Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!

Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

Så kutt ut å les blogger da! Det er jo bare søppel folk skriver for å provosere, utgi for å være helt idiot eller hva som skal til for å få trafikk på siden. Kan jo ikke ta slik søppel seriøst. Hva skal man kaste bort tid på å lese blogger for egentlig? Man lever et bedre liv ved å la være å lese slik søppel. Bare kutt ut!

Det virker som den enkleste løsningen å bare la være å lese. Har redegjort tidligere i tråden hvorfor jeg likevel engasjerer meg. Nå har nok måten jeg leser blogg på endret seg over tid. For meg er dette ikke lenger tanketom underholdning, men noe som bør settes et kritisk søkelys på. Her er mye som handler om påvirkning, eksponering av barn, skjult markedsføring, konkurransen som truer de tradisjonelle mediene etc som man bør engasjere seg i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som den enkleste løsningen å bare la være å lese. Har redegjort tidligere i tråden hvorfor jeg likevel engasjerer meg. Nå har nok måten jeg leser blogg på endret seg over tid. For meg er dette ikke lenger tanketom underholdning, men noe som bør settes et kritisk søkelys på. Her er mye som handler om påvirkning, eksponering av barn, skjult markedsføring, konkurransen som truer de tradisjonelle mediene etc som man bør engasjere seg i. 

Ettersom ingen vil ha et redaksjonelt ansvar for hva som spys ut i bloggverden er det bare fint at så mange som mulig leser  med et kritisk blikk! Hurra for alle dere, alle sammen :) Og spesielt takk til Anki Gerhardsen:

http://www.dagbladet.no/2015/12/07/kultur/meninger/sophie_elise/pressen/debatt/42284379/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig CecilieX :blomst: Vi kan ikke la det være opp til bloggerne selv å sette standarden. Slik de holder på nå er de ikke verdige en slik tillit - desværre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piiiip

Blogg er en ting, men det jeg reagerer mest på er mengden penger de drar inn på å skrive om.....what? ingenting i mine øyne. Eneste bloggen jeg synes er skikkelig verdt noe er Trines Matblogg, men den går nok ikke inn i samme kategori da :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller begynner bloggverdenen å dø ut? Det er kun de topp 5 som faktisk har mange lesere.

De under har titusener mindre i leserantall. 

Føler alle blogger er kjedelige nå. Mange som tar pauser eller blogger lite for tiden. Føler det kun er de samme gamle bloggerne på blogglisten som bare dør ut en etter en. Ingen nye og spennende. Man blir lei av bare outfits, silikon, hår og provoserende innlegg gang på gang. Gjesp!

Tror folk vender over på youtube.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med disse sarte bloggerne som havner i fosterstilling og ikke får sove så snart noen retter et kritisk søkelys på det de har som inntektsgivende arbeid?!?! Hvor lenge skal de få lov å benytte for å fri seg fra all negativ kritikk?

jf. fosterstilling-innlegget til CBE og nå jeg-er-bare-ei-ung-jente til Sophie E.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det med disse sarte bloggerne som havner i fosterstilling og ikke får sove så snart noen retter et kritisk søkelys på det de har som inntektsgivende arbeid?!?! Hvor lenge skal de få lov å benytte for å fri seg fra all negativ kritikk?

jf. fosterstilling-innlegget til CBE og nå jeg-er-bare-ei-ung-jente til Sophie E.

Godt spørsmål. Ting tyder på at flere bloggere faktisk føler at innpakningen "ærlig dagbok", evt også deres unge alder, bør beskytte dem fra kritikk, og at all kritikk er misunnelig mobbing. 

På din oppfordring limer jeg inn en litt omskrevet versjon av innlegget jeg postet i ff-tråden nettopp, vedr. Anki Gerdhardsens kritikk av pressens ukritiske fremstilling av kommersielle bloggere, der hun bruker toppbloggere som underbyggende eksempler:

Flere bloggere har blitt provosert: Pappahjerte hevder f.eks at AG og andre kritikere er misunnelig på SE og bloggere som tjener gode penger. SoMe gruppen på facebook viser bl.a at Lars K Eriksen også har tatt kritikken svært personlig på vegne av sin fotballfrue. SE skriver på sin side et emosjonelt offerinnlegg om at hun bare er en jente, et menneske med følelser som nå mister nattesøvnen. Dette etter at hun er brukt som eksempel på en blogger med makt, som formidler bestemte verdier til en lett påvirkelig lesergruppe. 

Det virker som om det er vanskelig for dem å skjønne at det faktisk er pressen Anki Gerhardsen primært kritiserer. AGs argument er at bloggere er en maktfaktor pressen bør stille seg mer kritisk til, og hun underbygger argumentet med å vise til konkrete bloggere og de de formidler. Naturlig nok tar hun for seg de som er mest kjent og har størst makt i form av påvirkningskraft.

Forøvrig er påvirkningskraften noe bloggerne selv er fullt klar over og tar godt betalt for. God betaling kan de kreve fordi de kan bevise de har stor påvirkningskraft på leserne sine, men når noen som f.eks Anki Gerhardsen, påpeker at makten er så stor at pressen bør forholde seg mer kritisk, blir det ramaskrik og barnslig furting. Det er litt skremmende at mange med stor påvirkningskraft er så frakoblet evne til å se andre enn seg og sitt.

Endret av MinnaMilanda
Rettet skrivefeil og skrevet litt om på teksten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Ting tyder på at flere bloggere faktisk føler at innpakningen "ærlig dagbok" bør beskytte dem fra kritikk, og at all kritikk er å karakterisere som misunnelig mobbing.

På din oppfordring i ff-tråden limer jeg inn innlegget jeg postet i ff-tråden nettopp, vedr debatten om Anki Gerdhardsens metakritikk av pressens snille behandling av "rosa"bloggere (som AG nok betrakter som litt mer beregnende og mindre rosa enn hva bloggerne selv og pressen hittil har gjort):

Kopi av mitt innlegg om bloggeres reaksjon på AGs tekster følger her:

Rask googling forteller at flere bloggere nå hiver seg på i et rasende forsvar av SE spesielt og kommersielle bloggere generelt. 

Pappahjerte har f.eks oppfattet det som om Anki Gerhardsen er misunnelig på bloggere som tjener mye penger og LKE skjønte, etter det jeg leser her i tråden, ikke i utgangspuktet at hans kone og kroppen denne gang ikke spilte hovedrollen i metakritikken av pressen. Det virker som om det er vanskelig å skjønne at det faktisk er pressen Anki Gerhardsen kritiserer. Hennes argument er at bloggere er en maktfaktor pressen ikke skal være talerør for, men stille seg kritisk til. 

Det virker ikke som om hverken LKE eller andre som nå hyler opp og føler seg urettferdig behandlet (på samme måte som enkelte gjorde da de skjønte at de på samme måte som andre måtte skatte av inntektene sine) klare å gløtte opp fra sin egen navle - hvilket forteller det meste om hvor realtivt selvopptatte de er og hvor redselsfullt det er for dem å få et kritisk søkelys på verdiene de fronter. De krever godt betalt fordi de kan bevise de har stor påvirkningskraft på leserne sine, men når noen som f.eks Anki Gerhardsen, påpeker at makten er så stor at pressen bør forholde seg mer kritisk, blir det ramaskrik og barnslig furting. Det er litt skremmende at mange med stor påvirkningskraft er så frakoblet evne til å se andre enn seg og sitt.

:smilyblomst:  

Gerhardsen har her forklart at hun kritiserer pressen, jfr. http://www.kjendis.no/2015/12/08/kjendis/sophie_elise/blogg/sophie_elise_isachsen/blogger/42295951/?_ga=1.121391112.1026420873.1439991700 

Forresten interessant å lese kommentarfeltene her:

:)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Kan noen snart foreta en studie av hva som skjer med en person når vedkommende begynner å blogge?

Jeg må si at det Pappahjerte lirer av seg på egen blogg er noe av det mest selvrettferdige jeg har lest. Journalister er misunnelige på pengene de tjener, mener han? Journalister er misunnelige fordi de ikke er i vinden, mens bloggerne er? Det å drive blogg må virkelig gjøre noe med hvordan man ser på seg selv. Nei, selv om du har en blogg, så er ikke du midtpunkt i verden. Klart du som blogger er over snittet opptatt av deg selv, men makan til selvhøytidelighet. Jeg tror at man som blogger kunne gjøre nytte av å huske på å telle til 1000 før man poster et innlegg. 

Det som virkelig gjør dagen bra, er å lese kommentarfeltene, for folk har fått øynene opp. Bloggerne derimot, de sutrer. De gjemmer seg bak navnet sitt og mener at de ikke kan kritiseres som bloggforetak, fordi de er jo mennesker. Snøft, jeg blir irritert.

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på denne lenken og mitt innlegg tidligere i dag:

http://www.vg.no/rampelys/blogg/sophie-elise-jeg-tror-folk-glemmer-at-jeg-er-et-menneske/a/23575479/

.... Føler jeg for å tilføye at jeg skjønner veldig godt at det gjør vondt og er et sjokk for Sophie Elise å se en så krass beskrivelse av seg selv og kroppen. Jeg synes synd på henne for akkurat det.

Dessverre, hvis man kan bruke det uttrykket, er ikke SE kun et offer her, hun er også forbilde for en hel horde lesere/følgere som kan være ofre de også. Ofre for de idealer hun presenterer og promoterer på vegne av seg selv, sine sponsorer og annonsører. Hun tar godt betalt for å påvirke leserne sine, noe hun bare er nødt til å ta innover seg at hun derfor har et ansvar for. At pressen betrakter henne og andre påvirkere med kritisk blikk skulle da virkelig bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg fikk ut av dette var at Gerhardsen stilte kritiske spørsmål til media og SE, og SE svarer med "nå begynner jeg å grine på grunn av deg, håper du har dårlig samvittighet", og så får hun sympati-likes, og alt det Gerhardsen kritiserte ikke engang blir diskutert, nå er all oppmerksomheten rettet mot stakkars SE som ble kritisert, for det må man ikke finne på å gjøre, for da gråter hun seg i søvn. 

Verste er når enkelte blander kritikk med mobbing, da kan du vinke diskusjonen adjø.

Kudos til Gerhardsen for at hun i det hele tatt prøvde.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Jeg er en stor fan av Linnea Myhre, liker henne og bøkene hennes kjempegodt. Finner det underlig at hun gir ubetinget støtte til  SE i denne saken. Hva med den delen som handler om SE og kroppsfokus? Med Linnea sin bakgrunn så burde hun i alle fall kunne nyansere støtten, og gjerne støtte, men likevel også se at noen sider av SE sin blogg er problematisk. Det er med tungt hjerte jeg skriver dette, for jeg er virkelig begeistret for Linnea, men ulikt henne så evner jeg å se at man også kan være kritisk til uttalelse selv om man liker en person.

At bloggerne rykker unisont inn for å støtte, synes jeg er latterlig, det blir litt sånn bukken til havresekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på SoMe gruppa at det skal være diskusjon mellom Ørjan Burøe og Gerhardsen på Dagsnytt 18 for de som er interessert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I følge introen til dagsnytt 18 kjører han jantelov-argumentet. Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg fikk ut av dette var at Gerhardsen stilte kritiske spørsmål til media og SE, og SE svarer med "nå begynner jeg å grine på grunn av deg, håper du har dårlig samvittighet", og så får hun sympati-likes, og alt det Gerhardsen kritiserte ikke engang blir diskutert, nå er all oppmerksomheten rettet mot stakkars SE som ble kritisert, for det må man ikke finne på å gjøre, for da gråter hun seg i søvn. 

Verste er når enkelte blander kritikk med mobbing, da kan du vinke diskusjonen adjø.

Kudos til Gerhardsen for at hun i det hele tatt prøvde.

Det du skriver er essensen i dette her. Gerhardsen er kritisk til at pressen ikke behandler rosabloggerne på samme måte som de gjør med andre med tilsvarende makt og status i samfunnet. Rosabloggerne blir ikke tatt på alvor og derfor får de drive på med all slags uredeligheter uten at det får konsekvenser. Gerhardsen bruker S E som eksempel på en med stor innflytelse men som ikke kan sies å bruke den innflytelse like bra alltid (f.eks. kropp og utseende). S E kvitterer med "fosterstilling og gråt" i god gammel rosabloggstil. Merkelig hvordan rosabloggerne blir til helt vanlige stakkarslige mennesker med een gang det kommer kritikk. Ellers er de jo tøffe og selvstendige kvinner. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Jeg syns det er bra at dette settes fokus på. Godt innlegg av Gerhardsen. Dette må Sophie Elise faktisk tåle hvis hun skal drive på med blogg på den måten som hun gjør og være såpass offentlig som hun er. Det som er helt absurd er at alle lager en haug av støtteerklæringer til henne. Det burde settes enda større fokus på hvilke forbilde unge har og hvilke verdier bloggere har. Jeg syns det er skummelt med alle bloggene som handler om skjønnhetsprodukter, som anbefaler ditten og datten. Jeg fatter ikke at dagens journalister ikke er litt mer kritisk til henne, både VG og Dagbladet har laget den sutre artikkelen om henne og hvor grusomt dette var. De har heller ikke klart å ense poenget men det var ikke den store overraskelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...