Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min FSH ligger på 28. AMH ligger på 32.

Jeg skal ha ivf. Hvor stor er sjansen for at det ikke lykkes? Å ha høy FSH er det et stort problem?

Jeg er 27 år gammel

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil ingen svare meg ? Er så deprimert. Ingen som har solskinnshistorie å komme med?

Skrevet

Det er vel ikke det at folk ikke vil svare deg. Sjansen er vel større for at det ikke er noen som har svar på det du spør om , er ikke sååå mye aktivitet her inne.

Samtidig så spør du om veldig mye forskjellig, med stadig nye problemer. Så for min del er det vanskelig hva en skal tro og ikke.

Har du forsøkt forumet på onskebarn.no? Kanskje større sjanse for å treffe andre i din situasjon der.

Anonymous poster hash: 268a0...69d
Skrevet

Det må gynekologen din svare på. Jeg har samme amh og har blitt gravid med ivf, men min fsh er bare 4. Jeg vet ikke hvordan fsh skal tolkes når amh er så høy, siden amh ofte går ned når fsh går opp.

Skrevet

Ja det er sant jeg oppretter nye innlegg veldig ofte. Det er fordi jeg ikke har noen jeg kan diskutere med. Ingen av vennene mine vet at vi prøver. Snakker jeg med mannen så blir han bare irritert at jeg har samme tema igjen. Han er sliten når han kommer hjem så det er litt dumt av meg å ta opp sånne ting med ham.

Rikshospitalet sier at fsh ligger på 28 mens amh er bra ligger på 32. De sier at jeg skal få en sjanse siden jeg er ung så kan hende ivf blir vellykket. jeg skal ta nesespray i 4 uker pga fsh.

Skrevet

Det er vel rett og slett sånn at det er få som i det hele tatt får prøve IVF med FSH som er så høy. Da er det ikke mange som kan svare deg. Man sier jo at sjansen for å bli gravid er liten med FSH over 10 (gitt at prøven er tatt i løpet av de første dagene i syklusen når østrogennivået er lavt). Men som de sier er du ung og har bra AMH.

FSH er jo et potensielt problem siden det (som regel) betyr at eggstokkene ikke modner egg som de skal. FSH er et hormon som stimulerer eggstokkene til å gro og modne egg. Jo høyere FSH uten særlig østrogen  - jo mer strever kroppen med å få det til. Når egg modnes faller FSH (derfor det må testes tidlig i syklus). Kan være flere grunner til høy FSH men overgangsalder er vanligst. Siden du har bra AMH er det ikke fordi du har gått tom for egg ihvertfall. Men eggene skal jo modnes ordentlig før IVF også (som regel gis vel tilskudd med FSH, men det har du jo altfor mye av som det er...) - men dette har garantert sykehuset kontroll på. Jeg vet ihvertfall omtrent null om det.

Ikke sikkert du ble noe klokere - men det ihvertfall et slags svar.

Hilsen ei som fikk to barn helt uten noe hjelp etter fsh på godt over 40 (og lav AMH...) (var også over 40 år når barn 2 ble født)

Skrevet

Det er vel rett og slett sånn at det er få som i det hele tatt får prøve IVF med FSH som er så høy. Da er det ikke mange som kan svare deg. Man sier jo at sjansen for å bli gravid er liten med FSH over 10 (gitt at prøven er tatt i løpet av de første dagene i syklusen når østrogennivået er lavt). Men som de sier er du ung og har bra AMH.

FSH er jo et potensielt problem siden det (som regel) betyr at eggstokkene ikke modner egg som de skal. FSH er et hormon som stimulerer eggstokkene til å gro og modne egg. Jo høyere FSH uten særlig østrogen  - jo mer strever kroppen med å få det til. Når egg modnes faller FSH (derfor det må testes tidlig i syklus). Kan være flere grunner til høy FSH men overgangsalder er vanligst. Siden du har bra AMH er det ikke fordi du har gått tom for egg ihvertfall. Men eggene skal jo modnes ordentlig før IVF også (som regel gis vel tilskudd med FSH, men det har du jo altfor mye av som det er...) - men dette har garantert sykehuset kontroll på. Jeg vet ihvertfall omtrent null om det.

Ikke sikkert du ble noe klokere - men det ihvertfall et slags svar.

Hilsen ei som fikk to barn helt uten noe hjelp etter fsh på godt over 40 (og lav AMH...) (var også over 40 år når barn 2 ble født)

Takk for at du svarte ihvertfall. Jeg tar ivf bare en gang hvis ikke det går så tenker jeg på eggdonasjon.

Hadde du fsh på 40? Eller var du 40år gammel? Jeg skjønte ikke helt hva du skrev om 40....

Og du ble gravid på egenhånd? Hvor lenge prøvde du?

Skrevet

Jeg hadde FSH på 48 (!) da jeg var 37 år. Og AMH var så lav at det ikke var mulig å måle sa de. mine prøvesvar var som hos damer i overgangsalderen (ble testet flere ganger).... Fikk jo naturlig nok beskjed om at det var umulig for meg å få barn (uten eggdonasjon) så vi rakk jo ikke å "prøve" noe særlig. Men barn ble det jo - 2 stk.

Vi ble gravide på egenhånd ja -  bare 3 mnd etter at jeg fikk de prøvesvarene jeg nevnte over. Den første ungen ble ikke oppdaget før halvveis i svangerskapet fordi jeg "kunne jo ikke bli gravid".  Barn nummer 2 ble født 1,5 år etter nummer 1. Den siste ungen ble født en uke etter jeg fylte 40 år. Ble gravide på egenhånd den gangen også.

Skrevet

Hvorfor vil ingen svare meg ? Er så deprimert. Ingen som har solskinnshistorie å komme med?

Sikkert fordi de fleste ikke vet hva du snakker om. Jeg vet at det er hormonnivå, men ikke noe mer. Min gynekolog opererte ikke med disse begrepene.

• Liker 1
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Takk for at du svarte ihvertfall. Jeg tar ivf bare en gang hvis ikke det går så tenker jeg på eggdonasjon.

Hadde du fsh på 40? Eller var du 40år gammel? Jeg skjønte ikke helt hva du skrev om 40....

Og du ble gravid på egenhånd? Hvor lenge prøvde du?

Hvorfor bare IVF en gang når dere har rett på 3 forsøk...? Sannsynligheten for å lykkes med IVF er jo større med 3 forsøk enn med ett, og eggdonasjon er ikke lov i Norge så da må dere til utlandet.

Skrevet

Jeg hadde FSH på 48 (!) da jeg var 37 år. Og AMH var så lav at det ikke var mulig å måle sa de. mine prøvesvar var som hos damer i overgangsalderen (ble testet flere ganger).... Fikk jo naturlig nok beskjed om at det var umulig for meg å få barn (uten eggdonasjon) så vi rakk jo ikke å "prøve" noe særlig. Men barn ble det jo - 2 stk.

Vi ble gravide på egenhånd ja -  bare 3 mnd etter at jeg fikk de prøvesvarene jeg nevnte over. Den første ungen ble ikke oppdaget før halvveis i svangerskapet fordi jeg "kunne jo ikke bli gravid".  Barn nummer 2 ble født 1,5 år etter nummer 1. Den siste ungen ble født en uke etter jeg fylte 40 år. Ble gravide på egenhånd den gangen også.

Oii det er jo akkurat som e mirakel :-) så bra at du har 2 barn nå.

Jeg har vært prøver i 3 år nå. Og det tok 3 år til jeg fant ut hvor feilen ligger. Skjønner ikke hvorfor den aller første gyn jeg var hos hvorfor hun ikke tok alle prøvene mine ordentlig. Hun tok bare celleprøve og sjekket amh. Men ikke fsh. Det var sykehuset som sjekket fsh i forbindelse med ivf.jeg får krysse fingerene og får ta ivf. Jeg håper virkelig at jeg lykkes på første forsøk. Tror du kosthold har noe å si om fsh?

Skrevet

Tror ikke det er vanlig å måle fsh som standard på så unge pasienter. Er selv 32 år og i gang med privat ivf, de målte kun amh hos meg i forkant.

Som en annen skrev her så er fsh over 10 forbundet med lav sjanse for å lykkes. Men ofte vil de prøve en gang. Men ser du er åpen for eggdonasjon også, så da vil jeg tro du får oppleve å bli mor på en eller annen måte :) masse lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...