Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjarmerende med persondebatt...

Nei vet du, det er faktisk klin umulig å bevise at nettopp Truls på mat fra bunnen har "stjålet" oppskriften fra en kokebok, da han kan ha fått den fra bekjente. Så i praksis vil det ikke ha noen rettslige følger for privatpersoner som bruker til privat bruk

Anonymous poster hash: 1b861...0f7

For det første: persondebatt? Ta deg sammen. Hva er det med mat-fra-bunnen-folk og selvhøytidelighet? Må være slitsomt.

 

Det er ikke sånn det fungerer. Om Truls legger ut noe injurierende på KG sine sider, er det KG sitt problem, på samme måte som det er 'Mat fra bunnen' sitt problem at folk der stjeler som ravner. Dere lar det stå, og admins har, etter hva jeg kan forstå, også stjålet selv. Jeg mumser popcorn og venter på the shit to hit the fan. Meget underholdende.

 

Er det flere enn meg som sender meldinger til de matbloggerne dere ser at blir kopiert, btw? :fnise:

Anonymous poster hash: f636b...c2c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilder og oppskrifter ikke det samme..... kanskje du burde lese litt før du går inn i en diskusjon? Flaut

Anonymous poster hash: 1b861...0f7

Ja, nettopp. Jeg glemte den loven som sier at opphavsrett gjelder alt, med unntak av oppskrifter. Fint at du har koll på ting, da regner jeg med at alt er greit. Jeg ville i alle fall blitt beroliget av dine ord om jeg hadde ansvaret for dette.

 

Her er kveldens nattaord:

Ikke la dustedamer som er onde fortelle deg noe om opphavsrett. Så lenge det inneholder mel, trenger man ikke å tenke på dette. Solen står opp i morgen, og lyser ned på alle som er fine, og man er veldig fin inni seg om man spiser god mat.Tusen kyss under stjernene.

 

Likte dere det jeg skrev? Lik innlegget da vel!

 

<3<3<3<3<3<3

Anonymous poster hash: f636b...c2c

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Jeg glemte den loven som sier at opphavsrett gjelder alt, med unntak av oppskrifter. Fint at du har koll på ting, da regner jeg med at alt er greit. Jeg ville i alle fall blitt beroliget av dine ord om jeg hadde ansvaret for dette.

Her er kveldens nattaord:

Ikke la dustedamer som er onde fortelle deg noe om opphavsrett. Så lenge det inneholder mel, trenger man ikke å tenke på dette. Solen står opp i morgen, og lyser ned på alle som er fine, og man er veldig fin inni seg om man spiser god mat.Tusen kyss under stjernene.

Likte dere det jeg skrev? Lik innlegget da vel!

<3<3<3<3<3<3

Anonymous poster hash: f636b...c2c

Feiler deg? Jeg er for øvrig ikke medlem ;)

Anonymous poster hash: 1b861...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hvis jeg ikke tar helt feil, så er det  fremgangsmetoden i en matoppskrift som er beskyttet, ikke ingrediensene som sådan.

Nå er det jo relativt begrenset hvor mange måter man kan omskrive "Pisk sammen egg og sukker" og "Stekes ved 180 C på midterste rille i ovnen", men hvis en selv komponerer en oppskrift, så skal ordlyden være "egen".

Hvis jeg tar oppskrifta på skillingsboller fra Bakeriet i Lom, tilføyer ei halv teskje allehånde, kaller oppskriften "LaFemmeMauvaises Fantastiske Skillingsboller" men ellers bibeholder teksten slik den er oppgitt i originalen, så er risikoen for at jeg begår plagiat ganske stor.  

 

Man finner igjen mange lignende problemstillinger innenfor håndarbeid som strikking og hekling mm. Og der* råder en allmenn konsensus at det er god skikk å henvise til kilder og/eller inspirasjon.  

 

Selv om MFB ikke tillater lenker, bør det i det minste oppgis hvor oppskrifta er hentet fra hhv. hva som har vært inspirasjonen. Bare fordi man finner ei oppskrift gratis et sted, så er det ikke dermed greit å gi oppskrifta nytt navn og dermed høste all ros. 

 

*I allefall i de fora jeg frekventerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den gruppa er så fascinerende og rett og slett fantastisk underholdende at den fortjener en egen tråd :) 

 

En av de rareste tingene ved hele gruppa etter min mening er hvordan de mest aktive medlemmene forguder admin, og admins store forkjærlighet for å lage absolutt alt med pizzamel :fnise: 

Jeg forguder ikke noen av admins. Synes gruppen er underholdende

Anonymous poster hash: 87ee8...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer du fint å Google på 2 min.

Blogger, bøker osv kan ha opphavsrett. Men ikke en matoppskrift i seg selv, spesielt ikke når man ikke tjener noe på det (kan Være gråsoner her mtp markedsføring), men idas bolleoppskrift faller ikke inn under dette. Coca colas oppskrift er derimot noe annet

 

Anonymous poster hash: 1b861...0f7

Hvorfor skal jeg google det? Det var jo du som kom med påstanden 

Anonymous poster hash: 87ee8...8ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det var Morsomt med en dame som hadde laget bolle til noe barnearrangement dagen etterpå og var SÅ fornøyd, men så var det bilde av 50 veldig svartsvidde boller! 😅

Anonymous poster hash: ff26a...291

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett henne som har lagd oreo-ris? Noen som har smakt det? :P Litt skeptisk kjenner jeg.

Anonymous poster hash: 3ed9b...bd6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett henne som har lagd oreo-ris? Noen som har smakt det? :P Litt skeptisk kjenner jeg.

Anonymous poster hash: 3ed9b...bd6

Oreo-RIS?? Seriøst? Det høres utrolig spesielt ut?
Oreo-is derimot...

Anonymous poster hash: 1fc9b...17c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett henne som har lagd oreo-ris? Noen som har smakt det? :P Litt skeptisk kjenner jeg.

Anonymous poster hash: 3ed9b...bd6

Søkte det opp nå, ser ganske fælt ut. Ikke veldig "fra bunnen" heller, med vaniljesaus fra pose...

Anonymous poster hash: a11da...c58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg kom inn hit nettopp for å kommentere den fæle oreo-risen (altså.. puffet ris og sjokolade med delfiafett JA, men ris..? ris.. nei.)

Forøvrig la jeg vekk bøkene for mitt eget rettsområde i går og leste litt på opphavsrett. Det er dessverre slik som det står over her, en oppskrift er dessverre ikke vernet av opphavsretten. En utfyllende liste skal stå i åndsverkloven, og det er vel slik at en oppskrift bare beskriver en funksjon/en fremgangsmåte, og ikke er et verk i seg selv. Dette står også på http://trinesmatblogg.no/litt-ju§§/ litt mer pent forklart enn det jeg nettopp sa. 

Anonymous poster hash: 0a610...0ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har lagt ut bilde av "mat fra bunnen":oppskjært kål og kålrot eller hva nå enn det er.

Er det virkelig å lage mat?

Anonymkode: a79b1...293

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg kom inn hit nettopp for å kommentere den fæle oreo-risen (altså.. puffet ris og sjokolade med delfiafett JA, men ris..? ris.. nei.)

Forøvrig la jeg vekk bøkene for mitt eget rettsområde i går og leste litt på opphavsrett. Det er dessverre slik som det står over her, en oppskrift er dessverre ikke vernet av opphavsretten. En utfyllende liste skal stå i åndsverkloven, og det er vel slik at en oppskrift bare beskriver en funksjon/en fremgangsmåte, og ikke er et verk i seg selv. Dette står også på http://trinesmatblogg.no/litt-ju§§/ litt mer pent forklart enn det jeg nettopp sa. 

Anonymous poster hash: 0a610...0ae

Oreo-ris?? Kalles vel risboller? Jeg har alltid bakt det med delfiafett, sjokolade, og puffet ris. Trodde det var en utdøende oppskrift...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oreo-ris?? Kalles vel risboller? Jeg har alltid bakt det med delfiafett, sjokolade, og puffet ris. Trodde det var en utdøende oppskrift...

Ja, det du (og jeg) snakker om er risboller. Som smaker herlig. Det nevnte person postet var sånn vanlig middagsris sammen med oreo. Så det ble oreo-ris :P 

Anonymkode: 0a610...0ae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det du (og jeg) snakker om er risboller. Som smaker herlig. Det nevnte person postet var sånn vanlig middagsris sammen med oreo. Så det ble oreo-ris :P 

Anonymkode: 0a610...0ae

:sjokkert: Kokt eller ukokt...?

Og til kjernen, hvorfor oreo?? det er jo sjokoladekjeks med vaniljefyll.... Moset oreokjeks med middagsris altså??? Håper jeg ikke blir servert dette. Høres ut som noen som var desperat etter "noe søtt" og tok det h*n hadde i skapet! :ler:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:sjokkert: Kokt eller ukokt...?

Og til kjernen, hvorfor oreo?? det er jo sjokoladekjeks med vaniljefyll.... Moset oreokjeks med middagsris altså??? Håper jeg ikke blir servert dette. Høres ut som noen som var desperat etter "noe søtt" og tok det h*n hadde i skapet! :ler:

Jeg siterer samtidig som jeg håper jeg aldri blir servert dette;

"4 dl ris 
8 dl melk

1-2 pk OREO -kjeks 
1 pk vailjesaus ( uten koking )
---------
ha en liten klatt smør i kasserollen, hell på melka, og ha oppi ris og OREO kjeks, og kok opp som vanlig ris, pass på så det ikke koker seg fast, så rør av og til, 
ta kjelen av plata, og rør kraftig, dette blir da som en tykk grøt, og sett på avkjøling mens du lager vaniljesausen, ååååå så godt !"

Anonymkode: 0a610...0ae

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer samtidig som jeg håper jeg aldri blir servert dette;

"4 dl ris 
8 dl melk

1-2 pk OREO -kjeks 
1 pk vailjesaus ( uten koking )
---------
ha en liten klatt smør i kasserollen, hell på melka, og ha oppi ris og OREO kjeks, og kok opp som vanlig ris, pass på så det ikke koker seg fast, så rør av og til, 
ta kjelen av plata, og rør kraftig, dette blir da som en tykk grøt, og sett på avkjøling mens du lager vaniljesausen, ååååå så godt !"

Anonymkode: 0a610...0ae

:spy:

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer samtidig som jeg håper jeg aldri blir servert dette;

"4 dl ris 
8 dl melk

1-2 pk OREO -kjeks 
1 pk vailjesaus ( uten koking )
---------
ha en liten klatt smør i kasserollen, hell på melka, og ha oppi ris og OREO kjeks, og kok opp som vanlig ris, pass på så det ikke koker seg fast, så rør av og til, 
ta kjelen av plata, og rør kraftig, dette blir da som en tykk grøt, og sett på avkjøling mens du lager vaniljesausen, ååååå så godt !"

Anonymkode: 0a610...0ae

Det MÅ da være grøtris? Ikke middagsris? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...