Gå til innhold

Hva spiser dere på julaften?


sirka

Anbefalte innlegg

Må få igang juleforumet med de "vanlige" spørsmålene.. :ler:

Jeg spiser ribbe, både når jeg er hos mine foreldre og svigerforeldrene. Hjemme har vi riskrem til dessert, mens i år (som vi skal til svigers) blir det krokanfromasj.

:nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme som MrsL - Kalkun hos mine foreldre og ribbe hos hans foreldre. Jeg foretrekker kalkun...ribbe har så mye ekkelt fett jeg må skjære bort. (Ikke fordi jeg ikke vil bli feit men fordi jeg syns det er ekkelt å spise det bare.....)

Jeg orker sjelden dessert..d.essuten er middagen så god at jeg heller tar 2 posjoner av den enn dessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som MrsL - Kalkun hos mine foreldre og ribbe hos hans foreldre. Jeg foretrekker kalkun...ribbe har så mye ekkelt fett jeg må skjære bort. (Ikke fordi jeg ikke vil bli feit men fordi jeg syns det er ekkelt å spise det bare.....)

Jeg orker sjelden dessert..d.essuten er middagen så god at jeg heller tar 2 posjoner av den enn dessert!

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser pinnekjøtt, men der jeg bor kaller man det Ribbe! + at vi har dampepølse, kålrabistappe, surkål og poteter til :) Naaaam!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pinnekjøt, svineribbe og pølse (Vossakorv?)! *MmmM*

EG ete berre pinnekjøt med tilbehør da.

Beste som fins!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hjemme har vi før spist ribbe, men har nå gått over til lammelår.

Hos svigers er det pinnekjøtt som er det store. (jeg kan virkelig ikke fordra det!)

I år skal vi være hjemme hos oss. Og jeg aner ikke hva det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 siste årene har vi spist Isets vegetarviltgryte fordi vi har vært vegetarianere. Begynte å spise kjøtt da jeg ble gravid.

VEGETARISK VILTGRYTE 2-3 personer.

INGREDIENSER:

1 beger lettrømme

1 beger snøfrisk, gjerne med sopp eller einerbær-smak

1-2 store løk

1 stor boks skivede sjampingjong eller annen sopp

2-4 dl melk, avhengig av ønsket mendge saus

4-5 ss maizenna, avhengig av ønsket tykkelse på sausen

1 eske mørke vegebiter (frysevare fra helsekost)

sukkerkulør for mørk farge

salt og pepper etter smak

Margarin eller smør til steking, ikke olje!

Stek vegebitene. Ha den oppi en gryte. Stek soppen og løken og ha dem oppi samme gryten. La litt av “sjyen” etter stekingen være igjen i pannen. Ha begeret med rømme I pannen og la det surre et par minutter mens du hele tiden visper forsiktig inn mot midten.

Ha rømmesausen i gryten.

Rør godt og ha melk og snøfrisk i gryta. La det småkoke i ca 5 minutter. Spe med melk og ha i maizenna. La det småkoke i ca 5 minutter til, og velg tykkelse på sausen. Er den for tynn, tilsett mer maizenna. Er den for tykk tilsett litt mer melk. Sausen er best når den er tykk.

La det hele koke i ca 10 minutter.

Server med kokte poteter, rørte tyttebær, rødbeter og rosenkål!

Nb: til jul pleier vi å 3-doble oppskriften. Det er bedre å lage for mye enn for lite, og denne maten smaker godt dagen etterpå også, og kan fryses!

Men i år blir det ribbe og medisterkaker og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mange og alle er veldig kresne..

Jeg og far: pinnekjøtt med tilbehør

Mamma: tørket/saltet og dampet svineribbe med tilbehør

Min kjære og lillebror: svineribbe og medisterkaker m/tilbehør

Søster: Stekte middagspølser med brun saus og kålstuing.

Alle får det vi vil ha, men vi må selvsagt hjelpe mor med matlagingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser ingen stor middag på julaften hos oss. Julaften er ingen helligdag og ikke den egentlige dagen man skal feire (nordmenn er litt merkelige der). Vi er nok påvirket av at mamma er fransk da, men vi synes det er riktig, det har alltid vært slik. Vi spiser grøt med mandel i til lunsj og sent på kvelden, etter juletrepynting setter vi fram et stort, lekkert koldtbord som vi har som frokost og kvelds gjennom julen.

1. juledag derimot spiser vi alltid kalkun. Dessert er en blanding av forskjellige ting: riskrem, julekaker, fyrstekake og forskjellig iskrem.

Sambo spiser pinnekjøtt (:kvalm:) på julaften (vestlending), med riskrem til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har min kjære og svigers samme julevaner som jeg er vant til hjemmefra.

Ribbe, medisterkake, medisterpølser, surkål, poteter, saus, skysaus og riskrem (kan styre meg) til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt ann på hvor vi er.

Men det er enten kalkun, ribbe og medisterkaker, eller rådyrstek...

*gleder meg til julematen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid spist ribbe, medisterkake og julepølse. Ingen tradisjon med dessert.

Samboer og ungene hans er mer varierte og ønsker seg pinnekjøtt noe som er det verste jeg vet. Tåler ikke lukta engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist ribbe til hver jul, det er en tradisjon og uten ribbe blir det ikke jul. iforfjor hadde vi derimot pinnekjøtt, fordi familien var splittet den julen og vi fulgte noen andres tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tristessa

Pinnekjøtt med melne poteter og kålrabistappe, juleøl og akevitt på julekvelden er det aller, aller beste!

Siden mamma er svensk, har vi en julelunsj tidligere på dagen med masse snadder. Sild, sylte, julskinka, gravlaks, diverse kjøttpålegg og lignende. En perfekt harmoni mellom svensk og norsk, med andre ord. Gleder meg alltid til julematen, men gleder meg enda mer i år, siden jeg har flyttet hjemmefra og ikke tar meg tid til å spise så mye (eller variert, for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at et must til ribba er medisterkaker, sånne hvite pølser, svisker, poteter og surkål. til dessert er det alltid karamellpudding og krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...