Gå til innhold

Du som jobber/har jobbet som rengjøre på hotell, anbefaler du å sove på hotell?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 1/7/2016 at 13.32, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, H.T.S skrev:

En plass de finner det holder vel i massevis tenker jeg. Skrivebord, nattbord etc

Men jeg har ofte hatt mynt og sånt liggende på nattbord og skrivebord tidligere, uten at de har tatt de (men da har jeg også ikke tenkt at vaskedamen skulle få de). Det er kun når jeg la de på sengen at de ble tatt (og da ønsket jeg å gi de pengene i tips også). 

Anonymkode: ddd72...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har ingenting for seg hvis det ikke nevnes hvilke hotell det dreier seg om. Det er da lovlig å anmelde bedrifter på nett.

Anonymkode: cc062...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/7/2016 at 19.38, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. januar 2016 at 11.57, AnonymBruker skrev:

Jeg ble også mer skeptisk til å sove på hotell etter å ha prøvd meg som stuepike. Det er en utrolig slitsom jobb(fysisk) med veldig kort tid per rom. Jeg synes faktisk utrolig synd på dem som jobber med det. Husk å tipse stuepikene hvis dere er fornøyde folkens.

Anonymkode: 634bd...a27

Betaler ikke hotellene lønn for jobben de gjør?

Skal kontorister tipses for gode saksframlegg? 

Anonymkode: 44db4...0fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betaler ikke hotellene lønn for jobben de gjør?

Skal kontorister tipses for gode saksframlegg? 

Anonymkode: 44db4...0fc

Folk må få velge selv hva en gjør i Norge. Om man har lyst til å tipse god service, så gjør en det. Blir ikke helt det samme som å sammenligne med kontorister. Det er jo ikke et serviceyrke og det har aldri vært kultur for å tipse de. Tipsing i Norge er jo ikke like mye norm som før, men de som holder frem med å gjøre det, må gjerne gjøre det. Argumentasjonen for ikke gjøre det hos mange er at både stuepiker og servitører i dag har veldig god/ok lønn. Det er jeg delvis enig i. Tarifflønnen er ganske ok, men vet selv at det ikke er alle som får i nærheten av det. I fjor fikk jeg 156 kr i t i lønn som servitør (tariff), mens en venninne som jobbet uten tariff fikk 136 kr som servitør og ingen tillegg! Vi gjør begge samme jobb og er på samme lønnstrinn. Heldigvis fikk hun mye tips. 

Vil uansett tro at kontorister har langt bedre lønn enn hotelljobber uansett. Etter å ha jobbet som både stuepike og servitør har jeg veldig stor respekt for disse yrkene. De er fysisk veldig krevende og veldig belastende jobber for rygg, nakke, føtter. Samtidig har man stort arbeidspress og skal komme unna mange oppgaver og veldig ofte må man tåle masse dritt/klaging for noe som ikke er ens egen feil. 

Selv tipser jeg servitører i Norge om jeg mener de har gjort en veldig god jobb og det gjør jeg selvsagt i utlandet også, men der følger jeg som regel 10% regelen, selv om det ikke gjelder så mye lenger. Sover sjeldent på hotell i Norge da, men i utlandet legger alltid igjen tips til stuepikene når jeg drar og ville nok ha gjort det i Norge også om jeg hadde sovet der i flere dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man tipser ikke servicefolk, man drikser! Tips er noe helt annet. Måtte bare få det ut - har irritert meg gjennom hele tråden. 

Så lenge badet er rent, håndklærne er rene og sengetøyet er byttet, og det ikke ligger et tykt støvlag på rommet, tenker jeg at man må legge vekk "like-rent-som-hjemme-standarden" når man bor på hotell. Det vil alltid være mindre rent på hotellrom enn det det er hjemme hos folk med normale vaskerutiner.

Anonymkode: 454a8...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nattbordet er det fint å legge mynt. Personalet stjeler selvsagt ikke pengene til gjestene, men hvis man vil drikse(merkelig ord) legger man mynten der før man forlater rommet før utsjekking. Personalet vet selvsagt hvilke rom som er utelukket for da får man beskjed om at det er ekstra vasking og klargjøring av rommet til neste gjest.

Anonymkode: 634bd...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...