Gå til innhold

Samboer med kreft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 24 år med en samboer på 26. Da samboer var 21 år fikk han påvist testikkel kreft, han fikk operasjon, og alt bra. 2 år senere fikk han påvist spredning til lunge. Operasjon + cellegift. Etter det vært frisk. Han møtte meg, vi har har gått til kontroller og alt har sett bra ut. Og nå, har plutselig lymfeknute som har vokst og tumor markører som har steget. Og jeg vet ikke hvordan jeg kan best nok støtte han. Han vil ikke snakke akkurat nå, er det best å la han være og vente til han får prosessert det? 
Det vondeste er å se den personen jeg er mest glad i av alt lide.
I tillegg gjør han siste året av data ingeniør og jeg mitt siste år på medisin skolen. Alt er bare i en tåke akkurat nå..
Takk for svar! 

Anonymkode: 0ca7d...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg tror det er best å la ham være i den forstand at du ikke "maser" på ham for å få ham til å snakke om hva han tenker, tror og føler. Hans indre er i kaos og han vet jo hvilke påkjenninger han må igjennom - IGJEN - om det viser seg å være kreft. Du kan jo bare helt enkelt si til ham at du forstår han har mye å tenke på nå, og at du ikke vil trenge deg på, men at du vil han skal vite at du er klar når han er. Det han trenger mest er kanskje bare en god hånd å holde i og vissheten om at du er der for ham i tykt og tynt som før. 

En kollega av meg sin ektefelle har kreft, og hun har sagt til meg at uvissheten er det verste. Så lenge legene har en plan for mannen hennes, en behandling, og når han er i gang med den, så skjer noe og da er det bare å henge med så godt en kan. I periodene mellom når de venter på svar eller en eventuell ny plan er de verste tidene, for da skjer det ikke noe, og de får mye mer tid til å tenke og gruble. Akkurat nå vet dere ikke hva dere er "up against"... det kan være sånn, det kan være slik, kanskje ditt, kanskje datt... masse teorier = kaos. 

Ønsker dere masse lykke til, og håper inderlig at diagnosen ikke er så alvorlig som dere helt sikkert frykter og tenker på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...