Gå til innhold

Verste du kan få i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest hockeyfrue

Poenget med gaver er at de skal være personlige. Det blir ikke mer materialistisk og upersonlig enn en liste.

Jeg synes du er fryktelig sær og påståelig nå. I min familie er vi veldig glad i ønskelister, og jeg blir helt ærlig lettet hvis jeg får en ønskeliste av enten venner eller familie, for da vet jeg at jeg kjøper noe de ønsker seg og trenger. Hvorfor er det så materialistisk og upersonlig med en liste? Hva er forskjellen på å skrive det ned og det å nevne det i en samtale? Jeg gir jo ikke ut ønskelister i hytt og pine og krever å få det som står der. Jeg gir det til de som spør slik at de har muligheten til å kjøpe noe fra listen, eventuelt kjøpe noe helt annet. 

For å svare på tråden er jeg litt lei av å få te og tekopper til jul. Det er en hyggelig gave altså, men jeg får ca ti esker med te og tilhørende kopper hvert år, og det er grenser for hvor mange kopper jeg trenger... Dessuten har jeg te for ti år fremover, jeg trenger ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt morsomt at så mange reagerer negativt på ønskelister, for i min familie har vi innført ønskelister for voksne de siste årene for å få ned unødvendig forbruk og den materialistiske kulturen som bare blir sterkere og sterkere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangsgjeng og familie er det ikke vanlig å lage ønskelister etter fylte 13år. Hvert år får jeg sett med parfymer og body lotions av tanter, kusiner, venner og alt ellers. Jeg forstår ikke hvorfor noen "gidder" å kjøpe det? Over de siste fem årene har jeg sikkert fått 25 sånne sett og av de settene har ett blitt brukt. Ett eneste sett! De som faktisk kjenner meg vet at jeg virkelig ikke liker sånne lukter som de settene har. Jeg liker "overdrevent" søte lukter som vanilje, ikke de "superkvinnelige" sterke greiene. Dessuten er de fleste dyretestede, som er nok et nei.  

Når tanter og lignende har ringt for å spørre om hva jeg ønsker meg har jeg som regel svart ting som bordspill, navngitte bøker, ordbok, skjerf, votter eller lignende. Og så får jeg de jævla settene til jul! 

Jeg har ei venninne som pleier å gi rimelige spesielle ting. I fjor fikk jeg ett syltetøyglass med noen rare viskelær i og små konfektsjokolader fra nille rundt. Altså, viskelær?:vetikke: 

Jeg vil så mye heller ha noe jeg får bruk for! :( 

All kudos til ei venninne som et år gav en gave til dyrebeskyttelsen i mitt navn! Det er gaver de som kjenner meg vet at jeg setter pris på! 

Anonymkode: e5b54...f17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det aller meste av julegaver, men det finnes noen få unntak.

Jeg vil ikke ha CDer. Dagens strømmetjenester gjør at jeg nesten aldri spiller CDer lengre. Tilsvarende gjelder for DVD-filmer. Med få unntak, kan jeg finne alt jeg har lyst til å se på nettet. Fysiske DVDer og CDer tar bare opp plass.

Som katteelsker får jeg ofte katteting, noen ganger er det greit, men jeg har også fått diverse kattenips som jeg ikke har lyst på. Problemet er bare at folk som gir meg katteting ofte har gått virkelig inn for å kjøpe noe de tror jeg vil like. I fjor fikk jeg et gulvmatte med kattemotiv. Egentlig er den bare i veien, og er en solid støvsamler, men jeg har ikke hjerte til å la være å bruke den. Jeg vet at personen som gav meg matta ville gi meg en ekstra fin gave fordi jeg var i sorg.

Jeg tar gjerne i mot parfymer, kremer og andre velværeprodukter. Gode parfymer er så dyrt at det er noe jeg sjeldent tar meg råd til å kjøpe. Gavekort synes jeg også er greit å få, og har ofte tipset om hvilke butikker jeg kan ønske meg gavekort fra. Klær vil jeg ikke ha med mindre jeg har spesifisert nøyaktig hva jeg ønsker meg, og i hvilken størrelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær går fint,  så lenge jeg kan bytte. Blir litt irritert hvis det er klær som er kjøpt på salg eller personen har kastet prislappen. 

Jeg er ikke glad i nips, pyntegjenstander, krus og ting som barn har laget (les:barna til venner) Joda, det er jo snilt gjort, men blir for dumt når de blir fornærmet hvis ikke krusedullen ungen har tegnet henger på veggen innrammet. Ikke har jeg barn selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver ønskelister, men det er fordi familie og venner ber meg om det. Ønskelistene mine viser heller ikke til konkrete produkter, men indikasjoner på at jeg f.eks. ønsker meg sminkefjerner, produkter fra bodyshop, en genser, eller ulltøy. Det aller beste er når jeg får noe helt uventet :) 

Anonymkode: 0ef34...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parfymerte body lotions

Såpestykker(med mindre de kommer fra Lush)

Klær(de færreste klarer å kjøpe noe jeg liker og jeg hater å være byttedronningen)

Skjerf og luer fra HM og Cubus i 100% akryl. Veldig fine å se på men jeg takler virkelig ikke akryl mot hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det aller meste av julegaver, men det finnes noen få unntak.

Jeg vil ikke ha CDer. Dagens strømmetjenester gjør at jeg nesten aldri spiller CDer lengre. Tilsvarende gjelder for DVD-filmer. Med få unntak, kan jeg finne alt jeg har lyst til å se på nettet. Fysiske DVDer og CDer tar bare opp plass.

Som katteelsker får jeg ofte katteting, noen ganger er det greit, men jeg har også fått diverse kattenips som jeg ikke har lyst på. Problemet er bare at folk som gir meg katteting ofte har gått virkelig inn for å kjøpe noe de tror jeg vil like. I fjor fikk jeg et gulvmatte med kattemotiv. Egentlig er den bare i veien, og er en solid støvsamler, men jeg har ikke hjerte til å la være å bruke den. Jeg vet at personen som gav meg matta ville gi meg en ekstra fin gave fordi jeg var i sorg.

Jeg tar gjerne i mot parfymer, kremer og andre velværeprodukter. Gode parfymer er så dyrt at det er noe jeg sjeldent tar meg råd til å kjøpe. Gavekort synes jeg også er greit å få, og har ofte tipset om hvilke butikker jeg kan ønske meg gavekort fra. Klær vil jeg ikke ha med mindre jeg har spesifisert nøyaktig hva jeg ønsker meg, og i hvilken størrelse.

 

Jeg er helt motsatt. Jeg ELSKER å få DVD'er. Jeg er nok litt sær på dette området da jeg aldri ser filmer på nettet (annet enn evt. netflix). Jeg forstår likevel at dette ikke er noe som gjelder de fleste. :fnise: CD'er er jeg enig i da jeg kun bruker Spotify. :) 

Parfyme er vanskelig da det er helt subjektivt, eller er du ikke særlig kresen på lukt? Jeg synes mange er kvalmende søte eller altfor damete, så jeg ser helst ikke å få det i julegave med mindre jeg har ønsket meg en spesifikk en. 

Anonymkode: c7f69...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker alt som kan brukes opp (såper, lys, vin, parfymer, gode oljer osv) og misliker alt som blir stående og ta opp plass. Vi har altfor mange ting allerede...

Veldedige gaver synes jeg er hyggelig å få, samme med barnehagekunst osv :)

Anonymkode: 785bb...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg er glad for omtanken når jeg får gaver, men det er enkelte ting som blir skapfyll ganske lenge, før det enten havner på nærmeste bruktbutikk, blir «gaveresirkulert» eller må kastes. 

Bodylotioner  - jeg bruker veldig lite bodylotion, og derfor fylles skapet på badet fort opp. Er litt kresen på lukter i tillegg. 

Lysestaker - ikke fordi jeg ikke er glad i levende lys, men jeg har så ekstremt mange lysestaker at jeg ikke trenger flere

Ubrukelige kjøkkengjenstander - fyller opp skap og skuffer. Hva som er ubrukelig er nok et definisjonsspørsmål, men jeg bruker f.eks heller en vanlig kniv enn sånn derre buet urtehakkerkniv + tilhørende brett

Håndklær - fordi vi har mer enn nok

Sengetøy - fordi vi har mer enn nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. I begge tilfellene spør noen hva man ønsker seg. Det trenger ikke kun å foregå i muntlig tale? Ettersom jeg studerer ser jeg familie og mange av vennene mine kun i ferier. De fleste spør dermed over melding hva jeg ønsker meg eller om jeg kan sende ønskeliste. Jeg svarer dermed på melding tilbake. 

Du virker fryktelig sær. De aller fleste er opptatt av å pønske ut noe som gleder mottakeren, og da er en ønskeliste et godt utgangspunkt. Som sagt: ingen gir ønskeliste til andre med mindre de spør etter det (eller det går i tradisjon som noen andre nevner). Jeg vil heller gi noe en person ønsker seg, enn å finne noe overflødig som vedkommende kanskje ikke får like stor glede av kun for å være krass og se på en ønskeliste som en kravsliste. En ønskeliste er jo nettopp en veiledning. Det er forslag til hva giveren kan kjøpe. 

Jeg mistenker heller at det er du som har et meget anstrengt forhold til ønskelister og julegaver. Din oppfatning gjelder heldigvis ikke for alle. 

Anonymkode: c7f69...dc5

Jeg har aldri møtt noen over 10 år som skriver ønskeliste, så jeg tror heller det er du som hadde vært sær i min omgangskrets. Som sagt hadde jeg fnyst om noen av vennene mine eller noen i familien hadde skrevet ønskeliste til jul. Såfremt de ikke er under 13 år, selvsagt. Det sender et materialistisk budskap til alle andre. Hvor viktig er egentlig gaver i julen for oss voksne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens alle andre julegaver som ikke er hentet fra en ønskeliste, slik som kremer fra butikkjeder, sokker eller en billig vinflaske, er så fryktelig personlige? 

Min ønskeliste er svært personlig og består av mye som er typisk for meg som person. Det blir ikke noe mindre personlig enten man sier det i en samtale eller man fører det opp på en liste. Jeg har også blant annet fått et ønske om hjemmestrikkede ullsokker. Vedkommende vet at jeg liker å strikke og ville selvsagt ikke har spurt dersom jeg ikke ønsket det eller ikke hadde tid.  Selv om det bare er sokker føler jeg at det er en personlig gave. En personlig julegave er som regel opp til giveren, og ikke mottakeren. 

Anonymkode: c7f69...dc5

Det er i hvert fall julegaver som er kjøpt med tanke på deg, akkurat som hjemmestrikkede sokker er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

verste jeg kan faa....hmmm kommer ikke paa noe spesielt, liker stort sett alt, vel hu ene venninna mi gir meg en kopp fra nille hvert aar, alltid forskjellige, hadde det i det minste vert et sett saa hadde vert ok:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver virkelig voksne mennesker ønskelister?? Hva med å sette pris på tanken bak gaven?

det er fint for miljøet at folk får noe som blir brukt og satt pris på. Det synes jeg er et ganske tungt argument for ønskelister

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det sendr ut feil signaler til mennesker rundt deg. Hadde noen i min familie eller venner av mg sendt meg ønskeliste, hadde jeg blitt helt paff. Da tror jeg at jeg faktisk hadde gitt dem kull :fnise:

det er vel vanligere å be noen om ønskeliste, enn å sende den ut uoppfordret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men som du ser er det mye som går igjen. :) Det som går igjen er vel greit å holde seg unna, men slike spesifikke gaver enkeltpersoner ikke ønsker seg trenger man ikke å ta til seg i like stor grad (med mindre det er helt absurd da). 

Kosmetikk er som regel greit å holde seg unna med mindre man vet nøyaktige produkter vedkommende liker. Dette sier vel egentlig seg selv, men alle jenter har vel fått kremer, lipglosser eller diverse fra butikkjeder? De aller fleste har bestemte produkter de bruker, og da blir andre produkter i varierende kvalitet ofte ikke brukt. Tanken bak er selvsagt god, men de fleste klarer vel å strekke seg litt lenger for å vite hva mottakeren vil bli glad for å få. 

 

Anonymkode: c7f69...dc5

veldig enig - de fleste voksne damer vet hva de liker/tåler/bruker. Men jeg synes det er "lov" å gi kosmetikk hvis man vet hva de liker, og så går opp et kvalitetsnivå, eller finner noe de kanskje ikke hadde funnet frem til selv. Men da er det viktig  kjenne vedkommende godt i forhold til allergier og duftpreferanser. Men jeg liker ideen om en gave som noe ekstra, noe mer enn det man unner seg i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt noen over 10 år som skriver ønskeliste, så jeg tror heller det er du som hadde vært sær i min omgangskrets. Som sagt hadde jeg fnyst om noen av vennene mine eller noen i familien hadde skrevet ønskeliste til jul. Såfremt de ikke er under 13 år, selvsagt. Det sender et materialistisk budskap til alle andre. Hvor viktig er egentlig gaver i julen for oss voksne?

Om du virkelig seriøst mener at det å sende ut ønskelister oppfordrer til mer materialisme, upersonlige gaver etc så skjønner jeg ikke logikken din!

Hvert år blir jeg superstressa av alt gavemaset, elsker i utgangspunktet å gi gaver, men folk rundt meg har jo alt, eller kommer ikke på noe spesielt dem ønsker seg. Da er det jo fantastisk om noen gidder å skrive en liste over ting de ønsker seg, så slipper jeg å kaste bort tid og penger på gaver som ikke blir brukt eller satt spesielt pris på.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hudpleieprodukter og parfyme (ved mindre jeg har ønsket meg det, men da ønsker jeg også et spesifikt produkt)
Ting jeg har fra før. Spesiellt ting som er ÅPENBART at jeg har fra før
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fint for miljøet at folk får noe som blir brukt og satt pris på. Det synes jeg er et ganske tungt argument for ønskelister

Det høres mer ut som et argument som ble funnet på i farten, men så er ikke jeg så altfor opptatt av miljøet heller :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...