Gå til innhold

Verste du kan få i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du virkelig seriøst mener at det å sende ut ønskelister oppfordrer til mer materialisme, upersonlige gaver etc så skjønner jeg ikke logikken din!

Hvert år blir jeg superstressa av alt gavemaset, elsker i utgangspunktet å gi gaver, men folk rundt meg har jo alt, eller kommer ikke på noe spesielt dem ønsker seg. Da er det jo fantastisk om noen gidder å skrive en liste over ting de ønsker seg, så slipper jeg å kaste bort tid og penger på gaver som ikke blir brukt eller satt spesielt pris på.

Det er ikke vanskeligere enn å sette seg ned en søndag, lage en liste (en riktig type liste) over hva du tenker de rundt deg trenger. Eller sjekke litt rundt på nettet etter morsomme gaver til familie og bekjente som får deg til å tenke på akkurat dem. En inter spøk, hendelse eller noe som er relatert til deres interesser. Fungerer ikke det, blir som regel alle utrolig glade for hjemmelagde gaver - det være seg mat, alhokolholdig drikke, klær etc. Det er sånn jeg har gjort det i alle år, og det for meg blir mye mer personlig og det gir meg også en ekte glede av å gi gaven. Rett og slett fordi det ligger mye tanker og arbeid bak gavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres mer ut som et argument som ble funnet på i farten, men så er ikke jeg så altfor opptatt av miljøet heller :fnise:

det er et forslag som alle miljøorganisasjoner trekker frem når de blir spurt om julegaver og miljø. Men det vet du vel ikke, siden du ikke er opptatt av miljøet. Jeg er opptatt av det, og derfor leser jeg de sakene, og merker meg det forslaget. Ergo, ikke funnet på i farten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er et forslag som alle miljøorganisasjoner trekker frem når de blir spurt om julegaver og miljø. Men det vet du vel ikke, siden du ikke er opptatt av miljøet. Jeg er opptatt av det, og derfor leser jeg de sakene, og merker meg det forslaget. Ergo, ikke funnet på i farten.

Jammen da får du bare redde verden ved å skrive listene dine, da.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskeligere enn å sette seg ned en søndag, lage en liste (en riktig type liste) over hva du tenker de rundt deg trenger. Eller sjekke litt rundt på nettet etter morsomme gaver til familie og bekjente som får deg til å tenke på akkurat dem. En inter spøk, hendelse eller noe som er relatert til deres interesser. Fungerer ikke det, blir som regel alle utrolig glade for hjemmelagde gaver - det være seg mat, alhokolholdig drikke, klær etc. Det er sånn jeg har gjort det i alle år, og det for meg blir mye mer personlig og det gir meg også en ekte glede av å gi gaven. Rett og slett fordi det ligger mye tanker og arbeid bak gavene.

Hvem er det som sier at en liste ikke kan inkludere ønsker om hjemmelagde gaver? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mer ut som et argument som ble funnet på i farten, men så er ikke jeg så altfor opptatt av miljøet heller :fnise:

Du er ikke opptatt av miljøet men syns at lister er materialistiske.....javel logisk...not

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette liker jeg ikke:

  • Upersonlige gaver - dersom du ikke kjenner meg, trenger jeg ingen gave
  • Gavekort - finner aldri noe jeg ønsker meg/trenger på det stedet gavekortet er utstedt
  • Telysholdere, pledd og annet nips. Har for mye sånt av nettopp den grunnen - har fått det
  • Klær. Liker best å kjøpe selv
  • "Veldedige gaver". Skal jeg gi penger til en veldedig organisasjon vil jeg velge den ut selv. Hadde blitt sint dersom noen hadde gitt penger til en organisasjon jeg ikke støtter i mitt navn
  • "Velvære-sett", altså deodorant, dusjsåpe og parfyme. Tåler det som regel ikke på grunn av allergi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som sier at en liste ikke kan inkludere ønsker om hjemmelagde gaver? 

Du ser jo fortsatt ikke poenget da.

Du er ikke opptatt av miljøet men syns at lister er materialistiske.....javel logisk...not

Miljøet er ikke en hjertesake for meg. Og hva det har med materialisme i julen å gjøre ser jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å få parfyme, for jeg har bare èn parfyme som jeg bruker og kjøper. Utrolig kjipt når folk har kjøpt på tax free eller noe slik at den ikke kan byttes. Mye penger ut av vinduet.

Forstår ikke at enkelte ikke skjønner at parfyme er en veldig individuell sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser jo fortsatt ikke poenget da.

Miljøet er ikke en hjertesake for meg. Og hva det har med materialisme i julen å gjøre ser jeg heller ikke.

 

Har du i det hele tatt et poeng? bortsett fra at fordi du syns ønskelister er teite, og at de som er uenig med deg tar heeelt feil. 

Ja, jeg ville trodd at en som argumenterte med at ønskelister oppfordrer til økt materialisme burde ha blitt lettet over at ved å ha valget mellom å kjøpe, eller lage, forskjellige ting så er man ihvertfall sikret at den som får gaven faktisk setter pris på den og gaven ikke går i søppla. Noen folk er det vanskeligere å vite hva man skal gi, slik er det bare, hvis en enkel ønskeliste gjør det lettere så er jo det bare positivt. Og ja, det er faktisk bra for miljøet at vi kjøper og kaster færre ting. Helt utrolig at du må ha det her inn med teskje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klamydia :( det liker man ikke å få på juleaften.... 

 

Anonymkode: 6cfc0...ddd

Men ellers på året går det fint? :ler: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol, da jeg ikke drikker selv og heller ikke ønsker å gi alkohol videre til andre. Jobbet et sted der den samme vinflaska kom hvert år. Overraskelsen var like stor hvert år over at ikke alle drakk.

Anonymkode: e081f...e7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du i det hele tatt et poeng? bortsett fra at fordi du syns ønskelister er teite, og at de som er uenig med deg tar heeelt feil. 

Ja, jeg ville trodd at en som argumenterte med at ønskelister oppfordrer til økt materialisme burde ha blitt lettet over at ved å ha valget mellom å kjøpe, eller lage, forskjellige ting så er man ihvertfall sikret at den som får gaven faktisk setter pris på den og gaven ikke går i søppla. Noen folk er det vanskeligere å vite hva man skal gi, slik er det bare, hvis en enkel ønskeliste gjør det lettere så er jo det bare positivt. Og ja, det er faktisk bra for miljøet at vi kjøper og kaster færre ting. Helt utrolig at du må ha det her inn med teskje.

Jeg tror du har fortstått poenget nå. Men dette med miljø og materialisme må du nok forklare nærmere, for det hang ikke helt på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som går rett i søpla eller på loftet. Syntes mye av gavene som blir passert rundt bare er dilldall som svært få trenger, ihvertfall for vår del. Tanken er selvfølgelig god, men svært lite miljøvennlig. Holder masse med kort, blomster eller noe spiselig til oss voksne. Syntes barna skal være i fokus, med mindre man er kun et par, da blir det jo mindre uansett. 

Jeg har jo fått min fair share med gaver som ikke har falt i smak :fnise: Husker når jeg var 12 så fikk jeg en liksomskinnveske i rosa med denimprint og matchende sminkekoster:bond: I fjor fikk vi et brukt krydderstativ MED krydder i. Fikk steak knives av nær familie, selvom vi er veggiser, hehe. Fått skjerf fra PM (personlig mote), som ikke engang mormor ville overta :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er rart med det, men jeg liker ikke å få julegaver. Det var gøy med billig ræl da jeg var 12, men som voksen synes jeg at julegaver er selve manifestasjonen på et bruk-og-kast-samfunn, som i mine øyne er direkte kvalmt. Litt og litt har jeg klart å avskaffe julegavene som gis mellom venninner og søsken, så nå får jeg kun julegaver av mannen, foreldre og svigerforeldre.

Skal også sies at jeg ikke ser vitsen med å få en gave som viser hvor lite folk egentlig kjenner deg. Da hadde det vært bedre å få et hyggelig kort med ønske om en god jul. Eller om du kjenner meg godt nok: julemarsipan. Så enkel er jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt morsomt at så mange reagerer negativt på ønskelister, for i min familie har vi innført ønskelister for voksne de siste årene for å få ned unødvendig forbruk og den materialistiske kulturen som bare blir sterkere og sterkere.

Mange? Det er bare sære Cashbah og kanskje en til. 

Det er ikke vanskeligere enn å sette seg ned en søndag, lage en liste (en riktig type liste) over hva du tenker de rundt deg trenger. Eller sjekke litt rundt på nettet etter morsomme gaver til familie og bekjente som får deg til å tenke på akkurat dem. En inter spøk, hendelse eller noe som er relatert til deres interesser. Fungerer ikke det, blir som regel alle utrolig glade for hjemmelagde gaver - det være seg mat, alhokolholdig drikke, klær etc. Det er sånn jeg har gjort det i alle år, og det for meg blir mye mer personlig og det gir meg også en ekte glede av å gi gaven. Rett og slett fordi det ligger mye tanker og arbeid bak gavene.

Er du så sikker på at dine venner og familiemedlemmer blir så utrolig glade for de hjemmelagde gavene dine? Du er helt nazi på tanken om personlige gaver, og det er tydeligvis mye viktigere enn å gi folk ting de trenger og kanskje til og med ønsker seg. 

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt noen over 10 år som skriver ønskeliste, så jeg tror heller det er du som hadde vært sær i min omgangskrets. Som sagt hadde jeg fnyst om noen av vennene mine eller noen i familien hadde skrevet ønskeliste til jul. Såfremt de ikke er under 13 år, selvsagt. Det sender et materialistisk budskap til alle andre. Hvor viktig er egentlig gaver i julen for oss voksne?

Liker du å sitte på din høye hest? Man ender fort opp alene med slike holdninger, med mindre man finner andre med de samme nedlatende holdningene selvsagt (noe som det virker som du har gjort). Jeg er glad for at jeg ikke har noe med din omgangskrets å gjøre. 

Det er selvsagt innholdet i listen som avgjør hva slags budskap det sender. Det er uansett ingen som sender ønskeliste uten at det ikke er spurt etter. 

For min del synes jeg det er hyggelig å glede andre i julen. Jeg ønsker å gi noe som vil glede mottakeren. I tillegg liker jeg å ivareta tradisjoner. 

Det er i hvert fall julegaver som er kjøpt med tanke på deg, akkurat som hjemmestrikkede sokker er.

Hjemmestrikkede sokker stod jo på en ønskeliste som ble sendt til meg på forespørsel. Hvorfor er det greit med hjemmestrikkede sokker så lenge det ikke står på en liste? 

Anonymkode: c7f69...dc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig lei av hele gavestyret. Ser ikke vitsen i å bytte ting som er verdt ca. like mye, så i år har jeg heller avtalt å finne på noe gøy sammen med vennene min enn å kjøpe unødvendige ting. Fjortissøsteren min er den eneste jeg skal kjøpe noe til, og hun skal få noe ordentlig. Har aldri blitt sur for noen gave da. Setter stor pris på alt, uansett om det er noe jeg trenger eller ikke. 

Anonymkode: e7767...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...