Gå til innhold

Selvmord -prosedyre i det offentlige?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet? Hva skjer når en person forsøker å ta selvmord, men ved en tilfeldighet blir oppdaget og kjørt til sykehus? Finnes det noen standard prosedyrer, eller varierer det fra fylke til fylke?

Har ei venninne som sliter med slike tanker og jeg tror abs. hun er troende til å gjøre det. Har forsøkt å overtale henne til å dra til psyk., uten hell hittil.

Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at de fleste kommuner har suicidalteam. Førovrig skal det være et team ved det evt. sykehuset som følger opp og evt. "henviser" henne til dette kommunalte teamte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok dessverre fra fylke til fylke tror jeg. Psykiatrien generelt er jo ikke så bra som den burde vært. Men dersom det er 1. gangen så blir de henvist videre, eller SKAL blir det ihvertfall.

Det du kan gjøre er å ringe til Psykiatrisk team i kommunen din (tror alle skal ha det) og snakke med de, eller til fylkets psykiatriske avdeling. Greit å ha dette undersøkt.

Hvis du går rundt å tror at din venninne er truende til dette så spør henne rett ut. Var på kurs ang dette en gang. Spør rett ut så får du et ja eller nei tilbake. Og ikke vær redd for å snakke om det og få ehenne til å innse at hjelp må hun ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk et sammenbrudd som ble oppfattet som et selvmordsforsøk. Jeg var natten over på sykehuset før jeg ble sendt hjem til ingenting. Jeg gikk jo hos psykolog så han kunne ta resten :o

Har aldri følt meg så alene som da. Og det var en uke til jeg hadde time hos psykologen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer sikkert fra sted til sted, men på sykehuset hvor jeg har jobbet så jeg flere ganger personer som hadde forsøkt å ta selvmord få minimal oppfølging. Rutinene er mangelfulle, i beste fall blir selvmordsforebyggende team i kommunen kontaktet. Pasienter må vente opptil halvannen uke for å få psykiatrisk tilsyn.. De fleste orker ikke å vente på dette, og skriver seg ut uten oppfølging. Trist men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det nok mye sant i det Birgitte skriver, tilbudet er variabelt og ofte alt for dårlig :(

Er det slik at du mistenker din venninne i og gjøre alvor av trusslen om og prøve selvmord. Ville jeg nok prøvd og gripe litt inn, evt underrette legen, prøve og ringe sykehuset og om de kan hjelpe etc.

Det viktigste her må jo nemlig bli og forhindre at hun gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hva når legen vet at pasienten er svært deprimert og ikke gjør noe mer enn å si at hun har lagt merke til det når pasienten sier ifra om depremisjonen???

Har de virklig lov til å overse slikt??? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har spurt henne rett ut og hun svarte ja. I vår var hun hos fastlegen i håp om å få rekvisisjon til psykolog, men ble avvist. Legen "skyldte" på lange køer og sa det hadde gått over innen det var hennes tur..og han gadd ikke en gang spørre henne hva som var årsaken til depresjonen.

Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få henne til å gå til en annen lege.... Bli med henne. Send et brev på vegne til kommunelegen også. En lege kan og har ikke lov til å svare slik!

Det jeg vet blir brukt av noen er å finne ut hvor reelt det er (snakker om) ,er at de spør om vedkommende har noen plan. Altså om hvordan hun/han har tenkt til å ta livet sitt, om de har det de trenger for å gjennomføre det (piller, pistol osv).

Så hvis alle punkt er "klare" så regnes det som meget sannsynlig at denne personen kan gjøre det og blir prioritert. Det er så sykt så sykt at det er sånn det funker. Og det er ikke lett å snakke med noen om det å ta livet sitt for hva skal man si??

Du virker meget oppegående og har du noen mulighet til å få tatt noen telefoner hadde jo det vært supert, tipper venninnen din ikke har ork til det samme.

Snakk med en psykiatrisk avdelig, de kan ikke legge inn noen, men komme med tips og råd til hvordan du går frem. Må til lege for å få lagt noen inn.

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien brukte vi psykiatrisk i kommunen og fylket endel når vi følte vi trengte litt hjelp. De var ihvertfall supre.

Hvis venninnen din er truende til å ta livet sitt når som helst bør hun være så lite som mulig alene sånn at hun ikke får gjennomført det. Hun har vel også familie/andre venner som kan være der? Om de får en telefon med din bekymring og at du har snakket med henne så stiller de også sikkert opp. For en periode til dere kan klare å skaffe henne noe hjelp.

Men gå til en annen lege, si til denne at nå har dere sagt ifra og at det er legens ansvar å ordne opp og forhindre at hun tar livet sitt.

Det som er slitsomt er at man må stå på så mye selv og føler at man maser/presser. Men det må til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan si som de andre her: spør henne om planer o.l. Finn ut hvor konkrete de er. Dette hjelper når du skal ta det opp videre.

Man kan jo prøve fastlegen igjen. For det er nok hjelp i lang tid som hun trenger. Om ikke fastlegen vil henvise henne videre, kan jo hun eller du ta kontakt med legevakt eller psykiatrisk avd/team.

Men kan ikke love at om hun blir tatt noe godt av på psykiatrisk, om hun i det hele tatt får komme inn der. De må dessverre prioritere hardt, og gir etter min erfaring veldig lite oppfølgning. Men det er alltids verdt å prøve!

Du er veldig flott som bryr deg, og gjør noe med det! *klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...