Gå til innhold

Vixen.no - en bløff?


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

Jeg har i lengre tid undret med over Vixen.no. Hvert år deler de ut Vixen Blogawards,  og hvert år har jeg undret meg over hvorfor Vixen får så stor oppmerksomhet, de er jo ikke å betrakte som et medium som mange leser eller har et forhold til.

Så derfor har jeg undersøkt litt. 

Ansvarlig utgiver av Vixen.no er Chili Publications. Hvis du besøker deres hjemmeside så ser du at de er et Content marketing byrå, som særlig benytter bloggere i sin markedsføring av kunder. Contene marketing er en markedsføringsmetode som går ut på å låne journalistikkens klær, slik at leseren ikke forstår at det er reklame de leser. Akkurat slik som bloggeren lager et blogginnlegg om et produkt, men gjør det på en slik måte at du ikke oppfatter at det er reklame. 

Så altså, min påstand er at Vixen.no ser ut som et tradisjonelt magasin, men er altså et magasin som er laget for å promotere kunder og bloggere. Chili er jo avhengig av å hype bloggere, fordi de bruker bloggerne som markedsføringskanal. I årest jury sitter blant annet Hans Petter Nygård-Hansen som selv på sin blogg har trukket frem Content Marketing som det store gullegget.

Og hvert år blir det stor oppmerksomhet om Vixen Blogawards, både i mediene og hos bloggeren. Ingen ser ut til å stille spørsmålstegn ved at Vixen (et ubetydelig nettmagasin) deler ut kanskje årets viktigste pris for bloggerne. I realiteten påstår jeg at dette er lureri. Dette er ikke et redaksjonelt uavhengig magasin, det er en ren markedsføringskanal for Chili Publications, som alle ser ut til å svelge rått, meg selv inkludert. Blogawards er bare et virkemiddel i denne markedsføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"å låne journalistikkens klær". De får låne klær som de igjen markedsfører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

"å låne journalistikkens klær". De får låne klær som de igjen markedsfører?

Å låne noens klær betyr at de later som de er noen andre, i dette tilfellet later de som de er medier som driver med journalistikk, når de egentlig driver med reklame. Det er akkurat som å kle seg ut. Ved å gjøre dette tror folk at de er en ordentlig avis, når de egentlig er en reklameavis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Kjenner ikke noen av navnene fra andre nettverk som jeg har vært borti når det er snakk om klø-hverandre-på-ryggen-nettverk. Hmmm interessant at de oppgir å være i denne bransjen (avis, fagblad etc). Sendte Chili Publications en mail i sted for å spørre om Vixen var tilknyttet Vær Varsom plakaten. Vixen ser jo tilforlatelig ut, som et glanset magasin. Mulig jeg kan sjekke hos PFU, om medlemmene er listet opp der. 

Hvis min påstand er korrekt så fremstiller de seg som en redaksjonell uavhengig enhet som burde høre inn under PFU, mens de i realiteten er en markedsføringskanal.

Tilføyelse: Det er Presseforbundet som ville være den de hører inn under. Litt uklart er det, den lenken som jeg legger inn nedenfor forteller at alle elektroniske medier kan klages inn til PFU, selv om de ikke er medlemmer av Presseforbundet. Hva er definisjonen på et elektronisk medium? 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-77-1996-97-/id158756/?ch=2

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Var det ikke nylig en lignende sak i utlandet?, hvor det viste seg at prisene var kjøpt og betalt av vinnerne?

Kjenner ikke til saken, men det er helt åpenbart at det foregår mye i kulissene. Ikke alt vi trenger å importere fra utlandet, men det forundrer meg ikke. Og markedskreftene rår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Her er eksempler på typer "magasiner" som Chili produserer. Det er altså utelukkende det som på godt norsk kalles reklameaviser, mer eller mindre godt forkledd. Og det finnes ingen informasjon om Vixen på siden, annet enn "redaktørens" navn. Det er vel kanskje ikke så lurt at de plasserer Vixen sammen med disse reklameavisene, da blir vel sammenhengen ubehagelig åpenbar.

http://www.chilipublications.no/arbeider/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke riktig sikker på hvor det passer at jeg legger ut dette, men siden det er snakk om Chili Publications...
Har ikke gravd så mye ennå, men selv om nedenstående kan virke litt søkt så er det faktisk ikke det. Dette er bare resultatet av en negl på glasuren. Her sitter det styremedlemmer i hverandres utallige selskaper. 

Pia Bianca Pedersen Tryland - daglig leder og styremedlem Chili Publictions AS
Mats Lyngstad - styremedlem i Chili Publications AS er også styremedlem i Impact Media AS, sammen med
Tim Kristian Nilo, Styreleder i Impact Media AS
Tim Kristian Nilo er også styremedlem i Venture Factory AS. I Venture Factory AS sitter han sammen med styremedlemmet Knut Dyremyhr, som er styreleder for United Bloggers AS

Mats Lyngstad sitter også som styremedlem i T/A Opt AS, sammen med styreleder Kjetil Try (Try AS er oppført som 
aksjonær sammen med Venture Factory AS), og Even Mælum Aas-Eng, daglig leder.
Her trekker jeg pusten litt, og er ikke lenger sikker på retningen videre. 

I Venture Factory AS styre, sitter følgende representanter:
Daglig leder Even Mælum Aas-Eng, som også er daglig leder for en rekke datterselskaper i tillegg til andre "verv". 
Nicolai Hvam Malling (ikke ramset opp selskaper)
Tore Malme (ikke ramset opp selskaper)
Erlend Sand (ikke ramset opp selskaper)
Tim Kristian Nilo (se over, blant annet)
Knut Dyremyhr (se over, blant annet)

Aas-Eng og Lyngstad jobber sammen med Bo Myrås i Venture Factory, som tidligere utviklet og 
solgte det sosiale nettverket Biip.no til Egmont og Nettavisen.

Hvert enkelt navn kan søkes opp i Proff.no der man kan sjekke roller i nærligslivet. Jeg har ennå ikke funnet enden av Ariadnes tråd for nøsting av kaoset.
Kanskje dette er fullstendig irrelevant og basert på tilfeldigheter, men akkurat nå tror jeg ikke det. Det ser ut som en gjeng venner som gjør som venner gjør: hjelper hverandre. Bindinger, anyone?

 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å låne noens klær betyr at de later som de er noen andre, i dette tilfellet later de som de er medier som driver med journalistikk, når de egentlig driver med reklame. Det er akkurat som å kle seg ut. Ved å gjøre dette tror folk at de er en ordentlig avis, når de egentlig er en reklameavis.

jeg trodde ikke de var en ordentlig avis. men jeg forstår så og si hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke hvorfor Vixen har en så høy standing i kjendis- og bloggverdenen. Utenom bloggawardsene er ikke Vixen en velkjent aktør. De dukket nærmest opp av det blå for noen år siden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Er ikke riktig sikker på hvor det passer at jeg legger ut dette, men siden det er snakk om Chili Publications...
Har ikke gravd så mye ennå, men selv om nedenstående kan virke litt søkt så er det faktisk ikke det. Dette er bare resultatet av en negl på glasuren. Her sitter det styremedlemmer i hverandres utallige selskaper. 

Pia Bianca Pedersen Tryland - daglig leder og styremedlem Chili Publictions AS
Mats Lyngstad - styremedlem i Chili Publications AS er også styremedlem i Impact Media AS, sammen med
Tim Kristian Nilo, Styreleder i Impact Media AS
Tim Kristian Nilo er også styremedlem i Venture Factory AS. I Venture Factory AS sitter han sammen med styremedlemmet Knut Dyremyhr, som er styreleder for United Bloggers AS

Mats Lyngstad sitter også som styremedlem i T/A Opt AS, sammen med styreleder Kjetil Try (Try AS er oppført som 
aksjonær sammen med Venture Factory AS), og Even Mælum Aas-Eng, daglig leder.
Her trekker jeg pusten litt, og er ikke lenger sikker på retningen videre. 

I Venture Factory AS styre, sitter følgende representanter:
Daglig leder Even Mælum Aas-Eng, som også er daglig leder for en rekke datterselskaper i tillegg til andre "verv". 
Nicolai Hvam Malling (ikke ramset opp selskaper)
Tore Malme (ikke ramset opp selskaper)
Erlend Sand (ikke ramset opp selskaper)
Tim Kristian Nilo (se over, blant annet)
Knut Dyremyhr (se over, blant annet)

Aas-Eng og Lyngstad jobber sammen med Bo Myrås i Venture Factory, som tidligere utviklet og 
solgte det sosiale nettverket Biip.no til Egmont og Nettavisen.

Hvert enkelt navn kan søkes opp i Proff.no der man kan sjekke roller i nærligslivet. Jeg har ennå ikke funnet enden av Ariadnes tråd for nøsting av kaoset.
Kanskje dette er fullstendig irrelevant og basert på tilfeldigheter, men akkurat nå tror jeg ikke det. Det ser ut som en gjeng venner som gjør som venner gjør: hjelper hverandre. Bindinger, anyone?

 

 

Dette er absolutt slik vi må jobbe. Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Pia Tryland er medlem av gruppen stort og smått om sosiale medier. Hadde vært interessant å ta opp Vixen der. 

 

Lurer på hvem som har sittet i juryen i disse årene? 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zånn, her er tidligere jurymedlemmer.
Jeg har uthevet navn som går igjen, men hadde ikke tid til åå gå gjennom hvert navn for å se hvilken plattform de holder til på idag.

2015 Juryen består i år av fagfolk innen bloggfaget samt tunge navn innen mote, interiør og livsstil:

Ida Elise Eide Einarsdóttir, redaktør VIXEN

Hans Petter Nygård Hansen, kommunikasjonsrådgiver, blogger

Jorun Sofie Fallmo Aartun, journalist Dagens Næringsliv, forfatter

Jostein Wålengen, redaktør Melk & Honning , eier og driver motebutikken Nr.9 på Frogner , stylist

Marcel Lelienhof, fotograf

Helle Tjaberg, trendekspert, interiørblogger og tidl. redaktør Elle Decoration (ikke nevnt: er redaktør for Chili Publications)

Gisle G. Stokland, ansvarlig utgiver 730.no og Melk & Honning

Kristin Grøntoft, ansvarlig for sosiale medier i Aftenposten

 

Juryen i VIXEN Blog Awards 2014 består av:

Ulrikke Lund er en av Norges største motebloggere

John Andre Hanøy er en kjent moteprofil og kulturpersonlighet

Fam Irvoll er en av Norges fremste klesdesignere.

Marcel Leliënhof er fotograf, videoregissør, forfatter og bilderedaktør, og er en av Canons masterfotografer i Norge.

Linda Wickman er utdannet makeupartist fra Westminstre College i London, og jobber med både motemagasiner, motekampanjer, reklame og kjendiser og bloggere.

Lene Alexandra Øien driver sitt eget selskap LA Lifestyle

Ida Elise Eide Einarsdóttir er redaktør for VIXEN

Ingeborg Heldal er redaktør for Side2.

Line Kirkhus er moteblogger og moteredaktør på Side2.

Marianne Jemtegård er moteekspert, dj og stylist. Hun har 13 års erfaring som sjefsredaktør og moteredaktør for ulike mote-, musikk- og livsstilmagasiner

Helle Tjaberg er interiør- og trendekspert, skribent, blogger og rådgiver

 

Juryen i VIXEN Blog Awards 2013:

Kjersti Vatle Toresen er gründer og designer bak klesmerket VATLE

Charlotte Thorstvedt har bakgrunn som modell, DJ, programleder og designer

Ida Elise Eide Einarsdóttir er redaktør for VIXEN Magazine,

Yvan Rodic står bak bloggen Facehunter, og er en av verdens fremste street style-fotografer

Kari Torleifsdottir Søreide er leder ved School of Fashion Industry

Marie Jedig står bak den kule danske motebloggen Vilde Kaniner.

Pål Laukli har arbeidet som profesjonell fotograf siden 1999

Tinashe Bakasa Roll er showroom mananger ved Gambit H+K .

Ingeborg Heldal er ny redaktør for Side 2.

 

Jury Vixen blogawards 2012 (?):
http://www.vixen.no/2012/02/02/dette-er-blog-awards-juryen/

Hver av juryene består av fire til fem personer og er en kombinasjon av fagpersoner, redaktører og internasjonale bloggere. Sjefredaktør i Vixen og initiativtaker til Blog Awards,

Marianne Jemtegård, er juryformann.

 

Årets moteblogg
Ingvill Houmb Sjölin, Safilo (briller)

Celine Aagaard
Sjefredaktør for MAG og moteblogger. Hun har lang fartstid i magasinbransjen, blant annet som tidligere redaktør for ungdomsbladet Topp. Aktiv moteblogger på Hippie, Hippie Milkshake.

Fam Irvoll, designer

Vanessa Rudjord
Sjefredaktør for motemagasinet Costume. Vanessa er en erfaren moteekspert og -kommentator som har bakgrunn som moteansvarlig for Elle.

 

Årets gatemoteblogg
Bjørn Opsahl
Anerkjent motefotograf basert i LA. Bjørn har tatt bilder for magasiner som Vixen, Costume og Elle. Han tar også skutt kampanjer for Volkswagen og Universal Music og er kjent som en av dommerne i Top Model Norge.

Yvan Rodic (Facehunter)

Anette l’Orange
Anette L’orange har vært Vixens art director siden magasinet så dagens lys i 2009. Hun er utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo & School of Visual Arts i New York. I 2006 var hun med å starte designerduoen Blunderbuss – hvis arbeider har vært publisert i en rekke publikasjoner. (i dag Art director for Chili publications)

Tommy Løland
Tommy er en kjent og erfaren stylist og moteekspert. Han er også smykkedesigner og ga i fjor ut kolleksjonen ”The Figurine” med Zuzanna G.

 

Beste dagens outfit

Annelie Lindwall Brunsvik
Motepresseansvarlig for KappAhl Norge hvor hun jobber med presse, sosiale medier og blogger. Annelie har tidligere jobbet som innkjøper på H&M, Bik Bok og Voice Of Europe og jobber også som stylist.

Mariann Rosa
Musiker, DJ og tidligere frontfigur i Surferosa. Mariann har vært en av Norges best kledde kvinner i et tiår og er kjent for sin eksperimentelle og edgy stil.

Frida Fahrman
Svenske blogger, moteredaktør i Kanal 5 og programleder av Stylisterna. Frida er en av Sveriges første og største motebloggere og har fortid som moteredaktør i den svenske avisen Metro.

Julie von Hofsten
Julie er en Stockholmsbasert stylist. Hun jobber blant annet som moteredaktør for Bon Magazines webside, Bon.se.

 

Årets nykommer

Kaja Brændengen
Ansvarlig for motebutikken Bubbleroom.no. Kaja var med på å starte mote- og bloggsiden Modette.no i Norge, og har tidligere studert journalistikk og mote i Stockholm.

Tommy (Tommylife)
Tommy står bak den omstridte bloggen Tommylife som vant fjorårets Nykommer-pris. I tillegg til å blogge om livet sitt er han omdiskutert artist og nylig blitt bloggekjendis i USA.

 

Årets internasjonale blogg

Ellen Carpenter
Deputy editor i den internasjonale mote- og musikkmagasinet Nylon. Ellen er basert i New York og har tidligere jobbet som redaktør i Spin og Rolling Stone, samt skrevet for magasiner som New York Times og Marie Claire.

Marie Nord
Sjefredaktør for Modette.no. Med bakgrunn i eventbransjen og som gründer av plattformene Dagens Outfit og Notre&Co har Marie bred kjennskap til den internasjonale bloggescenen.

 Christina Zemanova
Sjefredaktør for den danske motebibelen Cover. Christina har bakgrunn som kulturjournalist i avisen danske Politiken og som Paris-korrespondent for magasinet Eurowoman.

Live Brekke
Webredaktør for Elle Norge. Live har jobbet i Elle siden 2005, hvor hun også blogger om livet på redaksjonen og rapporterer fra moteukene verden over.

 

Årets inspirasjonsblogg

Kristine Vabø
Brand Manager for KMS California i Tendenz Hårpleie. Hun har bakgrunn i markedsføring og utdannelse fra Handelshøyskolen BI og ESCP-EAP i Paris og en brennende interesse for sosiale medier, mote- og skjønnhetsbransjen.

Stian Holter
Educational Manager for KMS California i Norge og Sverige. Han har lenge jobbet Auster-systemet, men også i mange år med kurs for KMS.

Lena Simone Jensen
Redaktør for Norges eneste bloggemagasin, StreetStyle. Simone er utdannet grafisk designer og er lidenskapelig opptatt av blogger, gatemote, street art og illustrasjon.

Tommy Løland
Tommy er en kjent og erfaren stylist og moteekspert. Han er også smykkedesigner og ga i fjor ut kolleksjonen ”The Figurine” med Zuzanna G.

 

Årets kjendisblogg

Maria Jartman
Sjef for Omnicom Media Group Norway, OMG Engage. Maria har lang fartstid i mediabransjen, med bakgrunn fra Zodiak Media Group, et av verdens ledende selskap innenfor produksjon og distribusjon av innhold på tv, radio, digitale medier.

Live Nelvik
Programleder i radioprogrammet p3 morgen. Live var nylig å se på NRK-programmet Dama Til, og har lang fartstid fra radio og media.

Maren Sørbye
Maren er daglig leder i stylingbyrået PUDDER, og agent for noen av landets fremste stylister, makeupartister, frisører og koreografer.

Marie Nord
Sjefredaktør for Modette.no. Med bakgrunn i eventbransjen og som gründer av plattformene Dagens Outfit og Notre&Co har Marie bred kjennskap til den internasjonale bloggescenen.

 

Årets skjønnhetsblogg

Sissel Nerby
Marketing Director Scandinavia og er ansvarlig for brandene Biotherm og Helena Rubinstein. Sissel er norsk, men har bodd i Danmark de siste 8 årene tilknyttet L’Oreal huset.

Camilla Kobbevik
Makeup artist og faglærer på Art Complexion makeupskole. Camilla har jobbet i pressebyrået Polhem, som nasjonal makeup artist for Yves Saint Laurent, reklamekampanjer og for MinMote.

Kaja Gilje Sekse
Redaktør i skjønnhetsmagasinet Beauty. Hun bakgrunn fra PR- og motebransjen i London og har skrevet masteroppgave om mote- og livsstilsblogging i Norge. (I dag Redaktør Chili Publications)

Eirik Thorsen
Kreativ direktør for Adam & Eva Akademiet, frisør og hårstylist. Eirik er en av de ledende hårstylistene i Norge, med over ti års erfaring innen mote- og skjønnhetsindustrien.

 

Årets fotoblogg

Thomas Reisæter
Key Account Manager hos FotoVideo.no. Thomas er utdannet fotograf ved Norsk Fotofagskole i Trondheim og har jobbet med alt fra reklame til pressefotograf.

Per Heimly
Anerkjent kunst-, mote- og reklamefotograf og programleder. Han har var med og grunnla magasinet Fjords, har bidratt til de fleste norske motemagasiner og jobbet med en lang rekke artister og kjendiser.

Elias Wessel
Motefotograf basert i New York. I tillegg til å ha skutt moteserier for Vixen har bildene hans vært publisert i W Magazine og Vogue Italia. Han har også hatt flere utstillinger med fotografier og jobbet med kjente navn som Betsey Johnson og Lydia Hearst.

Marcel Lelienhof
Marcel er en av Norges mest anerkjente fotografer, med bred erfaring innen mote, reklame, dokumentar- og portrettfotografi. Han har mottatt en rekke priser og utmerkelser, blant annet talent konkurranser i Vogue og Elle.

 

Årets blogger

Anette Blaasvær
Jobber med retail i Mestergull. Anette har bakgrunn fra markedsføring for smykkedesigneren Celine Engelstad, samt en bachelor i varehandelsledelse fra Handelshøyskolen BI.

Ingeborg Heldal
Sjefredaktør i jentebladet Cosmopolitan. Ingeborg har arbeidet som journalist i Se og Hør og KK. Hun var tidligere programleder i Studio 5 og jurymedlem i Top Model Norge.

 

Even Sandvold Roland
Rådgiver og foredragsholder innen digital kommunikasjon. Even ble kjent da han fikk jobb i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese som 19-åring, og har siden spesialisert seg på digitale og sosiale medier.

Gisle G. Stokland
Redaktør og innehaver av nettstedet 730.no. Han er en profilert musikkblogger og har bakgrunn som markedssjef i kles- og musikk kjeden Stress.

Endret av Cornucopia
Anonymitet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest CecilieX

Fikk svar på mailen jeg sendte til til Chili Publications om Vixen. Det er Vixenredaktøren som svarer. Hun skriver at de tidligere var en gratis papiravis, mens de nå er et et redaksjonelt uavhengig nettmagasin som er underlagt VVP. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Oppdaterte mitt forrige innlegg med Vixen blogawards jurymedlemmer de siste årene.

Så det, og ohoi her er det bare å grave.

for 2015 merker jeg meg følgende:

Hans Petter Nygård-Hansen er svoren tilhenger av Content Marketing

2 av medlemmene hører til i 730.no og melk og Honning. Begge deler er nettmagasiner, som Vixen, og eid av Gisle Stokland. Han er godt representert, må jeg si, uten at disse magasinene som han eier egentlig gir ham noe særlig kredibilitet.

Jeg ser med interesse at linken til Chili er fjernet på Tjaberg. Alle Vixentilknytning er også borte fra Chili sine hjemmesider. 

Marcel L er det ikke noe å finne på. 

Aftenposten og Dagens Næringsliv måtte jeg gnikke meg i øynene på, hva gjør ansatte i disse avisene i Blogawards?

 

Av de andre årene merker jeg meg at Side2 aka Nettavisen er representert. De er jo en velkjent bloggplattform. Og så er det noe med Ingeborg Heldal og Marianne Jemtegård som jeg forbinder med nettverksbygging, og også det med å skape seg et navn uten egentlig å være kjent for noe spesielt. 

Endret av CecilieX
feil i navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...