Gå til innhold

Alternativer til Hills og Royal Canin? (katt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å sjekke ut andre förmuligheter. Der jeg handler (veterinær) fører de kun Hills og RC og ofte ikke større enn 3-4 kg sekker. Jeg synes det er mye å betale 400 kr for en forholdsvis liten/medium pose. Har dere kjennskap til andre merker, som er noe rimeligere men vel så bra? Jeg innbiller meg at fôr i dyrebutikk er noe rimeligere enn hos veterinær, stemmer det?

Anonymkode: 84899...3bf

Skrevet

Her er kattene veldig glad i Eukanuba :Nikke: Kjøper det i 10kg sekker, og betaler under 800kr for en, mener jeg. Pleier å kjøpe mat til fuglene samtidig, så surrer alltid litt med hva som koster hva :P De dyrebutikkene jeg har handlet i pleier å ha rabattkort, etter x antall sekker, får du en gratis :) 

• Liker 1
Skrevet

Hills, RC og Eukanuba er ikke spesielt bra mat for verken hund eller katt. Disse fôrmerkene inneholder masse fyllstoff som ris, mais eller hvete og lite kjøtt. 

De fleste katter liker mer kjøttrikt fôr som Orijen, Canagan, Acana eller Taste of the wild. Dette er fôr som koster litt mer per pose, men siden du antagelig skal gi mindre mat siden fôret inneholder mer kjøtt og mindre fyllstoff så vil det lønn seg i lengden. Vom og hundemat sin kattemat er billigere, men det er råfôr og må oppbevares i fryseren. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Neontetra skrev:

Hills, RC og Eukanuba er ikke spesielt bra mat for verken hund eller katt. Disse fôrmerkene inneholder masse fyllstoff som ris, mais eller hvete og lite kjøtt. 

De fleste katter liker mer kjøttrikt fôr som Orijen, Canagan, Acana eller Taste of the wild. Dette er fôr som koster litt mer per pose, men siden du antagelig skal gi mindre mat siden fôret inneholder mer kjøtt og mindre fyllstoff så vil det lønn seg i lengden. Vom og hundemat sin kattemat er billigere, men det er råfôr og må oppbevares i fryseren. 

Disse merkene har jeg ikke hørt om :klo: Har vært i en god del forskjellige dyrebutikker, men kan ikke si jeg har sett dette noe sted. Finnes de bare hos veterinær? 

• Liker 1
Skrevet

Våre katter er veldig glad i orijen :) pleier å kjøpe en 18-kilos sekk på animail.no for ca 1300 kroner. 

Anonymkode: 2fde7...390

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, FruN skrev:

Disse merkene har jeg ikke hørt om :klo: Har vært i en god del forskjellige dyrebutikker, men kan ikke si jeg har sett dette noe sted. Finnes de bare hos veterinær? 

Det stemmer at katter ikke trenger karbohydratene som ris er, og ender utelukkende som fett. Men mange oppdrettere bruker RC fordi de er eneste som f.eks har babyfór, og kan hende er det også smakstilsatt, fordi mange katter liker dette godt. 

Leste nylig at Orijen bruker noe i produksjonen som kan utvikles til antibiotika-resistens, men akkurat det er noe "luftig" foreløpig. Man får tak i det aller meste av fór på nettet, og kjøper man i store nok kvanta blir det levert kostnadsfritt på døren :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Kontormus skrev:

Det stemmer at katter ikke trenger karbohydratene som ris er, og ender utelukkende som fett. Men mange oppdrettere bruker RC fordi de er eneste som f.eks har babyfór, og kan hende er det også smakstilsatt, fordi mange katter liker dette godt. 

Leste nylig at Orijen bruker noe i produksjonen som kan utvikles til antibiotika-resistens, men akkurat det er noe "luftig" foreløpig. Man får tak i det aller meste av fór på nettet, og kjøper man i store nok kvanta blir det levert kostnadsfritt på døren :)

Jeg sier ingenting på at det er unødig fyllmasse i flere merker, jeg har som sagt bare ikke hørt om de andre :) Kattene her fikk Cat Exclusive (de har/hadde babymat) når de var små, men dyrebutikken jeg kjøpte det i kuttet det ut da de la produksjonen for det europeiske markedet i England :) 

Men hvor er disse andre merkene å få tak i? Fikk med meg animail.no, men finnes de i fysiske butikker og? Og evt hvor? :) 

Endret av FruN
Skrevet (endret)
59 minutter siden, FruN skrev:

Dette er fôrmerker som ennå ikke har så stor markedsandel i Norge, men du vil finne hvert fall et eller flere av merkene i dyrebutikker med godt utvalg. Og så klart i de fleste nettbutikker som selger hunde eller kattemat

Veterinærer holder seg til fôrprodusenter som også har veterinærfôr og ingen av de jeg har nevnt har det i sortimentet sitt. De merkene jeg nevnte har betraktelig mindre fyllstoff og betraktelig mer kjøtt, så selv om de er noe dyrere får du mer mat for pengene. :) 

Endret av Neontetra
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, FruN skrev:

Jeg sier ingenting på at det er unødig fyllmasse i flere merker, jeg har som sagt bare ikke hørt om de andre :) Kattene her fikk Cat Exclusive (de har/hadde babymat) når de var små, men dyrebutikken jeg kjøpte det i kuttet det ut da de la produksjonen for det europeiske markedet i England :) 

Men hvor er disse andre merkene å få tak i? Fikk med meg animail.no, men finnes de i fysiske butikker og? Og evt hvor? :) 

Min lokale Dyrego-butikk har i alle fall samtlige av disse fórtypene.

• Liker 1
Skrevet

Plantasjen selger store sekker fra RC & Hills, hvis du har muligheten til å handle der :)

Anonymkode: 6b527...fcc

Skrevet

Takk for svar, Kontormus og Neontetra :) 

Skrevet (endret)

Eukanuba vet jeg har kommet veldig bra ut i forskjellige tester. Den er nok ikke billig, men til gjengjeld dekker den mye bedre næringsbehovet til en katt enn f.eks billige butikktørrfor som friskies.

Det trenger ikke bli så dyrt om du handler store sekker, og benytter deg av steder som tilbyr fks hver femte gratis og lign.. min mor kjøper royal canin fast på plantasjen og har et sånn kort.  Noen nettsteder har jevnlig kampanjer og rabattkoder som du kan sjekke og. F.eks. her:

http://tilbudskode.com/b/animail/?view_coupon=21093#view-modal

tror faktisk ikke det er dyrere å kjøpe hos veterinær enn på dyrebutikk.

Endret av Puselusk
Skrevet

Jeg forer med tørrfor fra Orijen, Acana og BritCare. I tillegg gir jeg forskjellige typer våtfor fra PlanetPet, Bozita, Applaws, Tasteofthewild, Hills, RC og også dagligvaremerker som Gourmet og Sheeba. Som snop gir jeg forskjellige typer tørket kjøtt og fisk fra Orijen, PlanetPet, Dogman, Let's bite og Naturesmenu. Mesteparten bestiller jeg på nett fra Animail.no, morene.no og Petworld.no, men noe har de på dyrebutikken.

Jeg prøver å følge litt med på anbefalingene på nett, fra oppdrettere og fra veterinærer men det er mye motstridende og forvirrende. Det anbefales mye kjøtt og proteiner, men veterinæren sier man må være forsiktig med for mye protein da det kan gi trøbbel med nyrene. Noen mener karbohydrater er usunne for katter (eller i beste fall ikke blir nyttegjort) og helst skal unngås i maten, mens veterinærer anbefaler høyt innhold av karbohydrater til tykke katter og heller kutte ned på fett og proteiner. På dyrebutikken selger de godis med tilsatt salt og mener katten trenger ekstra salt siden de er mye i aktivitet, mens mange andre mener katter kun skal ha det saltet som er naturlig i kjøtt, og kan ta direkte skade av tilsatt salt i maten.

Jeg blir kjempeforvirret men tenker at et variert kosthold med mye kjøtt (proteiner og fett) må være det beste. Kattene mine er nå friske og spreke med fin pels, så noe rett må jeg vel gjøre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Pussig det der med salt @Ardwinna. Jeg har et kull her nå som er 4 uker, og samtlige elsker å slikke på hender og føtter, og jeg er temmelig sikker på at det er saltet (eller smaken) de er ute etter :)

Endret av Kontormus
Skrevet
4 timer siden, Neontetra skrev:

Jeg hadde ikke hørt om noen av disse merkene før i dag :sjenert: Men det er helt sikkert bra fôr! Lavkarbo/ketolyse fôr for katter :laugh:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plantasjen selger store sekker fra RC & Hills, hvis du har muligheten til å handle der :)

Anonymkode: 6b527...fcc

Takk for tipset :) Jeg visste ikke at Plantasjen selger kattemat... Snart begynner vel Biltema med kattemat også :fnise:

2 timer siden, Ardwinna skrev:

Jeg forer med tørrfor fra Orijen, Acana og BritCare. I tillegg gir jeg forskjellige typer våtfor fra PlanetPet, Bozita, Applaws, Tasteofthewild, Hills, RC og også dagligvaremerker som Gourmet og Sheeba. Som snop gir jeg forskjellige typer tørket kjøtt og fisk fra Orijen, PlanetPet, Dogman, Let's bite og Naturesmenu. Mesteparten bestiller jeg på nett fra Animail.no, morene.no og Petworld.no, men noe har de på dyrebutikken.

Jeg prøver å følge litt med på anbefalingene på nett, fra oppdrettere og fra veterinærer men det er mye motstridende og forvirrende. Det anbefales mye kjøtt og proteiner, men veterinæren sier man må være forsiktig med for mye protein da det kan gi trøbbel med nyrene. Noen mener karbohydrater er usunne for katter (eller i beste fall ikke blir nyttegjort) og helst skal unngås i maten, mens veterinærer anbefaler høyt innhold av karbohydrater til tykke katter og heller kutte ned på fett og proteiner. På dyrebutikken selger de godis med tilsatt salt og mener katten trenger ekstra salt siden de er mye i aktivitet, mens mange andre mener katter kun skal ha det saltet som er naturlig i kjøtt, og kan ta direkte skade av tilsatt salt i maten.

Jeg blir kjempeforvirret men tenker at et variert kosthold med mye kjøtt (proteiner og fett) må være det beste. Kattene mine er nå friske og spreke med fin pels, så noe rett må jeg vel gjøre.

Jeg blir også kjempeforvirret! Og jeg tenker langt mer på at kattene skal ha et bra kosthold enn jeg tenker på at jeg skal ha et bra kosthold. Når det kommer til meg selv er det ikke såå nøye, men pusegullene skal ha det aller beste :hjerter_rundt:

• Liker 2
Annonse
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
2 timer siden, NasseNøff skrev:

Søk råd hos veterinær, og følg den informasjonen du får
Og ikke minst; Gå etter hva din katt trenger! 
Med tanke på mosjon, kropp, matlyst, kastrert/ikke kastrert, ung, gammel, lat, sprek etc etc etc. 
du kan også prøve ut forskjellige typer, se hvilke som gir en frisk og sunn katt. 

Min veterinær anbefalte Specific, som er eksklusivt veterinær-fór. Jeg brukte det ei stund til jeg så andelen korn i innholdsfortegnelsen. Skremmende lite kjøtt og animalsk opprinnelse der i gården, RC har faktisk høyere innhold. Problemet er at kosthold og ernæring visstnok ikke er en veldig stor del av utdannelsen til veterinærer, og de fleste inviteres på seminar i regi av fórprodusenter der de blir fortalt hvor utrolig mye bedre produsentens fór er og hvorfor de burde anbefale og selge det til kundene. Jeg opplever ikke veterinærer som særlig oppdaterte på verken ernæring eller forskjellige fórtyper og merker.

Katter er kjøttetere og nyttegjør seg ikke karbohydrater særlig bra, så man bør prøve å finne et mest mulig "rent" fór med mye kjøtt. Ellers tror jeg det andre du skriver er viktigere enn alt annet; å se an sin egen katt og prøve seg fram til det fóret som fungerer best og gir best helse og velvære for katten. Og svært viktig; god tilførsel av taurin, som er livsviktig for katter.

Skrevet
47 minutter siden, Ardwinna skrev:

Min veterinær anbefalte Specific, som er eksklusivt veterinær-fór. Jeg brukte det ei stund til jeg så andelen korn i innholdsfortegnelsen. Skremmende lite kjøtt og animalsk opprinnelse der i gården, RC har faktisk høyere innhold. Problemet er at kosthold og ernæring visstnok ikke er en veldig stor del av utdannelsen til veterinærer, og de fleste inviteres på seminar i regi av fórprodusenter der de blir fortalt hvor utrolig mye bedre produsentens fór er og hvorfor de burde anbefale og selge det til kundene. Jeg opplever ikke veterinærer som særlig oppdaterte på verken ernæring eller forskjellige fórtyper og merker.

Katter er kjøttetere og nyttegjør seg ikke karbohydrater særlig bra, så man bør prøve å finne et mest mulig "rent" fór med mye kjøtt. Ellers tror jeg det andre du skriver er viktigere enn alt annet; å se an sin egen katt og prøve seg fram til det fóret som fungerer best og gir best helse og velvære for katten. Og svært viktig; god tilførsel av taurin, som er livsviktig for katter.

Jeg har googlet litt ang Orijen og leste at noen har opplevd fôret som for kraftig for magen til dyret sitt, pga høyt proteininnhold. Men jeg skjønner ikke det helt, er det ikke karbohydrater som kan gi magebesvær, ikke protein? :klo: Vet du? Jeg tillater meg å spørre deg siden du virker til å ha så god peiling :Nikke:

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Ardwinna skrev (På 31.12.2015 den 1.09):

w

Endret av Nasse Nøff ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...