Gå til innhold

MRSA-prøve, hvordan tas denne? (Kan ikke gape..)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei

vi skal ta prøve i morgen hos legen. Etter innleggelse i Tyskland med cellegift og stråling på vår sønn på 12. 

Jeg tror jeg vet hvordan den tas, med div pirkeprøver. Men hvordan ta i hals? Må man det? Gutten klarer så vidt å gape nok til å presse gjennom tannbørste. Er operert i tinning, kinn og hals. Og har fjernet den ene store tyggemuskelen. 

Ja jeg vet, vi finner ut av det i morgen, men en som er svært engstelig her da han har legeskrekk og sykehusskrekk. 

Så da bekymrer mor seg også, og får ikke sove... 

Anonymkode: c921d...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

vi skal ta prøve i morgen hos legen. Etter innleggelse i Tyskland med cellegift og stråling på vår sønn på 12. 

Jeg tror jeg vet hvordan den tas, med div pirkeprøver. Men hvordan ta i hals? Må man det? Gutten klarer så vidt å gape nok til å presse gjennom tannbørste. Er operert i tinning, kinn og hals. Og har fjernet den ene store tyggemuskelen. 

Ja jeg vet, vi finner ut av det i morgen, men en som er svært engstelig her da han har legeskrekk og sykehusskrekk. 

Så da bekymrer mor seg også, og får ikke sove... 

Anonymkode: c921d...c41

De kan vel gå gjennom et nesebor, ettersom han ikke kan gape, hvis prøven må tas i halsen?

Jeg har blitt undersøkt i halsen gjennom nesen, og da gikk legen inn med et bittelite kamera festet til et instrument, gjennom det ene neseboret. Jeg fikk bedøvelse i nesen først, så undersøkelsen var smertefri. Det var kun litt ubehagelig mens jeg måtte svelge for at instrumentet skulle komme ned i halsen

Anonymkode: 665f3...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Den taes fra svelg, rett innen for nesevingen, og fra perineum.

det er en ganske lang "qtips", så han trenger ikke nødvendigvis gape så høyt. Og går det ikke, så holder det nok med de to andre stedene.

 

(Det er en "q-tip" per prøvetakningsted).

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel gå gjennom et nesebor, ettersom han ikke kan gape, hvis prøven må tas i halsen?

Jeg har blitt undersøkt i halsen gjennom nesen, og da gikk legen inn med et bittelite kamera festet til et instrument, gjennom det ene neseboret. Jeg fikk bedøvelse i nesen først, så undersøkelsen var smertefri. Det var kun litt ubehagelig mens jeg måtte svelge for at instrumentet skulle komme ned i halsen

Anonymkode: 665f3...a7a

ja det høres jo lurt ut. Men dette tviler jeg på jeg klarer å overtale han til om det skulle bli det. Vi har kamper hver gang han skal til legen. Også kun ved stikk i fingeren.. 

Kan være vi ender opp med et voldsomt raseriutbrudd bare ved at han må på vekta.. Har selv blitt både gul og blå, som klort til blods. Har ikke kommet til aksept enda.………...

Gruer meg til i morgen kjenner jeg... 

Håper det holder med de andre plassene, men har mine tvil

Ts

Anonymkode: c921d...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

ja det høres jo lurt ut. Men dette tviler jeg på jeg klarer å overtale han til om det skulle bli det. Vi har kamper hver gang han skal til legen. Også kun ved stikk i fingeren.. 

Kan være vi ender opp med et voldsomt raseriutbrudd bare ved at han må på vekta.. Har selv blitt både gul og blå, som klort til blods. Har ikke kommet til aksept enda.………...

Gruer meg til i morgen kjenner jeg... 

Håper det holder med de andre plassene, men har mine tvil

Ts

Anonymkode: c921d...c41

om han klarer å åpne munnen såpass st han får pusset tennene går det nok supert!

Aldri i verden om de går i gang med kamera og prøver av svelg gjennom nesen for en mrsa-prøve.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt tas det MRSA prøve av hals, nesebor og perineum. I tillegg tas det av operasjonssår og innstikksted for f.eks iv-tilgang, kateter, etc. Det er en lang q-tips, det gjør ikke vondt og er fort gjort. Så får dere bare krysse fingrene for at resultatet er negativt, for behandlingene for å bli kvitt det er et jævla styr. 

Anonymkode: 46568...f89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg tok MRSA-test for et års tid siden var det kjapt og smertefritt. Prøvene ble tatt med q-tips i nese, mellom fingrene og i lysken. 

Lykke til!

Anonymkode: 35da9...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om han klarer å åpne munnen såpass st han får pusset tennene går det nok supert!

Aldri i verden om de går i gang med kamera og prøver av svelg gjennom nesen for en mrsa-prøve.

Lykke til!

Hei

Jeg forklarte nok på en måte som kunne misforståes, og jeg beklager dette.

Jeg mente ikke at en slik prøve skulle gjøres med kamera. Jeg formidlet om en undersøkelse som jeg har erfart, som var en helt annen undersøkelse en det som TS forteller om. Jeg fortalte om det slik at TS skulle vite at det var andre muligheter til å nå ned i halsen.

Anonymkode: 665f3...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om han klarer å åpne munnen såpass st han får pusset tennene går det nok supert!

Aldri i verden om de går i gang med kamera og prøver av svelg gjennom nesen for en mrsa-prøve.

Lykke til!

ja han drar børstene flate på babytannbørste for å få den gjennom for å pusse innsiden. Håper de ser nok da.. 

Brekker han seg og spyr, som ved streptokokktest, blir det også vanskelig. Med blemmer og sår i slimhinner etter stråling er det veldig vondt (mye som ikke kan drikkes da det svir) samt at det ikke kommer ut av munn. Spydde noen dager etter operasjon og fikk ikke ut fort nok. Følte han nesten ble kvalt 😔

huff prøver å være positiv om alt, men alle små problemer blir også veldig store nå........

ts

Anonymkode: c921d...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt tas det MRSA prøve av hals, nesebor og perineum. I tillegg tas det av operasjonssår og innstikksted for f.eks iv-tilgang, kateter, etc. Det er en lang q-tips, det gjør ikke vondt og er fort gjort. Så får dere bare krysse fingrene for at resultatet er negativt, for behandlingene for å bli kvitt det er et jævla styr. 

Anonymkode: 46568...f89

går ut fra at de tar ved stikksted ved VAP også? Hva med i arm etter blodprøver? 

Dumme spm kanskje, men uten å vite mest mulig til han blir det fort mer vanskelig enn det må. 

Kom hjem fra 6uker behandling utland i dag. Så har ikke hatt mulighet til å sjekke ut så mye som han trenger for å ha kontroll nok til å ikke reagere.., 

 

ts

Anonymkode: c921d...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok MRSA-test for et års tid siden var det kjapt og smertefritt. Prøvene ble tatt med q-tips i nese, mellom fingrene og i lysken. 

Lykke til!

Anonymkode: 35da9...653

gjøres det ulikt rundt om da kanskje? 

Ts

Anonymkode: c921d...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort og totalt smertefritt, prøve fra øre, nese og nedentil, som jeg gjorde selv på pasient toalettet. Edit: det gikk så fort og smertefritt at jeg husker nesten ikke hvordan det ble gjort, det var nok på innsiden av kinnet og ikke øret 

Endret av Apis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort og totalt smertefritt, prøve fra øre, nese og nedentil, som jeg gjorde selv på pasient toalettet 

ingen standard test? Flere varianter her..... 

 

Ts

Anonymkode: c921d...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ingen standard test? Flere varianter her..... 

 

Ts

Anonymkode: c921d...c41

"

MRSA prøvetaking av pasient:

  • Ytterst i hvert nesebor. Samme prøvepensel roteres 3 ganger rundt.
  • Svelg inklusiv tonsiller.
  • Perineum.          
  • Sår, eksem, ferske arr eller andre defekter i huden. 
  • Rundt innstikksted for fremmedlegeme.   
  • Kateterurin ved permanent kateter. "
  • http://www.unn.no/article27516-13484.html
  •  

Anonymkode: 665f3...a7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

MRSA prøvetaking av pasient:

  • Ytterst i hvert nesebor. Samme prøvepensel roteres 3 ganger rundt.
  • Svelg inklusiv tonsiller.
  • Perineum.          
  • Sår, eksem, ferske arr eller andre defekter i huden. 
  • Rundt innstikksted for fremmedlegeme.   
  • Kateterurin ved permanent kateter. "
  • http://www.unn.no/article27516-13484.html
  •  

Anonymkode: 665f3...a7a

dette har jeg lest, og dette har vi pratet om hjemme. Men er par andre varianter her, så da blir jeg i tvil. 

Anonymkode: c921d...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

dette har jeg lest, og dette har vi pratet om hjemme. Men er par andre varianter her, så da blir jeg i tvil. 

Anonymkode: c921d...c41

dette er retningslinjene. Så er det jo situasjoner som gjør st man kanskje ikke får tatt et av stedene, å da tar man et annet sted.

om din sønn ikke får til å ta den i svelget, så tvinger de han absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

dette har jeg lest, og dette har vi pratet om hjemme. Men er par andre varianter her, så da blir jeg i tvil. 

Anonymkode: c921d...c41

De variantene indikerer nok at prøvetakerne ikke har/er informert riktig. For den som tok mellom fingrene, så tolker jeg det til at han/hun har hatt et sår der. Ellers er det retningslinjene som referert til over, som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk prøvetakningen?

gikk heldigvis veldig bra. Han gapte høyt nok til at de kom til med litt dårlig sikt... Men det var vist greit. 

Rart hva man bekymrer seg for... 

 

Ts 

Anonymkode: c921d...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...