Gå til innhold

Verste du kan få i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi det sendr ut feil signaler til mennesker rundt deg. Hadde noen i min familie eller venner av mg sendt meg ønskeliste, hadde jeg blitt helt paff. Da tror jeg at jeg faktisk hadde gitt dem kull :fnise:

Seriøst? 

I min familie etterspør jeg alltid ønskelister som legges på en Facebook-gruppe slik at hele familien ser dem. Det er mye lettere å kjøpe gave til noen som har ønskeliste enn om de ikke har det. 

I svigerfamilien kommer ingen med ønskelister og ingen tør å etterspørre heller pga en psykopatbror som ikke tåler at noen andre enn han tar initiativ til noe som helst. Jeg spør en og en, men da får jeg ofte kun ett ønske tilbake, feks "treningstøy" ..

Mye vanskeligere å kjøpe til svigerfamilien... 

Anonymkode: a7da3...475

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er egentlig lei av hele gavestyret. Ser ikke vitsen i å bytte ting som er verdt ca. like mye, så i år har jeg heller avtalt å finne på noe gøy sammen med vennene min enn å kjøpe unødvendige ting. Fjortissøsteren min er den eneste jeg skal kjøpe noe til, og hun skal få noe ordentlig. Har aldri blitt sur for noen gave da. Setter stor pris på alt, uansett om det er noe jeg trenger eller ikke. 

Anonymkode: e7767...847

I min omgangskrets har vi ingen avtale om hva ting skal koste eller ikke koste. Jeg kjøper gaver ut ifra hva jeg vet at vedkommende trenger eller ønsker seg og de gjør det samme for meg. Jeg har veldig dårlig råd, og trenger veldig mye, så da er det kjekt å få praktiske ting som de vet at jeg vil bli glad for. Vi lager ofte julegaver til hverandre, men jeg lager ikke det samme til alle.

Strikker ofte sokker og votter til de vennene jeg vet vil sette pris på det, og lager ofte en kurv med god mat og drikke. Lager gjerne hjemmelaget marsipan, syltetøy og saft som jeg er sikker på at vedkommende er glad i. Julegaver er hva man gjør det til, men det er meningsløst å gi bare for å gi. Heldigvis tenker vi ikke kroner og øre i min omgangskrets. Vi tenker behov og hva som er tanken bak gavene. Det syntes jeg er helt ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst ikke ha gaver til jul. Hvorfor skal folk stresse rundt og forsøke å finne noe til meg når jeg har alt jeg trenger? Det blir som mange skriver her: ting vi har for mye av fra før, som ikke passer i stilen eller som man ikke liker - og som havner i skuffer og skap i stedet. Håper snart hele julegaveopplegget blir borte. Jeg har bedt folk å bruke pengene sine på seg selv i stedet så kan vi heller møtes og gjøre noe trivelig sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor familie og får  - og gir - mange gaver. Vi har litt halvhjertet prøvd å kutte ned fordi det er så vanskelig å komme på fornuftige ting å kjøpe til hverandre, men så er vi alle så glad i å gi gaver at vi aldri får krympet lista... Blir glad for det meste jeg får. Liker godt å få forbruksvarer som vin, sjokolade, krydder, servietter, dusjsåpe, lys osv. Hos oss er det ikke uvanlig å be om ønskeliste hos hverandre; det er kjekt hvis man trenger å fornye sengetøysett, håndklær, eller samler på deler i et servise og kan si hva man mangler. Vi er også sånn at vi kan vente med å kjøpe oss en bok vi ønsker oss, og heller sette den på jule-ønskelista.

Hvis jeg skal si noe jeg ikke blir veldig glad for, så er det suvernirer kjøpt på ferie, som ser fint ut der, men som blir glorete her "hjemme". Kan være duker i spesielle farger med mye frynser, eller div hårpynt. Så kan det jo hende at noen kjøper ei dusjsåpe som jeg ikke syns lukter godt på min kropp. Men er ikke utakknemlig for det.

Om noen vil gi til et veldedig formål  i mitt navn er det greit, mange gode formål så jeg trenger ikke få velge selv.

Anonymkode: 964b4...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets har vi ingen avtale om hva ting skal koste eller ikke koste. Jeg kjøper gaver ut ifra hva jeg vet at vedkommende trenger eller ønsker seg og de gjør det samme for meg. Jeg har veldig dårlig råd, og trenger veldig mye, så da er det kjekt å få praktiske ting som de vet at jeg vil bli glad for. Vi lager ofte julegaver til hverandre, men jeg lager ikke det samme til alle.

Strikker ofte sokker og votter til de vennene jeg vet vil sette pris på det, og lager ofte en kurv med god mat og drikke. Lager gjerne hjemmelaget marsipan, syltetøy og saft som jeg er sikker på at vedkommende er glad i. Julegaver er hva man gjør det til, men det er meningsløst å gi bare for å gi. Heldigvis tenker vi ikke kroner og øre i min omgangskrets. Vi tenker behov og hva som er tanken bak gavene. Det syntes jeg er helt ok.

Dette hørtes ut som en trivelig og god løsning. Hjemmelagede bruksting og mat- det er jo gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodylotions. Jeg får 3-5 lotions hvert år, og jeg som ikke bruker sånt så mye bruker laang tid på en. Siden jeg aldri kaster noe jeg får, blir det stående I skapet til det kommer nytt påfyll. Har uten overdrive over 20 lotions stående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir vel ikke direkte misfornøyd med noe, jeg er jo takknemlig for at man gidder å gi meg noe. Men jeg blir samtidig litt forundret noen ganger, som f eks da jeg fikk pizzastekemaskin fra moren min. Jeg har et lite kjøkken med dårlig plass til masse maskiner og i tillegg vet hun at jeg ikke liker å lage mat. Den er bare brukt en gang, for å teste, deretter har den blitt pakket vekk... Så sånne kjøkkenting som pocornmaskin, eggkoker og andre ting som kun kan brukes til en  ting og som bare tar plass er ikke noe for meg. (Kenwood majoren min er jeg derimot veldig fornøyd meg og den brukes jevnlig.)

 

Parfyme er jeg heller ikke så glad i få, for selv om de lukter godt i flasken, lukter de ikke nødvendigvis ikke godt på meg, så parfyme må jeg prøve før jeg kjøper.

 

Lysestaker burde egentlig blitt forbudt å gi bort, det virker som det er nødløsning når man ikke vet hva man skal gi. Det blir rett og slett altfor mange av dem! ;)

Anonymkode: 63c38...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst ikke ha gaver til jul. Hvorfor skal folk stresse rundt og forsøke å finne noe til meg når jeg har alt jeg trenger? Det blir som mange skriver her: ting vi har for mye av fra før, som ikke passer i stilen eller som man ikke liker - og som havner i skuffer og skap i stedet. Håper snart hele julegaveopplegget blir borte. Jeg har bedt folk å bruke pengene sine på seg selv i stedet så kan vi heller møtes og gjøre noe trivelig sammen!

For noen som har alt er gjerne en opplevelse, hjemmelagde gaver (slik som hjemmestrikket, konfekt etc.) eller annet helt perfekt. En julegave trenger jo ikke å være en ting. Det handler vel litt om å gi en liten oppmerksomhet og glede de kjæreste man har. Jeg synes det er en fin tradisjon, men jeg forstår poenget ditt når det dreier seg om å gi bare for å gi. Da virker det litt meningsløst. Jeg synes det handler om å pønske ut noe mottakeren vil glede seg over, og da utgår så å si det meste som er skrevet i denne tråden. 

Anonymkode: c7f69...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen som har alt er gjerne en opplevelse, hjemmelagde gaver (slik som hjemmestrikket, konfekt etc.) eller annet helt perfekt. En julegave trenger jo ikke å være en ting. Det handler vel litt om å gi en liten oppmerksomhet og glede de kjæreste man har. Jeg synes det er en fin tradisjon, men jeg forstår poenget ditt når det dreier seg om å gi bare for å gi. Da virker det litt meningsløst. Jeg synes det handler om å pønske ut noe mottakeren vil glede seg over, og da utgår så å si det meste som er skrevet i denne tråden. 

Anonymkode: c7f69...dc5

Opplevelser eller hjemmelaget- det setter jeg veldig pris på! Hadde en kollega som ga meg hjemmelaget syltetøy, bivokslys ol hun laget selv! De koseligste gavene! Jeg ga moren min 10 timer med hagehjelp til jul en gang. Vi bor langt unna og jeg har aktive barn så ikke lett å " stikke innom" for å hjelpe. Men med gavekort på hjelp så avtalte vi tid - hyggelig å gi og hun ble glad for å få det. Forsøkte å gi bort "barnepass" til en av søsknene mine som 'aldri' kunne ta med fruen ut siden de ikke hadde noen til å passe barna- det ble aldri brukt. Jeg gir gjerne gaver, men meningsløse ting til folk som har alt? Nei, det synes jeg er usmakelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi meg bilder av barna dine, mat/"godteri" eller "pynt" de har laget er bare meningsløst. Hvorfor skal jeg ha fotografier (innrammede sådan!) av andres barn hengende på stueveggen? "Pynt" de har laget selv ser jo ikke ut, og mat/godteri kaster jeg tvert for jeg aner ikke hvor mye snørr og spytt det er i det.

Og pynteræl. Jeg har mer enn nok pynt og ræl. Vær så snill, ikke gi meg mer. Jeg prøver holde en viss stil her, vi har nesten garantert ikke samme smak (et år fikk jeg en TRE KILOS lysestake i PLAST, 50 cm høy!)

Om du står på Nille og ikke vil gi meg en gave men vet du må, og derfor er ute etter å bruke minst mulig tid, kjærlighet og penger på nevnte gave.... ikke røsk med deg et "Verdens beste mamma"-krus og en nissefigur (dette er en gave jeg faktisk har fått. Med prislapp på, 19,- og 8,-. Jeg har forøvrig IKKE barn). Kjøp lys og servietter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det bare er koselig å få ting barn har laget. Det ligger som regel en tanke bak alt som er hjemmelaget. Må jo ikke ha det stående fremme eller spise det for det om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som en trivelig og god løsning. Hjemmelagede bruksting og mat- det er jo gull!

Er det jeg syntes og :) Det blir ikke det gavemaset. Jeg planlegger heller gaver i god tid. Og vi som gir til hverandre vet godt hva den andre liker, så da er det en veldig fin ordning. Blir aldri noe fjas eller unyttig drit, men likevel noe med en tanke bak. Det fineste jeg får til jul (syntes jeg), er ting som folk har strikket... Jeg fryser lett, og det vet alle, så blir mye ull :P Og jeg vet hvor mye arbeid som ligger bak siden jeg strikker mye selv, så da blir det ekstra kjekt. Vet godt hvem som for eksempel liker ripssaften min, og hvem som liker/ikke liker marsipan, så det blir liksom alltid noe alle er fornøyd med. Ekstra kjekt når man gir hverandre noe som den andre ikke klarer å lage... som for eksempel syltetøy, saft, marsipan og lignende er det bare jeg som tar meg tid til å lage :) Mens de gjerne strikker ting jeg ikke får til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange? Det er bare sære Cashbah og kanskje en til. 

Er du så sikker på at dine venner og familiemedlemmer blir så utrolig glade for de hjemmelagde gavene dine? Du er helt nazi på tanken om personlige gaver, og det er tydeligvis mye viktigere enn å gi folk ting de trenger og kanskje til og med ønsker seg. 

 

 

Gi folk det de trenger? Er de ikke voksne nok til å gå i butikken og kjøpe slike ting selv da? Dessuten kjenner jeg i hvert fall ingen som ikke hadde reagert på ønskelister. Familien min ville fått seg en god latter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du å sitte på din høye hest? Man ender fort opp alene med slike holdninger, med mindre man finner andre med de samme nedlatende holdningene selvsagt (noe som det virker som du har gjort). Jeg er glad for at jeg ikke har noe med din omgangskrets å gjøre. 

Det er selvsagt innholdet i listen som avgjør hva slags budskap det sender. Det er uansett ingen som sender ønskeliste uten at det ikke er spurt etter. 

For min del synes jeg det er hyggelig å glede andre i julen. Jeg ønsker å gi noe som vil glede mottakeren. I tillegg liker jeg å ivareta tradisjoner. 

Hjemmestrikkede sokker stod jo på en ønskeliste som ble sendt til meg på forespørsel. Hvorfor er det greit med hjemmestrikkede sokker så lenge det ikke står på en liste? 

Anonymkode: c7f69...dc5

Er det spurt etter en ønskeliste blir det noe helt annet, som jeg har sagt før. Da blir det ikke det samme kravet som jeg snakker om. Hadde jeg spurt en kompis om å liste om fem gaver han kunne tenke seg, hadde jeg da ikke blitt snurt om han hadde gjort det (med mindre disse gavene var kjempedyre). Ethvert oppgående menneske forstår at det ikke er det jeg snakker om. Hadde han derimot sendt med den listen uoppfordret hadde han nok fått kull i gave av meg

Endret av Cashbah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagde "godsaker", særlig snop og kaker. Det blir for det første uansett så mye søtt i julen, at det siste jeg har lyst på er mer søtsaker. Dessuten lager jeg i sannhetens navn det meste bedre selv, så mitt tips er: Om du ikke er en virkelig god kokk, ikke gi bort hjemmelaget mat. :P

Andre hjemmelagde saker, som strikketing eller noe laget av barn er bare stas!

Anonymkode: 245e4...5ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pyntegjenstander er noe jeg absolutt ikke vil ha, ellers så blir jeg glad for det aller meste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? 

I min familie etterspør jeg alltid ønskelister som legges på en Facebook-gruppe slik at hele familien ser dem. Det er mye lettere å kjøpe gave til noen som har ønskeliste enn om de ikke har det. 

Anonymkode: a7da3...475

Samme her! Nå bruker vi ikke Facebook til listene, men min mor har alltid spurt etter ønskeliste fra oss barna og dette er noe jeg igjen ber andre om. Alt er så mye lettere med ønskeliste synes jeg, er glad vi har den tradisjonen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det spurt etter en ønskeliste blir det noe helt annet, som jeg har sagt før. Da blir det ikke det samme kravet som jeg snakker om. Hadde jeg spurt en kompis om å liste om fem gaver han kunne tenke seg, hadde jeg da ikke blitt snurt om han hadde gjort det (med mindre disse gavene var kjempedyre). Ethvert oppgående menneske forstår at det ikke er det jeg snakker om. Hadde han derimot sendt med den listen uoppfordret hadde han nok fått kull i gave av meg

haha. Jeg har ingenting imot ønskelister, så det er sagt. Synes det er kjempegreit med ønskeliste, for da slipper man å få "skrot" som blir liggende på loftet eller gitt videre - men jeg må bare kommentere en ting. Jeg har ei venninne som ga meg ønskeliste uoppfordret ifjor 😂😂😂 Og jeg, som kjøper opptil 15 julegaver hvert år (familie og venner), har ikke råd til å bruke 3-400 kr på en venninnegave... så nei, hun fikk ingenting fra den listen av meg 😂😂 Håper inderlig ikke at hun sender ut en ny liste i år, har pent sagt at vi kan ha maksgrense på 100-150 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telysholdere, får vel det fra 4stk hvert år å begynner strengt tatt å få nokk av de, og Body lotion har jeg også så jeg klarer meg de neste 10år😜 ønsker meg alltid forbruksvarer, sokker og flaxlodd hvis noen absolutt vil gi meg noe. Ellers kan jeg også styre min begeistring for undertøy i størrelse XL og opp som er kjøpt på salg, jeg bruker S/M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...