Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen

 

Men nå kan ikke en akupunktør sette en diagnose da. Så skulle du fått diagnosen, så måtte du vært gjennom spesialister +++

Anonymous poster hash: 2bc2f...b1d

 

Det var jo en del av poenget, at det er en del av de som sier at de har ME ikke har fått diagnosen av spesialist, og at mange av disse er "feildiagnostiserte" eller "selvdiagnostiserte".

 

(Jeg skulle satt "diagnose" i anførselstegn, men jeg trodde dette var innlysende ut i fra kontekst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Vet du, som smertepasient blir jeg utrolig provosert av slike kommentarer.

Dine følelser forandrer ikke på realitetene. Smertefølelse ER kun subjektiv, kan ikke registreres objektivt. Visste du virkelig ikke det?

Når du anklager meg for å dømme, er det blank løgn.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som stiller meg spørsmål, det er flott! Og for å unngå flere misforståelser:

 

Jeg tror svært få VELGER å være syk, og de færreste ønsker nok dette. Jeg har aldri sagt eller ment at man skal se ned på eller sjikanere de som VIRKELIGE er syke. Mitt budskap for denne debatten var SNYLTERE og de som LURER systemet, SAMT om ME er troverdig som diagnose i sin nåværende form. 

 

Når det gjelder fagpersonell, allmennleger/spesialister så er jeg GJERNE åpen for å diskutere dette temaet med ALLE som ønsker å prate med meg. Nå har jeg veldig lite ressurser og mulighet til å oppsøke disse på egen hånd den dag i dag, men er selvsagt åpen for å gjøre dette, da jeg tror på mine meninger og ønsker å påvirke så mye som mulig. :)

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna mi på 17 har ME og ho sliter så utrolig mye. Gråter hele tida i skjul, men smiler når ho ser meg. Ho er det snilleste mennesket jeg kjenner, og aner ikke hva jeg hadde gjort uten henne. Kjenner du noen med ME siden du snakker om dem på denne måten? Du vet alle er forskjellige og ikke like eller?



Anonymous poster hash: 740f6...787
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bestevenninna mi på 17 har ME og ho sliter så utrolig mye. Gråter hele tida i skjul, men smiler når ho ser meg. Ho er det snilleste mennesket jeg kjenner, og aner ikke hva jeg hadde gjort uten henne. Kjenner du noen med ME siden du snakker om dem på denne måten? Du vet alle er forskjellige og ikke like eller?

Anonymous poster hash: 740f6...787

 

 

Det er selvfølgelig trist. Men jeg har et spørsmål: Tror du at hun er 100 % fysisk syk, altså at hun ikke sliter det MINSTE psykisk 0% ? For er jo det så mange ME-folk hevder, noe jeg finner meget rart...

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ME finnes kun i land med greie trygdeordninger.... Anonymous poster hash: b56e1...d00

Som f.eks. Japan?

Anonymous poster hash: 01392...570

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er selvfølgelig trist. Men jeg har et spørsmål: Tror du at hun er 100 % fysisk syk, altså at hun ikke sliter det MINSTE psykisk 0% ? For er jo det så mange ME-folk hevder, noe jeg finner meget rart...

 

Cowboy Lotte, hvis livet ditt hadde raknet, så hadde du vært lei deg? Kan man være lei seg uten å være psykisk syk? 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både enig og uenig i påstandene til TS. Jeg har selv en sykdom der ekstrem utmattelse er et av symptomene, men det er andre, fysisk påviselige ting som er hovedproblemet. Alikevel er utmattelsen det som setter meg aller mest ut.

 

Jeg har vært medlem av enkelte ME grupper det siste året, først og fremst for å få litt tips til hvordan jeg skal møte hverdagen min som utmattet, men også for å få et slags fellesskap. Her har jeg merket meg noe av det som TS skriver. Veldig mange er ute etter tips til hvordan og  hvilke ytelser man kan få. Det kan virke som om noen er ute etter å tyne systemet for mest mulig, mens mange mange andre er reelt syke og prøver å oppmuntre hverandre, håpe på en kur, tipse om hvordan en eventuelt skal forsøke å bli bedre eller lignende.

 

Etter å ha lest mye om sykdommen, tror jeg at ME er en sykdom. En forferdelig utmattende og alvorlig sykdom, med mange andre symptomer som mange ikke kjenner til. Men jeg tror at det også er svært mange som er feildiagnostiserte og har andre diagnoser der utmattelse kan komme til sterkt uttrykk. I tillegg må vi ta inn over oss at noen kan svindle systemet og at ME da er en diagnose som KAN brukes til å svindle systemet, selv om det tar lang tid og utredes.

 

Jeg er så uendelig glad for at jeg sannsynligvis ikke har ME, og føler så utrolig med de som faktisk har det. Jeg synes også at vi skal være forsiktige med å dømme mennesker som er syke, selv om man ikke ser på dem at de er det. Men i tilleg skal man kunne diskutere det faktum at noen, NOEN, svindler systemet, og det må vi tåle og diskuere...



Anonymous poster hash: d51e7...135
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet du, det er ikke bare å ta seg sammen. Jeg har vært syk i 18 år bl.a. med lavt stoffskifte og store smerter, med migrene. Og jeg har tatt meg sammen, nå har jeg gått på veggen for andre gang og jeg er overlykkelig hvis jeg klarer å komme tilbake 50%

Anonymous poster hash: 43ee3...70c

 

Tror du jeg vil kunne klare å jobbe mer enn 50%? Neppe. Jeg jobber ut fra mine forutsetninger, og vil ALDRI kunne klare å jobbe 100% pga at slaget er livsvarig, og tro meg - jeg har gått på veggen jeg også. Flere ganger! Jobber faktisk under 50%. 

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gang skyld så er jeg enig med deg. Wow, det trodde jeg at jeg aldri skulle si. 

 

ME er ren og kjær oppspinn, og alt for mange later som de har det for å snylte på staten. 

 



Anonymous poster hash: 5c33d...04b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For en gang skyld så er jeg enig med deg. Wow, det trodde jeg at jeg aldri skulle si. 

 

ME er ren og kjær oppspinn, og alt for mange later som de har det for å snylte på staten. 

 

Anonymous poster hash: 5c33d...04b

 

 

 

Me er IKKE oppspinn. Det kan derimot diskuteres om ME muligens er en egen sykdom i tilleg til at mange blir feildiagnostiserte og egentlig har andre tilstander som det kan finnes behandling for..

Anonymous poster hash: d51e7...135

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME, min far hadde en alvorlig hjerneblødning han nesten ikke overlevde. Måtte lære å gå og snakke igjen.

Og min mor har hatt kreft.

Ingen av dem har på noe tidspunkt vært sykere eller mer pleietrengende og avhengig av hjelp enn meg som bare har ME.

Begge foreldrene mine "jobber" nå som assistenter for meg. Ordner med praktiske ting og lager middager i porsjonspakker for fryseren min. De følger ungene mine til fritidsaktiviteter pluss mye annet. I tillegg har jeg hjemmehjelp 2 ganger i uken som tar seg av annet husarbeid.

Anonymous poster hash: dbf5b...71c

Det er jo supert! Men jeg er hvertfall ikke i stand til det og vil aldri bli det. Og moren og faren din mener jeg har en beviselig diagnose som er reell. Jeg er også utslitt! Men jeg står på. Men kanskje jeg skal gå å legge meg inn på et mørkt og kaldt rom jeg også? Jeg er så sliten at jeg har dager jeg ikke orker å stå på bena mine, men presser meg gjør jeg. Fordi jeg må. Det må stilles krav til de som er syke også vet du. Veldig enkelt å bare legge seg ned og gi opp. 

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke ta opp det venninna di sier da,ts? Eller er det ulovlig? Det er dårlig gjort av henne å holde på sånn når det faktisk finnes dem som ér syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er forunderlig er at "motesykdommer" ofte er diffuse. Jeg er i en bransje som gjør at jeg leser sykehistorikk hver dag. Det som går igjen av "motesykdommer" er nå bl.a. ME, psykiske lidelser, ryggplager, fibromyaligi og noe whiplash (litt "ut")De som får f.eks. Kreft, mister lemmer, slag osv. de er på jobb..... Merkelig det der!

Anonymous poster hash: 36d77...81e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er forunderlig er at "motesykdommer" ofte er diffuse. Jeg er i en bransje som gjør at jeg leser sykehistorikk hver dag. Det som går igjen av "motesykdommer" er nå bl.a. ME, psykiske lidelser, ryggplager, fibromyaligi og noe whiplash (litt "ut")De som får f.eks. Kreft, mister lemmer, slag osv. de er på jobb..... Merkelig det der!

Anonymous poster hash: 36d77...81e

Slag med varige mén kan bevises ved å ta MR av hjernen. :) 

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er forunderlig er at "motesykdommer" ofte er diffuse. Jeg er i en bransje som gjør at jeg leser sykehistorikk hver dag. Det som går igjen av "motesykdommer" er nå bl.a. ME, psykiske lidelser, ryggplager, fibromyaligi og noe whiplash (litt "ut")De som får f.eks. Kreft, mister lemmer, slag osv. de er på jobb..... Merkelig det der!

Anonymous poster hash: 36d77...81e

 

Finnes mange med de "motesykdommene" du snakker om som også er i jobb og omvendt, men det viste jo du kanskje?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slag med varige mén kan bevises ved å ta MR av hjernen. :)

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

 

Så du har helt rett der :)

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange med de "motesykdommene" du snakker om som også er i jobb og omvendt, men det viste jo du kanskje?

De er superflinke! :) Viktig å se det også :)

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...