Gå til innhold

Ekkel lukt fra hodebunn. (Advarsel, ekkelt innlegg)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Dette er utrolig ekkelt, men jeg må bare høre om noen har vært borti noe lignende og har noen tips.

Etter 1-2 dager uten hårvask, får jeg en vondt lukt i hodebunn. (For de som lurer, så gnikker jeg fingrene i hodebunn, og deretter lukter på de). Og det klør. Helt forferdlig. Er aldri sånn samme dag som hårvask, men alltid 1-2 dager etter.

Jeg har ingen form for "tørr" flass, men jeg tror jeg derimot har _fet_ hodebunn! Altså, når jeg klør, så kan jeg skrape ut fra neglen nesten noe som ligner "vaselin". Tykt og fett i konsistensen. Og jeg blir fet på fingrene av å dra de i hodebunn. Håret mitt ser aldri ekkelt eller fett ut, utrolig nok. Det ligger liksom kun i hodebunn!

Beklager mye detaljer, men jeg må bare høre om noen har noen tips? En shampoo jeg bør prøve? Noen nye hårvask rutiner? Jeg har feks langt og tykt hår. Bruker aldri å føne det, lar det alltid lufttørke. Vet ikke om det kan ha noe å si!

Tusen takk for svar!

Anonymous poster hash: 751d8...147
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cata

Skudd fra hofta her: Kanskje det er sopp? Prøv og føn håret de neste gangene du vasker det slik at hodebunnen blir fortere tørr. Du trenger kanskje ikke føne hele manken men føne litt slik at hodebunnen tørker fortere. Med tungt og tykt hår så kan det være at det ikke kommer luft til og at det tar evigheter før hodebunnen også tørker. Husker min var slik da jeg hadde langt hår. Kan ikke huske "fettlaget" du beskriver men tror jeg var borti at det kunne lukte vondt av og til.  Kan ikke huske å ha opplevd det etter jeg klippet meg kort. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Skudd fra hofta her: Kanskje det er sopp? Prøv og føn håret de neste gangene du vasker det slik at hodebunnen blir fortere tørr. Du trenger kanskje ikke føne hele manken men føne litt slik at hodebunnen tørker fortere. Med tungt og tykt hår så kan det være at det ikke kommer luft til og at det tar evigheter før hodebunnen også tørker. Husker min var slik da jeg hadde langt hår. Kan ikke huske "fettlaget" du beskriver men tror jeg var borti at det kunne lukte vondt av og til.  Kan ikke huske å ha opplevd det etter jeg klippet meg kort. 

Ok, tusen takk for noen gode råd :blomst: . Skal prøve å føne det litt. Også får jeg se om jeg får ta meg en tur til noen som kan hjelpe meg. Evnt lege, frisør, apotek!:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Høres ut som du har skikkelig flass (altså sopp), som ligger som "kaker" i hodebunnen, så du merker ikke noe dryss, noe de fleste forbinder med flass. Få noen til å se i hodebunnen din om dette stemmer. Jeg hadde dette, og da fikk jeg råd om å massere olje inn i hodebunnen og la det virke en stund. Da forsvant det aller meste, men jeg må holde det i sjakk ved å bruke flass-sjampo, ellers kommer det tilbake. Jeg bruker en fra Vichy Dercos, og den funker veldig bra.

Anonymous poster hash: fbfb1...d8f
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 8 måneder senere...
EmmaDe
Den 25.10.2015 at 10.27, AnonymBruker skrev:

Hei! Dette er utrolig ekkelt, men jeg må bare høre om noen har vært borti noe lignende og har noen tips.

Etter 1-2 dager uten hårvask, får jeg en vondt lukt i hodebunn. (For de som lurer, så gnikker jeg fingrene i hodebunn, og deretter lukter på de). Og det klør. Helt forferdlig. Er aldri sånn samme dag som hårvask, men alltid 1-2 dager etter.

Jeg har ingen form for "tørr" flass, men jeg tror jeg derimot har _fet_ hodebunn! Altså, når jeg klør, så kan jeg skrape ut fra neglen nesten noe som ligner "vaselin". Tykt og fett i konsistensen. Og jeg blir fet på fingrene av å dra de i hodebunn. Håret mitt ser aldri ekkelt eller fett ut, utrolig nok. Det ligger liksom kun i hodebunn!

Beklager mye detaljer, men jeg må bare høre om noen har noen tips? En shampoo jeg bør prøve? Noen nye hårvask rutiner? Jeg har feks langt og tykt hår. Bruker aldri å føne det, lar det alltid lufttørke. Vet ikke om det kan ha noe å si!

Tusen takk for svar!

Hei. Det høres for meg nok ut som en sak for hudlege, eller  en"hodebunn lege". Det ser ut som ditt hår er fettete og trenger vasking annenhver dag, men siden du sier at det har vondt lukt, så bør man oppsøke legen. Vet ikke om måten du vasker håret på, har noe å si. Men kanskje sjampo. Jeg asker håret med Vivese senso duo, en sjampo som ikke fjerner all olja fra hodebunnen, noe som er helt fantastisk, siden vi trenger fukting av hår. Da kan man også bruke sjampoen oftere, hver dag, om du føler det. Den hjelper også når du har tynt hår. Kna dele en lenke i privat melding om du vil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lunamuna

Jeg tenker sopp. 

Men det kan også være en hinsides talgproduksjon. Har du barn? Veldig mange babyer får hvitt/gulig belegg i hodebunnen det første året. Det ligner ørevoks. Lukter ikke vondt, da (ikke opplevd det i hvert fall). 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt vanlig med hodebunnslukt. Det fettet som lukter er naturlig lanolin som oksiderer og blir harskt i forbindelse med luft. Eneste som hjelper er å vaske annen hver dag og å slutte å gni fingrene i hodebunnen. Den gniinga stimulerer talgproduksjonen og gjør problemet verre. 

Anonymkode: b7f13...302

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...