Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror at det ME er en reell sykdom, men det er vanskelig å kartlegge. Dermed er det enkelt for noen å lyve seg til å ha denne sykdommen. Noen her sier at det er ingen som vil lyve seg til å være syke, men jo, det er noen som gjør alt for å slippe å jobbe.



Anonymous poster hash: 1a1bc...14a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tanke, tror dere ikke mange i dag via internett f.eks "lærer" hvordan man får diagnosen ME? Jeg har kikket litt på ME forumet, og emnene med flest innlegg er symptomer, og NAV trygd og rettigheter.

 

Man lærer seg på en måte hvordan man går fram i maskineriet for å få en diagnose, for deretter å havne under kategorien ufør. Jeg tviler ikke et sekund på at det finnes ordentlige tilfeller, men barometeret er vel ganske høyt for useriøse tilfeller når diagnosen for det meste dreier seg om å utelukke andre diagnoser..

 

 



Anonymous poster hash: 75101...186
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I HI ditt ber du om en saklig debatt. Du betviler ikke at noen er syke. Samtidig omtaler du folk med diagnosen ME som en homogen gruppe, eller " dette er folk som" , og du baserer diskusjonsgrunnlaget ditt på personlige erfaringer med folk du kjenner, i tillegg til utsagn du har lest på en FB gruppe. Du vil ikke lese faglitteratur, men ser deg kompetent til å sette spørsmålstegn ved utredningsprosedyrer og diagnostiske kriterier i dagens praksis innen medisinen. I tillegg argumenterer du med at du kjenner lovverk etc. når det gjelder trygdeytelser veldig godt. Du har i tillegg en venninne som du løfter frem som sannhetsvitne når det gjelder dine synspunkter.

Hva er det egentlig du ønsker saklig debatt om? Foreløpig er hovedinnlegget ditt som en salig lapskaus av hummer og kanari.

Beklager å si det. Om du ønsker en saklig debatt får du være mer saklig i din argumentasjon, og du får underbygge påstandene dine med litt mer enn synsinger. Alle kjenner en som kjenner en som, osv. Det er dessverre ikke tilstrekkelig for å delta i en saklig debatt, og jeg tror heller ikke du får noen saklig debatt her. Men du får mest sannsynlig støtte fra mange andre som kjenner en som kjenner en osv. Eller noen som har kommet seg etter sykdom fordi de var istand til det. Har du diskutert synspunktene dine med fagfolk?

Endret av Havbris
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret ditt viser at du er like uvitende som ts om hvordan diagnosen ME stilles. Dette er en diagnose man får når alle andre muligheter er for sykdom, skade eller annen ytre påkjenning er utelukket. Det er ingen enkel sak å få en ME diagnose, og ME er heller ingen diagnose å trakte etter å få.

TS gir inntrykk av å ha lest og å kjenne sitt eksempel kasus sine legeerklæringer og øvrige trygdedokumenter fra perm til perm, samt å ha fullninnsikt i trygdelovgivningen noe hennes uttalelser viser at hun ikke har for en som har jobbet med Lov om Folketrygd og kjenner den.

Forøvrig er ts en kg bruker som ellers og blir lagt merke til i andre tråder på kg på grunn av sine uttalelser og synspunkter.

Anonymous poster hash: 6f9e1...da0

Jeg vet hva ME er, og er utrolig klar over hvordan denne brukeren oppfattes på dette forumet, men det var et forsøk på å se om innlegget kunne forstås på en annen måte. ME er en fæl sykdom og jeg unner ingen denne sykdommen! Jeg sier IKKE at den ikke eksisterer eller at de som er rammet overdriver eller fisker etter sympati. ME er alvorlig. Kanskje jeg bare forsøkte å se ts sitt innlegg på en annen måte enn at hun er et troll ute etter å provosere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

 

Jeg tror at det ME er en reell sykdom, men det er vanskelig å kartlegge. Dermed er det enkelt for noen å lyve seg til å ha denne sykdommen. Noen her sier at det er ingen som vil lyve seg til å være syke, men jo, det er noen som gjør alt for å slippe å jobbe.

Anonymous poster hash: 1a1bc...14a

 

Jeg er til dels enig i dette, men jeg tror de som vil lyve på seg en slik begrensende sykdom er et veldig lite antall.

Personlig tror jeg heller at det kan foreligge andre uoppdagete årsaker bak utmattelsen enn ME hos mange.

 

Jeg har ikke ME, men likevel fikk jeg den "diagnosen" av en alternativ lege for mange år siden.

 

Jeg hadde vært syk i flere år, legen fant ikke ut av smertene og utmattelsen min. Jeg var desperat, så jeg oppsøkte en akupunktør jeg hadde blitt anbefalt.

Han forhørte seg om symptomene mine, foretok en del målinger, satte nåler, og ga meg en artikkel fra "Hjemmet" som han ville jeg skulle lese mens nålene virket.  "Dette er det du har", sa han, og viste til artikkelen om ME som han ville jeg skulle lese.

 

 

 

Hadde jeg hørt på ham, hadde jeg mest sannsynlig vært død i dag, for da hadde jeg aldri kontaktet legen på nytt igjen, og min kroniske betennelsestilstand som gir meg "ME-symptomene" hadde ikke blitt oppdaget før det var for sent.

 

Så lett var det for ham å stille en så alvorlig diagnose, og jeg vet at jeg ikke var den eneste han satte denne diagnosen på. 

Jeg har hørt om i overkant av 20 tilsvarende tilfeller fra samme alternative lege, og alle fikk etterhvert stadfestet andre sykdommer som ga utmattelsessymptomene.

 

 

Jeg må også legge til at et problem med ME, er at enkelte av de som sier de har "ME" er selvdiagnostiserte, og ikke har fått diagnosen satt av spesialist.  Når disse klarer "alt de vil klare", men er for utmattet til å gjøre alt som ikke er lystbetont, skaper de et dårlig rykte for de som virkelig har ME.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coboy Lotta, vi kan jo snu dette rundt. Du har opplyst i flere tråder at du ikke kan jobbe fordi du er overvektig og fordi du liker litt for glad i god drikke.

Hvorfor gjør du ikke selv det du mener andre skal gjøre? Tar deg sammen og begynner å jobbe? Det må da være enklere å slanke seg og komme seg ut i arbeid enn å gå hjemme og irritere seg over alle andre som får penger fra våre skattepenger uten å løfte en blyant?

Anonymous poster hash: 6f9e1...da0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst? Det er bare dersom man har fått en alvorlig sykdom før fylte 26 at man får ung ufør. Ikke bare fordi man har fått en sykdom. Hvor er listen over hva som regnes som alvorlig for dette ble for dumt.



Anonymous poster hash: 45bbf...c7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coboy Lotta, vi kan jo snu dette rundt. Du har opplyst i flere tråder at du ikke kan jobbe fordi du er overvektig og fordi du liker litt for glad i god drikke.

Hvorfor gjør du ikke selv det du mener andre skal gjøre? Tar deg sammen og begynner å jobbe? Det må da være enklere å slanke seg og komme seg ut i arbeid enn å gå hjemme og irritere seg over alle andre som får penger fra våre skattepenger uten å løfte en blyant?

Anonymous poster hash: 6f9e1...da0

Fordi hun har vært i arbeidslivet så lenge og tar igjen sin del av kaken. No pun intended. 

Anonymous poster hash: 45bbf...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coboy Lotta, vi kan jo snu dette rundt. Du har opplyst i flere tråder at du ikke kan jobbe fordi du er overvektig og fordi du liker litt for glad i god drikke.

Hvorfor gjør du ikke selv det du mener andre skal gjøre? Tar deg sammen og begynner å jobbe? Det må da være enklere å slanke seg og komme seg ut i arbeid enn å gå hjemme og irritere seg over alle andre som får penger fra våre skattepenger uten å løfte en blyant?

Anonymous poster hash: 6f9e1...da0

 

 

Jeg har fått jobb nå på vaskeri. :) Jeg slet med store fysiske skader som overvekt, lavt stoffskfite og fibromyalgi samt masse smerter. Samtidig hadde jeg en stor vilje og NEKTET å bli erklært for syk til å jobbe. Jeg mener jeg av og til trenger støtte, men i hovedsak ønsker jeg å engasjere meg å arbeide med det jeg ønsker. Vil på ingen måte snylte samfunnet. 

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

seriøst? Det er bare dersom man har fått en alvorlig sykdom før fylte 26 at man får ung ufør. Ikke bare fordi man har fått en sykdom. Hvor er listen over hva som regnes som alvorlig for dette ble for dumt.

Anonymous poster hash: 45bbf...c7c

 

 

Personen var BÅDE over 40, helt frisk OG hadde ingen alvorlig diagnose... Men noen skyr ingen midler for å få det som de vil. Svært mange med ME tyr til gode advokater som finner smutthull i systemet for å få det som de ønsker. Dette kan man ofte lese om på nettet, både ME-forumet, ME-foreningen og ulike ME-grupper på sosiale medier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare en liten tanke, tror dere ikke mange i dag via internett f.eks "lærer" hvordan man får diagnosen ME? Jeg har kikket litt på ME forumet, og emnene med flest innlegg er symptomer, og NAV trygd og rettigheter.

 

Man lærer seg på en måte hvordan man går fram i maskineriet for å få en diagnose, for deretter å havne under kategorien ufør. Jeg tviler ikke et sekund på at det finnes ordentlige tilfeller, men barometeret er vel ganske høyt for useriøse tilfeller når diagnosen for det meste dreier seg om å utelukke andre diagnoser..

 

 

Anonymous poster hash: 75101...186

 

 

Helt enig i tankegangen din. Og ser at du har oppdaget det samme som meg. På ME-forumet er ''Symptomer- hvordan få diagnosen'' samt ''Nav trygd og rettigheter'' de mest debatterte og etterspurte debattene. De lærer jo hverandre opp til hvordan å enklest mulig få diagnosen og gå igjennom dette løpet. Før de overhodet har fått diagnosen, så snakker de om Nav, trygder og uføretrygd. Finnes ikke maken NOE sted. 

 

Tallet ME-syke har gått KRAFTIG opp de siste årene og det er svært naivt å tro at vi har fått en epidemi av syke. Det mange av de holder på med er rett og slett svindel. Og det er det jeg prøver å få fram. De som har rent med i posen og sin sykdom i orden, skal selvsagt få ha god samvittighet, men de som snylter, finner smutthull og bedrar MÅ blitt tatt et oppgjør mot, og det er det jeg skal kjempe med nebb og klør for å få til! :)

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

 

 

Tallet ME-syke har gått KRAFTIG opp de siste årene og det er svært naivt å tro at vi har fått en epidemi av syke. Det mange av de holder på med er rett og slett svindel. Og det er det jeg prøver å få fram. De som har rent med i posen og sin sykdom i orden, skal selvsagt få ha god samvittighet, men de som snylter, finner smutthull og bedrar MÅ blitt tatt et oppgjør mot, og det er jeg skal kjempe med nebb og klør for å få til! :)

Som jeg sier, tror jeg det er mer komplekst enn dette, jeg tror det er de færreste som lurer og svindler.

Jeg tror at flesteparten av de som tror de har ME, men som ikke har fått diagnosen satt av spesialist, virkelig er syke, men ikke har fått svar på hva som feiler dem.

 

Dessverre er utredning av enkelte sykdommer som kan gi utmattelse tid- og kostnadskrevende, og blir ikke alltid prioritert.  Da er det lettere å gi en utmattelsesdiagnose, i stedet for å sjekke ut hvor utmattelsen kommer fra.

 

(De som har fått diagnosen fra spesialist er utredet "i hodet og ræva", så de har utvilsomt denne diagnosen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg sier, tror jeg det er mer komplekst enn dette, jeg tror det er de færreste som lurer og svindler.

Jeg tror at flesteparten av de som tror de har ME, men som ikke har fått diagnosen satt av spesialist, virkelig er syke, men ikke har fått svar på hva som feiler dem.

 

Dessverre er utredning av enkelte sykdommer som kan gi utmattelse tid- og kostnadskrevende, og blir ikke alltid prioritert.  Da er det lettere å gi en utmattelsesdiagnose, i stedet for å sjekke ut hvor utmattelsen kommer fra.

 

(De som har fått diagnosen fra spesialist er utredet "i hodet og ræva", så de har utvilsomt denne diagnosen)

 

Å få en så vag diagnose av en lege burde rett og slett ikke være lov. Det er en rask snarvei til ytelser for syke, uten å engang ha avklart om man faktisk er syk, eller bare litt sliten og utmattet av en jobb.

 

Å tro at nesten ingen svindlere er veldig naivt, da vi bare hører flere og flere historier om folk som har funnet smutthull for å komme seg inn i trygdeytelser og noen har virkelig klart å skutt gullegget og fått veldig mange gode godt betalte velferdsgoder som de egentlig ikke har krav på.

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde noen måneder med ei venninne som hadde ME-diagnose og gikk på uføretrygd på Nav... Personen skrøt av hvor enkelt det var å få uføretrygd, så lenge man bare var tålmodig og hele tiden påstod hvor syk man var. Personen hadde gått et år sykemeldt, et år på tidsbegrenset ufør, 5 år på AAP og nå har hun til og med klart å få UNG ufør, selv om hun er over 40 år!! Hun skrøt spesielt av dette, da det var mye høyere utbetalinger enn vanlig ufør og hun hadde fått en lege til å si at hun ble syk før 26... Personen var IKKE syk da, gikk skole og tok en master! I tillegg hadde hun høy grunnstønad til drift av bil fordi hun ''ikke kunne'' ta kollektiv transport pga utmattelsen...  Hun hadde full oversikt over hvilke ytelser som gav mest penger, hun var svært opptatt av å få mest mulig, med å gjøre minst mulig...

 

Hun var svært aktiv i dagliglivet og trente, var med venninner på kjøpesenter, kjørte bil, drakk seg full ute ofte, reiste til syden flere ganger i året og holdt på med en rekke fritidsaktiviteter. En gang droppet hun en legetime fordi hun var for syk, hva gjorde hun så? Dro å drakk seg full med venner!! De ENESTE gangene jeg hørte henne klage var da hun var 'sliten' etter trening!! ALLE blir sliten etter trening... Hun spilte selvsagt svært syk og overdrev kraftig da hun var i telefon med Nav, lege eller psykolog, men droppet ofte timene fordi hun var ''for sliten'', også gikk hun heller å hengte med venner istedet og dro på tur den dagen... Jeg nevnte også dette til Nav, men de mente hun hadde jo papirene i orden, så de kunne ikke gjøre noe... 

Etter trygdereformen er det ikke lett å få uføre. Og det er ikke lett å leve på utbetalingene du får heller.

Anonymous poster hash: 43ee3...70c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter trygdereformen er det ikke lett å få uføre. Og det er ikke lett å leve på utbetalingene du får heller.

Anonymous poster hash: 43ee3...70c

 

 

Det er FEIL. Det er IKKE strammet inn for å få trygdeytelser på NOEN som helst måte. Ytelsene har økt, samtidig også skatt, men flere muligheter for å få fradrag for skatt. Man får kanskje noe mindre fradrag for store lån. Samtidig har det blitt strammet noe inn på reglene for alenemor-stønad, bl.a på mulighet for å ha trygd å bo i utlandet, dette er BRA! SAMTIDIG har uføretrygdede og pensjonister fått 5 % ØKT trygd for samboende og pensjonister. Dette er MYE mer enn sosialistene NOEN sinne har gjort! Og FrP kommer selvsagt også til å gjøre MER framover! :)

Endret av Cowboy Lotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jeg synes selvfølgelig synd på folk som har ME og andre sykdommer. Men det handler egentlig litt om å ta seg sammen. Jeg har selv fått slag i en alder av 36 år og slaget er en synlig og påviselig sykdom (som ikke ME er enda, rett på meg hvis jeg tar feil) som har gitt utslag i varige mén. Til tross for slaget studerer jeg og ser fram mot å få meg jobb i nærmeste fremtid og har tatt meg sammen selv om det til tider har vært forjævlig slitsomt å studere og opprettholde et normalt liv. 

ME kan man jo sikkert bli bedre av hvis man gir det litt tid, så er enig med Cowboy Lotte her :)

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

 

Vet du, det er ikke bare å ta seg sammen. Jeg har vært syk i 18 år bl.a. med lavt stoffskifte og store smerter, med migrene. Og jeg har tatt meg sammen, nå har jeg gått på veggen for andre gang og jeg er overlykkelig hvis jeg klarer å komme tilbake 50%

Anonymous poster hash: 43ee3...70c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som har ME. Dvs hun er under utredning, men presenterer seg alltid med "hei, jeg heter ***** og jeg har ME. Hun elsker å snakke sykdom. Hvis noen er syke har hun det alltid verre eller kjenner noen med kreft, ms osv osv. Hun er utrolig selvsentrert og viljesvak. Hun må gå ned et visst antall kilo for å få utført en slankeoperasjon, men dette er i følge henne umulig siden hun er for syk til å trene, samtidig som hun stapper i seg junk og kjeks. Jeg er overbevist om at det hun lider av er vondt i vilja og ren latskap.

Anonymous poster hash: b7c7e...a68

Jeg må bare svare...

Det er mange måter å leve med sykdom, denne beskrivelsen er dessverre ikke smart. Jeg har ulike kroniske sykdommer, men de er ikke meg. Jeg presenterer meg aldri med sykdommen, jeg sier ikke jeg heter xxx og er kronisk syk. Jeg har kroniske sykdommer,men er så mye annet. Det er viktig med god veiledning og gjerne kognetiv terapi

Anonymous poster hash: 43ee3...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Merkelig at du har så mange venner med ME. Jeg kjenner ingen. Og du har opptil flere. Og hvorfor sier du ikke fra til NAV da om du mener de snylter? Og hvorfor vil du være venner med noen du mener snylter på staten og dermed ikke har de verdiene som du har? Og skaffe ME er ikke så lett. Får du diagnosen hos fastlegen telles det ikke. Det må grundig utredning til,

Anonymous poster hash: 2cdab...8a8

 

 

 

....................

Hvorfor svarer du ikke?

Anonymous poster hash: 2cdab...8a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få en så vag diagnose av en lege burde rett og slett ikke være lov.

Det er faktisk ikke lov å sette en diagnose enten det er ME eller andre diagnoser uten grundig utredning og undersøkelser.

Hadde CL og alle dere andre her inne kjent til hvordan ME diagnosen (og andre difuse diagnoser) settes så hadde dere uttalt

dere på en annen måte.

At noen sier de har ME eller andre diagnoser og har fått trygdeytelser på bakgrunn av en sånn diagnose er en privatsak for den det gjelder. Å bruke ME diagnosen i steden for en annen diagnose i forhold til folk som spør og graver er godt mulig.

Knapt noen i denne tråden har lest andre menneskers legeerklæringer i forhold til trygdeytelser. Svært mange pasienter har ikke engang lest sine egne legeerklæringer.

Et eksempel er dem som sier de er uføretrygdet på grunn av Fibromyalgi. Fibromyalgi ernikke en dignose som gir rett til uføretrygd. Diagnosen fibromyalgi er en tilleggsdiagnose i noen tilfeller. Hoveddiagnosen må være en annen dersom personen skal få innvilget uføretrygd. Ofte står diagnosen alvorlig depresjon som hoveddiagnose og hvem vil gå ut og fortelle allemog en hver at de er deprimert?

Det blir som hun som sa hun hadde Podagra, å ja, urinsyregikt ja fikk hun til svar. Nei, podagra er ikke det samme som urinsyregikt, svarte hun da og innledet en lang forklaring på hva podagra er.

Anonymous poster hash: 6f9e1...da0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...