Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tjah. Det er 330000 uføre her i landet. Hvor mange av disse vil du tro er reelt 100% uføre? Alle? Alle er 100% ute av stand til å jobbe resten av livet? Eller er det noen fakere inni der?

Og ikke kom med at "det er vanskelig å få jobb når en er ufør" Ingenting å bety. Har man restarbeidsevne skal man ha lavere uføregrad.

Anonymkode: 1f910...cfe

Tror det har vært slappere før. Jeg hevder at nå er det veldig krevende for de som har sykdommen og i det hele tatt bli diagnotisert. Det er like ille for de å få ufør/ung ufør. Dette gjelder spesial diagnoser. 

Anonymkode: 82cf0...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg evt til å tro ME pasienter har det så mye lettere?

Anonymkode: c81f1...dbd

Har jeg sagt at ME pasienter har det lettere? (?????)

Anonymkode: 82cf0...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette er sant. Sjekk ut Bohne Askøy på fb. Jeg har desverre ikke lov å fortelle nøyaktig hva det dreier seg om foreløpig. 

 

Anonymkode: dbf5b...71c

De søker publisering og penger for videre studier... Det er vel ikke 100% løsning enda akkurat 

Anonymkode: c81f1...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjah. Det er 330000 uføre her i landet. Hvor mange av disse vil du tro er reelt 100% uføre? Alle? Alle er 100% ute av stand til å jobbe resten av livet? Eller er det noen fakere inni der?

Og ikke kom med at "det er vanskelig å få jobb når en er ufør" Ingenting å bety. Har man restarbeidsevne skal man ha lavere uføregrad.

Anonymkode: 1f910...cfe

Står det noe sted at alle disse er 100% uføretrygdede? 

Anonymkode: c6c4c...ec5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe sted at alle disse er 100% uføretrygdede? 

Anonymkode: c6c4c...ec5

Nei, det er bare noe mobben antar fordi det gjør det enklere å slenge dritt om uføre. 

Anonymkode: 67e22...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste er enige i at trygdesnyltere er en uønsket gruppe i et velferdssamfunn som i stor grad er basert på tillit.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe sted at alle disse er 100% uføretrygdede? 

Anonymkode: c6c4c...ec5

Ok, alle de 100% uføretrygdede da. Om de er 130000 eller 330000.

Anonymkode: 1f910...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at folk før i tiden heller ikke fikk ms diagnose rett gitt osv fordi det ikke fantes metoder å finne det ut på. Alt har en sped start, men kommer til sin rett med tid og stunder. Det rare er at vi mennesker ikke lærer. Istedenfor å annerkjenne at sykdom finnes, men man ikke vet nok enda, tenker man folk lyver de på seg. Ms syke var ikke friskere før mr kom, de bare fikk ikke påvist sykdom. Litt som me i dag. 

Svært alvorlig syke me pasienter er pleietrengende og kan pådra seg organsvikt feks 

Anonymkode: c81f1...dbd

Ja det er nok sant, men jeg tror ytterst få lurte seg til ms disgnosen før. Som sagt var sykdommen ofte kommet langt før den ble satt.

Mange med feks. ms er friskere enn mange med me i disse dager. Ms er nå en klar diagnose å sette, ergo får man rett medisin og behandling. Alt blir jo automatisk enklere når man har en klar og "akseptert" diagnose.  

Jeg er overbevist om at de fleste med ME faktisk har det. De som faker det er i fåtall, men ødelegger så mye for aksepten for den diagnosen i samfunnet. Folk må få inn i hodet at ytterst få ønsker å IKKE jobbe, ha dårlig inntekt og ikke bidra til felleskapet. De fleste ønsker seg faktisk et 'sunt' liv og alt det innebærer. Men jeg syns det virker som flere og flere anekjenner sykdommen. Det er positivt, ikke minst for den syke og den tilleggsbyrden det er å ikke bli trodd på av samfunnet. 

 

Anonymkode: 2b93b...9ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bestemt meg, og det er akkurat det jeg sier. Når du sier "sååååå enkelt", høres det ut som du mener at vi mener at en får diagnosen på dagen. Selvfølgelig ikke. Ingen gjør det. Men pga at den er vanskelig å påvise, får flere feilaktig diagnosen. og mange er ute etter akkurat dette.

Ditt forsøk på ordvrenging er ikke vellykket.

Det er 10000+ ME-syke i Norge. Tallet er femdoblet på 6 år. U do the math.

Anonymkode: 1f910...cfe

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Du kan virkelig ikke gå ut å skrive at "det virker som at flere her mener en får en diagnose på dagen". Hvem i himmelens navn tror det, både her inne og i det virkelige liv? Ingen.

Ved å skrive slikt tillegger du folk idiotiske meninger som ingen i denne tråden har ytret et ord om. Du skjønner at din forherligelse for ME-syke da virker rimelig suspekt?

De som faker seg gjennom år med utredning gjør det for å oppnå trygd, selvfølgelig. Dette bør være soleklart? I tillegg har de AAP mens de venter på ufør skal gå gjennom. De lider ingen nød, men oppnår det de vil: Sikret penger resten av livet og total frihet.

Anonymkode: 1f910...cfe

Nå var det du som begynte å skrive at man fikk diagnosen på dagen, ikke jeg. Jeg skrev at flere her inne mener det er så enkelt å få diagnosen, noe det absolutt ikke er. Det er nok idiotiske meninger i denne tråden ifra før, så jeg trenger ikke tillegge dere noe som helst  😊

Jeg skjønner at du ikke leser hva skriver, så da er poenget borte med å forsøke å diskutere med deg. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det som gjør at sykdommen er så vanskelig å fake? Skjønner det ikke helt. 

En psykolog kan vel ikke avdekke om en pasient har ME eller ikke, er da ikke ME en fysisk sykdom? 🤔

Nei, å være trist og lei å si man har selvmordstanker er ikke nødvendigvis depresjon. Depresjon er et svært dystert sted for et menneske og på ingen måte enkelt å fake ovenfor en psykolog. Det går veldig i dybden, og ikke bare noe man forklarer med at man er trist og lei. 

Anonymkode: 911d4...7d8

Leser du symptomene på ME, så skjønner du at det er flere ting som er vanskelig å fake. F.eks hovne lymfeknuter, PEM, enkelte utslag på blodprøver. Men igjen, ingenting er sikkert før man har den biomarkøren som man leter etter. 😊

ME- syke må innom psykolog, lege og fysioterapeut under utredelsen, vil tro at om en psykolog kan se om en person faker depresjon så kan h*n vel også se om en person faker andre sykdommer? Fordi sitter du der å prøver å fake deg til en sykdom, er du vel psykisk syk? Da regner jeg med psykologen gjennomskuer dette på samme måte som en gjennomskuer hvis noen prøver å fake seg til en annen sykdom. 

En ME diagnose er nok uansett vanskeligere å få enn en depresjons diagnose. Utredningen går veldig i dybden, Ikke bare noe man forklarer med at man er sliten og trøtt 😉  Men en diagnose trenger ikke å være verre enn en annen fordi om! 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er absolutt ikke selvmotsigende, men jeg kan hjelpe litt med forståelsen :)
Det er enkelt å late som om man har ME siden det er så varierte og til tider diffuse symptomer som er veldig vanskelig å medisinsk bevise.
Det er ikke veldig mange som får diagnosen ME.
Disse to utsagnene er på ingen måte motstridende. Det betyr bare at du er langt fra garantert å få diagnosen selv om du faker veldig bra, og i så fall må de jo bare prøve å fake videre eller evt fake noe annet.

Og jo, ME er lett å fake nettopp fordi det er ekstremt vanskelig å bevise om noen har det eller ikke.

Anonymkode: df315...585

Det sier seg jo selv at ME er ikke lett å fake når såpass mange ikke får diagnosen. Så hvorfor forsette å si at det er lett å fake? Har du ikke fått diagnosen så ikke si at du har ME. Så enkelt er det faktisk 😊 Man går vel ikke rundt å sier at man har kreft med mindre man har fått diagnosen heller, så hvorfor gjøre dette med ME?  (Men jeg er klar over at flere dessverre gjør det) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De søker publisering og penger for videre studier... Det er vel ikke 100% løsning enda akkurat 

Anonymkode: c81f1...dbd

Ja det må midler til for å få publisert den forskningen de har gjort og å få videreutviklet medisinen slik at den kan masseproduseres og selges på apotek. 

Er ikke så lett å drive med slikt uten støtte fra det offentlige 

Anonymkode: dbf5b...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Missyme2 skrev:

 

Nå var det du som begynte å skrive at man fikk diagnosen på dagen, ikke jeg. Jeg skrev at flere her inne mener det er så enkelt å få diagnosen, noe det absolutt ikke er. Det er nok idiotiske meninger i denne tråden ifra før, så jeg trenger ikke tillegge dere noe som helst  😊

Jeg skjønner at du ikke leser hva skriver, så da er poenget borte med å forsøke å diskutere med deg. 

Leser du symptomene på ME, så skjønner du at det er flere ting som er vanskelig å fake. F.eks hovne lymfeknuter, PEM, enkelte utslag på blodprøver. Men igjen, ingenting er sikkert før man har den biomarkøren som man leter etter. 😊

ME- syke må innom psykolog, lege og fysioterapeut under utredelsen, vil tro at om en psykolog kan se om en person faker depresjon så kan h*n vel også se om en person faker andre sykdommer? Fordi sitter du der å prøver å fake deg til en sykdom, er du vel psykisk syk? Da regner jeg med psykologen gjennomskuer dette på samme måte som en gjennomskuer hvis noen prøver å fake seg til en annen sykdom. 

En ME diagnose er nok uansett vanskeligere å få enn en depresjons diagnose. Utredningen går veldig i dybden, Ikke bare noe man forklarer med at man er sliten og trøtt 😉  Men en diagnose trenger ikke å være verre enn en annen fordi om! 

Det sier seg jo selv at ME er ikke lett å fake når såpass mange ikke får diagnosen. Så hvorfor forsette å si at det er lett å fake? Har du ikke fått diagnosen så ikke si at du har ME. Så enkelt er det faktisk 😊 Man går vel ikke rundt å sier at man har kreft med mindre man har fått diagnosen heller, så hvorfor gjøre dette med ME?  (Men jeg er klar over at flere dessverre gjør det) 

 

De må jo i utgangspunktet ikke det, en fastlege kan stille diagnosen. Og når man går til legen, psykologen og/eller fysioterapeut så er det vel for å utelukke andre sykdommer? Hvorfor skal man ellers gå til en psykolog vis det er fysisk? 🤔

Det er forskjell på å være syk med depresjon og det å fake en fysisk sykdom uten noe konkret å utelukke det med, bortsett fra et sett med symptomer. En med depresjoner tenker helt annerledes enn en uten, og det, med mer, tror jeg er svært vanskelig å fake, med mindre man har slitt med det tidligere eventuelt. 

At noen rett og slett er psykisk syke fordi de faker en sykdom er jeg helt enig med deg i 👍😊

 

Anonymkode: 911d4...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke mange svindler til seg en ME-diagnose (selv om noen nok gjør det også). Jeg tror mange som er diagnostisert med ME er feildiagnostisert.  Pasienter er fortvilet over symptomene sine, og søker svar hos leger. De blir fortalt at alt er fint, og at de er friske. Men man er jo ikke frisk. Man føler seg jo helt utkjørt, og kjenner symptomer som man ikke har kjent før. Hva kan dette være? Hvorfor er jeg ikke meg selv lenger? La oss si fornøyde med ME.     Hva tror jeg? Jeg tror mange mennesker grovt undervurderer hvor sterke symptomer hjernen vår er i stand til å gi/hvilken tilstand den setter kroppen vår i. Man kan bli fullstendig utmattet/få altoppslukende symptomer (over lang tid) av angst, depresjoner eller en kombinasjon av disse lidelsene. Den gode nyheten er at med riktig hjelp og aktiv innsats, så har disse diagnosene god prognose, og man kan bli helt frisk. Man kan bli seg selv igjen (og kanskje enda sterkere). Jeg skriver ikke dette som et angrep på noen, men jeg skriver det med det håp at kanskje noen kan lese dette, og oppsøke riktig hjelp. Man trenger ikke føle seg «trist» for å være deprimert. Noen er utmattet og har «bly» i beina. Man trenger ikke føle seg «redd» når man har angst. Mange går rundt med kroppslige symptomer, som svette, ørhet, hjertebank, uro. Disse symptomene er såpass sterke og vedvarende, at man blir skremt.  Og da er det fort gjort å tenke at det feiler kroppen noe. Men det feiler ikke kroppen noe. Den responderer på premissene man legger for den, og dette skjer ubevisst. Ønsker å opplyse om dette, og det er gjort i beste mening. For å summere opp: psykiske lidelser kan gi sterke fysiske, vedvarende symptomer. Får man riktig hjelp, er prognosene gode. Dette er ikke skrevet for å provosere, men for å belyse. Jeg har den største medfølelse med alle de som har de vanskelig. Men har du vært hos legen (og det har du sikkert mange ganger) og fått vite at du er (fysisk) frisk, så ville jeg absolutt gjort alt jeg kunne for å fått meg ut av «tilstanden». Og denne «tilstanden» kan være angst/depresjon eller en kombinasjon. Til slutt: for mange vil det en del mennesker vil det komme som en stor overraskelse at man er deprimert/har angst. Det hele føles fysisk.

Anonymkode: 9394a...c4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Missyme2 skrev:

 

Nå var det du som begynte å skrive at man fikk diagnosen på dagen, ikke jeg. Jeg skrev at flere her inne mener det er så enkelt å få diagnosen, noe det absolutt ikke er. Det er nok idiotiske meninger i denne tråden ifra før, så jeg trenger ikke tillegge dere noe som helst  😊

Jeg skjønner at du ikke leser hva skriver, så da er poenget borte med å forsøke å diskutere med deg. 

Leser du symptomene på ME, så skjønner du at det er flere ting som er vanskelig å fake. F.eks hovne lymfeknuter, PEM, enkelte utslag på blodprøver. Men igjen, ingenting er sikkert før man har den biomarkøren som man leter etter. 😊

ME- syke må innom psykolog, lege og fysioterapeut under utredelsen, vil tro at om en psykolog kan se om en person faker depresjon så kan h*n vel også se om en person faker andre sykdommer? Fordi sitter du der å prøver å fake deg til en sykdom, er du vel psykisk syk? Da regner jeg med psykologen gjennomskuer dette på samme måte som en gjennomskuer hvis noen prøver å fake seg til en annen sykdom. 

En ME diagnose er nok uansett vanskeligere å få enn en depresjons diagnose. Utredningen går veldig i dybden, Ikke bare noe man forklarer med at man er sliten og trøtt 😉  Men en diagnose trenger ikke å være verre enn en annen fordi om! 

Det sier seg jo selv at ME er ikke lett å fake når såpass mange ikke får diagnosen. Så hvorfor forsette å si at det er lett å fake? Har du ikke fått diagnosen så ikke si at du har ME. Så enkelt er det faktisk 😊 Man går vel ikke rundt å sier at man har kreft med mindre man har fått diagnosen heller, så hvorfor gjøre dette med ME?  (Men jeg er klar over at flere dessverre gjør det) 

 

Vis meg hvor jeg skrev det.

Anonymkode: 1f910...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må jo i utgangspunktet ikke det, en fastlege kan stille diagnosen. Og når man går til legen, psykologen og/eller fysioterapeut så er det vel for å utelukke andre sykdommer? Hvorfor skal man ellers gå til en psykolog vis det er fysisk? 🤔

Det er forskjell på å være syk med depresjon og det å fake en fysisk sykdom uten noe konkret å utelukke det med, bortsett fra et sett med symptomer. En med depresjoner tenker helt annerledes enn en uten, og det, med mer, tror jeg er svært vanskelig å fake, med mindre man har slitt med det tidligere eventuelt. 

At noen rett og slett er psykisk syke fordi de faker en sykdom er jeg helt enig med deg i 👍😊

 

Anonymkode: 911d4...7d8

Ja, en fastlege kan dessverre stille diagnosen nå. Men heldigvis holder ikke dette når det er snakk om å motta trygdeytelser. Psykologen skal utelukke psykiske sykdommer og i mine øyne er en som faker ME, psykisk syk. Og da burde psykologen fange opp dette?  :)

Nå har man heldigvis noen holdepunkter for å stille en ME diagnose også, men det er dessverre for få til at 100 % stilles med rett diagnose enda. Det kommer nok om ikke så altfor lenge, håper jeg 👍

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vis meg hvor jeg skrev det.

Anonymkode: 1f910...cfe

I det innlegget jeg nettopp siterte deg i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Missyme2 skrev:

Ja, en fastlege kan dessverre stille diagnosen nå. Men heldigvis holder ikke dette når det er snakk om å motta trygdeytelser. Psykologen skal utelukke psykiske sykdommer og i mine øyne er en som faker ME, psykisk syk. Og da burde psykologen fange opp dette?  :)

Nå har man heldigvis noen holdepunkter for å stille en ME diagnose også, men det er dessverre for få til at 100 % stilles med rett diagnose enda. Det kommer nok om ikke så altfor lenge, håper jeg 👍

I det innlegget jeg nettopp siterte deg i. 

Jeg skjønner at du har litt tungt for det. La meg oppklare. Jeg har aldri sagt at man får diagnose på dagen. Imidlertid skriver du i et innlegg at vi tror det "er såååå enkelt å få en diagnose". Da svarte jeg at måten du ordlegger deg på får det til å høres ut som noen får en diagnose på dagen. Hvilket jeg i samme innlegg presiserte at ingen, meg selv inkl, tror det.

Det går an å misforstå, men her tror jeg du faktisk gjør det med vilje. Og før du går til motangrep: Jeg snakker om fakerne. Ikke de med reell ME. Må presiseres i hvert svar slik at ikke folk igjen skal "misforstå"

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Missyme2 skrev:

Ja, en fastlege kan dessverre stille diagnosen nå. Men heldigvis holder ikke dette når det er snakk om å motta trygdeytelser. Psykologen skal utelukke psykiske sykdommer og i mine øyne er en som faker ME, psykisk syk. Og da burde psykologen fange opp dette?  :)

Nå har man heldigvis noen holdepunkter for å stille en ME diagnose også, men det er dessverre for få til at 100 % stilles med rett diagnose enda. Det kommer nok om ikke så altfor lenge, håper jeg 👍

I det innlegget jeg nettopp siterte deg i. 

Ja, håper jeg å at det kommer snart, så slipper vi de som faker og ikke minst kan de med ME bli tatt på alvor 😊👍

Anonymkode: 911d4...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du har litt tungt for det. La meg oppklare. Jeg har aldri sagt at man får diagnose på dagen. Imidlertid skriver du i et innlegg at vi tror det "er såååå enkelt å få en diagnose". Da svarte jeg at måten du ordlegger deg på får det til å høres ut som noen får en diagnose på dagen. Hvilket jeg i samme innlegg presiserte at ingen, meg selv inkl, tror det.

Det går an å misforstå, men her tror jeg du faktisk gjør det med vilje. Og før du går til motangrep: Jeg snakker om fakerne. Ikke de med reell ME. Må presiseres i hvert svar slik at ikke folk igjen skal "misforstå"

Anonymkode: 1f910...cfe

Du sier det høres ut som jeg mener det, men det var ikke det jeg skrev. Hvorfor ikke heller lese det jeg skriver? Ja, jeg skreiv at flere mener det er så enkelt å få en diagnose, fordi flere her inne skriver det. Du som skrev at jeg mente at dere skriver at man får diagnosen på dagen. Altså; dine ord, ikke mine.  

Poenget mitt var at flere her inne mener det er enkelt å få diagnosen, men det er det ikke. Enkelt og greit. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, håper jeg å at det kommer snart, så slipper vi de som faker og ikke minst kan de med ME bli tatt på alvor 😊👍

Anonymkode: 911d4...7d8

:nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke mange svindler til seg en ME-diagnose (selv om noen nok gjør det også). Jeg tror mange som er diagnostisert med ME er feildiagnostisert.  Pasienter er fortvilet over symptomene sine, og søker svar hos leger. De blir fortalt at alt er fint, og at de er friske. Men man er jo ikke frisk. Man føler seg jo helt utkjørt, og kjenner symptomer som man ikke har kjent før. Hva kan dette være? Hvorfor er jeg ikke meg selv lenger? La oss si fornøyde med ME.     Hva tror jeg? Jeg tror mange mennesker grovt undervurderer hvor sterke symptomer hjernen vår er i stand til å gi/hvilken tilstand den setter kroppen vår i. Man kan bli fullstendig utmattet/få altoppslukende symptomer (over lang tid) av angst, depresjoner eller en kombinasjon av disse lidelsene. Den gode nyheten er at med riktig hjelp og aktiv innsats, så har disse diagnosene god prognose, og man kan bli helt frisk. Man kan bli seg selv igjen (og kanskje enda sterkere). Jeg skriver ikke dette som et angrep på noen, men jeg skriver det med det håp at kanskje noen kan lese dette, og oppsøke riktig hjelp. Man trenger ikke føle seg «trist» for å være deprimert. Noen er utmattet og har «bly» i beina. Man trenger ikke føle seg «redd» når man har angst. Mange går rundt med kroppslige symptomer, som svette, ørhet, hjertebank, uro. Disse symptomene er såpass sterke og vedvarende, at man blir skremt.  Og da er det fort gjort å tenke at det feiler kroppen noe. Men det feiler ikke kroppen noe. Den responderer på premissene man legger for den, og dette skjer ubevisst. Ønsker å opplyse om dette, og det er gjort i beste mening. For å summere opp: psykiske lidelser kan gi sterke fysiske, vedvarende symptomer. Får man riktig hjelp, er prognosene gode. Dette er ikke skrevet for å provosere, men for å belyse. Jeg har den største medfølelse med alle de som har de vanskelig. Men har du vært hos legen (og det har du sikkert mange ganger) og fått vite at du er (fysisk) frisk, så ville jeg absolutt gjort alt jeg kunne for å fått meg ut av «tilstanden». Og denne «tilstanden» kan være angst/depresjon eller en kombinasjon. Til slutt: for mange vil det en del mennesker vil det komme som en stor overraskelse at man er deprimert/har angst. Det hele føles fysisk.

Anonymkode: 9394a...c4f

Alt dette er veldig riktig og fornuftig, men det er meningen at en psykiater/ (psykolog evt.?) skal avdekke om utmattelsen og de andre symptomene er psykosomatiske. For å få ME må man utredes grundig. Et sykt menneske ønsker stort sett å bli frisk, og jeg tror de fleste med en ME diagnose er åpen for å prøve alt som kan hjelpe. Forøvrig er den moderne oppfatningen at psyke og kropp er en enhet og at alt henger sammen, det ene kan ikke skilles fra det andre. ME er ikke psykisk, men det er ikke bare somatisk heller. Fatigue kjennes veldig på kroppen, likeså feber, muskelsmerter, stress-blære, overaktiv tarm og kronisk halsbetennelse. Disse symptomene kan forklares ut i fra et overaktiv nervesystem, noe som også hovedsakelig er fysisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til å fake revmatisme. Tror du at du får diagnosen uten funn? Det virker som du har en helt fjern virkelighetsoppfatning av hvor vanskelig det er å få slike spesial diagnoser. Jeg har selv 4 autoimmune sykdommer , om du tror det er lett å få de diagnosene så tar du så jæ(x100)vlig feil. Det samme gjelder ufør. Det er så vanvittig mye testing at sannsynligheten for at du kommer gjennom de årene du har med utallige legebesøk er under null. Leger er ikke idioter, de ser folk som faker rimelig kjapt.

Mulig det var lettere før, det vet jeg ikke fordi jeg er i starten av 20 årene, men nå, ikke faen. 

Anonymkode: 82cf0...802

Revmatisme er så mangt, det finnes rundt 200 (?) typer revmatiske lidelser. Stort sett (alltid) svinger sykdommen. Når sykdommen ligger "nede" viser ikke nødvendigvis noe særlig på blodprøver. Jeg mener ikke med dette at det er vanlig å fake revmatisme, men jeg tror heller ikke det er vanlig å fake ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Missyme2 skrev:

Du sier det høres ut som jeg mener det, men det var ikke det jeg skrev. Hvorfor ikke heller lese det jeg skriver? Ja, jeg skreiv at flere mener det er så enkelt å få en diagnose, fordi flere her inne skriver det. Du som skrev at jeg mente at dere skriver at man får diagnosen på dagen. Altså; dine ord, ikke mine.  

Poenget mitt var at flere her inne mener det er enkelt å få diagnosen, men det er det ikke. Enkelt og greit. 

:nordvesta:

Vel og bra. Du skriver også (for å sitere deg ordrett) at i dine øyne er de som faker ME psykisk syke. Det kan ikke være slik at de bare ikke gidder jobbe? De er altså psykisk syke?

Anonymkode: 1f910...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...