Gå til innhold

Burde det innføres niqab/burka-nekt?

Ønsker du forbud mot plagg som skjuler identiteten/dekker ansiktet i offentlig rom?   

40 stemmer

1. 1. Ønsker du forbud mot plagg som skjuler identiteten/dekker ansiktet i offentlig rom?

• Ja
      31
    • Nei
      9
  2. 2. Bruker du selv plagg som skjuler identiteten/dekker ansiktet i offentlig rom?

• Nei
      38
    • Ja, burka eller niqab
      0
    • Ja, andre
      0
    • Ja, andre, en sjelden gang
      2

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
Skrevet

Burde vi i Norge gjøre det ulovlig å bruke niqab eller burka offentlig? Evt. forby det i utførelsen av visse yrker? Hvorfor, hvorfor ikke? 
Når jeg kun skriver burka og niqab så er det fordi finlandshette og diverse andre plagg som dekker ansiktet er veldig lite utbredt, men et slikt forbud ville selvsagt også gjelde andre plagg som dekker ansiktet og identiteten. 

Vil det å forby burka være å innskrenke religionsfriheten, evt. ytringsfriheten? 

For deg som er bruker av niqab/burka, hvordan ville et slikt forbud påvirket deg? 

Skrevet

Ja, jeg synes det, fordi det skaper avstand. Kvinner som bruker slike hodeplagg skjuler seg bak den i det offentlige rom, og jeg ser ikke på det som å respektere hva enn..., men som å ta avstand fra norsk kultur. 

Om så en må bruke slike plagg, så er hijab ok. Det bil jeg si er på samme måte som å bruke hatt eller lue. Men hodeplagg som skjuler alt annet enn øyne burde vært ulovlig i offentlige rom. En ser ikke nordmenn gå med finlandshette. 

Anonymkode: b0332...0a0

• Liker 6
Skrevet

Ja, vi bør gjøre som Frankrike og forby de heldekkende plaggene offentlig. Heldekkende plagg virker ekskluderende og motarbeider integreringen, samt promoterer holdninger Vesten ikke vil assosieres med.

• Liker 11
Skrevet

Vel, i Tyrkia fikk kvinner ikke en gang gå med hijab på universitet (takket være Erdogan er det nå visst tillatt. Attaturk ville snudd seg i graven), i Frankrike er niqab forbudt, jeg ser ingen grunn hvorfor vi ikke kunne innføre et slikt forbud i Norge også.

Anonymkode: dc5de...6e7

Skrevet

Kan jeg bare stille et generelt spørsmål?

Hvor mange av dere har egentlig møtt på noen I niqab I Jobb sammenheng her I Norge?

Opplever dere det som en reell sak eller er dette bare tankespinn?

Gjest supernova_87
Skrevet

Det er nå tre stk som har skrevet at det ønsker forbud, men kun TO har svart ja til dette på meningsmålingen. Dere som skriver svar: husk å svare på meningsmålingen også! 

Skrevet

Jeg tror jeg er motstander av forbud. Ikke fordi jeg er spesielt begeistret for islam, eller har noe som helst til overs for disse plaggene, men fordi jeg liker frihet. Det er kanskje riktig at det likestillings- og integreringsmessig hadde vært nyttig med et forbud, men usikker på om det er verdt en slik inngripen i personlig frihet.

På uniformer er jeg totalmotstander av kulturelle, religiøse og ideologiske markører. Muligens også for å begrense offentlige tjenestepersoners anledning til å bruke slikt på jobb.

Skrevet

Hvor mange av dere har egentlig møtt på noen I niqab I Jobb sammenheng her I Norge?

Jeg har møtt to. Det er ikke en stor sak. Men i mitt arbeide (jeg ansetter /sier opp folk) føler jeg det er ett kompliserende moment. 

Jeg må ærlig innrømme at jeg tror religionsfriheten er på vei ut i den vestlige verden. Vi ser det i økende press på å forby kosher slakting, omskjæring og niqab/burka

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk ikke lov å gå med finnlandshette offentlig, så det skulle bare mangle at det ikke er lov å gå med niqab.

Anonymkode: d3a38...948

• Liker 8
Skrevet

Burde vi i Norge gjøre det ulovlig å bruke niqab eller burka offentlig? Evt. forby det i utførelsen av visse yrker? Hvorfor, hvorfor ikke? 
Når jeg kun skriver burka og niqab så er det fordi finlandshette og diverse andre plagg som dekker ansiktet er veldig lite utbredt, men et slikt forbud ville selvsagt også gjelde andre plagg som dekker ansiktet og identiteten. 

Vil det å forby burka være å innskrenke religionsfriheten, evt. ytringsfriheten? 

For deg som er bruker av niqab/burka, hvordan ville et slikt forbud påvirket deg? 

Nei, vi burde heller fjerne påbudet om å ha på seg klær. Det er like undertrykkende for meg å måtte dekke til kuken og rumpehullet mitt som det er for dem å dekke til ansiktet. Hvorfor bryr ingen seg om min ytringsfrihet? Noen ganger har man ereksjoner som er for gode til å holde for seg selv, og så skal man være tvunget til å gå rundt i masse klær? Hva er det for no hizbollanaziassadfaenskap?

Skrevet

Det er faktisk ikke lov å gå med finnlandshette offentlig, så det skulle bare mangle at det ikke er lov å gå med niqab.

Anonymkode: d3a38...948

Neida, det er lov å gå med finlandshette offentlig. Kan du vise til en lovparagraf som sier noe annet?

Anonymkode: 2e1b0...c9d

Skrevet

Neida, det er lov å gå med finlandshette offentlig. Kan du vise til en lovparagraf som sier noe annet?

Blant annet politiloven §11. 

"Det er forbudt for deltakere i et arrangement som nevnt i første ledd å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende."

Arrangement kan omfatte demonstrasjoner, møter, stand eller lignende. 

Straffeloven §227 er også relevant dersom finlandshetten brukes i situasjoner som kan fremkalle frykt. Frykt er en vanlig reaksjon på bruk av finlandshetter. 

Anonymkode: 6e5b4...d05

• Liker 4
Skrevet

"Det er forbudt for deltakere i et arrangement som nevnt i første ledd å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende."

Straffeloven §227 er også relevant dersom finlandshetten brukes i situasjoner som kan fremkalle frykt. Frykt er en vanlig reaksjon på bruk av finlandshetter. 

Du utelater at dette gjelder "arrangementer på offentlig sted". Å gå nedover gata er en annen sak. Uansett er dette en paragraf som ikke er i bruk. 

• Liker 1
Skrevet

Du utelater at dette gjelder "arrangementer på offentlig sted". Å gå nedover gata er en annen sak. Uansett er dette en paragraf som ikke er i bruk. 

Men å gå naken er forbudt, tenke seg til.

Skrevet

Er ikke §227 relevant for nikkabh også? Broren min blir livredd når han ser sånne, han tror det er hufsa.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tja, om du bor i Oslo så er det ikke så uvanlig at barnehagetantene kler seg som spøkelseskladden. 

Leste en artikkel om det i vg for en tid siden hvor foreldre gikk ut å sa at disse tantene skremte livskiten ut av ungene. Ja dette er fra NORGE og ikke arabia eller afrika : 

www.rights.no/filer2/Niqab_KarlJohan_1305.jpg

Bildet er gjort om til link.

- pavilion, mod

Endret av Pavilion
  • Liker 3
Skrevet

For å være helt ærlig trodde jeg vi hadde maskeringsforbud på offentlig sted i Norge, men ser at lov om politiet §11 at det kun gjelder ved spesielle omstendigheter. Jeg mener niqab, burka, finlandshetter, guy fawkes masker osv. burde være forbudt på offentlig sted. Hijab, chador og khimer viser vel nok til at man kan identifiseres.

Et av få tilfeller der jeg mener sikkerhetshensyn trumfer religionsfriheten.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tja, om du bor i Oslo så er det ikke så uvanlig at barnehagetantene kler seg som spøkelseskladden. 

Leste en artikkel om det i vg for en tid siden hvor foreldre gikk ut å sa at disse tantene skremte livskiten ut av ungene. Ja dette er fra NORGE og ikke arabia eller afrika : 

www.rights.no/filer2/Niqab_KarlJohan_1305.jpg

Nå må du ha fakta klart her. Hun på bildet går dekket når de er ute men i bhg viser hun ansiktet. Bhg hun jobber I ligger på østkanten der 90% av barna er muslimer.

jeg kjenner denne kvinnen☺

Endret av Pavilion
Skrevet

burde være forbudt, ja :)

Anonymkode: 27f58...f87

• Liker 1
Skrevet

En venninne av meg er lærer og hun har nektet at hennes elever kan være tildekket i hennes timer. Hun mener at tildekkede elever kan sende eldre søsken til større prøver mm og det vil hun ikke være med på.
Personlig kan jeg tenke: Hva skjuler seg under burkaen? Våpen eller bomber? Blir vel sånn en del av oss tenker når også kvinner er selvmordsbombere.

Anonymkode: 1508e...71a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...