Gå til innhold

Fotgrafert baby med blitz, forskjellige farge på øynene


-luring-

Anbefalte innlegg

Hei ! 

Vet ikke om dette er rette plassen å spørre om råd til dette, om det ikke passe så si ifra så skal jeg slette det.

Jeg fikk ett bilde på snapchat av ei venninne, som holdt tantebarnet sitt på rundt 3-4 mnd i hendene. Bildet var tatt med blitz. Venninnen min hadde to røde øyne (som er vanlig ved bildetaking med blitz), men barnet hadde ett rødt og ett gult øye på bildet. Jeg sjekket gjennom flere bilder av barnet på facebook, å fant enda ett bilde der det en øyet var rødt å det andre gult. Men på dette bilde var det omvendt, altså det øyet som var rødt på forrige bilde var gult på dette bilde. 

Har lest mye om barn som har fått to forskjellige farger på øynene når bildet er tatt med blitz, og det har blitt oppdaget øyesykdommer som kreft. 

Jeg vet ikke om jeg burde si ifra t venninna mi at jeg er litt urolig, eller om dette er vanlig? Redd for å skremme mor til barnet, men også redd for å ikke si ifra om det skal være en øyesykdom... 

Hva hardere ville gjort? 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte på det samme som Midnanne! Synes du bør si ifra og fortelle om artikkelen eller hva du har hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Oppdaget i går faktisk akkurat det samme på bildet av barnet til ei venninne av ei venninne. Jeg sendte melding med en gang, og ordla meg noe som 

"Hei, håper du ikke tar dette ille opp, men jeg reagerte litt på øynene til X etter å ha sett et bilde på nett. Når blitzen gir en hvit/gul farge på pupillen, og ikke rød, kan det være tegn på sykdom som bør sjekkes opp av lege. Det er ikke meningen å skremme deg, men tenkte det ville være bedre å ihvertfall si ifra enn å la være. For alt jeg veit kan dette være noe dere allerede har fått sjekka opp :) god jul videre!"

Hele min familie er optikere, og jeg kan trygt si at dette kan være veldig alvorlig og må sjekkes opp snarest! Ville jo ikke ordlegge meg så "skummelt" i smsen, men det er altså ganske alvorlig! 

Retinoblastom er heldigvis enkel å bli frisk fra, og gir sjelden varige men om det oppdages tidlig nok! 

Håper du sier ifra til venninnen din så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, 1337 skrev:

Hei! 

Oppdaget i går faktisk akkurat det samme på bildet av barnet til ei venninne av ei venninne. Jeg sendte melding med en gang, og ordla meg noe som 

"Hei, håper du ikke tar dette ille opp, men jeg reagerte litt på øynene til X etter å ha sett et bilde på nett. Når blitzen gir en hvit/gul farge på pupillen, og ikke rød, kan det være tegn på sykdom som bør sjekkes opp av lege. Det er ikke meningen å skremme deg, men tenkte det ville være bedre å ihvertfall si ifra enn å la være. For alt jeg veit kan dette være noe dere allerede har fått sjekka opp :) god jul videre!"

Hele min familie er optikere, og jeg kan trygt si at dette kan være veldig alvorlig og må sjekkes opp snarest! Ville jo ikke ordlegge meg så "skummelt" i smsen, men det er altså ganske alvorlig! 

Retinoblastom er heldigvis enkel å bli frisk fra, og gir sjelden varige men om det oppdages tidlig nok! 

Håper du sier ifra til venninnen din så fort som mulig!

Oj... Ja jeg skal si ifra med en gang, å ta utgangspunkt i sms'en din om det er iorden :) 

Tusen takk for svar, det gjorde det litt enklere å vite hva jeg burde gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...