Gå til innhold

Hva spiser dere på julaften?


sirka

Anbefalte innlegg

Vi er litt uenige om hva som er julematen, men pinnekjøtt eller svineribbe blir det på julaften. Til dessert foretrekker jeg hjemmelaget is!

På 2. juledag står helstekt laks på menyen, godt med noe litt lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, nå ble jeg sulten..

Hos oss er julematen ribbe, medisterkaker, medisterpølse og surkål. Det samme hos svigers(men det smaker mye bedre hos mamma og hos meg :sjarmor: ) Desserten varierer litt; hos meg/mamma hjemmelaget karamellpudding, moltekrem, frisk fruktsalat, riskrem eller sjokoladepudding(jeg elsker det). Hos svigers; "pulver" karamellpudding(super kjedelig smak) og moltekrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fra oppveksten er jeg vant med pinnekjøtt og ribbe. Vi var bestandig så mange samlet da at vi måtte ha to forskjellige middager da.

Men de siste årene før jeg ble i lag med typen min hadde vi pinnekjøtt.

Nå som jeg er i lag med typen min må vi ha begge deler, for han skal ha ribbe mens jeg må ha pinnekjøtt. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme spiser vi ribbe med det som hører med og har riskrem til dessert.

Hos svigers er det ribbe og kjøttkaker og is + kransekake til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim er det kun ribbe som gjelder, men i litt lenger nord sverger de til pinnekjøttet.

Og i år skal vi nordover... :roll:

=) Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos svigers er det ribbe. Jeg er vant til kalkun. Svigermor skal heller lage kalkun til nyttårsaften, hun spurte meg om det var greit. Jeg hadde ikke forventet å bli tatt med på råd om matlaging! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med ribbe og medisterpølse! Det er den virkelige julen for min del.

Men jeg hadde en annen samboer før og da fikk jeg koldtbord der så jeg er vant til litt av hvert. Men skikkelig jul er det ikke uten ribbe og riskrem til dessert.

Hos svigers spiser de pinnekjøtt. Det er helt greit for meg siden jeg elsker pinnekjøtt!

Den dagen sambo og jeg inviterer til julemiddag blir det spennende å se hva det blir. Jeg vil ha ribbe med skikkelig sprø svor, jeg.. Men jeg tviler på at sambo vil jenke seg på det han er vant med, for han er litt av et tradisjonsmenneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser RIbbe på julaften vi også.

Med Medisrekaker,pølser,.medisterpølse,gulrot,surkål,rødkål,potet og tyttebær syltetøy.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er vokst opp med lutefisk, jeg, og syntes det var kjempegodt!

Etter at jeg fikk egen familie har det blitt pinnekjøtt på sunnmørsk vis med mør, stappe, surkål og poteter, nyyydelig det og.

Desserten er nærmest et pliktløp, for alle er jo stappmette, men vi har oftest riskrem med bærsaus - selvsagt med mandel i.

Om formiddagen spiser vi risgrøt med mandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hva det blir i år. Har vokst opp med ribbe og svinesteik, der jeg helt klart foretrekker steika. Sannsynligvis blir det det i år også, men jeg kan alltids vurdere ribbe hvis svigerforeldrene mine skal feire med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Oktavia

Vi spiser ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker og en haug med tilbehør...når vi alle bodde hjemme, måtte vi bruke ekstra kokeplate for å få laget alt. Men da hadde vi i tillegg pølser (for kresne lille meg) og koteletter :)

Tidligere spiste vi også grøt tidlig på ettermiddagen, men jeg har gått med på å kutte ut det...

Lurer på hvordan det skal gå hvis jeg skal feire jul hos sambos foreldre...jeg er "avhengig" av mine juletradisjoner , og deres ligner ikke våre i det hele tatt. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nam, nam

Det blir i år som i fjor, svigermors ribbe med medisterkaker og medisterpølser, og riskrem til dessert.

Jeg kunne godt tenke meg pinnekjøtt av og til for det synes jeg er himla godt, men svigermor lager god ribbe så det går greit. Hun lager ikke riskremen på samme måte som min mor, men den er like god for det.

Jeg er ganske fleksibel når det gjelder tradisjoner, alt må ikke være som jeg er vant til hjemmefra. Og så er jeg den typen som blir litt lei når alt blir det samme hele tiden. Men heldigvis er jula bare en gang i året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fortsatt feirer jul hjemme hos mor og far blir det ganske enkelt ribbe, medisterkaker, pølser (sånne hvite), surkål, potet og sikkert noe mer jeg har glemt. Desserten varierer litt fra år til år.

Syns julemiddag er stas jeg :-)

*glede seg til jul*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...