Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

Jeg har vært syk så jeg har ikke fått KonMariet så mye jeg hadde tenkt. Jeg har i tillegg gjort "feil" for jeg har ikke tatt hele kategorien med klær, men det jeg har gjort er at jeg har ryddet i truser og sokker. Kastet mye, og så har jeg brettet det på KonMari måten og lagt det i esker med lav kant. Så nå står trusene og sokkene til meg og samboer så fint :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=CW_9iwzhAjk  - Legg merke til "the sweet spot" - klærne skal kunne stå av seg selv :)

 

Trusene brettet jeg slik hun bretter bikintrusen: https://www.youtube.com/watch?v=nJAYRXjZoMY

 

Bokserene brettet vi slik at de også ble stående i "the sweet spot".

 

Er det forresten noen som vet om man kan få kjøpt slike skuffedelere som hun bruker i den trusebrettevideoen? De er fjæret slik at man kan tilpasse ulike lengder/dybder i skuffene.



Anonymous poster hash: a7c21...524
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siste uken har jeg strategisk gått inn for å brenne opp alle ulike stearinlys.Gule påskelys fra 2012 brenne akkurat nå..., 

Bruker opp servietter og såperester. Har vasket badekaret med shamporester :)

 

Har bakt brød og kvittet meg med kornprodukter som ellers ville gått ut på dato.

Har laget smoothie av bær i frysen som også sto i fare.

 

Det er kanskje ikke heeeelt KonMari ettersom det ikke er kategorisert. Men jeg tenker det hjelper å ha mindre av de kategoriserte tingene når jeg først kommer dit likevel.

Klær er tatt!

Der var jeg hard, en ikke hard nok.

Det jeg gruer meg mest til er papirer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har vært syk så jeg har ikke fått KonMariet så mye jeg hadde tenkt. Jeg har i tillegg gjort "feil" for jeg har ikke tatt hele kategorien med klær, men det jeg har gjort er at jeg har ryddet i truser og sokker. Kastet mye, og så har jeg brettet det på KonMari måten og lagt det i esker med lav kant. Så nå står trusene og sokkene til meg og samboer så fint :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=CW_9iwzhAjk  - Legg merke til "the sweet spot" - klærne skal kunne stå av seg selv :)

 

Trusene brettet jeg slik hun bretter bikintrusen: https://www.youtube.com/watch?v=nJAYRXjZoMY

 

Bokserene brettet vi slik at de også ble stående i "the sweet spot".

 

Er det forresten noen som vet om man kan få kjøpt slike skuffedelere som hun bruker i den trusebrettevideoen? De er fjæret slik at man kan tilpasse ulike lengder/dybder i skuffene.

Anonymous poster hash: a7c21...524

 

http://www.ebay.com/itm/DIY-Adjustable-Stretch-Clapboard-Drawer-Divider-Necessities-Storage-Organizer-/311412364110?var=&hash=item48819f934e

feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste uken har jeg strategisk gått inn for å brenne opp alle ulike stearinlys.Gule påskelys fra 2012 brenne akkurat nå..., 

Bruker opp servietter og såperester. Har vasket badekaret med shamporester :)

 

Har bakt brød og kvittet meg med kornprodukter som ellers ville gått ut på dato.

Har laget smoothie av bær i frysen som også sto i fare.

 

Det er kanskje ikke heeeelt KonMari ettersom det ikke er kategorisert. Men jeg tenker det hjelper å ha mindre av de kategoriserte tingene når jeg først kommer dit likevel.

Klær er tatt!

Der var jeg hard, en ikke hard nok.

Det jeg gruer meg mest til er papirer...

 

Godt jobbet Rotemor!  (snart må du bytte nick :fnise: )  Sist vi ryddet kjøkkenskap tok vi samtidig og planla ting vi kunne lage nettopp for å bruke opp sånne ting.  Tenker vi bør gjøre det samme med fryseren snart, for den er full av mye rart.

 

Det er vanskelig å være hard nok, synes jeg.  Men har man først kommet inn i tankesettet tror jeg det blir lettere å kvitte seg med ting hver gang man finner noe som ikke passer inn, istedenfor å vente til man tar en kjempeopprydning.

 

I kveld skal jeg få tatt sko!  Og så har jeg tenkt til å erklære meg for ferdig med klær og klar til å begynne med bøker.  Vi har ikke i nærheten av så mange bøker som vi pleide å ha, så jeg tror det skal gå ganske greit.  Jeg gleder meg veldig til å få en orden på dem, for de er bare stappet inn i bokhyllene og de som ikke passer ligger i stabler rundt omkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet Rotemor!  (snart må du bytte nick :fnise: )  Sist vi ryddet kjøkkenskap tok vi samtidig og planla ting vi kunne lage nettopp for å bruke opp sånne ting.  Tenker vi bør gjøre det samme med fryseren snart, for den er full av mye rart.

 

Det er vanskelig å være hard nok, synes jeg.  Men har man først kommet inn i tankesettet tror jeg det blir lettere å kvitte seg med ting hver gang man finner noe som ikke passer inn, istedenfor å vente til man tar en kjempeopprydning.

 

I kveld skal jeg få tatt sko!  Og så har jeg tenkt til å erklære meg for ferdig med klær og klar til å begynne med bøker.  Vi har ikke i nærheten av så mange bøker som vi pleide å ha, så jeg tror det skal gå ganske greit.  Jeg gleder meg veldig til å få en orden på dem, for de er bare stappet inn i bokhyllene og de som ikke passer ligger i stabler rundt omkring.

 

Enig i den. Jeg merker at når jeg tar en skikkelig opprydning et sted, for eksempel i klesskapet så er jeg flinkere til å være hard med hva jeg skal kvitte meg på slutten, antageligvis er det fordi jeg er lei og bare vil bli ferdig. Men jeg tror det er en øvingsgreie. 

Anonymous poster hash: a7c21...524

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for svar :) Glemte å skrive at jeg tenkte på butikker i Norge, slik at jeg kan se litt på forskjellige løsninger. Men tenker sånn type ebay/Ikea-priser. Var på Ikea i går faktisl, og fant litt forskjellig av sånn skuffeorganisering, men ingen av de løsningene var særlig fleksible. Mange av de er laget slik at om jeg har organisert og lagt ting/klær slik jeg vil ha de så kunne jeg omtrent ikke kjøpt meg en ny genser, for da ville jeg ikke hatt plass til det og/eller det ville ødelagt for hele organiseringen i skuffen. Men om løsningene var fleksible slik at man kunne flyttet på de så hadde det vært bedre. Det må liksom være mulig å endre litt på det, tenker jeg.

Anonymous poster hash: a7c21...524

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Godt jobbet Rotemor!  (snart må du bytte nick :fnise: )  Sist vi ryddet kjøkkenskap tok vi samtidig og planla ting vi kunne lage nettopp for å bruke opp sånne ting.  Tenker vi bør gjøre det samme med fryseren snart, for den er full av mye rart.

 

Det er vanskelig å være hard nok, synes jeg.  Men har man først kommet inn i tankesettet tror jeg det blir lettere å kvitte seg med ting hver gang man finner noe som ikke passer inn, istedenfor å vente til man tar en kjempeopprydning.

 

I kveld skal jeg få tatt sko!  Og så har jeg tenkt til å erklære meg for ferdig med klær og klar til å begynne med bøker.  Vi har ikke i nærheten av så mange bøker som vi pleide å ha, så jeg tror det skal gå ganske greit.  Jeg gleder meg veldig til å få en orden på dem, for de er bare stappet inn i bokhyllene og de som ikke passer ligger i stabler rundt omkring.

Sko synes jeg var enkelt faktisk.

Jeg var brutalt ærlig med meg selv på alle de "fine" skoene som jeg kan bruke i 3 timer 2 ganger i året ;) De forsvant! Sko til pynt trenger man ikke i grunn.

Samme med bøker. Ga bort en haug som aldri vil bli lest igjen i dette huset. Det var veldig deilig! 

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg tatt sokke, undertøysskuffen, genserhylla og tskjortehylla til kjæresten. Han kommer til å klø seg i hodet og lure på om jeg har utviklet en eller annen form for forstyrrelse i forhold til mitt normale jeg.

Ble temmelig overrasket over hvor mange t-skjorter han har, for han klager ofte over at han ikke finner ordentlige t- skjorter i skapet. Jeg fant over 20 + to pakker med uåpnede og alle var hele. Tror han bare ser fremst og øverst i hylla.

Kastet ikke noe som var helt, han får kvitte seg med det han ikke vil ha selv.

Kom en gang over en studie som var gjort på personlighet og husarbeid, der de kom frem til at kreative mennesker ofte var uryddige, men blant annet gjerne brukte mer tid på matlaging enn ryddige mennesker. Hm... - kanskje jeg burde lete den studien frem, var mye interessant og det passer jo i denne sammenhengen.

De siste årene har jeg nesten blitt grinete når noen gir meg noe nips eller annen pynt, i julegave eller bursdagsgave, fordi det blir så mange ting og fordi jeg ikke har noen ordentlig plass å ha der, selv om jeg ser at det er fint, Jeg har en del ting ( serviser, vaser, glass mm) som jeg har arvet etter min oldemor og min bestemor, som jeg både har til pynt og bruker. Har også en del ting jeg har kjøpt på brukthandler og loppemarkeder, som jeg virkelig liker. Synes det er ganske kvalmt at vi svømmer sånn i overflod av ting, at man har ting man aldri har brukt, selv om man syntes de var fine da man fikk dem.

I år har jeg foreslått at vi som gir julegaver til hverandre skriver ønskelister, så kanskje vi heller kan gi hverandre noe vi har litt bruk for, som ikke bare blir støvsamlere.

Edit: fant studien, men den hadde med arbeidsdeling i parforhold og personlighet å gjøre og det var blant annet slik at kreative kvinner gjorde mindre husarbeid enn sine medsøster ( noe jeg finner naturlig, da man trenger litt tid til å være kreativ også). Den er likevel såpass interessant at jeg linker den, for de som er spesielt interesserte http://norlag.nova.no/asset/4240/1/4240_1.pdf

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt målløs av denne tråden.

Dere er så flinke! :daane:

Sitter å tenker på at jeg skulle gjort det samme, men det føles så uoverkommelig.

Men, det er kanskje det som er trikset: Begynne i det små og "jobbe seg utover"?

Hva gjør jeg allerede?

-Ukeblader leses og samles litt opp før jeg gir bort til venninner og kolleger.

-Prøver å bruke opp alle lys og servietter som er i huset om dagen før jeg kjøper noe nytt.

-Gikk gjennom klesskapet til minstemann her om dagen og det resulterte i tre poser arvetøy som ble gitt bort igår.

Begynner på jobb kl 15 i ettermiddag så jeg skal få gått igjennom badeskapet før det.

Men hva gjør man når man har en mann som jobber hos et NorEngros firma og plutselig kommer hjem med en bærepose servietter? Eller tar med seg "kjekt å ha.. det skulle egentlig kastes men jeg får sikkert brukt det til noe" og så blir det stående. Sammen med alt det andre.

Tro meg... jeg har prøvd mye for å få en slutt på det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt boden skikkelig. Kvittet oss med masse ting. Utrolig deilig! Har igjen to store kasser med ting jeg vil selge. Hovedsakelig yttertøy og ekstra fine plagg til barn, og litt babyutstyr.

Anonymous poster hash: 10c70...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om det flyter så veldig så må dere vel lære dere generell rydding først. Men samtidig så er ofte årsaken til at det blir så rotet nettopp det at man har for mange ting, for liten plass, for dårlig organisering og oppbevaring - og nettopp derfor vil KonMari-metoden være perfekt for dere. Men det vil kreve en større innsats i begynnelsen.

Anonymous poster hash: a7c21...524

 

Så rotete er det ikke her overhodet. Poenget mitt var at selve metoden virker for tungvindt. Å kun skulle rydde i en spesifikk ting,som  bukser,når det heller er andre ting som haster mer. Metoden passer nok ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rotete er det ikke her overhodet. Poenget mitt var at selve metoden virker for tungvindt. Å kun skulle rydde i en spesifikk ting,som bukser,når det heller er andre ting som haster mer. Metoden passer nok ikke meg.

Kanskje Flylady er noe for deg?

Det hjalp meg veldig tidligere.

Som med andre metoder så plukker jeg ut det jeg liker her, eller som passer oss som familie.

Jeg gidder feks ikke brettemetodene, men liker godt tankegangen og kategoriene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Takk skal dere f**n meg ha!  :sinnatagg:

 

Jeg måtte faktisk til IKEA (Idioter Kjøper Enkelthen Alt), siden jeg presterte å knuse badspeilet under en litt for ivrig vaskerunde. I tillegg manglet det et par andre ting (taklampe til gangen og gulvmatter).

 

Og hva kom jeg hjem med? Joda, et speil, ei taklampe og to gulvmatter! Hverken telys, servietter eller alt det der andre man ødsler penger på. Jeg la til og med tilbake ting! TILBAKE! Det er bare å slenge inn en Lotto-kupong, for dette har aldri skjedd tidligere i historien. 

 

Jeg har altså vært fornuftig på IKEA. Pengeboka sender sine varmeste hilsener til dere. Og ordensgenet er forøvrig også veldig fornøyd med mitt plutselige måtehold. 

 

:fnise:  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mer på punktrydding, det vil si at en tar for eksempel en kommode i gangen. Eller et rom i gangen, og gjør det ferdig for man begynner på mer. Konmari metoden med å hente alle klærne og legge de på gulvet før sortering går rett og slett ikke. Det virker som en ryddemåte for single kvinner eller par i en leilighet, ikke en familie i et kråkeslott.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere f**n meg ha! :sinnatagg:

Jeg måtte faktisk til IKEA (Idioter Kjøper Enkelthen Alt), siden jeg presterte å knuse badspeilet under en litt for ivrig vaskerunde. I tillegg manglet det et par andre ting (taklampe til gangen og gulvmatter).

Og hva kom jeg hjem med? Joda, et speil, ei taklampe og to gulvmatter! Hverken telys, servietter eller alt det der andre man ødsler penger på. Jeg la til og med tilbake ting! TILBAKE! Det er bare å slenge inn en Lotto-kupong, for dette har aldri skjedd tidligere i historien.

Jeg har altså vært fornuftig på IKEA. Pengeboka sender sine varmeste hilsener til dere. Og ordensgenet er forøvrig også veldig fornøyd med mitt plutselige måtehold.

:fnise::blomst:

Godt å lese, håper du ber en stille bønn for meg også, jeg skal nemlig på Ikea i morgen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Godt å lese, håper du ber en stille bønn for meg også, jeg skal nemlig på Ikea i morgen!

 

Skal både be og tenne lys! Dette klarer du fint.  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror mer på punktrydding, det vil si at en tar for eksempel en kommode i gangen. Eller et rom i gangen, og gjør det ferdig for man begynner på mer. Konmari metoden med å hente alle klærne og legge de på gulvet før sortering går rett og slett ikke. Det virker som en ryddemåte for single kvinner eller par i en leilighet, ikke en familie i et kråkeslott.

Man kan jo ta kategorier med klær og legge de på gulvet, eller annet sted for sortering. Funker helt greit å ta en sortering med bare mine bukser eller bare et av barnas undertøy - Alle klærne på en gang ville blitt litt mye.

Jeg vet jo fint hvor dette skal være, så jeg rydder ikke ut av et helt skap i gangen, men tar det hylle for hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt målløs av denne tråden.

Dere er så flinke! :daane:

Sitter å tenker på at jeg skulle gjort det samme, men det føles så uoverkommelig.

Men, det er kanskje det som er trikset: Begynne i det små og "jobbe seg utover"?

Hva gjør jeg allerede?

-Ukeblader leses og samles litt opp før jeg gir bort til venninner og kolleger.

-Prøver å bruke opp alle lys og servietter som er i huset om dagen før jeg kjøper noe nytt.

-Gikk gjennom klesskapet til minstemann her om dagen og det resulterte i tre poser arvetøy som ble gitt bort igår.

Begynner på jobb kl 15 i ettermiddag så jeg skal få gått igjennom badeskapet før det.

Men hva gjør man når man har en mann som jobber hos et NorEngros firma og plutselig kommer hjem med en bærepose servietter? Eller tar med seg "kjekt å ha.. det skulle egentlig kastes men jeg får sikkert brukt det til noe" og så blir det stående. Sammen med alt det andre.

Tro meg... jeg har prøvd mye for å få en slutt på det...

 

Hei Marianne  :goodbye:   Det er bare å begynne i ene enden og jobbe seg bortover.  Jeg anbefaler at du begynner med alt som er ditt personlig, som klær, sko, toalettsaker osv.  Så kan dere ta fellesting etterhvert.  En ide kan være å dra frem alt av servietter, lys osv og legge i en haug på spisebordet og viser til ham.  Når han ser hvor mye det faktisk er blitt så kanskje han skjønner at dere har nok.  Ev så forslår du at det skal lagres på "hans" side av skapet, hvis dere har noe slikt.

 

Vi har tatt boden skikkelig. Kvittet oss med masse ting. Utrolig deilig! Har igjen to store kasser med ting jeg vil selge. Hovedsakelig yttertøy og ekstra fine plagg til barn, og litt babyutstyr.

Anonymous poster hash: 10c70...68d

 

Så flinke dere har vært.  Jeg blir alltid så glad når boden er ryddig, for den pleier jo bare å være kaos.

 

Så rotete er det ikke her overhodet. Poenget mitt var at selve metoden virker for tungvindt. Å kun skulle rydde i en spesifikk ting,som  bukser,når det heller er andre ting som haster mer. Metoden passer nok ikke meg.

 

Jeg anbefaler også FlyLady.  Der skal man ta mer ett og ett sted i så skritt om gangen.  Det er aldri et system som fungerer for alle.

 

Takk skal dere f**n meg ha!  :sinnatagg:

 

Jeg måtte faktisk til IKEA (Idioter Kjøper Enkelthen Alt), siden jeg presterte å knuse badspeilet under en litt for ivrig vaskerunde. I tillegg manglet det et par andre ting (taklampe til gangen og gulvmatter).

 

Og hva kom jeg hjem med? Joda, et speil, ei taklampe og to gulvmatter! Hverken telys, servietter eller alt det der andre man ødsler penger på. Jeg la til og med tilbake ting! TILBAKE! Det er bare å slenge inn en Lotto-kupong, for dette har aldri skjedd tidligere i historien. 

 

Jeg har altså vært fornuftig på IKEA. Pengeboka sender sine varmeste hilsener til dere. Og ordensgenet er forøvrig også veldig fornøyd med mitt plutselige måtehold. 

 

:fnise:  :blomst:

 

:fnise:  Godt gjort!

 

Jeg har sikkert skrevet tre ganger at "idag skal jeg ta skoene" og så har det ikke blitt noe av, så jeg turte ikke å komme inn i tråden igjen før det faktisk var gjort.  Idag fant jeg frem 28 par med sko, og ble litt satt ut over at jeg hadde flere hodeplagg enn sko!  Men så kom jeg på at jeg ikke hadde tatt det ene skapet, og der fant jeg 9 par, så da var det greit :P Jeg kvittet meg med 12 par sko, så nå har jeg like mange sko som luer og hatter  :sjenert:

 

Ifølge KonMari skal jo alle like ting oppbevares sammen.  Gjør dere det konsekvent?  Nå har jeg sko på tre ulike steder.  Sko jeg bruker til daglig står i yttergangen.  Andre utesko står i skapet i gangen, og resten står i boden i kjelleren.  Kanskje ikke helt optimalt, men jeg kommer ikke på et bedre system akkurat nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal både be og tenne lys! Dette klarer du fint. :laugh:

Det gikk over alt forventning! :D Så du må virkelig ha dratt frem bibelen og kubbelys i går!

Mitt neste steg er å gå igjennom sengeklær! Der er det mye utvasket og arvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg med boden igjen:)

Jeg vet at etter KonMari-metoden skal man rydde en ting av gangen, alle klær først, så alle papirer osv. Men jeg har såpass god kontroll på de tingene, at jeg tok boden istedenfor. En ting gjorde vi etter metoden da, tok ut alt sammen, og satt kun tilbake det vi skal beholde, og som "gjør oss glade" ;)

Det har tatt en stund, 3 uker, men vi har fått bært ut alt i boden. Laget hauger for beholde/kaste/gi bort eller selge. Vi har kjøpt lagerhyller og plastkasser, og vi har satt tingene inn igjen. Og her er resultatet! :nigo: Er ikke helt ferdig, og heller ikke helt fornøyd, må tilbake til ikea i morgen for å kjøpe høyere kasser som utnytter plassen bedre. Må også finne ut hvilke ting som skal stå hvor. Har kjøpt fem slike hyller, tre er på plass nå, så skal mannen min skru sammen de to siste i morgen. Men i løpet av morgendagen skal vi gjøre oss helt ferdig :)post-37809-0-73644200-1445027953_thumb.j

Anonymous poster hash: 10c70...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...