AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #1 Del Skrevet 18. desember 2015 Hei! Jeg er 17 år og skal snart begynne med kjøretimer. Jeg har ikke hatt mulighet for å kjøre utenom av diverse grunner...Er det håp for meg? hvor mye klarte dere den på? Er skikkelig nervøs bare ved tanken å lære å kjøre bil..ser så komplisert ut! Anonymkode: 0bee0...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #2 Del Skrevet 18. desember 2015 Ja det er håp, men så klart så kommer du til å bruke litt mer penger. Tar jo tid å lære seg alt det nødvendige som for eksempel å starte bilen, bakkestart, gire osv. Men du nok til å klare det! Tror jeg betalte rundt 30 000 for lappen, og da øvelsekjørte jeg litt med moren min først. Anonymkode: dc83d...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #3 Del Skrevet 18. desember 2015 Hei! Jeg er 17 år og skal snart begynne med kjøretimer. Jeg har ikke hatt mulighet for å kjøre utenom av diverse grunner...Er det håp for meg? hvor mye klarte dere den på? Er skikkelig nervøs bare ved tanken å lære å kjøre bil..ser så komplisert ut! Anonymkode: 0bee0...2faJeg ville tatt trinn 2 med trafikkskole først, og så litt av trinn 3, og så kjørt MASSE med foreldre. Deretter slutten av trinn 3 og trinn 4 før oppkjøring.Foreldre er ofte ikke flink til å lære de tekniske tingene du lærer på trinn to, og de velger feil steder å begynne. Ta de på trafikkskole, så tar du teorien så fort som mulig, og så kjører du så mange timer som mulig med foreldre. Mer øvelseskjøring gir lavere sannsynlighet for ulykker.Du kan også ta med foreldre på en time dersom de gidder, da kan dere (læreren, forederen og du) bli enig om hva og hvordan dere bør øve på ting. Det er en fordel om du øvelseskjører i en bil som er ny, folk som øvelseskjører i en '90 Hyundai bruker å trenge oppfriskning på giring og clutching etter å ha øvelseskjørt en stund. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 18. desember 2015 #4 Del Skrevet 18. desember 2015 Jeg er også 17 år, og ærlig; jeg har bare kjørt to ganger. 2 timer med kjørelærer og 1 time med pappa. That's it. Det er jo håp for alle å ta lappen. Spørs bare om du virkelig vil ta lappen og hvor villig du er til å lære! Har du tenkt å ta lappen dagen du fyller 18? Lenge sida du har fylt 17? Og kanskje det viktigste; Tar du automat eller manuell?Jeg anbefaler deg om mulig å kjøre så mye som mulig med voksne du stoler på. Begynn gjerne på parkeringsplasser, og når du er blitt trygg kan du begynne på kjøreskole så går alt helt greit deretter. Anbefaler på det sterkeste å kjøre med andre enn kjørelærer så ofte som mulig for ellers blir det sykt dyrt. Ikke nødvendig å betale mer enn det som trengs. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #5 Del Skrevet 18. desember 2015 Sykler du? Wlik at du på den måten er gjortnkjen tmed trafikkreglene? Da vildet bli enklere for deg. Viktig er det og å være sterk på teorien der teori og praksis henger tett sammen. Jeg vil derfor råde deg til å pugge teoriboka før du begynner å øvelseskjøre. Det gjorde jeg og det hjalp nesten bedre enn øvelseskjøring privat. Det er håp , alltid håp, så lenge man ikke gir opp alt. Anonymkode: 20652...518 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #6 Del Skrevet 18. desember 2015 Jeg ville tatt trinn 2 med trafikkskole først, og så litt av trinn 3, og så kjørt MASSE med foreldre. Deretter slutten av trinn 3 og trinn 4 før oppkjøring.Foreldre er ofte ikke flink til å lære de tekniske tingene du lærer på trinn to, og de velger feil steder å begynne. Ta de på trafikkskole, så tar du teorien så fort som mulig, og så kjører du så mange timer som mulig med foreldre. Mer øvelseskjøring gir lavere sannsynlighet for ulykker.Du kan også ta med foreldre på en time dersom de gidder, da kan dere (læreren, forederen og du) bli enig om hva og hvordan dere bør øve på ting. Det er en fordel om du øvelseskjører i en bil som er ny, folk som øvelseskjører i en '90 Hyundai bruker å trenge oppfriskning på giring og clutching etter å ha øvelseskjørt en stund. Faren min er fraværende! Mamma tør ikke øvelseskjøre med meg, å vi har heller ikke det beste forholdet, så tror det hadde kræsjet veldig der..:) Anonymkode: 0bee0...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #7 Del Skrevet 18. desember 2015 Jeg er også 17 år, og ærlig; jeg har bare kjørt to ganger. 2 timer med kjørelærer og 1 time med pappa. That's it. Det er jo håp for alle å ta lappen. Spørs bare om du virkelig vil ta lappen og hvor villig du er til å lære! Har du tenkt å ta lappen dagen du fyller 18? Lenge sida du har fylt 17? Og kanskje det viktigste; Tar du automat eller manuell?Jeg anbefaler deg om mulig å kjøre så mye som mulig med voksne du stoler på. Begynn gjerne på parkeringsplasser, og når du er blitt trygg kan du begynne på kjøreskole så går alt helt greit deretter. Anbefaler på det sterkeste å kjøre med andre enn kjørelærer så ofte som mulig for ellers blir det sykt dyrt. Ikke nødvendig å betale mer enn det som trengs. Lykke til!ahaa:) jeg fyller i slutten av april, så tenker å ta den en gang i mai! Skal ta manuell Lykke til te deg også! Anonymkode: 0bee0...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #8 Del Skrevet 18. desember 2015 Sykler du? Wlik at du på den måten er gjortnkjen tmed trafikkreglene? Da vildet bli enklere for deg. Viktig er det og å være sterk på teorien der teori og praksis henger tett sammen. Jeg vil derfor råde deg til å pugge teoriboka før du begynner å øvelseskjøre. Det gjorde jeg og det hjalp nesten bedre enn øvelseskjøring privat. Det er håp , alltid håp, så lenge man ikke gir opp alt. Anonymkode: 20652...518Har mopedlappen så kan jo litt teori, men vikeplikt og regulering av trafikk er ikke mine sterkeste sider.. ja tenkte jeg skulle begynne å lese snart og ta teorien så fort jeg føler meg klar for det Anonymkode: 0bee0...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #9 Del Skrevet 18. desember 2015 Jeg er også 17 år, og ærlig; jeg har bare kjørt to ganger. 2 timer med kjørelærer og 1 time med pappa. That's it. Det er jo håp for alle å ta lappen. Spørs bare om du virkelig vil ta lappen og hvor villig du er til å lære! Har du tenkt å ta lappen dagen du fyller 18? Lenge sida du har fylt 17? Og kanskje det viktigste; Tar du automat eller manuell?Jeg anbefaler deg om mulig å kjøre så mye som mulig med voksne du stoler på. Begynn gjerne på parkeringsplasser, og når du er blitt trygg kan du begynne på kjøreskole så går alt helt greit deretter. Anbefaler på det sterkeste å kjøre med andre enn kjørelærer så ofte som mulig for ellers blir det sykt dyrt. Ikke nødvendig å betale mer enn det som trengs. Lykke til!Jeg ville gjort meg ferdig med trinn 2 på trafikkskole. Rådet om å øve seg på parkeringsplasser er glimrende, fokuser på kjøring, vending og parkering (da lærer man seg clutch) og å gire opp og ned fra første og andre. Dette er ofte det folk sliter med. Kjør opp med manuell, mye bedre valutta for pengene.Jeg ville begynt på trafikkskole for det tekniske og så tatt mengdetrening med foreldre. Etter trinn to er det bare trafikkregler og å bruke blikket, så det kan foreldre mase på.Faren min er fraværende! Mamma tør ikke øvelseskjøre med meg, å vi har heller ikke det beste forholdet, så tror det hadde kræsjet veldig der..:)Anonymkode: 0bee0...2faKjipt. Du kan jo ta en del på trinn 3 og så la henne sitte på å se at du kan kjøre i trafikkskolen sin bil først? Da vil hun nok føle seg tryggere.Jeg jobber som trafikklærer og jeg er livredd for å øvelseskjøre i privatbiler, jeg liker speilene mine og ekstrapedalene. Men jeg skal våge meg til å lære søsteren min å kjøre privat så hun kun trenger å ta de obligatoriske timene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #10 Del Skrevet 18. desember 2015 Ja det er håp, men så klart så kommer du til å bruke litt mer penger. Tar jo tid å lære seg alt det nødvendige som for eksempel å starte bilen, bakkestart, gire osv. Men du nok til å klare det! Tror jeg betalte rundt 30 000 for lappen, og da øvelsekjørte jeg litt med moren min først.Anonymkode: dc83d... Anonymkode: 0bee0...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #11 Del Skrevet 18. desember 2015 Kan du kjøre med en venn, tante, nabo eller noen andre? Anonymkode: 0f5a0...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 18. desember 2015 #12 Del Skrevet 18. desember 2015 Jeg ville gjort meg ferdig med trinn 2 på trafikkskole. Rådet om å øve seg på parkeringsplasser er glimrende, fokuser på kjøring, vending og parkering (da lærer man seg clutch) og å gire opp og ned fra første og andre. Dette er ofte det folk sliter med. Kjør opp med manuell, mye bedre valutta for pengene.Jeg ville begynt på trafikkskole for det tekniske og så tatt mengdetrening med foreldre. Etter trinn to er det bare trafikkregler og å bruke blikket, så det kan foreldre mase på.Jeg ''driver'' og øvelseskjører med pappa på parkeringsplass nå for tida. Han lære min mor å kjøre og hjalp henne med lappen så han er godt kjent med systemet og hvordan han skal lære bort, noe han er veldig flink til Men altså, første gang jeg kjørte kjørte jeg med kjørelærer. Angrer litt da for alle vennene mine har kjørt i 6+ måneder med foreldre og nettopp begynt med kjørelærer...Som du selv skriver så er det viktig å fokusere på kjøring, vending og parkering og clutch etc. for ja det sliter jeg faktisk en del med. Store parkeringsplasser er ganske bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #13 Del Skrevet 18. desember 2015 Jeg ''driver'' og øvelseskjører med pappa på parkeringsplass nå for tida. Han lære min mor å kjøre og hjalp henne med lappen så han er godt kjent med systemet og hvordan han skal lære bort, noe han er veldig flink til Men altså, første gang jeg kjørte kjørte jeg med kjørelærer. Angrer litt da for alle vennene mine har kjørt i 6+ måneder med foreldre og nettopp begynt med kjørelærer...Som du selv skriver så er det viktig å fokusere på kjøring, vending og parkering og clutch etc. for ja det sliter jeg faktisk en del med. Store parkeringsplasser er ganske bra!De fleste har flest timer på trinn tre, det er lite å spare på å ta trinn to (det tekniske) hjemme. Når man har trinn to inne bra, vil man få utbytte på trinn tre, og det kan du ta hjemme. Problemet er hvis man lærer uvaner hjemme, så er det fryktelig vanskelig å fjerne dem. Derfor er det greit å ha timer med skolen innimellom. Jeg ville anbefalt alle å ta trafikalt grunnkurs (trinn en) før de er 16, og så ta trinn to grundig på trafikkskole og så kjøre masse med foreldre de neste to årene med timer hos trafikkskolen innimellom. Hvis man ikke kan bakkestart er det håpløst å kjøre i trafikken, det er bedre å bruke for mye tid til å lære tekniske ting enn å kjøre i trafikken før man er klar. Da blir elevene stresset, det blir dårlig flyt og de får ingen utbytte av kjøringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 18. desember 2015 #14 Del Skrevet 18. desember 2015 De fleste har flest timer på trinn tre, det er lite å spare på å ta trinn to (det tekniske) hjemme. Når man har trinn to inne bra, vil man få utbytte på trinn tre, og det kan du ta hjemme. Problemet er hvis man lærer uvaner hjemme, så er det fryktelig vanskelig å fjerne dem. Derfor er det greit å ha timer med skolen innimellom. Jeg ville anbefalt alle å ta trafikalt grunnkurs (trinn en) før de er 16, og så ta trinn to grundig på trafikkskole og så kjøre masse med foreldre de neste to årene med timer hos trafikkskolen innimellom. Hvis man ikke kan bakkestart er det håpløst å kjøre i trafikken, det er bedre å bruke for mye tid til å lære tekniske ting enn å kjøre i trafikken før man er klar. Da blir elevene stresset, det blir dårlig flyt og de får ingen utbytte av kjøringen.Jeg føler jeg burde skryte litt av at første gangen jeg kjørte (som var med skole) så endte det opp med at jeg måtte ta bakkestart på slutten, og jeg klarte det helt perfekt uten problem. Må si jeg ble stolt over meg selv Men ja, det du sier er ganske riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #15 Del Skrevet 18. desember 2015 Hvordan regner man ut bremselengde??? Anonymkode: 0bee0...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #16 Del Skrevet 18. desember 2015 Hvordan regner man ut bremselengde??? Anonymkode: 0bee0...2faReaksjonslengde + stopplengde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.K Skrevet 20. desember 2015 #17 Del Skrevet 20. desember 2015 Reaksjonslengde + stopplengde Kan jeg få det inn med t-skje? Eh ja, og den delen med "om du kjører i så stor fart, hvor mange meter har du da kjørt på x-antall sekunder" eller noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 20. desember 2015 #18 Del Skrevet 20. desember 2015 3 timer siden, Frk.K skrev: Kan jeg få det inn med t-skje? Eh ja, og den delen med "om du kjører i så stor fart, hvor mange meter har du da kjørt på x-antall sekunder" eller noe sånt. Dobler du farten firedobler du bremselengden. Halverer du farten deler du med 4. Tredobler du farten øker bremselengden med 9 ganger. Så hvis bremselengden din er 30 meter i 40km/t vil den være 120 i 80km/t. Du deler med 3.6 for å konvertere fra km/t til m/s (men jeg bruker alltid 4, det er nok til å finne riktig svar på teoriprøvene og lettere å huske). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #19 Del Skrevet 20. desember 2015 Jeg øvelseskjørte heller ikke med foreldrene mine, men klarte allikevel å få lappen. Anonymkode: 5066a...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 20. desember 2015 #20 Del Skrevet 20. desember 2015 (endret) Jeg bodde langt unna foreldrene mine da jeg skulle ta lappen, og hadde heller ikke øvelseskjørt noe før jeg tok lappen. Klarte meg veldig bra og hadde ikke spesielt mange kjøretimer. Hadde 2 ekstra timer fordi jeg var ferdig med kjøring og teori i februar, men fikk ikke kjøre opp før midt i april på bursdagen min. Lappen ble tatt for 30 000 i 2009, så dette går helt fint:) Endret 20. desember 2015 av Cershae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå