Gå til innhold

Etter verdens korteste prøverdagbok...


yabbadoo

Anbefalte innlegg

Uker: 32+2

Igjen til termin: 8

Kjønn: Gutt

Navn: Jeg har fremdeles et absolutt favorittnavn som jeg ikke klarer å legge fra meg, men mannen er ikke enig, dessverre.. Er veldig spent på hva vi ender opp med. Nå har vi faktisk sluttet å snakke om det. 

Trimester: definitivt tredje 

Kontroll: veldig hyppige kontroller den siste siden pga høyt blodtrykk. Men baby har det i allefall veldig fint virker det som, og ligger med hodet ned og ryggen mot høyre. 

Innkjøp: Nå har vi alt vi må ha til han bortsett fra såper og kremer osv. Vi ønsker oss vippestol, bæresjal og babycall, men orker ikke kjøpe så mye før vi vet om vi virkelig trenger det. Ammepute var også på den listen, men det har jeg fått låne av svigerinnen min nå. 

Bevegelser: Nesten hele tiden. Hver kveld hikker han og nå kan det kjennes utenfor magen :)

Indre ro: Ganske rolig. Gleder meg til alt som skal komme.

Vektøkning: jordmoren sin vekt er veldig snill, og i følge den hadde jeg lagt på meg 13 kg ved forrige kontroll. Tror jeg velger å forholde meg til den ;)

Vann i kroppen: ja, men scorer bare 1 på ødemer. 

Strekkmerker: bank i bordet, ingen enda. 

Hodet ned: jepp! 

Tungt: ja, veldig. Er forkjølet med vondt i leddene også nå, så alt er et ork... 

Kynnere: noen ganger daglig. Mensmurringer både i mage og rygg da. 

Hodet festet: det tror jeg ikke

Cravings: Vært så mye mat og snop i påsken at jeg egentlig har mest lyst å slutte å spise.. 

Plager: Bekkenløsningen er faktisk bedre. Jeg Sover utrolig dårlig, fordi jeg ikke klarer å snu meg og våkner av at alt er vondt. I tillegg er det blodtrykket som ligger og lurer og gjør meg litt på vakt. Er forberedt på preeklampsi og for tidlig fødsel og føler vel på at alt bør gjøres klart her hjemme snart.  

Humør: er veldig sliten etter påsken. Alt for mye folk og for lite mulighet for hvile. Merker jeg har lett lyst å grine og at jeg rett og slett syns litt synd i meg selv. 

Fødselsforventninger: Gleder meg veldig. Og er spent på når det blir. Tror ikke lengre jeg er aktuell for storken, og må nok føde med litt mer overvåkning enn jeg hadde tenkt. Hvis blodtrykket stiger mer må jeg sikkert ha epidural også, noe jeg helst hadde håpet å slippe. Dessuten føler jeg meg så tung og i dårlig form nå at jeg er redd jeg ikke skal klare det. Men gleder meg uansett! 

0
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Er visst første gang jeg er innom dagboka di, men hei :hallo:

Syns den vekta lever sitt eget liv selv og har nesten bare gitt den opp. Er oppe på 11 kg pluss nå og jeg har ikke ødem, så vi ligger vel med andre ord ganske så likt. Syns du så flott ut på bildet du la ut tidligere så ikke akkurat lett å se hvor de ekstra kiloene dine har blitt av, annet enn på magen :Nikke:

Hvor høyt er blodtrykket ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6. april 2016 at 15.41, Pyntestøv skrev:

Er visst første gang jeg er innom dagboka di, men hei :hallo:

Syns den vekta lever sitt eget liv selv og har nesten bare gitt den opp. Er oppe på 11 kg pluss nå og jeg har ikke ødem, så vi ligger vel med andre ord ganske så likt. Syns du så flott ut på bildet du la ut tidligere så ikke akkurat lett å se hvor de ekstra kiloene dine har blitt av, annet enn på magen :Nikke:

Hvor høyt er blodtrykket ditt?

Hei! Koselig at noen er inne og leser, jeg føler jeg skriver mest til meg selv ;) jeg har plutselig lagt på meg 17 kg nå jeg. Har gitt opp å bry meg. Aner ikke hvor mye som er fett og hvor mye som er ødemer. 

Blodtrykket lå på rundt 140/90 i noen uker før set nå plutselig hoppet opp og har landet midlertidig på ca 150/100. Har også tidvis +1 på proteiner i urinen, så har fått påvist lett preeklampsi. Legen har forberedt meg på at det er ok om det blir april- baby i stedet for mai- baby på oss, så jeg føler jeg bare går og venter nå... Morkaken min gjør nok en dårlig jobb nå, så de passer godt på baby nå, og setter meg sikkert igang hvis det ikke er tegn til bedring etter hvert. Blir en liten tass på oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, yabbadoo skrev:

Hei! Koselig at noen er inne og leser, jeg føler jeg skriver mest til meg selv ;) jeg har plutselig lagt på meg 17 kg nå jeg. Har gitt opp å bry meg. Aner ikke hvor mye som er fett og hvor mye som er ødemer. 

Blodtrykket lå på rundt 140/90 i noen uker før set nå plutselig hoppet opp og har landet midlertidig på ca 150/100. Har også tidvis +1 på proteiner i urinen, så har fått påvist lett preeklampsi. Legen har forberedt meg på at det er ok om det blir april- baby i stedet for mai- baby på oss, så jeg føler jeg bare går og venter nå... Morkaken min gjør nok en dårlig jobb nå, så de passer godt på baby nå, og setter meg sikkert igang hvis det ikke er tegn til bedring etter hvert. Blir en liten tass på oss :)

Oi, ja, det var blodtrykket sitt det. Da forstår jeg at du følges hyppig opp og at det trolig blir forløsning tidligere enn termin. 

Du kan be om en omvisning på nyfødtintensiven om det trengs, det er ganske sjokkerende når baby ender der (i hvert fall for meg da det var uforberedt), noe han fort vil om han kommer mange uker før termin.

Høres ut som veldig mye av din vekt er vann og er grunnet lett svangerskapsforgiftning, så det forsvinner nok i en fei når han kommer på utsiden. Håper han holder seg der noen uker til da. Når var terminen din igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8. april 2016 at 11.26, Pyntestøv skrev:

Oi, ja, det var blodtrykket sitt det. Da forstår jeg at du følges hyppig opp og at det trolig blir forløsning tidligere enn termin. 

Du kan be om en omvisning på nyfødtintensiven om det trengs, det er ganske sjokkerende når baby ender der (i hvert fall for meg da det var uforberedt), noe han fort vil om han kommer mange uker før termin.

Høres ut som veldig mye av din vekt er vann og er grunnet lett svangerskapsforgiftning, så det forsvinner nok i en fei når han kommer på utsiden. Håper han holder seg der noen uker til da. Når var terminen din igjen?

Jeg var helt sikker på at jeg hadde svart deg! Glemte sikkert å trykke "send" :-p 

jeg er usikker på hva som er vann og hva som er god mat, men regner med et par kg er vann i allefall, og ca 2 kg er jo baby 🙈 Så fire kg kommer i allefall til å forsvinne av seg selv. Hehehehehe! 

Jeg har termin 23 mai egentlig. Men den datoen har jeg egentlig lagt helt på hyllen. Litt skummelt egentlig, for det kan jo hende alt ordner seg og at jeg må smøre meg med tålmodighet. Føler meg som verdens verste mor når jeg ønsker meg fødsel snart, men det er ikke noe kjekt å ha han inni der når jeg ikke vet om han har det bra, og jeg har jo hatet å være gravid store deler av tiden. 

Håper inderlig vi slipper nyfødtintensiven, men kanskje ikke så dumt med en omvisning. Kjenner en som jobber der faktisk, så det skal jeg absolutt tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 kg var borte på fem dager hos meg, 13 kg på to uker, så det kan gå virkelig fort :) 2-4 kg er baby, deretter har du jo fostervann, morkake (min var nesten 1 kg), økt blodvolum, vann, samt noe fett. Det bare rant av i hvert fall, så håper du får det på samme måte.

Syns ikke du er dårlig en mor som ønsker å få barnet på utsiden når du vet du har lett svangerskapsforgiftning. Da har ofte barnet det mye bedre på utsiden, rett og slett.

Håper han holder seg der noen uker til, han vil jo være over to kilo nå om ikke du har påvist veksthemming? Har du vært på vekstkontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Pyntestøv skrev:

8 kg var borte på fem dager hos meg, 13 kg på to uker, så det kan gå virkelig fort :) 2-4 kg er baby, deretter har du jo fostervann, morkake (min var nesten 1 kg), økt blodvolum, vann, samt noe fett. Det bare rant av i hvert fall, så håper du får det på samme måte.

Syns ikke du er dårlig en mor som ønsker å få barnet på utsiden når du vet du har lett svangerskapsforgiftning. Da har ofte barnet det mye bedre på utsiden, rett og slett.

Håper han holder seg der noen uker til, han vil jo være over to kilo nå om ikke du har påvist veksthemming? Har du vært på vekstkontroll?

Ja, har vært på to vekstkontroller og på den første var han litt liten, men innenfor normalen, innenfor 17-percentilen. På den siste sa egentlig bare legen at han ikke hadde vokst så mye siden sist, og er litt under 2 kg nå. Så vidt jeg kan tolke percentilskjemaene er han da ca på 10-percentilen nå, så det er jo lite... Ny vekstkontroll på onsdag, så får vi se hva han sier da. Håper han er i allefall 2500 før han kommer ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, yabbadoo skrev:

Ja, har vært på to vekstkontroller og på den første var han litt liten, men innenfor normalen, innenfor 17-percentilen. På den siste sa egentlig bare legen at han ikke hadde vokst så mye siden sist, og er litt under 2 kg nå. Så vidt jeg kan tolke percentilskjemaene er han da ca på 10-percentilen nå, så det er jo lite... Ny vekstkontroll på onsdag, så får vi se hva han sier da. Håper han er i allefall 2500 før han kommer ut. 

Har du ikke fått med deg et skjema for hver ultralyd? Jeg har det, selv om jeg ikke egentlig har vært på vekstkontroll. Skjemaet viser dog data fra to ordinære ultralyder pluss én ekstra på sykehuset i forbindelse med fødselsforberedende samtale (!). På det skjemaet kan jeg se at hun ligger bittelitt under normalkurven (-3%), men følger sin egen kurve.

Håper ny vekstkontroll går bra. Skal krysse fingrene for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uker: 34+0

Igjen til termin: 6

Kjønn: Gutt

Navn: Vi er vel faktisk blitt enige om et kompromiss som vi begge liker veldig godt! Tror det blir det... Det er et topplistenavn, men veldig fint!

Trimester: fremdeles tredje

Kontroll: etter å ha blitt kontrollert hver til annen hver dag hos fastlegen ble jeg henvist til spesialisthelsetjenesten og fikk påvist lett svangerskapsforgiftning og en liten baby som nok ikke vokser helt som han skal. Foreløpig ser det ut som om han har det bra inni der, men vi følges nøye nå og skal på ny vekstkontroll til uken. 

 Innkjøp: alt er på plass :) nå må vi bare få montert bilsetet, få tørketrommelen opp på vaskemaskinen så vi får plass til stellebordet og få gjort noe med sprekken mellom bedsidecriben og sengen vår. 

Bevegelser: han har vært rolig i det siste... Kjenner veldig svake bevegelser. Vurderer å ringe føden i morgen hvis ikke det tar seg opp. Tror det er meningen at jeg skal være litt obs på om han blir slapp... 

Indre ro: fremdeles ganske rolig. Tar en ting om gangen og føler meg godt ivaretatt av helsevesenet. 

Vektøkning: ca 17 kg nå. 

Vann i kroppen: ja, Stadig mer. Mer ødemer rundt øynene om morgenen, og tydelige sokkemerker. Fingrene er stort sett stive. 

Strekkmerker: ser ut som jeg slipper unna?!

Hodet ned: jepp! 

Tungt: ja. Forkjølelsen går aldri over og bekkenet er stivt. Magen er ikke så svær da. Er vel fordelen men baby som vokser lite...

Kynnere: lite

Hodet festet: det tror jeg ikke

Cravings: mindre sug etter mat generelt nå

Plager: søvnen er mitt største problem nå. Hoster hver gang jeg prøver å legge hodet på puten. 

Humør: ganske sliten av forkjølelsen og søvnmangelen, men forholdene tatt i betraktning tror jeg ikke det er så verst. 

Fødselsforventninger: håper jeg får føde vaginalt bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pyntestøv skrev:

Har du ikke fått med deg et skjema for hver ultralyd? Jeg har det, selv om jeg ikke egentlig har vært på vekstkontroll. Skjemaet viser dog data fra to ordinære ultralyder pluss én ekstra på sykehuset i forbindelse med fødselsforberedende samtale (!). På det skjemaet kan jeg se at hun ligger bittelitt under normalkurven (-3%), men følger sin egen kurve.

Håper ny vekstkontroll går bra. Skal krysse fingrene for deg.

Hm, nei. Fikk et skjema etter ordinær ultralyd bare, men det har jeg i grunnen ikke sett på siden den gang. Ikke fått noe med meg på de to andre. 

Tusen takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her har det skjedd ting siden sist jeg var innom! Først må jeg sende en :klem:

Godt at helsevesenet tar vare på deg! Det er så fint å bo i Norge hvor man blir fulgt så godt opp dersom det skjer noe. Ble det til at du ringte føden, eller bestemte mini seg for å sprelle nok til at du ble beroliget? :)

Håper dagen din blir ålreit, og at du har fått sovet greit i natt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. april 2016 at 8.59, Surriball skrev:

Oi, her har det skjedd ting siden sist jeg var innom! Først må jeg sende en :klem:

Godt at helsevesenet tar vare på deg! Det er så fint å bo i Norge hvor man blir fulgt så godt opp dersom det skjer noe. Ble det til at du ringte føden, eller bestemte mini seg for å sprelle nok til at du ble beroliget? :)

Håper dagen din blir ålreit, og at du har fått sovet greit i natt. :)

Jeg ringte til føden på søndag, og traff samme jordmor som jeg har truffet to ganger før på den telefonen. Hun er en veldig effektiv dørstopper, så i det jeg hørte det var henne visste jeg at jeg ikke kom til å komme inn uansett. Spiste en yougurt og kjente tre bevegelser på en time, og det var nok for henne, selv om jeg syns de var svake.

 

i natt har jeg derimot vært innlagt. Ble lagt inn med blodtrykk på 177/110 og 2+ på proteiner i urinen. Fikk blodtrykksmedisin og så sank trykket til 145/95. Spent på hva de sier i dag :) Minien har vært aktiv og var TURBO på sparketesten. Kjent han masse i natt også. Glad for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yabbadoo skrev:

Jeg ringte til føden på søndag, og traff samme jordmor som jeg har truffet to ganger før på den telefonen. Hun er en veldig effektiv dørstopper, så i det jeg hørte det var henne visste jeg at jeg ikke kom til å komme inn uansett. Spiste en yougurt og kjente tre bevegelser på en time, og det var nok for henne, selv om jeg syns de var svake.

 

i natt har jeg derimot vært innlagt. Ble lagt inn med blodtrykk på 177/110 og 2+ på proteiner i urinen. Fikk blodtrykksmedisin og så sank trykket til 145/95. Spent på hva de sier i dag :) Minien har vært aktiv og var TURBO på sparketesten. Kjent han masse i natt også. Glad for det!

Med det blodtrykket der og såpass med utslag på urin tenker jeg de snart må sette deg i gang. Tar de ultralyd og sjekker trivsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Pyntestøv skrev:

Med det blodtrykket der og såpass med utslag på urin tenker jeg de snart må sette deg i gang. Tar de ultralyd og sjekker trivsel?

Tok ultralyd og ctg ved innkomst i går og baby hadde det bra. Ny ctg i dag, og han har det fremdeles bra. Trykket mitt er ganske ustabilt. Jeg responderer ok på blodtrykksmedisinen, men det skyter i været mellom dosene, og jeg blir ganske dårlig når det er høyt. Jeg er innlagt til i morgen, da skal jeg på ultralyd for å måle morkakefunksjonen og ny vekstestimering tror jeg. Er spent på den timen. 

Legen i dag sa at de ønsker å holde han inne forbi uke 34 så lenge han har det bra, men at jeg i allefall kan belage meg på at jeg ikke kommer til å gå lengre enn til uke 38. Når jeg spurte om det betyr at det ikke blir fødsel i løpet av de nærmeste dagene sa hun at det kunne jo også hende, hvis jeg blir dårligere eller det viser seg at det utvikler seg i gal retning med babyen. Sinnsykt spennende dager nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er jo nesten litt for spennende. Godt å høre at baby fortsatt har det bra der inne, og jeg håper han kan få være der noen uker til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 13. april 2016 at 8.56, Surriball skrev:

Oi, det er jo nesten litt for spennende. Godt å høre at baby fortsatt har det bra der inne, og jeg håper han kan få være der noen uker til!

 

Den 15. april 2016 at 14.14, Metzili skrev:

Hvordan går det med deg? Hvordan gikk det på ultralyden? :)

Hei ❤️ Vårt lille gull gadd ikke mer og bestemte seg for å bli født på fredag han! Jeg var på kontroll med sva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!! :strix: Så fantastisk at alt er bra med den llille :) Hvordan var fødselen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...