Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

Har du lest Jørgen Jelstads De Bortgjemte? Imponerende bok som tar for seg hvordan strid om diagnosekriterier mellom forskjellige fagmiljøer har gjort at ME-diagnoser i mange land rommer både kronisk utmattelsessyndrom og postviralt utmattelsessyndrom (og at disse kanskje, fortrinnsvis, burde behandles på meget ulike måter). Det gir saklige utredelser for hvorfor det er så forvirrende å snakke om ME i alle fall (og hvorfor det er så absurd mange sterke, og sterkt uenige meninger om diagnosen).

Respekterer ellers retten din til å mene det du gjør, men kan ikke si meg enig i måten du svindelerklærer alle ME-syke, og erklærer diagnosen for tull basert oppførsel fra enkeltindivider på facebook. Facebook er et useriøst medium, og tiltrekker seg debattanter deretter. Hvor representative vocal minorities er kan jo også diskuteres, ut i fra hvor representert de er på aktuelt-forumet her på KG for eksempel skulle man nok ha trodd at FRP ville gjøre det langt bedre på meningsmålinger enn de gjør. Tilsvarende er MDG også ekstremt synlige på facebook og andre sosiale medier, uten at det gjør dem til en stor politisk maktfaktor per nå.

Endret av Utenegenart
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Slag er ikke nødvendigvis verre enn ME. Mange får slag uten store varige plager. Det er mennesker som dør av ME også. Alt finnes i forskjellig grad. At legevitenskapen ikke vet hva som er galt med disse pasientene enda, betyr ikke at de ikke har faktisk sykdom.

 

Du studerer fordi du er i stand til det, ikke fordi du tar deg mer sammen enn en person som ligger i et mørkt rom og ikke kan ta til seg næring en gang, som de mest alvorlig syke ME-pasientene gjør.

Det faktum at du måtte ta deg sammen, betyr ikke at en annen pasient, med mer alvorlig sykdom enn deg, også kan gjøre det.

 

 

Anonymous poster hash: 6f627...c93

 

Hva vet du om jeg er i stand til å studere mer enn en som har ME? I utgangspunktet er jeg ikke det pga begrensninger som slaget medfører, og jeg kan bli så kjørt psykisk og fysisk at jeg kanskje må hoppe av studiene dessverre, men jeg presser meg fordi jeg aldri vil gi opp! Og nei, jeg mener ikke at de med ME ikke står på, for noen gjør jo det!

Men hadde jeg ikke presset meg litt, så hadde nok jeg også lagt meg inn på et mørkt rom :) Og jeg skal love deg det frister ;)  

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig hun mener at det burde foretas grundigere undersøkelser og utelukking av andre ting før ME-diagnosen settes. Tror ts skrev litt klønete i HI. For ME finnes uten tvil, men i og med at dette er noe som ofte ikke syntes, smerter kan være litt diffuse, det kan minne om depresjon og lignende er det muligens lettere å få penger man slett ikke har krav på. Nå forstår jeg ikke at folk med viten og vilje ønsker å sette seg utenfor

arbeidsmarkedet,men det har lite med saken å gjøre. Poenget er vel

at for dem som måtte ønske å snylte på staten, er ME en "lett"

diagnose å påberope seg.

Tror det var noe sånt ts mente??

Svaret ditt viser at du er like uvitende som ts om hvordan diagnosen ME stilles. Dette er en diagnose man får når alle andre muligheter er for sykdom, skade eller annen ytre påkjenning er utelukket. Det er ingen enkel sak å få en ME diagnose, og ME er heller ingen diagnose å trakte etter å få.

TS gir inntrykk av å ha lest og å kjenne sitt eksempel kasus sine legeerklæringer og øvrige trygdedokumenter fra perm til perm, samt å ha fullninnsikt i trygdelovgivningen noe hennes uttalelser viser at hun ikke har for en som har jobbet med Lov om Folketrygd og kjenner den.

Forøvrig er ts en kg bruker som ellers og blir lagt merke til i andre tråder på kg på grunn av sine uttalelser og synspunkter.

Anonymous poster hash: 6f9e1...da0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som har ME. Dvs hun er under utredning, men presenterer seg alltid med "hei, jeg heter ***** og jeg har ME. Hun elsker å snakke sykdom. Hvis noen er syke har hun det alltid verre eller kjenner noen med kreft, ms osv osv. Hun er utrolig selvsentrert og viljesvak. Hun må gå ned et visst antall kilo for å få utført en slankeoperasjon, men dette er i følge henne umulig siden hun er for syk til å trene, samtidig som hun stapper i seg junk og kjeks. Jeg er overbevist om at det hun lider av er vondt i vilja og ren latskap.

Anonymous poster hash: b7c7e...a68

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret ditt viser at du er like uvitende som ts om hvordan diagnosen ME stilles. Dette er en diagnose man får når alle andre muligheter er for sykdom, skade eller annen ytre påkjenning er utelukket. Det er ingen enkel sak å få en ME diagnose, og ME er heller ingen diagnose å trakte etter å få.

TS gir inntrykk av å ha lest og å kjenne sitt eksempel kasus sine legeerklæringer og øvrige trygdedokumenter fra perm til perm, samt å ha fullninnsikt i trygdelovgivningen noe hennes uttalelser viser at hun ikke har for en som har jobbet med Lov om Folketrygd og kjenner den.

Forøvrig er ts en kg bruker som ellers og blir lagt merke til i andre tråder på kg på grunn av sine uttalelser og synspunkter.

Anonymous poster hash: 6f9e1...da0

 

Jeg mener jeg ikke er uvitende, det er en helt ærlig sak å mene det jeg gjør. Hva ulike rapporter kjøpt og bestilt av ME-folk selv betyr som faktor... mener jeg blir i overkant inhabilt.

 

Dette du skrev visste jeg og det skrev jeg i innlegget, at det er en utelukkelsesdiagnose... At den ikke er enkelt å få kan jo diskuteres, da tallet har FLYDD i været de siste ti årene, samt at mange av mine barndomsvenner har fått denne, merkelig nok de som ofte var hjemme og spilte tv-spill i ungdomsskolen da oss andre var på skolen...

 

Jeg har aldri sagt jeg kan ALT og jeg er selvsagt ingen utdannet jurist. MEN at jeg kjenner og kan Nav-systemet godt, det bør ingen si imot. Jeg vet veldig mye om ytelser, utbetalinger, satser og lover og paragrafer, og har lest MYE om dette. Dette fordi jeg kjenner svært mange mennesker som har vært i gjennom systemet flere ganger. Jeg har sett mange ordentlige syke mennesker med alvorlige diagnoser. Dessverre har jeg svært dårlig erfaring med de som påstår de har ME. Samt at disse har vært usympatiske, svindlerske og nedlatende i forhold til andres sykdommer...

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så du mener at slag, som jeg må leve med for resten av mitt liv, ikke er en alvorlig sykdom? 

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

 

Nei. Men det er ikke mer alvorlig sykdom enn pasienter som dør av ME, som du sablet ned til at de bare skulle ta seg sammen, slik du har gjort.Jeg er selv kronisk syk, og har vært livstruende syk, har selv studert med sykdom, fordi jeg kunne. Alle slagpasienter er ikke like hardt rammet, alle ME-pasienter er ikke like lett rammet. En sykdom kan ikke sammenlignes med en annen, slik du gjorde.

Anonymous poster hash: 6f627...c93

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Nei. Men det er ikke mer alvorlig sykdom enn pasienter som dør av ME, som du sablet ned til at de bare skulle ta seg sammen, slik du har gjort.Jeg er selv kronisk syk, og har vært livstruende syk, har selv studert med sykdom, fordi jeg kunne. Alle slagpasienter er ikke like hardt rammet, alle ME-pasienter er ikke like lett rammet. En sykdom kan ikke sammenlignes med en annen, slik du gjorde.

Anonymous poster hash: 6f627...c93

 

Jo det vil jeg si det er. Jeg lå i koma og var livstruende syk i nesten et halvt år, og har trent opp gangfunksjon, taleevne og det aller meste på nytt. Og ikke kom her å si at man ikke kan dø av slag for det kan man. Jeg er svært hardt rammet, og at jeg lever og klarer meg så bra som jeg gjør er et under. Men jeg har stått på. Det skal jeg love deg, det har IKKE kommet gratis!! Mye tårer og fortvilelse, men jeg klarte meg, noe jeg er stolt av. Alle slagpasienter som har varige mén sliter på en eller annen måte. Det kan bevises ved å ta røntgen av hjernen. 

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva vet du om jeg er i stand til å studere mer enn en som har ME? I utgangspunktet er jeg ikke det pga begrensninger som slaget medfører, og jeg kan bli så kjørt psykisk og fysisk at jeg kanskje må hoppe av studiene dessverre, men jeg presser meg fordi jeg aldri vil gi opp! Og nei, jeg mener ikke at de med ME ikke står på, for noen gjør jo det!

Men hadde jeg ikke presset meg litt, så hadde nok jeg også lagt meg inn på et mørkt rom :) Og jeg skal love deg det frister ;)

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

 

Du presset deg fordi du kunne presse deg. Når jeg var livstruende syk, så var jeg ikke i stand til å presse noe som helst. Noen kan presse så mye de vil, de kommer seg ikke opp uansett, fordi de er så syke, og noen av dem dør.

Jeg vet at du var mer i stand til å studere fordi du fortalte at du klarte det. Hva vet du om pasienter med ME? Det er en stor gruppe med mennesker som er rammet i svært ulik grad, du slo alle under samme kam.

Det er veldig narsissistisk og tøvete å tenke at når jeg klarte det, da klarer alle andre det, uansett omstendighetene de har. Hverken slag eller ME, eller annen sykdoms-label sier noe som helst om hvor lett eller hardt rammet individet er. 

 

Anonymous poster hash: 6f627...c93

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest Jørgen Jelstads De Bortgjemte? Imponerende bok som tar for seg hvordan strid om diagnosekriterier mellom forskjellige fagmiljøer har gjort at ME-diagnoser i mange land rommer både kronisk utmattelsessyndrom og postviralt utmattelsessyndrom (og at disse kanskje, fortrinnsvis, burde behandles på meget ulike måter). Det gir saklige utredelser for hvorfor det er så forvirrende å snakke om ME i alle fall (og hvorfor det er så absurd mange sterke, og sterkt uenige meninger om diagnosen).

Respekterer ellers retten din til å mene det du gjør, men kan ikke si meg enig i måten du svindelerklærer alle ME-syke, og erklærer diagnosen for tull basert oppførsel fra enkeltindivider på facebook. Facebook er et useriøst medium, og tiltrekker seg debattanter deretter. Hvor representative vocal minorities er kan jo også diskuteres, ut i fra hvor representert de er på aktuelt-forumet her på KG for eksempel skulle man nok ha trodd at FRP ville gjøre det langt bedre på meningsmålinger enn de gjør. Tilsvarende er MDG også ekstremt synlige på facebook og andre sosiale medier, uten at det gjør dem til en stor politisk maktfaktor per nå.

 

Jeg mener ikke at ALLE som har ME er svindlere, jeg sier at mange er det. Det ser man bare på hvordan tallet har gått enormt opp med flere hundre prosent. Er befolkningen i Norge virkelig så syke at det snart blir på linje med svarte-døden?

 

Jeg kommer ikke til å lese noen bøker eller rapporter med egen agenda, det blir i mine øyne inhabilt. Jeg kommer gladelig til å høre på forskningen til legeindustrien den dagen de finner ut at ME kan påvises, bevises og at man kan KLART skille mellom de som har det, og de som ikke har det. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jo det vil jeg si det er. Jeg lå i koma og var livstruende syk i nesten et halvt år, og har trent opp gangfunksjon, taleevne og det aller meste på nytt. Og ikke kom her å si at man ikke kan dø av slag for det kan man. Jeg er svært hardt rammet, og at jeg lever og klarer meg så bra som jeg gjør er et under. Men jeg har stått på. Det skal jeg love deg, det har IKKE kommet gratis!! Mye tårer og fortvilelse, men jeg klarte meg, noe jeg er stolt av. Alle slagpasienter som har varige mén sliter på en eller annen måte. Det kan bevises ved å ta røntgen av hjernen. 

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

 

Jeg har ikke sagt at man ikke kan dø av slag, men du var ikke så alvorlig rammet, heldigvis, at du døde. Jeg har en haug MR, CT og røngten selv, men jeg trenger ikke hevde min heroiske kamp for livet på bekostning av andre sykdomsgrupper, slik du gjør. 

Anonymous poster hash: 6f627...c93

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du presset deg fordi du kunne presse deg. Når jeg var livstruende syk, så var jeg ikke i stand til å presse noe som helst. Noen kan presse så mye de vil, de kommer seg ikke opp uansett, fordi de er så syke, og noen av dem dør.

Jeg vet at du var mer i stand til å studere fordi du fortalte at du klarte det. Hva vet du om pasienter med ME? Det er en stor gruppe med mennesker som er rammet i svært ulik grad, du slo alle under samme kam.

Det er veldig narsissistisk og tøvete å tenke at når jeg klarte det, da klarer alle andre det, uansett omstendighetene de har. Hverken slag eller ME, eller annen sykdoms-label sier noe som helst om hvor lett eller hardt rammet individet er. 

 

Anonymous poster hash: 6f627...c93

 

Er sikker på at alle kan klare noe hvis de prøver litt :) Når jeg var livstruende syk kjempet jeg for å overleve.  Hver dag. Ja? Folk med hjerneslag er også en stor gruppe mennesker som er rammet av sin sykdom :) 

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke sagt at man ikke kan dø av slag, men du var ikke så alvorlig rammet, heldigvis, at du døde. Jeg har en haug MR, CT og røngten selv, men jeg trenger ikke hevde min heroiske kamp for livet på bekostning av andre sykdomsgrupper, slik du gjør. 

Anonymous poster hash: 6f627...c93

 

Jo, det gjorde jeg. Faktisk. Men jeg ble gjennopplivet og lagt i koma. Kom meg gradvis. 

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ei som har ME. Dvs hun er under utredning, men presenterer seg alltid med "hei, jeg heter ***** og jeg har ME. Hun elsker å snakke sykdom. Hvis noen er syke har hun det alltid verre eller kjenner noen med kreft, ms osv osv. Hun er utrolig selvsentrert og viljesvak. Hun må gå ned et visst antall kilo for å få utført en slankeoperasjon, men dette er i følge henne umulig siden hun er for syk til å trene, samtidig som hun stapper i seg junk og kjeks. Jeg er overbevist om at det hun lider av er vondt i vilja og ren latskap.

Anonymous poster hash: b7c7e...a68

Herregud, dette er 1 person. EN!

Anonymous poster hash: 2cdab...8a8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Herregud, dette er 1 person. EN!

Anonymous poster hash: 2cdab...8a8

 

 

En ja, en blant MANGE.. Bare se på mine venner. Når skal folk få opp øynene for at svært mange i denne gruppen lyver og snylter? Det er blitt så vanlig nå, at hvis du går til en videregående skole så vil ting som 'å nave et friår' og 'Skaffe ME og få gratis penger hjemme' være på lik linje! Flere og flere kommer med historier om personer som har lurt systemet, både i denne debatten og overalt hvor dette diskuteres. Man kan ikke være så blind og ikke se problemet da...

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du presset deg fordi du kunne presse deg. Når jeg var livstruende syk, så var jeg ikke i stand til å presse noe som helst. Noen kan presse så mye de vil, de kommer seg ikke opp uansett, fordi de er så syke, og noen av dem dør.

Jeg vet at du var mer i stand til å studere fordi du fortalte at du klarte det. Hva vet du om pasienter med ME? Det er en stor gruppe med mennesker som er rammet i svært ulik grad, du slo alle under samme kam.

Det er veldig narsissistisk og tøvete å tenke at når jeg klarte det, da klarer alle andre det, uansett omstendighetene de har. Hverken slag eller ME, eller annen sykdoms-label sier noe som helst om hvor lett eller hardt rammet individet er. 

 

Anonymous poster hash: 6f627...c93

 

 

Denne personen hadde en reel sykdom som var påviselig og klart dokumentert. Brukeren beskrev nært dødsfall, gjenoppliving og vanskelig tid med en alvorlig sykdom og du tillater deg å kalle denne brukeren narsissistisk?? At h*n har vist litt ståpåvilje er jo bare naturlig! Tror virkelig de med ME at bare man later som man er så syk at det å PRØVE å bli friskere IKKE er mulig, så blir dem mer trodd?? Selv mange med alvorlig kreft ØNSKER jo å leve, betyr ikke at de er mindre syk fordi de orker og prøver å ha ståpåvilje for å bli friskere, jeg forstår dem godt...

 

Nei i denne sammenhengen passer uttrykket godt: lyv så godt at man tror det sjæl...

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du mener at slag, som jeg må leve med for resten av mitt liv, ikke er en alvorlig sykdom?

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

Jeg har ME, min far hadde en alvorlig hjerneblødning han nesten ikke overlevde. Måtte lære å gå og snakke igjen.

Og min mor har hatt kreft.

Ingen av dem har på noe tidspunkt vært sykere eller mer pleietrengende og avhengig av hjelp enn meg som bare har ME.

Begge foreldrene mine "jobber" nå som assistenter for meg. Ordner med praktiske ting og lager middager i porsjonspakker for fryseren min. De følger ungene mine til fritidsaktiviteter pluss mye annet. I tillegg har jeg hjemmehjelp 2 ganger i uken som tar seg av annet husarbeid.

Anonymous poster hash: dbf5b...71c

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME, min far hadde en alvorlig hjerneblødning han nesten ikke overlevde. Måtte lære å gå og snakke igjen.

Og min mor har hatt kreft.

Ingen av dem har på noe tidspunkt vært sykere eller mer pleietrengende og avhengig av hjelp enn meg som bare har ME.

Begge foreldrene mine "jobber" nå som assistenter for meg. Ordner med praktiske ting og lager middager i porsjonspakker for fryseren min. De følger ungene mine til fritidsaktiviteter pluss mye annet. I tillegg har jeg hjemmehjelp 2 ganger i uken som tar seg av annet husarbeid.

Anonymous poster hash: dbf5b...71c

Så fint at du har noen som hjelper deg. Ikke alle har det

Anonymous poster hash: f4452...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har noen som hjelper deg. Ikke alle har det

Anonymous poster hash: f4452...de6

Ja vist ikke hadde jeg nok vært rimelig død nå

Anonymous poster hash: dbf5b...71c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ja, en blant MANGE.. Bare se på mine venner. Når skal folk få opp øynene for at svært mange i denne gruppen lyver og snylter? Det er blitt så vanlig nå, at hvis du går til en videregående skole så vil ting som 'å nave et friår' og 'Skaffe ME og få gratis penger hjemme' være på lik linje! Flere og flere kommer med historier om personer som har lurt systemet, både i denne debatten og overalt hvor dette diskuteres. Man kan ikke være så blind og ikke se problemet da...

Merkelig at du har så mange venner med ME. Jeg kjenner ingen. Og du har opptil flere. Og hvorfor sier du ikke fra til NAV da om du mener de snylter? Og hvorfor vil du være venner med noen du mener snylter på staten og dermed ikke har de verdiene som du har? Og skaffe ME er ikke så lett. Får du diagnosen hos fastlegen telles det ikke. Det må grundig utredning til,

Anonymous poster hash: 2cdab...8a8

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...