Gå til innhold

Uenig i lønnen min i statlig bedrift. Hvordan gå frem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i staten i en midlertidig stilling. Fikk arbeidskontrakt i hendene her idag, og er mildt sagt uenig i lønnstrinn og tittulering. Jeg har rundt ti års arbeidserfaring (heltid) og høyere utdanning, og havner på lønnstrinn 23. Er så utrolig skuffet!

 

Pratet med en veileder sentralt igår, og hun kunne fortelle at så lenge jeg hadde minimum en bachelor, så fikk jeg den tittelen jeg så gjerne skulle hatt. Unntaket var dersom jeg ble ansatt som ufaglært, men dette må ha kommet frem på forhånd. Enhetslederen trakk frem utdanningen min som utgangspunkt i at han valgte å ansatte meg, og stillingstittel har aldri blitt diskutert. Da har jeg vel saken på min side?

 

Seks mnd. prøvetid, så redd jeg må gå dersom jeg begynner å kreve. En meget spesiell sjef, som har fått folk avskjediget uten god nok grunn før.

 

Jeg blir glad for alle innspill og egne erfaringer!



Anonymous poster hash: 78086...9b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går videre under lønnsramme 4, alternativ 1. Hva vil det si? 



Anonymous poster hash: 78086...9b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket lønnstrinn er ønskelig for deg da? Hvilken forhandlingsfordel har du, og ble ikke lønn diskutert på intervju i det hele tatt?

 

Er jo merkelig om du aksepterte ett jobbtilbud uten å vite hva tilbudet faktisk innebar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnstrinn fra 40 og oppover er det som jeg ser meg fornøyd med. Det er vel det de andre med tilsvarende utdanning og ansiennitet på jobben får. Siden det er staten som er arbeidsgiver, trodde jeg de hadde strenge retningslinjer. Da han trakk frem utdanningen min flere ganger, trodde jeg lønnen ble deretter. Det er vel det som er forhandlingsfordelen min. At jeg ikke på forhånd ble titulert som ufaglært. 



Anonymous poster hash: 78086...9b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig ikke forhandle om lønn etter at du har akseptert tilbudet. Og du har liksom ti års arbeidserfaring?

 

Vær fornøyd du. Du kan evt. prøve deg på et par lønnstrinn etter at prøvetiden er ferdig, men det nivået du allerede har akseptert er det du vil jobbe ut fra. 

 

 



Anonymous poster hash: d20c4...c25
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo ikke skrevet under noen kontrakt enda? Ja, med all arbeidserfaring jeg har er det ti år tilsammen. Men kanskje de bare regner relevant arbeidserfaring?



Anonymous poster hash: 78086...9b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva har du utdannelse i og hva skal du jobbe med? Snakket dere ikke lønn i det hele tatt da du ble tilbudt jobben? Virker som en utrolig klønete sak, både fra din og arbeidsgivers side. Du er hvertfall nødt til å snakke med sjefen og legge frem grunner til at du burde få høyere lønn. Om du likevel ikle får det må du enten si opp eller ta til takke med det du får. Arbeidsgiver må jo ha en grunn til at du får det lønnstrinn du gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er enig i lønn og lønnstrinn må du ikke skrive under. Det er først nå du har grunnlag for å forhandle. Når du har skrevet under har du godkjent lønnen. Er du organisert? Da anbefaler jeg deg å søke råd hos tillitsvalgt som kan hjelpe deg.



Anonymous poster hash: 7451d...9d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ti års erfaring og tenkte ikke på å diskutere betingelser før du takket ja til jobben? Smart ass... Nå er det for sent.

 

Du skal for øvrig ha ltr 27 etter lønnsramme 04, alt 1 og 10 års ansiennitet. Men hvis noen av årene dine med arbeidserfaring er fra det private, så gir jo ikke de automatisk ansiennitetsuttelling.

 

https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2015/KAPITTEL_7-10-1-2#KAPITTEL_7-10-1-2



Anonymous poster hash: 24bb0...4c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel hva du har utdanning i og hva slags jobb det er, og de regner nok bare relevant arbeidserfaring. At jeg har jobbet ti år i butikk har ingenting å si på min erfaring innenfor ingeniøryrket for eksempel. 



Anonymous poster hash: a3b00...e90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kun for lærere at all utdanning, relevant eller ei, teller med i fastsetting av lønnsramme. At du har en bachelor er ikke nødvendigvis relevant i det hele tatt. Er kravet fagarbeider, så får du fagarbeiderlønn, om du så har doktorgrad.



Anonymous poster hash: 24bb0...4c3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt dette. Selv "mista" jeg endel år med ansiennitet da jeg fikk ny jobb i en ny kommune. Det en kommune valgte å gi meg ansiennitet for, unnlot en annen kommune å gi meg ansiennitet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...