Gå til innhold

Kreft og frossen sæd?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg snakket med en svensk sykepleier som fortalte at gutter/menn som får kreft og står i fare for å bli sterile av behandlingen (hun nevnte testikkelkreft), får tilbud om å fryse ned tre sædprøver hos sykehuset helt gratis.

Dette var altså i Sverige, men jeg synes det høres veldig fornuftig og bra ut!

Er det none som et om vi har samme prosedyre i Norge? Hvis ja, hvor lenge har vi hatt det sånn? Jeg skulle veldig gjerne likt å få svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mener å ha lært at en får tilbud om å fryse ned sæd her i norge også om en har testikkelkreft og skal gjennom behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen som vet dette sikkert?

Er det nytt eller har dette tilbudet eksistert noen år?

Lurer på det fordi jeg går og titter på en gutt, han er steril etter testikkelkreft... Lurer veldig på om vi noengang kan få barn sammen, hvis vi blir sammen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en som fikk testikkelkreft da han var veldig ung.

Det ble frosset ned sæd.

Nå er han far til tre!

Kjenner ikke alle detaljer om i hvilken fase sæden ble nedfrosset, men det lot seg i allefall gjøre. I Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Dette er prosedyre også i Norge. Ikke bare ved testikkelkreft, men også ved annen kreftbehandling som kan gå ut over fertiliteten til mannen. Jeg hadde en venn med leukemi som gjorde innskudd i sædbanken før han begynte en lang rekke tøffe cellegiftkurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver om menn hver dag (på jobben) som får tilbud om dette ved før behandling om testikkelkreft. Det gjelder som sistemann sier også andre krefttyper som kan gå ut over fertiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie

Ser at du også spør hvor lenge dette har vært rutine, men der har jeg dessverre ikke noe svar å gi deg. Vet at det var det for 10-12 år siden, men tror det har vært rutine ganske mye lengre enn det. Kan høre med en venn som er kreftsykepleier om han vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...