Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med sløv øks også.

Anonymkode: 9ebd4...5fe

Kanskje hun skulle gått på et kurs hos Mattilsynet, slik at hun lærer å avlive uten å pine dyret

Anonymkode: 87ee8...8ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sett videoen hun visstnok skal ha lagt ut, men det må da kunne gå an å øve litt før man skal begi seg ut på noe slikt? Hadde hun med seg en slags «fagperson», en som kan dette med slakt? Eller var dette et prosjekt på egenhånd? 

Får helt vondt inni meg av å høre at flere reagerer på dårlig slakt som betyr lidelse for dyret. Og jeg har vært med på mye jakting og slakting uten at det har brydd meg særlig 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjorde det på egen hånd og er visst stolt av det også. Blir nok noen kasta ut i kveld tenker jeg. For hun tåler ikke at folk kritiserer den dårlige jobben hun gjorde.

Anonymkode: 9ebd4...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke slik at det finnes noen regler rundt selvslakt av dyr slik en bruker, nei jeg mener gjest på nåde, spør om også? 

Jeg vet det finnes ganske strenge regler på bl.a avlivning av dyr

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/produksjon_av_mat/kjott_og_kjottprodukter/slakting_til_eget_bruk__hjemmeslakting.29038

 

Over står at det ikke er strenge regler til renhold og hygiene ved slakt til eget bruk og at hjemmeslakt ikke kan selges ellergis bort, men er kun til eget bruk. Så står det:

 

Du må likevel følge krav i annet regelverk, for eksempel kravene i dyrevelferdsregelverket om avlivning av dyr (Forskrift om avliving av dyr) og dyrevelferd ved hold av dyr (Forskrift om velferd for produksjonsdyr).

 

Her står mye jeg ikke helt forstår, fordi det virker siktet på slakteri. Men det står at fjørfe skal bedøves, har man skadd bein så skal de ikke henges opp levende (selv om bedøvd), at de kan avlives med karbondioksid i hønsehuset om større besetninger skal avlives, eller ved ett enkelt kakk mot bakhodet etter bedøving.

Slag, ikke halshugging. 

Anonymkode: 6fd85...025

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en grusom ting å legge ut i gruppa!! Respektløst over veggismedlemmene.

Vi bryr oss ikke om at folk i gruppa spiser kjøtt, men herregud, må vi bli tvunget til å se slakting? Vil ikke se videoen, bildet av den stakkars høna er nok for meg.

Tør ikke kommentere noe. Blir vel slaktet jeg også :P Men GAAAH! Så mange idioter det er der.

At dette forumet sier at slaktingen ikke var human hjelper ikke akkurat :P Stakkars dyr. Håper ingen blir inspirert av hun der Tanja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tibbie skrev:

For en grusom ting å legge ut i gruppa!! Respektløst over veggismedlemmene.

 

:roll: 

Altså, slakting som fører til unødig lidelse er selvsagt ikke greit på noe vis, men ordentlig slakting på humant vis ser jeg ikke noe problem med, det er faktisk et viktig element i matproduksjon. 

Anonymkode: eeebf...4ec

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:roll: 

Altså, slakting som fører til unødig lidelse er selvsagt ikke greit på noe vis, men ordentlig slakting på humant vis ser jeg ikke noe problem med, det er faktisk et viktig element i matproduksjon. 

Anonymkode: eeebf...4ec

Jeg er enig i at alle som spiser kjøtt bør se det. De som ikke tåler det og mener at det er galt, bør slutte å kjøpe kjøtt.

Vi som er i siste gruppe, den som ikke tåler å se det, bør slippe å bli tvunget. Man bør likevel kunne ha muligheten til å få idéer til gode oppskrifter uten å se at høner blir drept på en uhuman måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg begynne å dele uhyggelige videoer fra slakteri i gruppa? Med deres logikk er det jo like relevant. Jeg skulle gjerne ønsket at flere valgte vegetarisk kost, men driver ikke propaganda for å påvirke matfatet deres likevel :P
Det ville vært over grensen, ville det ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å sende en anonym henvendelse til Mattilsynet... anbefaler alle å gjøre det! Dyr SKAL ikke lide.

Anonymkode: 100ad...85f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingenting i mot slakt, og synes det er fantastisk med de som på riktig måte forsyner seg selv med både egg og kjøtt fra hønsehold og annet dyrehold. Det blir jo ikke mer mat fra bunnen enn det :)

Men! Når man har tatt på seg en leder og en opplæringsrolle i en så stor gruppe, er det ekstremt kritikkverdig å ikke gjøre dette helt etter boka! Selvfølgelig er det lov å være nybegynner, men man må uansett sørge for at man behandler dyrene slik man skal! Og når man er denne lederen og opplæringen bør man ikke legge ut noe sånt før man er godt over nybegynnerstadiet og faktisk er istand til å veilede andre. 

 

Dette virker bare som et selvopptatt påfunn for å få ære og berømmelse.  Det lukter Clickbait! 

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har raoportert innlegget til FB

Anonymkode: cc0e9...540

Og til Mattilsynet håper jeg?

Anonymkode: 100ad...85f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Tibbie skrev:

For en grusom ting å legge ut i gruppa!! Respektløst over veggismedlemmene.

Vi bryr oss ikke om at folk i gruppa spiser kjøtt, men herregud, må vi bli tvunget til å se slakting? Vil ikke se videoen, bildet av den stakkars høna er nok for meg.

Tør ikke kommentere noe. Blir vel slaktet jeg også :P Men GAAAH! Så mange idioter det er der.

At dette forumet sier at slaktingen ikke var human hjelper ikke akkurat :P Stakkars dyr. Håper ingen blir inspirert av hun der Tanja.

De største idiotene er vel de som ikke skjønner at kjøttet vi spiser har hatt et liv tidligere!

Det var ikke noe høne, det var en hane. Og kan ikke se at det var noe galt med slaktinga heller. Hana døde på første hogg, kramper er helt vanlig. I tillegg hadde den blitt slått i svima først, som også er vanlig. 

Jeg er veldig enig i mye av kritikken av driveren av MFB, men synes det er blitt mye hetsling av henne, bare for å hetse. Noe jeg synes er ufint av veldig mange her inne på denne tråden - skjerp dere.

Og alle kan se videon av slaktinga, den ligger på bloggen hennes. 
I tillegg, når dette ble lagt ut på facebook-gruppa, la hun ut advarsel, så de som ikke ville se kunne la være. 

Nå synes jeg det er dere som er idiotene, ikke TF!

Anonymkode: d1dbc...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. altså... Ikke at jeg har slaktet høns i mitt liv (enda, jeg er er stadig ung!) men det er velkjent at de har dødskramper av en annen verden. Til det punktet at man anbefaler at man heller legger fuglen i en trakt og kutter strupen slik at du ikke har uhell med øksa. 

For å være trippelsikker så sjekket jeg ut diverse videoer på youtube om slakting av høns og samtlige av dem, hodeløse såvel som strupekuttet gir INNTRYKK av å stadig være i livet i flere minutter etterpå selv om de faktisk er døde. Det er dritekkelt å se på, men en realitet.

Jeg tror nok den hanen døde ved første hugg. Hvis ikke ble det rimelig kjapt rettet opp på ved neste hugg. Som slaktevideo ser jeg lite problemer med den. Det er bare ikke en matlagningsvideo og har vel egentlig lite med gruppa å gjøre.

Også sliter jeg litt med poenget. For de aller fleste av oss henter høns og haner fra frysedisken i butikken tross alt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er helt riktig gjort, jeg kan ikke nok om sånt. Men da bør hun også stå opp for seg selv å argumentere for dette istedenfor å kalle seg selv urutinert. Synes uansett ikke hun burde lagt ut en slik video før hun er helt sikker på hva hun driver med. 

Også er det dette med å legge ut en slik video i gruppa da. Den heter jo mat fra bunnen, og dette er jo i høyeste grad fra bunnen, men kanskje det hadde gått an å opprette en egen mappe eller noe for dette, hvor de spesielt interesserte kan oppsøke det selv, innenfor gruppa? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marimba skrev:

Godt mulig det er helt riktig gjort, jeg kan ikke nok om sånt. Men da bør hun også stå opp for seg selv å argumentere for dette istedenfor å kalle seg selv urutinert. Synes uansett ikke hun burde lagt ut en slik video før hun er helt sikker på hva hun driver med. 

Også er det dette med å legge ut en slik video i gruppa da. Den heter jo mat fra bunnen, og dette er jo i høyeste grad fra bunnen, men kanskje det hadde gått an å opprette en egen mappe eller noe for dette, hvor de spesielt interesserte kan oppsøke det selv, innenfor gruppa? 

Hvis du skulle se den videoen måtte du inn på bloggen hennes, er ikke slik at videoen spretter opp fornan øynene dine når du er inne på den facebookgruppa. Og i tillegg advarte hun om hva som lå der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...