på økonomi og administrasjon ja, og veldig glad for det! Fikk jobb med en gang etter endte studier også - virker som det var mange muligheter i alle fall. Matten er jo på et høyere nivå enn jeg var vandt til i alle fall. Nå vet ikke jeg hvor mye du sliter med matte, men går utifra at du er litt interessert i tall og slikt siden du vurderer å søke på økonomi. Hvis du ikke er det, eller liker to streker under svaret så hadde jeg kanskje revurdert. Selv er jeg en lite kreativ person så studiet passet godt for meg. Måtte selvsagt jobbe mye for å oppnå gode karakterer (som med alt annet). Vil si at dersom du ønsker en karriere innen økonomi/administrasjon (og lignende) så ville jeg ikke tenkt på enkelt-fag. Du klarer det viss du jobber med det, det er jeg helt sikker på! Lykke til🙌🏼

Anonymkode: babf3...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 14.00):

Jeg endte opp på økonomi og administrasjon ja, og veldig glad for det! Fikk jobb med en gang etter endte studier også - virker som det var mange muligheter i alle fall. Matten er jo på et høyere nivå enn jeg var vandt til i alle fall. Nå vet ikke jeg hvor mye du sliter med matte, men går utifra at du er litt interessert i tall og slikt siden du vurderer å søke på økonomi. Hvis du ikke er det, eller liker to streker under svaret så hadde jeg kanskje revurdert. Selv er jeg en lite kreativ person så studiet passet godt for meg. Måtte selvsagt jobbe mye for å oppnå gode karakterer (som med alt annet). Vil si at dersom du ønsker en karriere innen økonomi/administrasjon (og lignende) så ville jeg ikke tenkt på enkelt-fag. Du klarer det viss du jobber med det, det er jeg helt sikker på! Lykke til🙌🏼

Anonymkode: babf3...03f

Fullførte du bare bachelor eller gikk du master også? Hvilket skole gikk du på? Hvis du kan si hva du fikk i snitt med tanke på hvor raskt du fikk jobb, så hadde det vært fint:) 

Har veldig lyst til å studere økad men er veldig redd for å ikke få jobb, derfor jeg lurer på snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matematikken innen øk/adm. er relativt enkel. Av typen som vi ingeniører ler av (jeg har bachelor både i øk/adm og ingeniørfag) og gjør med venstrehånden.  Stort sett er det relativt enkel aritmetikk og svært, svært enkel derivasjon og integrasjon (uten noen reel forståelse for hva dere egentlig gjør). 

Øk/adm. og økonomi handler mer om generell tallforståelse, kontantstrømmer, penger inn/ut, etc. enn det gjør om matematikk. Selvsagt finnes det unntak, men det er jo basert på hva du fordyper deg i. Regner ikke med at noen med svak tallforståelse søker seg mot matematisk finans :)

Kjør på!

Anonymkode: c19de...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arun skrev (På 12.3.2021 den 19.44):

Fullførte du bare bachelor eller gikk du master også? Hvilket skole gikk du på? Hvis du kan si hva du fikk i snitt med tanke på hvor raskt du fikk jobb, så hadde det vært fint:) 

Har veldig lyst til å studere økad men er veldig redd for å ikke få jobb, derfor jeg lurer på snitt.

Jeg fullførte bare bachelor. Jeg hadde B i snitt (men nærmere C enn A). På intervjuet hos min arbeidsgiver ble det lagt mer vekt på at jeg hadde tatt et halvt års internship via skolen, og der hadde jeg gjort lignende oppgaver som min nåværende jobb tilbyr. Så viser det også at du står på og ønsker relevant erfaring. Jeg gikk forresten på BI Stavanger. 
Tror nok økad er en ganske trygg utdanning å ha i boks med tanke på jobbsøking altså. Mye forskjellig å «velge» i. 

Anonymkode: babf3...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2016 den 16.23):

Det klarer du. Det hadde sikkert vært en fordel med litt mer matematikk fra videregående, men  utifra hva du skriver så må du ikke være redd for at du ikke får til dette. I verste fall så må du jobbe litt ekstra første semeteret med matematikkfag.

Til opplysning, så har jeg erfaring med matematikkundervisning på universitet/høgskolenivå.

Anonymkode: 9504f...be2

Matte tror jeg ikke er problemet. 
Jeg får inntrykk av at TS liker kun liker markedsføring eller er i overkant glad i matte. Jeg hadde realfag på vgs med 5/6 i alle realfag R2 fy2 kj2 men slet i alle lesefagene som for meg var alle fagene på BI utenom matte/statistikk/økonometri. Gikk fra over 5 i snitt til C på master . 
 

Økonomi krever utrolig mye språk kunnskaper og evnen til å formidle det. Faktisk er de som gjør det best de med en genuin interesse for område og gidder å lese nyheter/følge med på verden. Økonomi er i seg selv «enkelt» men vanskelig å gjøre det bra i. Er ikke 2 streker under svaret som i vgs matte. 

Anonymkode: 31a7c...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...