Gå til innhold

Problemer med barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Akuttvedtak = alvorlig fare for at barnet blir vesentlig skadelidende. Kan være ved beskyldninger om vold, rus og seksuelt misbruk. Da kobles også politiet inn, slik at de får snakke med barnet og foreldrene uten at de har kunnet snakket sammen på forhånd og påvirket barnet.

Akuttvedtaket var ment til bruk i krisesituasjoner. Dette har endret seg. Bruken har økt så sterkt at nå er de mer vanlig enn ordinære vedtak om omsorgsovertakelse. Økningen skyldes ikke at barna har fått det verre. Det skyldes at barnevernet har senket terskelen. http://www.dagbladet.no/2013/07/12/kultur/kronikk/debatt/meninger/barnevern/28164347/

Det er bra hvis terskelen er senket. Altfor mange barn forblir i overgrepshjem.

Hvis akuttvedtak er mer vanlig enn ordinære vedtak så er ikke det så rart. Ordinære vedtak er ikke akutte, og kommer etter lengre tid med forsøk på alt mulig rart for å løse saken uten å ty til omsorgsovertakelse. Det tar dermed tid før ordinære vedtak fattes, og dermed vil det naturligvis gå mye raskere ved akuttvedtak.

En annen grunn til at flere akuttvedtak brukes er at det er mindre aksept for overgrep mot barn nå enn tidligere. Før godtok man mye som man i dag ikke aksepterer. Heldigvis.

I tillegg er det nok blitt enklere å varsle og større fokus på barns rettigheter, slik at flere overgrepssituasjoner avdekkes.

Men denne advokaten som har skrevet i Dagbladet mener kanskje at overgrep mot barn er greit?

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

barnevernet i norge har et dårlig rykte blant dei fleste, mye avdet kommer fra folk som du kaller barnehatende fanatikere, men du glemmer også en viktig ting! Barnevernet har selv vært med på å skape dårlig rykte selv med ansatte som ikke egna seg i en slik jobb

Nei, BV har ikke et dårlig rykte blant de fleste. Det er bare tull.

Har du forresten lært om avsnitt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jabx, jeg trenger ikke vite kriteriene i loven. Alt jeg har erfart fra BV er at de setter igang undersøkelse på grunnlag av svada. Jeg har erfart dette! Tenk det, ja jeg har erfart det... trenger ikke vite kriteriene i loven for å forstå hvordan BV opperer.

Anonymkode: cc660...894

de setter i gang undersøkelse på grunnlag av bekymringsmelding. Det MÅ de gjøre i følge loven. Om bekymringsmeldingen er svada skal dette avdekkes i undersøkelsesfasen. Slik opererer bv. Heldigvis. Og det du mener er svada kan andre oppfatte som svært problematisk for barn å stå i....

Anonymkode: 0fbd0...55e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva? hvem er dette?

Anonymkode: 72b2b...dcd

det har du ingenting med. Ingen du kjenner. 

Anonymkode: edb16...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, BV har ikke et dårlig rykte blant de fleste. Det er bare tull.

Har du forresten lært om avsnitt?

faktisk så har bv det! Det er så mange i sure gretne folk som jobber i bv og burda faktisk ikke ha hatt jobb der. Hadde mange av dei møtt folk med respekt og ikke vært så nedlatende så hadde bv hatt mindre dårlig rykte på seg. 

Ja jeg har lært det, er det noe mer du vil kommentere? 

Endret av jauda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de setter i gang undersøkelse på grunnlag av bekymringsmelding. Det MÅ de gjøre i følge loven. Om bekymringsmeldingen er svada skal dette avdekkes i undersøkelsesfasen. Slik opererer bv. Heldigvis. Og det du mener er svada kan andre oppfatte som svært problematisk for barn å stå i....

Anonymkode: 0fbd0...55e

bv har ei uke på seg for å bestemme om det skal opprettes undersøkelsesak fra da dei mottar en bekymring. 

bv starter mange undersøkelsessaker unødvendig og har ikke nok grunnlag eller nok bekymring for dette men alikavell så velger dei å starte sak, det er rett og slett idiotisk av bv, spesielt når dei går ut i aviser og klager over at dei har for lite av ditt og datt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

faktisk så har bv det! Det er så mange i sure gretne folk som jobber i bv og burda faktisk ikke ha hatt jobb der. Hadde mange av dei møtt folk med respekt og ikke vært så nedlatende så hadde bv hatt mindre dårlig rykte på seg.

Nå er det kun en liten andel av befolkingen som faktisk er i kontakt med barnevernet (og blant disse er det veldig mange som har positive opplevelser, som f.eks. i denne tråden). Om BV er aldri så sure mot de de har med å gjøre så har det ingenting å si for BVs rykte blant folk flest.

Du feiler. Prøv igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bv har ei uke på seg for å bestemme om det skal opprettes undersøkelsesak fra da dei mottar en bekymring. 

bv starter mange undersøkelsessaker unødvendig og har ikke nok grunnlag eller nok bekymring for dette men alikavell så velger dei å starte sak, det er rett og slett idiotisk av bv, spesielt når dei går ut i aviser og klager over at dei har for lite av ditt og datt.. 

Hvem er du som utroper deg til faglig diktator og mener du vet bedre enn fagpersonene hva grunnlaget for å starte sak skal være?

Problemet med BV er ikke at de starter sak for tidlig, men at de ikke griper inn tidlig nok. Det er det hovedkritikken mot BV går ut på. Altså det motsatte av det fanatiske barneovergrepsstøttere påstår.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle ønske jeg kunne si det, men det er faktisk sant. Roligere og mer omsorgsfulle folk finnes ikke og barna hadde det bra der. De har aldri lagt en hånd på barna sine Jeg har vært der mye og barna var harmoniske og spøkte og lo som alle andre barn. Eneste var litt tidlige leggetider i mine øyne (kl 7 for unger fra 7-9 år), ellers var det ingenting galt. De haddr alt de trengte selv om foreldrene ikke hadde råd til de aller dyreste merkeklærne. Men ingen barn trenger jakker til 6000, det gjør ingen voksne heller. Men naboen var en gal lystløgner som hele tiden sendte bv falske rykter. Læreren anmeldte også fordi den ene jenta kom med litt søl på genseren en dag. Hun hadde sølt litt av frokosten uten at moren merket det. Bare liten flekk. Da ble det meldt som omsorgssvikt. De har et hsrmonisk hjem med flere dyr og barna hadde det virkelig bra. På samvær og sånt vil ikke barna forlate foreldrene, det er et svare strev hver gang og ungene er helt knust. Ungene gir foreldrene kort og andre ting hvor det står at de savner dem og vil hjem. Den ene gutten har lærevansker pga adhd, han lærte å lese litt senere enn de andre, ellers er han oppegående. Jeg vitnet for dem i retten og advokaten deres sa at saken var syltynn. Dessverre tapte vi, men de har anket, så blir ny sak. Barnevernet i den kommunen er så korrupt at jeg ikke har ord. Hørt om episoder hvor de har betalt dommere og andre rettsfolk for å tape saken, men akkurst det vet jeg ikke om er sant. Jeg har ikke tenkt å fortelle hvor det er, jeg vil ikke bli gjenkjent. 

Anonymkode: edb16...3bb

En lystløgnernabo sender en masse bekymringsmeldinger? BV reagerer ikke? Og så har denne jenten en gal lærer som sender bekymringsmelding for at jenten har flekk på genseren, og DA reagerer barnevernet og sier at det er omsorgssvikt? Og flere er også enige i at flekk på genseren er over grensen for hva et barn kan tåle i hjemmet sitt, og så tar de fra dem begge barna? Si, meg, er det noen som kjeder seg her, eller tror du på dette selv? Det kan være vanskelig å ta seg av barn om ADHD-barnet er svært vanskelig. Kanskje foreldrene faktisk ikke klarer dette selv? Du må da skjønne at ikke så mange mennesker (jeg regner med at det er flere enn læreren, den gale lystløgnernaboen, og én i barnevernet som avgjør skjebnen til disse barna) synes det er omsorgssvikt at jenten kommer på skolen en dag med flekk på genseren. At naboen har kommet med noen alvorlige løgner som blir trodd på kan godt hende, men da må du ikke dra frem denne læreren som at det var DETTE som gjorde at barna ble tatt. Og reagerte ikke rektor på at læreren gjorde det?

Anonymkode: 23143...cd3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kun en liten andel av befolkingen som faktisk er i kontakt med barnevernet (og blant disse er det veldig mange som har positive opplevelser, som f.eks. i denne tråden). Om BV er aldri så sure mot de de har med å gjøre så har det ingenting å si for BVs rykte blant folk flest.

Du feiler. Prøv igjen.

selfølgelig er det noen som opplever bv positivt, men det er også mange som opplever bv negativt og det trenger ikke alltid å være barnevernshaterene som roper ut. Ja, der finst kjempe mange foreldre som ikke børr vær foreldre men det er svakt å rope ut at det er alltid dei som står bak det dårlige rykte som bv har,bv  står også for dette selv og. 

Mange av dei som jobber i bv er kjempe flinke men en har dei som ikke egna seg til den jobben og av dei så kommer det masse negativt rykte ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selfølgelig er det noen som opplever bv positivt, men det er også mange som opplever bv negativt og det trenger ikke alltid å være barnevernshaterene som roper ut. Ja, der finst kjempe mange foreldre som ikke børr vær foreldre men det er svakt å rope ut at det er alltid dei som står bak det dårlige rykte som bv har,bv  står også for dette selv og.

Jada, de som blir fratatt barnet fordi de begår overgrep mot det vil hate barnevernet, men dette gjør ikke at befolkningen generelt får en dårlig oppfatning av BV.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du som utroper deg til faglig diktator og mener du vet bedre enn fagpersonene hva grunnlaget for å starte sak skal være?

Problemet med BV er ikke at de starter sak for tidlig, men at de ikke griper inn tidlig nok. Det er det hovedkritikken mot BV går ut på. Altså det motsatte av det fanatiske barneovergrepsstøttere påstår.

jeg sier ikke at jeg vet bedre en fagfolk men jeg har selv sett det med mine egne øyne og det har vært mye som har sjokkert meg med bv. Ja det kan være hovud kritikken til bv men kanskje da bv skal prioritere alike saker enn å kaste bort ressurser på saker som det ikke er noe bekymring i. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier ikke at jeg vet bedre en fagfolk men jeg har selv sett det med mine egne øyne og det har vært mye som har sjokkert meg med bv. Ja det kan være hovud kritikken til bv men kanskje da bv skal prioritere alike saker enn å kaste bort ressurser på saker som det ikke er noe bekymring i. 

 

Hvordan mener du at barnevernet skal vite hva slags saker som er alvorlige og hva slags saker som bare er oppspinn eller misforståelser? Den eneste måten å finne ut om det er sant eller ikke er å gå inn i saken og undersøke, og det må de bruke ressurser på.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan mener du at barnevernet skal vite hva slags saker som er alvorlige og hva slags saker som bare er oppspinn eller misforståelser? Den eneste måten å finne ut om det er sant eller ikke er å gå inn i saken og undersøke, og det må de bruke ressurser på.

et eksempel: barnevernet får bekymringsmrlding fra helsestasjon der ei fam ikke møter opp på kontroll, så bv kaller inn famillien til møte og det kommer fram at helsestasjonen hadde sendt inkallingene til feil adresse og feilen ble rettet opp i, men bv valgte alikavell å åpne sak mot famillien, uansett om helsestasjonen sa ifra om feilen og at dei ikke hadde registrert noen form til omsorgssvikt, eneste at det ene barnet hadde blitt utredet for adhd. Foreldrene klaget til fylkesmannen og bv MÅTTE henlegge saken med engang og fylkesmannen konkludette med at bv hadde ikke lov til å opprette sak bare forsi at en misforståelse hadde oppstått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt er jo at det er mange barn som vokser opp i hjem hvor både narkotika eller alkohol eller begge deler er inne i bildet..Noen barn vokser opp med vold og overgrep og selv om mange har sendt inn bekymringsmeldinger så blir det ikke tatt tak i.
Så har du en del familier som blir splittet basert på løgner og rykter.
Skal ta to eksempler, med to stykker som jeg kjenner.

Hun ene ble tatt fra barnevernet, samt hennes søsken. Ble mistenkt at barna ble slått av foreldrene...Barna hadde blåmerker og sår på knær, albuer..Gjerne på haka og. Men jeg var ofte ute og lekte med disse barna fram til de ble tatt. Og vi klatret og styrte og trynte på sykkel og hele pakka fram til vi ble ungdommer...Da gikk det mer i å finne på teite ting som f.eks. "Lurer på om det er gøy å feste skateboardet til mopeden! Hva med handlevogn og nedoverbakke??" Og gjennom hele tiden kom venninna mi inn med blåmerker og skrubbsår. Det toppet seg da hun kom på skolen med armen i fatle. Det var da BV ble kontaktet og kort stund etterpå ble de tatt ut av hjemmet. Dette var en familie som jeg nesten bodde hos fra jeg var 6-7 til ca 13. Og det er ingenting vondt å si på de. De har aldri slått barna sine.

Så har vi ei annen venninne av meg...Som faktisk ble slått av faren sin. Moren var alkoholiker og faren drakk en god del han også, hverdag som helg. Brydde seg fint lite om datteren sin og moren... Vel hun ville ikke ha noe kontakt med datteren sin i det hele tatt. Venninnen min ble kjeftet på hver eneste dag over filleting..Hun ble slått og gråt seg i søvn når hun visste at faren drakk igjen. Ikke lagde faren middag til henne, ikke vasket han klær. Dette måtte hun lære seg selv i ung alder. Hun ble seksuelt misbrukt av både faren og hans venner. Tiltross for alle meldingene som ble sendt fra skolen, helsesøster og naboer så skjedde det ingenting fra BV. Hun ble ikke reddet. Idag som voksen sliter hun..

Jeg kjenner idag til så mange episoder hvor de barna som trenger hjelp, ikke får hjelp.. Og de som ikke trenger hjelp, blir tatt vekk.

Men de som faktisk trenger hjelp og får hjelp, er en god del de også. (Ikke glemme de) Og det er bra jobba av BV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt er jo at det er mange barn som vokser opp i hjem hvor både narkotika eller alkohol eller begge deler er inne i bildet..Noen barn vokser opp med vold og overgrep og selv om mange har sendt inn bekymringsmeldinger så blir det ikke tatt tak i.
Så har du en del familier som blir splittet basert på løgner og rykter.
Skal ta to eksempler, med to stykker som jeg kjenner.

Hun ene ble tatt fra barnevernet, samt hennes søsken. Ble mistenkt at barna ble slått av foreldrene...Barna hadde blåmerker og sår på knær, albuer..Gjerne på haka og. Men jeg var ofte ute og lekte med disse barna fram til de ble tatt. Og vi klatret og styrte og trynte på sykkel og hele pakka fram til vi ble ungdommer...Da gikk det mer i å finne på teite ting som f.eks. "Lurer på om det er gøy å feste skateboardet til mopeden! Hva med handlevogn og nedoverbakke??" Og gjennom hele tiden kom venninna mi inn med blåmerker og skrubbsår. Det toppet seg da hun kom på skolen med armen i fatle. Det var da BV ble kontaktet og kort stund etterpå ble de tatt ut av hjemmet. Dette var en familie som jeg nesten bodde hos fra jeg var 6-7 til ca 13. Og det er ingenting vondt å si på de. De har aldri slått barna sine.

Så har vi ei annen venninne av meg...Som faktisk ble slått av faren sin. Moren var alkoholiker og faren drakk en god del han også, hverdag som helg. Brydde seg fint lite om datteren sin og moren... Vel hun ville ikke ha noe kontakt med datteren sin i det hele tatt. Venninnen min ble kjeftet på hver eneste dag over filleting..Hun ble slått og gråt seg i søvn når hun visste at faren drakk igjen. Ikke lagde faren middag til henne, ikke vasket han klær. Dette måtte hun lære seg selv i ung alder. Hun ble seksuelt misbrukt av både faren og hans venner. Tiltross for alle meldingene som ble sendt fra skolen, helsesøster og naboer så skjedde det ingenting fra BV. Hun ble ikke reddet. Idag som voksen sliter hun..

Jeg kjenner idag til så mange episoder hvor de barna som trenger hjelp, ikke får hjelp.. Og de som ikke trenger hjelp, blir tatt vekk.

Men de som faktisk trenger hjelp og får hjelp, er en god del de også. (Ikke glemme de) Og det er bra jobba av BV.

herlighet! Ei jeg kjenner har barn og driver kjempe mye med dop, hun har ofte fest i leiligheten mens barnet er tilstede, hun har dratt ifra leiligheten mens barnet sov og hun dro på fest og rusa seg, barnet ble forlatt ofte, byttet hele tiden kjæreste, ja det er så mye som har akjedd der. Vi var utrolig mange som sendte bekymringsmelding på henne men bv hadde en samtale med mor og valgte å ikke følge opp saken noe mer, senere har jeg hørt at hun har fått flere bekymringsmeldinger på seg men bv gjlr ingenting... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

et eksempel: barnevernet får bekymringsmrlding fra helsestasjon der ei fam ikke møter opp på kontroll, så bv kaller inn famillien til møte og det kommer fram at helsestasjonen hadde sendt inkallingene til feil adresse og feilen ble rettet opp i, men bv valgte alikavell å åpne sak mot famillien, uansett om helsestasjonen sa ifra om feilen og at dei ikke hadde registrert noen form til omsorgssvikt, eneste at det ene barnet hadde blitt utredet for adhd. Foreldrene klaget til fylkesmannen og bv MÅTTE henlegge saken med engang og fylkesmannen konkludette med at bv hadde ikke lov til å opprette sak bare forsi at en misforståelse hadde oppstått

Nå vet jeg ikke om dette er en ekte sak eller om du bare lager et eksempel. Jeg kan uansett ikke uttale meg om det for jeg har ingen innsikt i saken. Jeg tviler uansett ikke på at barnevernet kan gjøre feil, selv om det du beskriver her er helsestasjonen som har forårsaket, eventuelt foreldrene dersom de var registrert med feil adresse.

Du sa at de ikke burde bruke ressurser på saker hvor det ikke er grunn til bekymring, og mitt spørsmål var: hvordan skal de vite hva som ligger bak før de undersøker nærmere? Ingen tviler på at BV får mange bekymringsmeldinger som ikke er reelle, men det er deres jobb å komme til bunns i dette, og det er viktig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, de som blir fratatt barnet fordi de begår overgrep mot det vil hate barnevernet, men dette gjør ikke at befolkningen generelt får en dårlig oppfatning av BV.

folk får generelt dårlig oppfatning av bv etter å bli møtt med arroganse og dåelig behandling

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLIPP

Hun ene ble tatt fra barnevernet, samt hennes søsken. Ble mistenkt at barna ble slått av foreldrene...Barna hadde blåmerker og sår på knær, albuer..Gjerne på haka og. Men jeg var ofte ute og lekte med disse barna fram til de ble tatt. Og vi klatret og styrte og trynte på sykkel og hele pakka fram til vi ble ungdommer...Da gikk det mer i å finne på teite ting som f.eks. "Lurer på om det er gøy å feste skateboardet til mopeden! Hva med handlevogn og nedoverbakke??" Og gjennom hele tiden kom venninna mi inn med blåmerker og skrubbsår. Det toppet seg da hun kom på skolen med armen i fatle. Det var da BV ble kontaktet og kort stund etterpå ble de tatt ut av hjemmet. Dette var en familie som jeg nesten bodde hos fra jeg var 6-7 til ca 13. Og det er ingenting vondt å si på de. De har aldri slått barna sine.
 

De har aldri slått barna sine, men det er grunn til at barnevernet blir koblet inn i saken når sånn som dette skjer.

Det er klar omsorgssvikt når barna går rundt med konstante skader. Foreldrene tar jo ingen forhåndsregler for om barna er trygge eller sikre, og når de gang på gang på gang kommer med nye skader - vel da gjør faktisk ikke foreldrene jobben sin.

Ikke misforstå, barn leker og slår seg, men dette var jo ut av proposjoner. Foreldre er ansvarlige for barna sine og her leker jo barna nesten med døden! :klaske:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om dette er en ekte sak eller om du bare lager et eksempel. Jeg kan uansett ikke uttale meg om det for jeg har ingen innsikt i saken. Jeg tviler uansett ikke på at barnevernet kan gjøre feil, selv om det du beskriver her er helsestasjonen som har forårsaket, eventuelt foreldrene dersom de var registrert med feil adresse.

Du sa at de ikke burde bruke ressurser på saker hvor det ikke er grunn til bekymring, og mitt spørsmål var: hvordan skal de vite hva som ligger bak før de undersøker nærmere? Ingen tviler på at BV får mange bekymringsmeldinger som ikke er reelle, men det er deres jobb å komme til bunns i dette, og det er viktig!

dette er en ekte sak. Ja men helsestasjonen rettet oppi feilen men bv valgte uansett å lage undrersøkelsessak ut av det, foreldrene hadde flyttet ca 1- 2 år før innkallelsen( husker ikke nøyaktig på den) å glemte å gi beskjed om flyttingen, men uansett så skal ikke dette være et problem da helsestasjonen kunna ha sjekka opp adressen eller ringt når noen ikke møter opp, men poenget er jo at feilen ble rettet opp i og dette er jo et godt eksempel på det du spurte om, bv lager jo sak ut av en misforståelse? Det er jo bortkastet tid pg ressurser. 

Nei selfølgelig må bv sjekke opp bekymriger, men er idiotisk å kaste bort tiden sin på ting som ikke trenger å bli undersøkelsesak ut av. Står jo i loven at undesøkelsesfasen skal ramme minst mulig fam eller den det gjelder ( husker ikke helt teksten) og det har jo bv gjort det motsatte av her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...