Gå til innhold

Lerkeliten er ikke prøver altså


Lerkeliten

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Lerkeliten skrev:

Illy: har tatt omega-3 kapsler sporadisk, bør kanskje begynne å ta det fast! Jeg tenker kanskje at jeg har litt "ekstra" hår, men har som sagt ikke så stort sammenligningsgrunnlag.. 😅 Godt at dere får hjelp! Jeg var hos legen nettopp, men fikk helst til svar at "det er normalt alt syklusen kan variere, for noen er det bare sånn" og "ikke stress, ofte når folk slutter å prøve så hardt så sitter spira" osv. :klaske: Men fikk tatt en blodprøve for å sjekke stoffskiftet i alle fall :) 

Lurer på om EL var i går, det ville den vært i en "vanlig" 36-dagers syklus og jeg hadde en del mer utflod.. Det kjipe er i såfall at vi hadde sex fire dager før og dagen etter, ikke heelt optimalt. Men som jeg har lært de siste mnd, så kan det hende at EL ikke en gang har funnet sted enda 😛 Syklusen kan være både kortere og lengre, så jeg tar ingen sorger på forskudd! Den ser jo ut til å leve sitt eget liv, ikke å følge kalenderen :fnise:

Må prøve å tenke mer positivt, vi er bare i pp5! Og med sommer og fri tror jeg nok stressnivået også er lavere for tiden :) 

Det er ikke så greit å vite med hår, alle tar det jo bort, så man får aldri sett hvor mye de egentlig har :POg det er irriterende når legen sier slikt. Vi var på en privat klinikk, og betalte deretter. Fordelen var at legen var ekspert på området, og tok seg til til å svare på alt og sjekke grundig.  Stoffskiftet var en av prøvene jeg tok også, legen sa at det var viktig å sjekke :) 

Håper det viser seg at dere har truffet/treffer el :) Det høres ut som du har en smart innstilling, sommer og fri kan gjøre susen! Jeg har hengt meg opp i at jeg tror sommermånedene faktisk funker som en fruktbarhetsboost. Det er jo utrolig mange som blir født i mars, april og mai, og de må ha blitt unnfanget om sommeren. Det tenker jeg er litt på grunn av ferien, litt på grunn av lite klær og bar hud og litt alt sollyset og D-vitaminene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger igjen en liten hilsen her jeg også. :)

Føler veldig med deg i forhold til ustabile sykluser. Sliter med det samme jeg også for tida. Det er noe dritt. Jeg er for øvrig enig med Illy, det er stor forskjell på å henvende seg til privat lege/gu enn til fastlegen. Så det spørs bare hvor bekymret/utålmodig man er. Krysser fingrene for at dere slipper - og at sommeren er tida det skjer for oss alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer også i for sommerfruktbarhet :) Fersk sjømat, sol, mer aktivitet, bedre humør, mindre stress... Jeg slet med lengre sykluser før jeg fikk barn, og nå fikk jeg plutselig EL fire dager før tiden, og eneste forskjellen nå er omega3 daglig og slavisk + sommervær. Ser ut til at denne syklusen blir etter boka på 28 dager, jeg er vanligvis rundt 31-32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.10.2015 at 22.25, Lerkeliten skrev:

5 fakta og 5 spørsmål! 

 

1) I dag er jeg 7 DPO

2) Jeg har nettopp begynt å ta folat 

3) Hadde en såkalt kjemisk graviditet for ca. 2 år siden

4) Synes guttenavn er mye lettere enn jentenavn

5) Har vært på KG lenge, men starter nå med ny bruker og blanke ark

 

1) Dere andre som prøver, timer dere prøvingen mtp. hva som passer med jobb, barnehagopptak eller andre ting? 

2) Blir man noen gang helt klar for barn? 

3) Hva er de første symptomene du har fått og når merket du det? 

4) Tips til kjekke dagbøker jeg bør lese i? 

5) Noen andre med IKM i uke 42? :-)

Hei, jeg tenkte for å være en hyggelig ny bruker av forumet, og legge igjen hilsen, fordi jeg også tror jeg lider av "baby-galskap"! 😂 

Ja jeg vet spm. dine er fra okt., men skit-au! 

1) Vi legger inn aksjer når som helst nå, nå er vi bare klar for barn uavhengig av alt. Før, for sånn ett år siden og lengre tilbake tenkte jeg at jeg vil ikke ha desember-barn fordi de blir yngst i klassen, og jeg ville helst ha "sommer-barn" for da har mine folk sommerferie og kan hjelpe meg i spebarnsperioden. Hvordan er det med deg da?

2) Når man har prøvd leeenge, så er man nok superklar. Men før min spontanabort så var jeg ganske avbalansert, litt sånn "nei det er ikke så nøye om vi ikke får barn". 

3) Jeg gikk kvalm hver ettermiddag i over en uke før jeg testet positivt. Ellers hører jeg mine venninner sier at tidligste symptomer de hadde var at brystene blir ømme, og man får mye luft i magen. 

4) Er ny her. Har du noen forslag til meg kanskje? 😂

5) Hmm.. Ikke så god på forkortelsene, hva er IKM? Har alltid trodd det betyr Ikke Kommet Mens 😂😅😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tusen takk til dere flotte mennesker som kommenterer, svarer eller legger igjen en hilsen! Det setter jer stor pris på :) Har vært inne og lest, men ikke vært i noe humør til å oppdatere noe særlig.. Har vært litt "fed up" av hele prøvingen til tider ig ikke vært i humøt til å skrive noe 😔

Jeg tenker jeg bare skriver en kjapp oppdatering om hva som har skjedd siden sist: Jeg har oppdaget noen nye, mørke hår under navlen (snakker om sola 😖), tenkte at det var nok et tegn på at ting ikke var som de skulle.. Fikk i tillegg mensen, selv om vi hadde truffet el godt :sad: Var som nevnt hos legen i juni og fikk heldigvis til svar at det ikke var noe unormalt på stoffskifteprøven :) Begynte likevel å bli rimelig utålmodig og mer og mer sikker på at et eller annet ikke stemmer. Pp5 var på 42 dager og vi var over i pp6! Leste meg opp på alle slags sykdommer og tilstander, googlet masse og sjekket opp priser og ventetider hos ulike gynekologer i nærområdet.. Fant en som virket grei der man kunne bestille time via nettsiden og vips så var time 8. august et faktum!! :overrasket: Et litt betryggende, men ganske skummelt steg å ta.. Kommer mensen igjen nå i pp6 så drar jeg på den timen, tenkte jeg. Timen var et par uker etterpå og jeg sa ikke noe til kjæresten, ikke før tante rød dukka opp nok en gang 😣 Jeg ba pent om han ikke kunne bli med å "runke i et glass" (😂) med det samme, og sa at jeg bare ville finne ut om alt var som det skulle og hvorfor syklusen er så lang/ustabil.. Snille, flinke mannen sa ja, det var jo tross alt "ingenting" i forhold til den undersøkelsen jeg skulle gjennom :overrasket: Så jeg ringte inn og spurte om vi kunne levere en sædprøve i samme slengen :)

Dagen kom og vi dro til gynekologen. Med min flaks så hadde jeg jo fått soppinfeksjon (!!!) to dager før timen og siden det var helg hadde jeg ikke fått kjøpt Canesten, så jeg kom jo dit med "infisert" mus i tilleg.. Jeg hadde litt nerver da vi satt på venteværelset (og jeg tror aldri jeg har tørket meg så nøye etter å ha vært på toalettet før :legrine:), men det hele gikk veldig fint! Vi gikk inn begge to og hun spurte en del spm. om mens, syklus, helse og hvor lenge vi hadde prøvd. Etterpå ble mannen sendt på DO for å gjøre sitt (:forvirra:) og jeg satte meg i stolen.. Det vanlige hos dem var visst å ta med prøven hjemmefra, men pga. tid/reisevei hadde jeg sagt til mannen at han måtte ta den der :klaske: Hun sa han kunne komme innom med den en annen dag, men han ville aller helst bare få det gjort og spurte om han ikke bare kunne ta med koppen på toalettet :hoho:så han er heldigvis ikke vanskelig å be  :) 

Gyn tok en slags "q-tips prøve" (klamydia?) og en celleprøve i samme slengen og så tok hun innvendig ultralyd. På ul så hun mange egg i hver eggstok og hun sa at jeg hadde pco. Mener hun sa både at de var litt små og at jeg hadde vanskelig for å slippe dem. Likevel var hun helt rolig og sa at det ikke var et problem, for det kunne jeg få hjelp til å fikse! Hun virket helt rolig og sa at dette nok var årsaken til syklusene og at det ikke hadde klaffet (og jeg jublet innvendig over at jeg hadde tatt kontakt og at vi skulle få hjelp!). Akkurat når jeg var ferdig undersøkt kom mannen tilbake med prøven, gyn tok den med ut med en gang for å se på den. Da hun kom inn, var det første hun spurte om "om han hadde fått med alt?". Hun synes det var litt lite.. I tillegg hadde hun bare sett 2 (!!) celler 😨 Man kunne se på hele henne at dette ikke så bra ut og hun sa at det ikke hadde noen hensikt å hjelpe meg med eggløsning før dette var undersøkt mer.. Hun spurte mannen stakkar om han hadd vært syk eller tatt anabole steroider 😖 For sånne ting kunne ødelegge sæden, men det har han jo verken vært eller gjort.. Som det så ut for henne, så ville neste steg være å henvise oss til prøverør. Men hun skulle jo sende prøven til grundigere analyse og så fikk han beskjed om å spise sink og komme tilbake med ny prøve om et par mnd. Så sånn gikk det! On the bright side så fikk jeg nettopp sms om at mine prøveresultater var normale. Men jeg er litt skuffet over at jeg ikke fikk med et skriv fra timen om hva hun hadde sett og kaskje noe om pco.. Sitter jo igjen med en del spørsmål og husker ikke alt hun sa på timen. Forresten noen som vet hvor lang tid det tar før vi får svar på analysen av sædprøven? For det får vi vel? Sånn om de så normale ut, om de svømte, om sædvesken var normal osv? 

Du kan si jeg har googlet og lest en del om sædprøver, sædkvalitet og prøverør den siste tiden, ja. Sink- og c-vitamin tabeletter ble kjøpt inn samme dag! Nå prøver jeg bare å være kjempeglad for at hun i det hele tatt så NOE. For vi trenger jo strengt tatt bare èn celle for å lykkes :) Men deg var jo likevel ikke en god beskjed å få akkurat.. Nå krysser jeg fingrene for at neste sædprøve ser mye bedre ut og så får vi ta det derfra! Så får vi bare fortsette som normalt i mellomtiden. Huff, dette ble visst et langt innlegg likevel :) Nå er i hvert fall ferien over og hverdagen banker på. Vet ikke helt hva jeg føler om det, men.. 

Jeg får skrive mer en annen dag, det er visst blitt sent nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her var det masse nytt siden sist. Bra dere har tatt tak og fått noen svar. Mannen fikk svar for flere år siden at han hadde "late svømmere". Barna han har fra før er unnfanget vha. IVF. Jeg har kanskje fortalt dette før, husker ikke hvor mange dagbøker jeg har skrevet dette i :P Anyways. Sink og selen skal visst være the shit, så jeg gav han en cocktail med folat, C-vitamin og disse. Aner ikke om kvaliteten tilfeldigvis var blitt bedre da han tok en ny test nå som vi prøvde å bli gravide, men han fikk i hvert fall svar (etter en uke, forresten!) at alt var normalt. 

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at du har vært lei av hele prøvinga, det er ikke noe hyggelig når noe ser ut til å være galt, og når man i tillegg ikke får et ordentlig og sikkert svar på det heller :klem:Jeg tror jeg ville ringt og hørt angående svar på sædanalysen. Vi fikk svar etter noen timer, men da var det nok ikke en like grundig analyse. Resultatet var ikke topp hos oss heller. Men det er faktisk sant det du sier, at det er bare én god en man trenger. Og prøven kan fort være mye bedre neste gang :) Dessuten er det veldig positivt at dine prøver var fine! 

Det var forresten sporty av mannen å bare stikke inn på do og fikse det! Men i følge min var rommet på klinikken vår, spesialtilpasset for formålet, ganske ille. Han mente det måtte være innredet av ei dame. Det var blant annet innrammede bilder med motiverende ord ala "you can do it!", og det virket visst mot sin hensikt.

Håper overgangen til hverdagen har vært så myk som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 22. august 2016 den 8.51, Weebs skrev:

Hei! Her var det masse nytt siden sist. Bra dere har tatt tak og fått noen svar. Mannen fikk svar for flere år siden at han hadde "late svømmere". Barna han har fra før er unnfanget vha. IVF. Jeg har kanskje fortalt dette før, husker ikke hvor mange dagbøker jeg har skrevet dette i :P Anyways. Sink og selen skal visst være the shit, så jeg gav han en cocktail med folat, C-vitamin og disse. Aner ikke om kvaliteten tilfeldigvis var blitt bedre da han tok en ny test nå som vi prøvde å bli gravide, men han fikk i hvert fall svar (etter en uke, forresten!) at alt var normalt. 

Lykke til videre! :)

Takk for lykkeønskninger :) Er veldig spent på hva de nye prøvene sier, håper han får levert de neste uke.. Da er det 10 uker siden forrige gang. Flott at mannen din forbedret kvaliteten 👏🏻 Ingenting er bedre. Håper vi er like heldige ☺️ Mulig jeg må lure i ham enda flere tilskudd ;p 

På 23. august 2016 den 10.22, Illy skrev:

Skjønner godt at du har vært lei av hele prøvinga, det er ikke noe hyggelig når noe ser ut til å være galt, og når man i tillegg ikke får et ordentlig og sikkert svar på det heller :klem:Jeg tror jeg ville ringt og hørt angående svar på sædanalysen. Vi fikk svar etter noen timer, men da var det nok ikke en like grundig analyse. Resultatet var ikke topp hos oss heller. Men det er faktisk sant det du sier, at det er bare én god en man trenger. Og prøven kan fort være mye bedre neste gang :) Dessuten er det veldig positivt at dine prøver var fine! 

Det var forresten sporty av mannen å bare stikke inn på do og fikse det! Men i følge min var rommet på klinikken vår, spesialtilpasset for formålet, ganske ille. Han mente det måtte være innredet av ei dame. Det var blant annet innrammede bilder med motiverende ord ala "you can do it!", og det virket visst mot sin hensikt.

Håper overgangen til hverdagen har vært så myk som mulig :)

Merker at jeg ikke er like "gira" som før, går lilsom ikke rundt med de samme forventningene hver syklus. Lysten er også laber for tiden (fra min side), men vet ikke helt om det har noen sammenheng med at jeg vet at sjansen for å lykkes er lav :forvirret: Vi ringte aldri opp ang. grundigere svar på sædprøven, men vi får vel høre mer neste gang. Vi fikk jo fort beskjed om at det ikke så kjempebra ut.. Krysser fingrene og håper at neste prøve vil være bedre!! 🙌🏻

Haha, jeg ser for meg det rommet du beskriver 😂 Det er nok ikke bare-bare for mennene våre heller 😛 Min var sporty forrige gang, men denne gang skal han ta den hjemme og frakte den med seg på innerlomma ;) Gyn sa det var ok, så da prøver vi det! 

 

Ellers er det lite nytt på prøvefronten.. Vi hadde bare sex en gang rundt forrige EL, for jeg er som sagt ikke helt "i humør" for tiden. Vi er mye borte fra hverandre i ukedagene, men prøver å nyte helgene :) Høsten så langt har vært fin 🍂 Har en del prosjekter på gang, men kjenner at jeg er redd for å dele for mye i fare for å bli gjenkjent 😂 Paranoid much?! Men det er jo så deilig å kunne skrive helt åpent om prøvingen, uten at noen vet at det er meg.. 😅 Kommer med ny oppdatering når vi har fått svar på sædprøve nr 2. Som jeg HÅPER er bedre 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er så spent.. Denne uken skal 2. spermieprøve avleveres! Jeg forventer ikke at den skal ha gått fra kjempedårlig til kjempebra på bare et par måneder, men jeg håper så sterkt at den er bedre enn forrige gang! At forrige gang var såpass dårlig pga. feber eller noe som gikk oss hus forbi.. Han har tatt en del sinktabeletter, men jeg vet at han ikke har husket dem hver dag. Bittelitt ekstra sink har han i alle fall fått i seg de siste 2 mnd! Jeg kjenner jeg er redd, jeg har liksom holdt forrige besøk hos gyn. litt på avstand og tenkt at det kan være bedre neste gang, men fakta er at mindre enn 13 millioner spermier per ml sædveske blir sett på som infertilitet! Hallo liksom, gyn sa hun kunne se TO?!? Det er jo katastrofalt få. Det er så absurd at jeg ikke klarer å tenke på det. Ikke sa hun om de svømte en gang. Tenk om neste sædprøve viser seg å være "spikeren i kista" for babydrømmen?? Jeg hadde blitt knust. Han hadde blitt knust. Vi vil så gjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøven viste samme resultat som sist. Og hva tror du vi fikk beskjed om? Lever ny prøve om 3 mnd!! Blir oppgitt. Hadde vi fått samme beskjed om vi var 35? Neppe. Det er jo som å tro på magi at den ska gå fra null til mange millioner, spesielt når man allerede har sett null forbedring på prøvene levert med 10+ ukers mellomrom :sad: Føler meg egentlig ikke helt tatt på alvor.. Og det burde man vel bli, når man oppsøker en privat fetilitetsklinikk og betaler dyrt for timer og prøver? Det er jo HELT opplagt at vi trenger hjelp. En mann med svært få sædceller og ei kvinne med PCO? Eller er det så dårlig at de ikke tror det er hjelp å gi..? I såfall synes jeg det også er dårlig at de ikke formidler dette.. Eller prøver å avdekke årsaken.. De har f.eks. ikke tatt blodprøver av noen av oss! Kanskje er det en opplagt mangel som forringer spermiekvaliteten? Kanskje er det noe som ikke stemmer med hormonene? Ikke har det vært snakk om noen videre undersøkelse for mannen heller, kan sædleder være tett? Kan det være flere sædceller inne i testiklene som er mulig å hente ut?? Jeg sitter jo med tusen spørsmål og den eneste beskjeden vi fikk var at "resultatet var likt som sist, fortsett å ta sink og kom tilbake om 3 mnd.." :unsure:. Noen som har fått samme beskjed? Syns jeg leser flere steder at de tar to spermprøver, bare for å fastslå at en dårlig prøve ikke er et engangstilfelle. Derfor ble jeg litt snytt når dette var beskjeden vi fikk.. Vente, vente, vente. 

Aiai, det er tydeligvis ikke mulig for oss å planlegge familie. Nå har vi prøvd i over et år og det ser jo ikke ut til at dette blir enkelt for oss. Tenk hadde det klaffet en av de første månedene vi prøvde, da hadde vi sittet her med baby i armene nå :hjerte: I stedet sitter vi med tusen sprøsmål, bl.a. om vi noen gang vil få det til :( Dette ble et litt deprimerende innlegg, men det er nå en gang sånn det er. Deprimerende. Det føles urettferdig :sur: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg nesten ikke dere skal finne dere i. Som du sier, man betaler mye på en privat klinikk, og da forventer man litt mer hjelp og service enn det der. Hos oss ble også prøve nr. 2 av mannennokså lik den første. Prøvene var ikke så dårlige at det ikke skal kunne gå, og de alene forklarer hvorfor det ikke skjer noe. Men likevel har vi fått oppfølging med en gang, og er i gang med behandlig, uten å måtte vente og se an noe mer. At dere får beskjed om å vente, burde jo bety at de ikke tror situasjonen er håpløs. Men samtidig syns jeg at de ikke gjør jobben sin. Har dere mulighet til å bytte klinikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Legger igjen et lite spor her hos deg. Skjønner godt at det er frustrerende å føle at man ikke blir tatt på alvor når man i tillegg betaler i dyre dommer for å få hjelp. Dere har jo prøvd såpass lenge nå, at det er rart at de ikke prøver å stake fram en vei videre her, og ikke bare vente-vente-vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei igjen! Nå er det virkelig lenge siden jeg har oppdatert her.. Hele prøvingen ble lagt litt bort noen måneder. Tusen takk til dere som tar dere tid til å legge igjen noen ord forresten :) Jeg har egentlig klart å legge bort prøvingen og alle tankene en stund, for når man vet at det ikke går av seg selv, så slutter man å håpe like intenst hver måned. Har ikke lett etter eggløsning eller graviditets-symptomer før mens og jeg har ikke tatt en eneste test på mange måneder! Har vært travelt opptatt med andre ting, mye har skjedd siden sist med flytting, jobb osv. :) 

Dette har skjedd på prøvefronten i det siste: Jeg bestilte time hos fastlegen min, der møtte både jeg og min samboer opp. Jeg skreiv vel tidligere at jeg var litt redd for å ikke bli tatt på alvor av legen, men det følte jeg ikke da vi var der. Nå har vi tross alt prøvd veldig lenge (1 år og 8 mnd?) og vi vet allerede at det er "problemer" hos begge. Ut i fra når jeg hadde hatt min siste mens (ca) så passet det å ta blodprøver samme dag, mente legen, så jeg gikk og tok blodprøvene rett etter timen. Tok litt forskjellige prøver, husker ikke helt hva han sa de forskjellige het.. Klarte akkurat å tappe nok blod i glass nr 3. Ringte tilbake denne uken og svarene så normale ut, minus SHGB som var litt lav (24). Men hun jeg snakket med på legesenteret kunne ikke så mye om dette, og skulle be legen ringe meg opp hvis han fikk tid. Det rakk han jo ikke før helga da og nå er han gått på ferie, så får vel snakke med en vikar neste uke :PUansett så har jeg googlet litt og funnet ut at lav SHGB er typisk ved PCO. Det har også mange ganger sammenheng med insulinresistens, men blodsukkeret mitt var fint. Har sett på nett at normalområdet for kvinner er 23-100, så da er ikke 24 sånn heelt ute selv om det er lavt? 

Anyways, legen skulle henvise oss videre til Fertilitetssenteret ved Haugesund sjukehus! Uæææ! Dette er den offentlige klinikken det blir enklest for oss å reise til. På hjemmesiden leser jeg at ventetiden er ca 5 mnd for første konsultasjon og at det deretter kan ta noen mnd før man kan starte opp med behandling. Ser også at det står at all utredning og alle opplysninger må sendes, og jeg må jammen kontakte gynekologen igjen.. Sist jeg ringt forstod hun i telefonen ingenting og sa at hun skulle be gyn. ringe meg. Jeg ble aldri ringt opp.. Så enten så gynekologen det unødvendig, fordi hun forstod hva jeg ville, eller så har de bare ikke gjort det de skulle. Jeg får vel heller stikke innom og hente papirene og sende selv! Kjenner jeg er kjempeskeptisk til denne gynekologen, selv om hun/de sikkert er kjempedyktige... Leser også at de tilbyr uthentig av sperm fra testiklene, men det er vel kanskje bare når det ikke finnes spermier i sædvesken i det hele tatt? Hos oss er det tross alt sett noen få. Jeg har også tenkt mer på dette etter å ha lest rundt.. Så hun et par totalt når hun "lette" eller så hun 2 på ett "synsfelt"? Hmm.. Mange spørsmål. 

Nå er vi i alle fall spente :) Jeg gleder meg og gruer meg til veien videre. Fri fra jobb? Sykemelding? Form? Tidsperspektiv? Sprøyter? Bivirkninger? Jeg har mange tanker i hodet nå. Så er jeg kjempeinteressert i å høre andres erfaringer! Er det noen som kanskje kan fortelle litt hvordan der er på fertilitetssenteret i Haugesund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

I går fikk vi innkallelse! Vi har fått time om 4 mnd 😊 Spennende!! Og litt skummelt 😳 Jeg er jo IKKE no glad i sprøyter, så det er det jeg gruer meg mest til.. Og så er jeg jo superspent på hva de sier om oss, løpet videre, ventetid osv. Hvor lenge er det normalt å vente før man setter i gang etter første samtale? 

Står i brevet at vi skal ta noen blodprøver når vi kommer dit, rutineprøver som begge skal ta, hvilke prøver er dette? Deretter er det ultralydundersøkelse av meg og sædprøve av mannen. Håper de forklarer litt mer her enn det gynekologen gjorde! 👍🏻 

Ser at de forrige postene mine er veeeldig lange (til og med jeg gidder ikke lese gjennom alt 😒), så derfor kutter jeg her og skriver mer en annen dag 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så spennende! Dette kommer til å gå veldig bra! :) 

Sprøyter virker skummelt i begynnelsen, særlig om du ikke liker det i utgangspunktet vil jeg tro. Jeg tenker du kommer til å få en av de merkene hvor sprøyta er som en penn (omtrent som diabetikere bruker). Nåla er veldig tynn. Det kan kjennes litt naturstridig å stikke seg selv i starten, det syntes i hvert fall jeg (men kanskje mannen kan hjelpe til og?). Men etter hvert begynte jeg å glede meg til sprøytene. Jeg har hørt her inne at det er flere som har det sånn, selv om det høres snålt ut. 

Ventetid vet jeg dessverre ikke så mye om, siden vi går hos en privat klinikk. Vi tok blodprøver som målte bl.a. AMH (eggreserven), FSH (eggstokkfunksjon) og flere andre hormoner, stoffskifte, HIV og hepatitt hos meg. Mannen målte kjønnshormoner, HIV og hepatitt, så vidt jeg husker. På ultralyden teller de antagelig antrale follikler hos deg (som også sier noe om eggreserven din), og ser på livmor og livmorslimhinne. 

Jeg syns ikke jeg har hatt så veldig mye fysiske bivirkninger, men litt har det vært (hodepine/migrene først og fremst), men jeg syns det er tøft psykisk (hormonene bidrar nok litt her og :P). Jeg syns det er helt topp å ha dagbok her inne mens man holder på med dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støttende ord, @Illy :klem1: Mannen er det desverre ikke noe hjelp i, når det kommer til sprøyter :riste: Men jeg får prøve å ikke tenke for mye på det, og håpe det går seg til.. Må jo være fantastisk å kunne si at man gleder seg til sprøytene :grinele:

Spennende! Er veldig spent på å høre hva de har å si om oss! Spesielt å få høre mer om AMH, FSH og mannens kjønnshormoner :) Kjenner at jeg gleder med til å møte opp på sykehuset nå! Selv om jeg ikke egentlig har noe til overs for blodprøver (nåler :overrasket:) eller å spre beina for fremmede 😅 Satser på at jeg blir mer vant etterhvert, blir jo en del stikking fremover 😬 

Herlig at du har hatt lite bivirkninger, Illy. Håper at jeg slipper billig unna :) Er du plaget med migrene fra før av? Tror nok jeg kommer til å være mer aktiv i dagboka nå, prøvingen har egentlig stagnert det siste halvåret og jeg har ikke en gang tenkt på å time sengekos med eggløsning. Har liksom gitt litt opp å greie dette på egen hånd :P Men nå skjer det endelig noe! 

I går fikk vi pakke i posten, med et spermprøveglass og masse skjema og info. Setter oss kanskje ned og fyller det ut i kveld :) Rart å tenke på at vi må gjennom hele denne prosessen og betale flere tusen for å kanskje bli gravide, når vi begge har søsken som har blitt uplanlagt gravide.. Ingen tvil om at barnet er etterlengtet her da i alle fall:) Det sto forresten noe i infopapirene om forhøyet risiko for flerling-svangerskap. Det synes mannen hørtes helt topp ut :ler: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei! Da var det plutselig gått et halvt år siden forrige oppdatering 😳 Nå har vi vært på første samtale og vi er offisielt i gang!! 🎉 🙊 Jeg har begynt på metformin, tar det morgen og kveld. Neste uke skal jeg øke til 3 doser dagen. Har gått på synarela nesespray i snart en uke, merker ikke så mye til bivirkninger annet enn humøret kanskje 🤔 Litt humørsvingninger og nedstemthet, men helt utholdelig 🙊 Har litt hodepine, men vet ikke om det er en bivirkning eller om det bare er «vanlig hodepine».. Håper det går over :) 

Har sprøytestart 31. januar, så det nærmer seg også veldig! Det er lang protokoll - vi er satt opp på uttak i februar 😁 På ultralydundersøkelsen på sykehuset så vi 9 follikler på ene eggstokken og 15 på andre.. Det er vel ganske mange 🤔 Spent på hva UL i februar sier, om jeg har riktig dose medisiner og sånn. En god nyhet er at sædprøven var litt bedre enn de som ble tatt i fjor (jippi!!). Men vi skal ha ICSI, så den var jo fortsatt ganske dårlig.. Krysser fingrene for at de finner et par fine celler når det gjelder 😊

Har forresten grei sprøyteskrekk og tårene rant når jeg skulle øve meg på å sette sprøyte i en pute på sykehuset 😖 Klarte det først ikke, og mannen fikk prøve å sette to stk. før jeg til slutt greide å stikke den hersens puta. Håper jeg kan kvitte meg med den skrekken, for jeg var jo helt skjelven 😳 Men mannen har sagt at han kan sette sprøytene på meg, så det hjelper litt (mye!). Hvis vi får det til å klaffe med jobben hans da.. håper sprøytene kan settes sent på kvelden 🤔 

Ser at dette blir veldig mye oppramsing av medisiner osv, men det er så utrolig greit for meg selv å se tilbake på! Har vært inne i dagboka flere ganger for å sjekke når vi var hos gyn. feks.. Jeg glemmer jo alt 🤦🏼‍♀️ Men skal runde av nå, og heller skrive flere innlegg senere :) Vet jo selv at jeg vil sette pris på det i ettertid.. Hva jeg tenkte, følte, hvordan prosessen var. Og så er det godt å få «sagt» alt et sted.. Siden ingen andre enn jeg og mannen vet at vi er i denne prosessen 🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. Så har det seg sånn at flere venninner venter barn. Fått vite om to nå i høst, og mistanke om at jeg får vite om den tredje snart (mange hint som tyder på det). En av mine beste venninner venter nummer to. Og den satt på første forsøk, akkurat som nr en 🙄 Føles urettferdig.. Tenk så gøy om vi hadde vært gravide og i permisjon samtidig i stedet! Er veldig glad på hennes vegne, men samtidig litt sårt at vi som har prøvd i mer enn to år, ikke er gravide enda 😩 Heldigvis er jeg ikke sånn at jeg tar avstand eller ikke klarer å glede meg sammen med henne :) Synes det er kjempemoro å prate om navn og kjenne etter spark på magen hennes:) Men uff.. blir mye tanker. Googler masse.. Tenker på dette stort sett hele dagen 🤷🏻‍♀️ Håper selvfølgelig at det skal klaffe på første ICSI, men jeg er nok litt realist og pessimist. Tør ikke ha for høye forhåpninger ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så greit det her bestandig, når det virker som om alle rundt en blir gravid bare en mann ser på dem litt for lenge. Eller når de klager høylydt på at det tok dem hele tre PPer før den satt, og man selv sitter der og begynner å nærmere seg flere år.. Vi har og søsken som har hatt null problemer med å få barn, så jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver her..

Men! Dere er i gang, og vi satser jo på at det går bra 😊 Det er jo mange det faktisk klaffer for på første prøverørsforsøk, så hvorfor ikke? 

Sprøytene er ikke det morsomste med denne prosessen, selv om jeg etter mange år med b-vitaminmangel har blitt veldig flink til å sette sprøyter på meg selv. Jeg går på bemfola nå, og spissene der er så tynne at de kjennes knapt. I tillegg skal de ikke langt inn, og det har gått veldig bra faktisk. Håper det går bedre for deg enn forventet 😊 Og så får vi kjenne på våre egne mager og diskutere navn i dagbøkene om en stund 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lerkeliten skrev:

Joda.. Så har det seg sånn at flere venninner venter barn. Fått vite om to nå i høst, og mistanke om at jeg får vite om den tredje snart (mange hint som tyder på det). En av mine beste venninner venter nummer to. Og den satt på første forsøk, akkurat som nr en 🙄 Føles urettferdig.. Tenk så gøy om vi hadde vært gravide og i permisjon samtidig i stedet! Er veldig glad på hennes vegne, men samtidig litt sårt at vi som har prøvd i mer enn to år, ikke er gravide enda 😩 Heldigvis er jeg ikke sånn at jeg tar avstand eller ikke klarer å glede meg sammen med henne :) Synes det er kjempemoro å prate om navn og kjenne etter spark på magen hennes:) Men uff.. blir mye tanker. Googler masse.. Tenker på dette stort sett hele dagen 🤷🏻‍♀️ Håper selvfølgelig at det skal klaffe på første ICSI, men jeg er nok litt realist og pessimist. Tør ikke ha for høye forhåpninger ☹️

Du er flink som ikke tar avstand, jeg sliter litt med det for tida. Håper det klaffer for dere på første ICSI! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...