Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

Sjefsinfluenseren, Thomas Moen har i hvert fall rent historisk hatt et rimelig avslappet forhold til reklame og merking og sånt noe.

 

Bare se Ida Jacksons tekst om da hun ble forsøkt rekruttert her

Merkelig lesning fra bloggingens sponsebarndom. Og TM fremstod ikke akkurat som om han var vesentlig opptatt av hensynet til bloggeren. Litt underlig å lese dette med tanke på den rollen han har påtatt seg nå. Får meg til å lure på om lojaliteten hans egentlig ligger hos bloggerne, eller hos de som kjøper markedsføring hos UI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du mener at folk som er nye til blogg-greien er tjent med å bli veiledet av folk som har gått frem og gjort akkurat de tingene som de ikke bør gjøre?

 

OK.

 

Bloggverdenen er for meg som en slags form for internett-kappgang, der målet er å jukse akkurat så lite at man ikke blir disket, men maksimalt innenfor de rammene som er gitt.

så han har med andre ord gjort alle/mange av tingene man ikke skal gjøre? i såfall så stiller saken seg litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig lesning fra bloggingens sponsebarndom. Og TM fremstod ikke akkurat som om han var vesentlig opptatt av hensynet til bloggeren. Litt underlig å lese dette med tanke på den rollen han har påtatt seg nå. Får meg til å lure på om lojaliteten hans egentlig ligger hos bloggerne, eller hos de som kjøper markedsføring hos UI.

For å si det sånn, mange av "samfunnsbloggerne" på den tida reagerte VELDIG negativt på TMs forslag til bloggplakat. Det var nok ikke uten grunn at det var "rosabloggerne" (et begrep TM var først ute med å bruke) var de som lettest kom denne tankegangen hans i møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig lesning fra bloggingens sponsebarndom. Og TM fremstod ikke akkurat som om han var vesentlig opptatt av hensynet til bloggeren. Litt underlig å lese dette med tanke på den rollen han har påtatt seg nå. Får meg til å lure på om lojaliteten hans egentlig ligger hos bloggerne, eller hos de som kjøper markedsføring hos UI.

Det er en veldig lett ting å svare på: er en som driver med reklame veldig opptatt av å være lojal mot en plakat, skjerm eller skilt?

Antageligvis ikke. Og det er verdien bloggeren har for influenserne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. VG familieliv:

Ser at en av de som er ansatt der, presenterer seg som journalist i kommentarfeltet her: http://www.tonedamli.com/2015/10/26/mine-hudrutiner/ 

(skjermbilde: http://i.imgur.com/VqfFKi9.png).

Bør de som skriver artikler der kalle seg journalist eller markedsfører, jfr. http://journalisten.no/2015/10/VG-snylter-paa-sin-egen-redaksjons-troverdighetog https://no.wikipedia.org/wiki/Journalist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG familieliv har ansatt en gruppe fagutdannede journalister for å jobbe spesifikt i grenselandet mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring. Dermed har de fortsatt lov til å kalle seg journalister, om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det betyr ikke at jeg liker det, altså.

Derfor er det vi diskuterer her viktig.

Det blir spennende å høre på ved frokostmøtet i morgen :-)

Altså frokostmøtet med Norsk Redaktørforening, "Slik gjør vi det".

Endret av Cornucopia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. VG familieliv:

Ser at en av de som er ansatt der, presenterer seg som journalist i kommentarfeltet her: http://www.tonedamli.com/2015/10/26/mine-hudrutiner/ 

(skjermbilde: http://i.imgur.com/VqfFKi9.png).

Bør de som skriver artikler der kalle seg journalist eller markedsfører, jfr. http://journalisten.no/2015/10/VG-snylter-paa-sin-egen-redaksjons-troverdighetog https://no.wikipedia.org/wiki/Journalist ?

 

 

 

Ja, de kan kalle seg journalister, da det ikke er en beskyttet tittel, men bør de det?  Jfr. http://www.dagbladet.no/2015/10/16/kultur/debatt/meninger/kronikk/vg/41519051/

Jeg sitter selv i tenkeboksen. Derfor jeg er ute etter hva andre tenker om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det betyr ikke at jeg liker det, altså.

Derfor er det vi diskuterer her viktig.

Det blir spennende å høre på ved frokostmøtet i morgen :-)

Altså frokostmøtet med Norsk Redaktørforening, "Slik gjør vi det".

 

:)

 

Ja, det blir spennende. Håper det blir tatt opp, slik at vi som ikke er der får sett det.

For de som er nysgjerrig på hva frokostmøtet går ut på: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=973849&p=17218747 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kaller seg journalist er jo dessuten slett ikke avgjørende for om tekstene man produserer er uavhengig journalistikk. Tekstreklame er jo et gammelt problem, ikke minst på mindre steder/ i mindre aviser der store bedrifter kan legge press på avisene med trusler om å slutte å annonsere hos dem hvis de ikke får gratis redaksjonell tekstreklame på kjøpet.

 

Tekstreklame og content marketing er i bunn og grunn samme sak. Forskjellen er selvsagt den kalkulerte måten det nå settes i system på.

Endret av Aricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kan kalle seg journalister, da det ikke er en beskyttet tittel, men bør de det?  Jfr. http://www.dagbladet.no/2015/10/16/kultur/debatt/meninger/kronikk/vg/41519051/

Jeg sitter selv i tenkeboksen. Derfor jeg er ute etter hva andre tenker om det. :)

 

Det er jo hensynet til VVP og Redaktørplakaten som jo er viktig her, syns jeg. 

Når nå hvem som helst kan ta "et brevkurs" i journalistikk, eller bare jobbe med det, så kan de idag kalle seg journalist. Helt sprøtt.

Men VG Familieliv og dess like, forholder seg vel ikke til verken VVP eller Redaktørplakater eller noe annet, slik jeg har forstått det. 

Jeg må egentlig tenke nøyere over dette selv.

 

:)

 

Ja, det blir spennende. Håper det blir tatt opp, slik at vi som ikke er der får sett det.

For de som er nysgjerrig på hva frokostmøtet går ut på: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=973849&p=17218747 

 

Det artige her er at de nå skal forsvare hva de driver med, det blir interessant.

Dessverre gikk påmeldingen ut idag kl 12, da kunne den som er interessert ha deltatt via strømming.

Så håper de tar det opp, og at PFU tar imot invitasjonen de fikk om å delta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kaller seg journalist er jo dessuten slett ikke avgjørende for om tekstene man produserer er uavhengig journalistikk. Tekstreklame er jo et gammelt problem, ikke minst på mindre steder/ i mindre aviser der store bedrifter kan legge press på avisene med trusler om å slutte å annonsere hos dem hvis de ikke får gratis redaksjonell tekstreklame på kjøpet.

 

Tekstreklame og content marketing er i bunn og grunn samme sak. Forskjellen er selvsagt den kalkulerte måten det nå settes i system på.

 

Det er sant. :)

Men for utøvende journalister har det vært viktig å definere journalistrollen, noe som blant annet er nedfelt i Vær Varsom-plakaten, jfr. https://no.wikipedia.org/wiki/Journalist 

De som jobber i VG familieliv forholder seg ikke til den (slik jeg har forstått det). 

Det kan reise en del problemstillinger, også de man kanskje ikke ser i første omgang. 

Burde da ikke VG ha ansatt de som markedsførere, og ikke journalister, lurer jeg på? :)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hensynet til VVP og Redaktørplakaten som jo er viktig her, syns jeg. 

Når nå hvem som helst kan ta "et brevkurs" i journalistikk, eller bare jobbe med det, så kan de idag kalle seg journalist. Helt sprøtt.

Men VG Familieliv og dess like, forholder seg vel ikke til verken VVP eller Redaktørplakater eller noe annet, slik jeg har forstått det. 

Jeg må egentlig tenke nøyere over dette selv.

 

 

Det artige her er at de nå skal forsvare hva de driver med, det blir interessant.

Dessverre gikk påmeldingen ut idag kl 12, da kunne den som er interessert ha deltatt via strømming.

Så håper de tar det opp, og at PFU tar imot invitasjonen de fikk om å delta.

 

Det blir spennende. Hvis det ikke blir direktesendt eller lagt ut opptak, håper jeg at du kan referere litt her?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del venter veldig spent på dette fyldige og omfangsrike svaret til Torry Pedersen. Han var jo en mann av få ord for ikke så langt tilbake:

"Jeg aner ikke hva du har å klage på, så det får du nesten finne ut av selv"

 

Har han funnet ut hva det er det klages over? :fnise:

 

http://www.medier24.com/mediebloggen/tirsdag-blir-vg-nok-en-gang-felt-for-tekstreklame/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er journalister som er ansatt for å drive med VG Familieliv, noen av dem har sågar forlatt den vanlige redaksjonen i VG til fordel for VG Familieliv.

Vedkommende ekspert som hadde blitt intervjuet av VG Familieliv sendte meg kopi av mailutveksling der den som tok kontakt fra VG Familieliv presenterte seg som journalist.

Om VG Familieliv skrives det at man er underlagt redaktøransvaret, men altså utenfor VG sin redaksjon. Torry Pedersen har i tillegg uttalt at VGF er å betrakte som journalistisk innhold.

Gjelder å holde tunga rett i munnen..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er journalister som er ansatt for å drive med VG Familieliv, noen av dem har sågar forlatt den vanlige redaksjonen i VG til fordel for VG Familieliv.

Vedkommende ekspert som hadde blitt intervjuet av VG Familieliv sendte meg kopi av mailutveksling der den som tok kontakt fra VG Familieliv presenterte seg som journalist.

Om VG Familieliv skrives det at man er underlagt redaktøransvaret, men altså utenfor VG sin redaksjon. Torry Pedersen har i tillegg uttalt at VGF er å betrakte som journalistisk innhold.

Gjelder å holde tunga rett i munnen..........

 

Takk. :)

 

Vet du om journalistene da forholder seg til Vær Varsom-Plakaten - http://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I fra artikkelen jeg lenket til i #214:

 

"Dagens jungel av sponset innhold, kommersiell markedsføring, annonsørinnhold og reisetips med mer, bidrar i hvert fall ikke til å gjøre leseren klokere. Tvert i mot tyder mye på at lesere ikke forstår det de leser, skal vi tro en fersk pilotstudie fra Ragnhild K. Olsen og Jens Barland.

Dessverre har Norsk Presseforbund ikke ønsket en felles standard. PFU skal heller skape presedens gjennom mer eller mindre tydelige enkeltsaker."

 

Det siste tror jeg er en lite smart strategi. Hadde de utarbeidet en felles standard hadde det ikke vært så mye ymse på denne fronten. Å lage presedens av enkeltsaker er tidkrevende og i mellomtiden mister mediene mer og mer troverdighet nettopp på grunn av at det ikke foreligger noen felles standard som hadde fastsatt grensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende. Hvis det ikke blir direktesendt eller lagt ut opptak, håper jeg at du kan referere litt her?   :)

 

Det bør jeg jo prøve å få til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Takk. :)

 

Vet du om journalistene da forholder seg til Vær Varsom-Plakaten - http://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/ ?

Svaret jeg fikk fra PFU da jeg henviste til VG Familieliv-saken var at dette kom under tekstreklameplakaten, som nå er innlemmet i VVP, den finnes i kapittel 2.

Litt før i tråden prøvde jeg å finlese kapittel 2, for å få det til å passe men det er mye som handler om redaksjonelle begreper, og det har VGF skrevet at de jo ikke skal betraktes som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg har lest gjennom kap. 2, og uansett hvordan jeg snur og vender på det, så kan det bli vanskelig å vinne frem med en klage.

Det snakkes om ...redaksjonelt innhold.,,,(2.1), journalistisk innhold.... (2.3), journalistisk omtale...redaksjonelt arbeid... (2.7), journalistisk virksomhet...(2.8), redaksjonelle medarbeidere....(2.9). Alle disse postene henviser altså til redaksjonelle forhold som jo VG sitt Partnerstudio ikke er en del av, ref beskrivelsen på VG.

Rema1000-saken er å betrakte som reklame, selv om det ser ut som redaksjonelt innhold, så nevnte punkter kan ikke gjelde. Det er merket, og samarbeidet er tydeliggjort.

Den eneste muligheten jeg kan se er å gå på redaktøransvaret og gå på integritet i forhold til bindinger jmf 2.2 ( som er noe av det som ble trukket frem i lenken til medier24). Eventuelt 2.6 som går på å avvise kommersielt innhold som kan forveksles med journalistisk presentasjon.

Det jeg gjerne vil ha svar på er hva som er Rema 1000 sin vinning i å sponse VG sin artikkelserie, all den tid det ikke er åpenbart hva det reklameres for, selv om det er merket som annonse.

Her er forøvrig begrepene jeg funderte over, Asti. En riktig jungel. Egentlig lett å se at VGFamilieliv sine jurister har forholdt seg til dette, fordi de jo nettopp spesifiserer at de ligger utenfor VG sin redaksjon og da er det jo mange av reglene som ikke gjelder......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...