Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Forslag til enkel forrett uten salt?"

"jordskottsuppe med sørlandschips på toppen 😍"

:alice: 

Anonymkode: a303d...4bc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Forslag til enkel forrett uten salt?"

"jordskottsuppe med sørlandschips på toppen 😍"

:alice: 

Anonymkode: a303d...4bc

Jeg har et tips!! Salt mat, krydret med salt og toppet med enda mer salt 

 

Erre mulig....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Forslag til enkel forrett uten salt?"

"jordskottsuppe med sørlandschips på toppen 😍"

:alice: 

Anonymkode: a303d...4bc

:fnise:

Lage suppe av den svenske serien? 

 

Anonymkode: 98c44...ad0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt intelligent spørsmål i gruppa i dag

Jeg skal bake en snickers kake for første gang. Det skal være 150 gr.peanøtter i den...Det jeg lurer på er om jeg skal veie peanøttene etter de er malt,eller før. 

 

:phaedra:

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tonebelinda skrev:

Nytt intelligent spørsmål i gruppa i dag

Jeg skal bake en snickers kake for første gang. Det skal være 150 gr.peanøtter i den...Det jeg lurer på er om jeg skal veie peanøttene etter de er malt,eller før. 

 

:phaedra:

Neida, dette er et veldig intelligent spørsmål. Hvis peanøttene skal males veldig lenge så vil jo en del klistre seg i blenderen som peanøttsmør. Så man må ha litt mer enn 150 gram før maling, og så blir det litt svinn etter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der sliter jeg med. Men med gulrotkake. Hvis det er 400g gulerøtter og man skal raspe de. Veier man de uraspet eller raspet? For det veier ikke det samme har jeg funnet ut🙈 

Anonymkode: e42bc...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mest naturlig at en oppskrift er lagt opp slik at man kan se på ingredienslisten og gå og handle det man trenger. Da vil det ikke stå 400 gram gulrøtter hvis det egentlig er 300 eller 500 gram man behøver. Det er også naturlig at man veier før man rasper eller maler. Det er upraktisk å veie etterpå, da må man kanskje raspe og male i flere omganger, eller kaste det som blir for mye.

Anonymkode: b283b...cfe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der sliter jeg med. Men med gulrotkake. Hvis det er 400g gulerøtter og man skal raspe de. Veier man de uraspet eller raspet? For det veier ikke det samme har jeg funnet ut🙈 

Anonymkode: e42bc...d56

Jeg tenker at om det står 400g gulrøtter er det før rasp, står det 400g raspet gulrot er det etter rasp.b

Anonymkode: 02c1b...ccc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2018 den 14.37, tonebelinda skrev:

Nytt intelligent spørsmål i gruppa i dag

Jeg skal bake en snickers kake for første gang. Det skal være 150 gr.peanøtter i den...Det jeg lurer på er om jeg skal veie peanøttene etter de er malt,eller før. 

 

:phaedra:

I alle himmelens og sjelenes dager :daane:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er sur melk? Er det sånn kefir?"

Men hallo. Sur melk eller surmelk? Lenge leve ord delings feil :klaske: 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Moondance skrev:

"Hva er sur melk? Er det sånn kefir?"

Men hallo. Sur melk eller surmelk? Lenge leve ord delings feil :klaske: 

Langt utenfor tema, men i dag prøvde jeg å Google litt hvordan det var lurt å gå fram for å vaske badelekene til minien her, så jeg googlet "klore leker". Tok faktisk noen sekunder før det gikk opp for meg hvorfor jeg fikk opp så mange kattestativ som resultat :ler: 

 

Anonymkode: 02c1b...ccc

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2018 den 1.08, AnonymBruker skrev:

Det der sliter jeg med. Men med gulrotkake. Hvis det er 400g gulerøtter og man skal raspe de. Veier man de uraspet eller raspet? For det veier ikke det samme har jeg funnet ut🙈 

Anonymkode: e42bc...d56

Vekt er vekt- 400 gram uraspet gulrot er det samme som 400 gram raspet gulrot (med et par gram feilmargin om man ikke er nøye med å rense rasperen etterpå) 

Volum derimot... det kan endre seg om man har biter, finraspet, grovraspet osv....

 

 

Anonymkode: 100ad...85f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langt utenfor tema, men i dag prøvde jeg å Google litt hvordan det var lurt å gå fram for å vaske badelekene til minien her, så jeg googlet "klore leker". Tok faktisk noen sekunder før det gikk opp for meg hvorfor jeg fikk opp så mange kattestativ som resultat :ler: 

 

Anonymkode: 02c1b...ccc

Dette var langt utenfor tema ja.. Men haha!! Nå lo jeg :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vekt er vekt- 400 gram uraspet gulrot er det samme som 400 gram raspet gulrot (med et par gram feilmargin om man ikke er nøye med å rense rasperen etterpå) 

Volum derimot... det kan endre seg om man har biter, finraspet, grovraspet osv....

 

 

Anonymkode: 100ad...85f

Ok. Vekten viste ihvertfall veldig stor forskjell da jeg veide uraspet gulerøtter og raspet. Raspet veide mer🙈

Anonymkode: e42bc...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Vekten viste ihvertfall veldig stor forskjell da jeg veide uraspet gulerøtter og raspet. Raspet veide mer🙈

Anonymkode: e42bc...d56

Er du sikker på at du ikke mener skrellede og uskrellede? For der blir det gjerne forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at gulrøtter inneholder mye vann, og en del av det kan for eksempel fordampe, sprute vekk, renne ned av raspejernet osv. når de blir revet. Dette kan man jo også tenke på når medlemmer der inne spør "dumme spørsmål" :)

Anonymkode: 6651a...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bøff Eløff
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husk at gulrøtter inneholder mye vann, og en del av det kan for eksempel fordampe, sprute vekk, renne ned av raspejernet osv. når de blir revet. Dette kan man jo også tenke på når medlemmer der inne spør "dumme spørsmål" :)

Anonymkode: 6651a...86c

Men altså, kaka blir akkurat den samme om man måler før eller etter. Så mye utgjør faktisk ikke 20 gram gulrøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2018 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Ok. Vekten viste ihvertfall veldig stor forskjell da jeg veide uraspet gulerøtter og raspet. Raspet veide mer🙈

Anonymkode: e42bc...d56

Da er det enten noe galt med vekta di, eller så har du gjort noe feil i veiingen. Det der er nemlig ikke fysisk mulig. 

Anonymkode: b0fb0...18f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2018 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Ok. Vekten viste ihvertfall veldig stor forskjell da jeg veide uraspet gulerøtter og raspet. Raspet veide mer🙈

Anonymkode: e42bc...d56

Hvor mange gram differanse hadde du????

Anonymkode: 100ad...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2018 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Ok. Vekten viste ihvertfall veldig stor forskjell da jeg veide uraspet gulerøtter og raspet. Raspet veide mer🙈

Anonymkode: e42bc...d56

Hvis det hadde vært motsatt hadde det virket mer logisk.

Hvis du veier gulrøttene før de skrelles og skjærer av evt den lille biten ved rota og hvis du veier de etter at de er raspet, så burde de jo veie mer med skall og rot? 

Nå fikk jeg lyst på gulrotkake... 

Anonymkode: 98c44...ad0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...