Gå til innhold

Pris for nye vinterdekk inkludert å få dem satt på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en bil som trenger nye vinterdekk, og har søkt på priser her og der.

Har sett dekk som koster 600-700 kroner per stykk, men aner ikke om dette er vanlig pris? Er det for billig, eller passe?

Og, det jeg ikke finner, er hvor mye hele pakka koster - altså et sett vinterdekk som et verksted setter på bilen min? Er håpløs og kommer aldri til å klare slikt selv, og kjenner ingen som kan gjøre det heller.

Anonymous poster hash: c203d...b13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hva du har dekkversteder til, de bytter dekk for deg mens du venter. Det tar bare rundt en halvtime og koster ikke spesielt mange kronene for selve omleggingen. Snakk om bare noen få hundre pr hjul inklusive balansering. Du ringer din utvalgte dekksjappe og informerer at du skal ha et nytt sett med vinterdekk så bestiller de dekk til deg, eller drar fram om de har på lager.

Det er selve vinterdekkene som vil koste mest, hvor mye dekk til din bil vil koste kan vi ikke svare på siden du ikke oppgir hvaslags bil du har. En liten lett bil som ikke går fort vil ha billigere dekk enn en stor og tung bil som går fort. prisene på et komplett dekksett kan variere fra 2000 til 200 000kr.

En personlig anbefaling fra meg er å ikke velge det aller billigste, det er nesten alltid søppel. Gå noen hakk opp for å øke sikkerheten for deg selv og oss andre i trafikken

Anonymous poster hash: 774e4...aa5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp tilbud fra min dekkspesialist/dekkhotel, om å skifte to vinterdekk til ca 1800,- vanlig personbil. Med arbeid blir det rundt 2500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetsdekk kan koste rundt det du har funnet ut. Ikke gå for noe anna enn de kjente merkene, slik som Nokia, Continental, Michelin, Good Year. De kan kanskje vikre dyre, men de er til å stole på. En kjapp titt på prislista til Dekklåven i Brumunddal så koster 195/65-15 fra 750 til 1075, pigg eller piggfritt. Det er som alltid en smaksak. Har selv kjørt piggfritt i mange år og kommer ikke til å gjøre noe anna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bil som trenger nye vinterdekk, og har søkt på priser her og der.

Har sett dekk som koster 600-700 kroner per stykk, men aner ikke om dette er vanlig pris? Er det for billig, eller passe?

Og, det jeg ikke finner, er hvor mye hele pakka koster - altså et sett vinterdekk som et verksted setter på bilen min? Er håpløs og kommer aldri til å klare slikt selv, og kjenner ingen som kan gjøre det heller.

Anonymous poster hash: c203d...b13

Først og fremst.. Hvilken dekk størrelse har du.. bredde på dekkene eks 245. felg størrelse eks 18" profil eks. 65. For det andre. Hvilke veier kjører du på, er det mye is og snø om vinteren der du kjører? Hvis så, kjøp pigg dekk. For det andre, i og med at vi bor i Norge, så vil jeg si at det er verdt å legge ekstra penger i vinter dekkene, det kan bety veldig mye. Eksempel på fabrikater som lager kvalitet er Continental, Nokia, Michelin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst.. Hvilken dekk størrelse har du.. bredde på dekkene eks 245. felg størrelse eks 18" profil eks. 65. For det andre. Hvilke veier kjører du på, er det mye is og snø om vinteren der du kjører? Hvis så, kjøp pigg dekk. For det andre, i og med at vi bor i Norge, så vil jeg si at det er verdt å legge ekstra penger i vinter dekkene, det kan bety veldig mye. Eksempel på fabrikater som lager kvalitet er Continental, Nokia, Michelin. 

Bor på Romerike, altså i Oslo-området. Har en Opel stasjonsvogn, altså helt "vanlig" dekkstørrelse? Ønsker piggfritt. Kjøpte bilen brukt for et par år siden, og da var det med to sett dekk: Sommerdekk og "helårsdekk." Selger sa det gikk fint å bruke helårsdekkene om vinteren - noe det absolutt ikke var! Så jeg må kjøpe nye dekk før vinteren.

Når er det vanlig å bytte dekk før vinteren?

Anonymous poster hash: 33aec...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk nettopp tilbud fra min dekkspesialist/dekkhotel, om å skifte to vinterdekk til ca 1800,- vanlig personbil. Med arbeid blir det rundt 2500,-.

Det virker jo som en bra pris. Hvilken butikk er det du har fått dette tilbudet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Romerike, altså i Oslo-området. Har en Opel stasjonsvogn, altså helt "vanlig" dekkstørrelse? Ønsker piggfritt. Kjøpte bilen brukt for et par år siden, og da var det med to sett dekk: Sommerdekk og "helårsdekk." Selger sa det gikk fint å bruke helårsdekkene om vinteren - noe det absolutt ikke var! Så jeg må kjøpe nye dekk før vinteren.

Det sier ikke helt hvilke dekk du trenger. Fordi du må vite dimensjon på dekkene. Bredde, høyde og felg størrelse. Det kan jo være 14-17" felg. Det skal stå i vognkortet til bilen hvilke dekk som skal være på bilen. Men før du kjøper dem må du forsikre deg om at vognkort størrelsen og felgstørrelsen stemmer over ens. Jeg mener ikke å gjøre det vanskelig for deg, men bare forsikre meg om at du får kjøpt riktige dekk. Slik at du ikke får deg dekk som ikke passer på felgen. Det blir jo veldig dyrt. Alle dekkforhandlere klarer å si deg hvordan dekk størrelse du skal ha. Få dem til å sjekke det for deg, og så kan du sjekke priser rundt om etterpå. Det kan være mye å spare på det. For gode vinterdekk til bilen din vil jeg tippe en plass mellom 4,500-5,500.  Da får du kvalitetsdekk. Noe jeg anmoder deg om å få siden det er snakk om vinterdekk. (Alltid greit å legge litt ekstra penger i vinterdekkene)

Endret av Bjørn82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hvilken dimensjon du har på de gamle dekkene dine.

Har Opel selv, med 195/65 15 på vinter og 225/45 17 på sommer. Har altså bredere sommerhjul med mindre gummi og mer felg.

Vinterdekkene mine lå vel på rundt 4500 fiks ferdig, og da kjører jeg Nokian, Continental eller andre kjente typer utviklet for nordiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør helt rett i hive helårsdekkene så langt du får de! Det er noe av det simpleste du kan kjøre på.

Vil tippe du må ut med ca. sånn rundtomkring 3500,- for dekk av god kvalitet,(avhengig av dim) som takler en vinter med forskjellig føre. Det går helt fint å kjøre piggfritt som du ønsker. Og de kan du sette på før snøen kommer, det er 1.november som gjelder for piggdekk, men må jo selvsagt sko seg etter forholdene.

Selv setter jeg på mine piggfrie når den typiske kalde lufta kommer ut i oktober. Som regel blir det i siste halvdel av mnd jeg setter på vintersko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte ca 8000 for fire nye dekk og få de satt på felg og bil...

Begynner å lure på om jeg blei rundlurt :fnise: Brukte vianor og ikke sånn litau/polakk-opplegg;)

Anonymous poster hash: 8d1f6...722
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte ca 8000 for fire nye dekk og få de satt på felg og bil...

Begynner å lure på om jeg blei rundlurt :fnise: Brukte vianor og ikke sånn litau/polakk-opplegg;)

Anonymous poster hash: 8d1f6...722

Dimensjon på dekkene? Den avgjør hvilken pris man betaler. Og Vianor er heller ikke de rimeligste. Veit det er blitt gjort en liten test hos de, flere kollegaer ringte og spurte om pris på en gitt dimensjon, og samme dekkmerke de tilbyr, alle fikk forskjellig pris :danse:  :danse:  :laugh:  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...