Gå til innhold

Gratis psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å få gratis psykolog? Jeg var for noen år siden veldig deprimert, hadde selvmordstanker og var suidal. Jeg var på to forskjellige institusjoner (korte opphold), var innom bup og hos noen forskjellige psykologer (grunnet mye flytting på det tidspunkt). 

Jeg har det nå mye bedre, og er ikke i nærheten av så langt nede som jeg var da. Men jeg har fremdeles tendenser til å tenke veldig mye, og har det ikke alltid så bra generelt og med meg selv. Men problemet er at jeg nå ikke får gratis psykolog lenger, og har ikke råd til å betale 400 kr timen for å dra til psykolog. Derfor lurer jeg på om det er mulig å få det gratis når man har vært i helsetjenesten før?

Anonymkode: 08ee1...62e

Skrevet

Hvor gammel er du? Er du under 18 år kan du få en henvisning til bup for eksempel, da betaler du ingenting.

Hvis du er over 18 år kan du få henvisning til dps eller en psykolog med driftstilskudd, da betaler du 320 kr pr time til du har nådd frikortgrensen (2185 kr) og etter det er det gratis.

Anonymkode: 78b6f...a69

• Liker 1
Skrevet

I noen kommuner og hos noen psykologer kan man få noen gratis timer.

Skrevet

Nei staten tilbyr ikke gratis psykolog til voksne. Alle må betale egenandel , som ligger på 320 eller 475 kr, men når du har nådd frikort grensa så får du resten av året gratis.
I helt alvorlige og særskilte tilfeller så kan barn under 18 år få fritak for å betale egenandel.

Kanskje du kan finne deg en nettvenn fra norge eller utlandet å prate med i stedet? Forstår på det du skriver at du ikke har en akutt eller livstruende situasjon, men gjerne vil få ut litt tanker og refleksjoner. Det kan man gjøre til venner også , og for faktisk oftere hjelpene svar og veiledning og delte efraringer og lærdom fra de, enn fra en faglig psykolog som ikke kan perosnlig relatere til det du føler men som bare har lest det i en bok.

Anonymkode: 7bfda...12d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...