Gå til innhold

Verste du kan få i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriver virkelig voksne mennesker ønskelister?? Hva med å sette pris på tanken bak gaven?

Da risikerer du å få skrot. Og jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg klarer ikke å sette pris på den minste lille ting her i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriver virkelig voksne mennesker ønskelister?? Hva med å sette pris på tanken bak gaven?

Når familien ikke er så nær mentalt at vi ses ofte, snakkes ofte, så vet jeg hverken hva mine søsken eller foreldre har brukt for eller lyst på. Å kaste penger ut vinduet på noe som blir liggende i en skuff ser jeg ingen poeng i, derfor ønskelister, det fungerer utmerket. Da får folk det de ønsker seg, og alle er fornøyde.

Anonymkode: e43a4...8ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da risikerer du å få skrot. Og jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg klarer ikke å sette pris på den minste lille ting her i livet.

Så fint at julen bare handler om gaver for deg. Selv blir jeg glad for enhver gave, selv om jeg ikke kommer til å bruke den i senere tid. Da vet jeg i hvert fall at en annen person har brukt tid på å prøve å kjøpe/lage noe han/hun tror jeg kommer til å like. Hvorvidt jeg liker gaven eller ikke er ikke så relevant.

Når ble folk så jævlig materialistiske av seg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at man setter pris på tanken bak gaven, men noen ganger får man gaver det egentlig ikke ligger noen tanke bak. Av og til er det tydelig at en gave er kjøpt "bare for å kjøpe noe," og ikke fordi den passer til mottager. 

Jeg har fått store pynteting til leiligheten, som overhode ikke passer inn her. Jeg har vanskelig for å sette pris på tanken "Hm...må jo kjøpe noe til Kanelsnurr, og denne er jo på salg..." Særlig siden alle som kjenner meg vet at jeg prøver å minimere "bruk og kast." Det aller verste er egentlig når folk gir bort suvernirer i gave. Hvis det er en tanke bak det, så er det en tanke jeg i alle fall ikke forstår. Hvem vil ha noen andres ferieminner utstilt i leiligheten sin?

Blir imidlertid veldig glad for "forbruksvarer": en flaske vin, god kaffe, sjokolade, sokker, osv. Jeg blir også kjempeglad for opplevelser, særlig hvis det er noe jeg kan gjøre sammen med den som gir bort opplevelsen! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når familien ikke er så nær mentalt at vi ses ofte, snakkes ofte, så vet jeg hverken hva mine søsken eller foreldre har brukt for eller lyst på. Å kaste penger ut vinduet på noe som blir liggende i en skuff ser jeg ingen poeng i, derfor ønskelister, det fungerer utmerket. Da får folk det de ønsker seg, og alle er fornøyde.

Anonymkode: e43a4...8ea

Så lag noe godt, kjøp vin, kjøp den nyeste krimboken som er ute på markedet. Noe alle kommer til å like. Alle kan kjøpe noe til alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke så mange julegaver så jeg blir glad for det jeg får.

 

Denne traff meg midt i hjertet. Tenk hvis flere hadde tenkt slik i disse hysteriske juleshoppingtider. Blir stum av å lese mange av svarene her. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at julen bare handler om gaver for deg. Selv blir jeg glad for enhver gave, selv om jeg ikke kommer til å bruke den i senere tid. Da vet jeg i hvert fall at en annen person har brukt tid på å prøve å kjøpe/lage noe han/hun tror jeg kommer til å like. Hvorvidt jeg liker gaven eller ikke er ikke så relevant.

Når ble folk så jævlig materialistiske av seg?

Handler ikke så mye om gaver nå enn det gjorde før. Men skal man først bruke tid tid og penger på gave, så får de kjøpe/lage noe jeg trenger/liker istedet for jalla ting fra Nille som jeg forøvrig er ganske så sikker på at de selv ikke ville hatt.

Så fint at du klarer å se solskinn i alt folk gjør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lag noe godt, kjøp vin, kjøp den nyeste krimboken som er ute på markedet. Noe alle kommer til å like. Alle kan kjøpe noe til alle.

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så galt med ønskeliste (Så lenge det ikke er en "kravliste", og man blir fornærma om noen går utenom den.) Voksne folk har vel også lov til å ønske seg ting!

Det er jo mye bedre å kjøpe mottageren trenger og virkelig ønsker seg, men ikke tar seg rå til, enn å "kjøpe noe bare for å kjøpe noe."

Edit: Dessuten er jeg uenig at: å ønske seg ting = materialistisk. At man ønsker seg ting betyr jo bare at man ikke løper rett ut å kjøper noe med en gang behovet oppstår.

Endret av kanelsnurr
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så galt med ønskeliste (Så lenge det ikke er en "kravliste", og man blir fornærma om noen går utenom den.) Voksne folk har vel også lov til å ønske seg ting!

Det er jo mye bedre å kjøpe mottageren trenger og virkelig ønsker seg, men ikke tar seg rå til, enn å "kjøpe noe bare for å kjøpe noe."

Edit: Dessuten er jeg uenig at: å ønske seg ting = materialistisk. At man ønsker seg ting betyr jo bare at man ikke løper rett ut å kjøper noe med en gang behovet oppstår.

Fordi det sendr ut feil signaler til mennesker rundt deg. Hadde noen i min familie eller venner av mg sendt meg ønskeliste, hadde jeg blitt helt paff. Da tror jeg at jeg faktisk hadde gitt dem kull :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne traff meg midt i hjertet. Tenk hvis flere hadde tenkt slik i disse hysteriske juleshoppingtider. Blir stum av å lese mange av svarene her. 

Du får gi meg adressen din i pm, så skal jeg sende en gave bortover. :gave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En donasjon til et veldedig formål som jeg ikke ønsker å støtte. Jeg er absolutt for å donere penger til de som trenger det, men det er ikke alle formål jeg er enig i. Dersom du ønsker å gi penger i mitt navn istede for en gave så er det helt ok for meg, men la MEG få bestemme hvilken organisasjon pengene skal gå til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det sendr ut feil signaler til mennesker rundt deg. Hadde noen i min familie eller venner av mg sendt meg ønskeliste, hadde jeg blitt helt paff. Da tror jeg at jeg faktisk hadde gitt dem kull :fnise:

Deg om det! Nå mente jeg jo ikke at man "plutselig" skal begynne å sende sidelange ønskelister til alle rundt seg. Over her var det jo snakk om en familie der ønskelister var vanlig. 

Du får det jo til å høres ut som om man aldri skal ytre ønske om noe, og ikke spørre. Uansett mottagers økonomiske situasjon, så er det mye bedre å gi en krimbok, enn å spørre hva personen ønsker seg. Si f.eks. at jeg trenger ny stekepanne (den gamle "flasser" teflon, men jeg har absolutt ikke penger til en ny). Hvis jeg da ikke har lov å ønske meg det til jul, så kommer jeg jo aldri til å kunne bytte ut stekepanna?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg si at jeg ikke blir skuffet uansett hva jeg får. Jeg har veldig få bekjente og en pitteliten familie så det blir ikke mer enn 3-4 gaver, så det lille jeg får er jeg veldig takknemlig for uansett.

Men noen av de tingene jeg ønsker meg minst er kanskje hudprodukter (bruker kokosolje, alt annet får jeg problemer av, f.eks. kviser), klær (er veldig kresen, finner aldri noe som passer meg og/eller jeg liker) og duppeditter. Med duppeditter mener jeg ting som jeg aldri bruker og som bare står og tar opp plass. Hele huset er fullt av små ting fra før av. Gamle antikke ting jeg ikke kan kaste, små skåler, pynteting, lysestaker... Jeg har allerede lite plass fra før av, så det blir liksom litt vanskelig. I tillegg blir det enda en ting jeg aldri vil klare å kvitte meg med uten å få forferdelig dårlig samvittighet, selv 10 år frem i tid. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest morhjertegod

Badevekt. Om jeg ikke har ønsket meg det, så ville jeg tatt det som et hint, at jeg hadde lagt på meg. Så håper aldri jeg får badevekt i gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det! Nå mente jeg jo ikke at man "plutselig" skal begynne å sende sidelange ønskelister til alle rundt seg. Over her var det jo snakk om en familie der ønskelister var vanlig. 

Du får det jo til å høres ut som om man aldri skal ytre ønske om noe, og ikke spørre. Uansett mottagers økonomiske situasjon, så er det mye bedre å gi en krimbok, enn å spørre hva personen ønsker seg. Si f.eks. at jeg trenger ny stekepanne (den gamle "flasser" teflon, men jeg har absolutt ikke penger til en ny). Hvis jeg da ikke har lov å ønske meg det til jul, så kommer jeg jo aldri til å kunne bytte ut stekepanna?

Du kan jo faktisk være voksen og kjøpe ting selv, kan du ikke? Og det er noe helt annet hvis du får spørsmål fra venner/familie om hva du ønsker deg. Da er det de som lurer på hva du trenger, og ikke du som "krever".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det sendr ut feil signaler til mennesker rundt deg. Hadde noen i min familie eller venner av mg sendt meg ønskeliste, hadde jeg blitt helt paff. Da tror jeg at jeg faktisk hadde gitt dem kull :fnise:

Enig. Jeg synes det å velge forbruksvarer og spiselige gaver er en mye bedre løsning på problematikken med å unngå skrot og uønskede gjennstander, enn ønskelister. Vin, sjokolade, finere oljer, edikker, krydderblandinger osv. Eller aller best; billetter til opplevelser :)  Den aller beste gaven jeg har fått var til en rund fødselsdag, da fikk jeg en helaften på en av landets beste restauranter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig. Jeg synes det å velge forbruksvarer og spiselige gaver er en mye bedre løsning på problematikken med å unngå skrot og uønskede gjennstander, enn ønskelister. Vin, sjokolade, finere oljer, edikker, krydderblandinger osv. Eller aller best; billetter til opplevelser :)  Den aller beste gaven jeg har fått var til en rund fødselsdag, da fikk jeg en helaften på en av landets beste restauranter. 

Ja, ikke sant! Det er sånne gaver jeg gir til så og si alle nå. Alle blir superfornøyde,  spesielt siden jeg liker å lage gavene litt mer personlige, eks. lage ting selv, legge ved et morsomt, internt bilde, kjøpe billetter til konserter osv. Det at man ikke kjenner de i familien godt nok holder ikke mål i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremeg89

Jeg har en katt, men det betyr ikke at jeg ønsker å fylle huset mitt med kattegjenstander. Helt siden jeg fikk katta har det dukket opp telysestaker, dørstopere, pledd, vesker, kopper, glass, duker, gardiner, bilder, klær, ja name it med katt på til jul og bursdag.

Jeg liker katten min, men det får da være grenser. 

😂   De rundt meg vet at jeg er i over gjenomsnitt glad i katten min men har heldigvis aldri fått kattegjenstander hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo faktisk være voksen og kjøpe ting selv, kan du ikke? Og det er noe helt annet hvis du får spørsmål fra venner/familie om hva du ønsker deg. Da er det de som lurer på hva du trenger, og ikke du som "krever".

Det er vel ingen som krever å få noe som helst. Hvor har du det fra? I min familie er det helt vanlig med ønskelister. Vi er verken bortskjemte eller krever noe som helst. Men er vanlig å si hva vi ønsker oss. 

Anonymkode: b8898...526

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som krever å få noe som helst. Hvor har du det fra? I min familie er det helt vanlig med ønskelister. Vi er verken bortskjemte eller krever noe som helst. Men er vanlig å si hva vi ønsker oss. 

Anonymkode: b8898...526

Å sende ut en ønskeliste blir for meg det samme som å si "enten kjøper du dette, eller så vil jeg ikke ha noe". Utakknemlig, og ikke det julen handler om i mine øyne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...