Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

Det er ikke diagnosen som avgjør om man får uføretrygd eller ei, men funksjonsnivået.

Så jo man kan godt få uføretrygd med bare fibromyalgi som diagnose, men det må være godt dokumentert at man har et veldig lavt funksjonsnivå pga denne diagnosen.

Anonymous poster hash: dbf5b...71c

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hvorfor svarer du ikke?

Anonymous poster hash: 2cdab...8a8

 

 

 

Jeg har allerede svart. Jeg svarte at jeg har PRØVD å sagt i fra til Nav, men de kunne ikke gjøre noe fordi de sa dem hadde papirene i orden, så kunne ikke gjøre noe...

 

At ME ikke er lett å få, er jo helt feil, når man ser hvordan tallet har FLYDD i været de siste ti årene. Noe helt hinsides ALL fornuft! Å tro at ALLE disse har rent mel i posen er svært naivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede svart. Jeg svarte at jeg har PRØVD å sagt i fra til Nav, men de kunne ikke gjøre noe fordi de sa dem hadde papirene i orden, så kunne ikke gjøre noe...

 

At ME ikke er lett å få, er jo helt feil, når man ser hvordan tallet har FLYDD i været de siste ti årene. Noe helt hinsides ALL fornuft! Å tro at ALLE disse har rent mel i posen er svært naivt.

Men hvorfor plager dette deg? Om det er folk der ute som prøver å snylte staten kan de ikke ha det godt med seg selv. Ingen oppegående mennesker ville orket den mølla det er å være under utredning og evt. behandling/ arbeidstrening/aap i årevis "bare" for å blir ufør. Da er det temmelig stakkarslige mennesker i utgangspunktet.

 

Kan det være fordi kjennskapen til ME har blitt bedre? Tror vi får overlate diagnostiseringen til ekspertene. 

Anonymous poster hash: 2cdab...8a8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvorfor plager dette deg? Om det er folk der ute som prøver å snylte staten kan de ikke ha det godt med seg selv. Ingen oppegående mennesker ville orket den mølla det er å være under utredning og evt. behandling/ arbeidstrening/aap i årevis "bare" for å blir ufør. Da er det temmelig stakkarslige mennesker i utgangspunktet.

 

Kan det være fordi kjennskapen til ME har blitt bedre? Tror vi får overlate diagnostiseringen til ekspertene. 

Anonymous poster hash: 2cdab...8a8

 

 

Det plager meg fordi flere og flere får denne sykdommen og tallene har økt så dramatisk de seneste årene at det snart er på linje med svarte-døden. Har vi virkelig en epidemi med svært økende antall syke, MEN som legene overhodet IKKE kan finne noen måte å dokumentere og påvise på?

 

Jeg føler ikke forskerne har kommet noe lengre, da de verken har funnet årsak, påvisning eller noen som helst form for kur. Hvorfor? Fordi de ikke finnes noen kur, eller fordi de syke ikke VIL at det skal finnes noen kur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg fordi flere og flere får denne sykdommen og tallene har økt så dramatisk de seneste årene at det snart er på linje med svarte-døden. Har vi virkelig en epidemi med svært økende antall syke, MEN som legene overhodet IKKE kan finne noen måte å dokumentere og påvise på?

 

Jeg føler ikke forskerne har kommet noe lengre, da de verken har funnet årsak, påvisning eller noen som helst form for kur. Hvorfor? Fordi de ikke finnes noen kur, eller fordi de syke ikke VIL at det skal finnes noen kur?

Ærlig talt. Når du legger deg ned på det nivået der orker iallefall ikke jeg å diskutere med deg lengre. Du åpner opp med å vise til en "seriøs" diskusjon, dette er bare latterlig. Takk for meg.

Anonymous poster hash: 2cdab...8a8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fins det virkelig noen som har dødd av ME?

Anonymous poster hash: 387c9...9c4

Er man sengeliggende og ikke kommer seg på do og ikke får i seg næring på egenhånd så dør man vel etterhvert om man blir forlatt til seg selv ja. Ikke direkte av ME, men da av sult/organsvikt

Selvmord og også assistert selvmord i utlandet er heller ikke uvanlig etter mange smertefulle år med ME

Anonymous poster hash: dbf5b...71c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg fordi flere og flere får denne sykdommen og tallene har økt så dramatisk de seneste årene at det snart er på linje med svarte-døden. Har vi virkelig en epidemi med svært økende antall syke, MEN som legene overhodet IKKE kan finne noen måte å dokumentere og påvise på?

Jeg føler ikke forskerne har kommet noe lengre, da de verken har funnet årsak, påvisning eller noen som helst form for kur. Hvorfor? Fordi de ikke finnes noen kur, eller fordi de syke ikke VIL at det skal finnes noen kur?

Tror du virkelig noen vil ligge årevis i et mørkt rom? Finnes flere grader av MS. Jeg vet om to som har vært sengeliggende I 2 år uten å klare noe. Stumend mørke, ingen lyder,nesten ikke menneskelig kontakt. Faker de?
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig noen vil ligge årevis i et mørkt rom? Finnes flere grader av MS. Jeg vet om to som har vært sengeliggende I 2 år uten å klare noe. Stumend mørke, ingen lyder,nesten ikke menneskelig kontakt. Faker de?

 

Forskjellen er at MS kan påvises(i en viss grad), mens ME(stor forskjell) ikke kan påvises på NOEN som helst måte. 

Endret av Cowboy Lotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært svært alvorlig ME syk. Jeg fikk diagnosen da jeg var 14år. Jeg var sengeliggende halve ungdomsskolen og hele VGs. Tror du virkelig jeg VILLE gå glipp av alle ungdomsårene? VILLE ligge i sengen dag ut og dag inn istedenfor å gå på skole, være med venner, feste, drive med sport og leve livet? Du bør være veldig forsiktig med hva du påstår iforhold til denne sykdommen. Det er en svært alvorlig sykdom. Sånne som deg og alle som later som de har ME gjør det vanskeligere for oss som faktisk er alvorlig rammet av denne grusomme sykdommen! Jeg har ikke ord som beskriver hvor beintøft det er å bli alvorlig rammet av denne sykdommen. Det at det er en "usynlig" sykdom gjør det ikke lettere.

Anonymous poster hash: cb0fc...a92

  • Liker 17
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 14 Sept 2015 - 14:50, said:

Er man sengeliggende og ikke kommer seg på do og ikke får i seg næring på egenhånd så dør man vel etterhvert om man blir forlatt til seg selv ja. Ikke direkte av ME, men da av sult/organsvikt

Anonymous poster hash: dbf5b...71c

Om man ikke er i stand til å ta til seg næring og komme seg på toalettet, er sykehusinnleggelse eller sykehjemsplass det rette stedet å henvende seg til. Ikke å forbli i sin mørke hule og dø av sult. Anonymous poster hash: 991fd...8f5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at MS kan påvises(i en viss grad), mens ME(stor forskjell) ikke kan påvises på NOEN som helst måte.

Du svarer ikke på det jeg spør om. Tror du noen velger å ligge årevis I mørket fordi de ikke gidder noe annet?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg spurte deg tidligere i denne tråden om du har diskutert dine synspunkter med fagpersonell, - f. eks allmennleger/spesialister? Det svarer du ikke på. Din kompetanse må jo være av stor verdi for folk i helsevesenet. Du kan skrive til Den norske legeforening og be de stramme opp medlemmene sine, og så kan vi jo se om du får mer napp der enn hos NAV.

Endret av Havbris
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ikke er i stand til å ta til seg næring og komme seg på toalettet, er sykehusinnleggelse eller sykehjemsplass det rette stedet å henvende seg til. Ikke å forbli i sin mørke hule og dø av sult. Anonymous poster hash: 991fd...8f5

Det er jo litt av det som er problemet med ME da. Man får ikke hjelp noen steder

Anonymous poster hash: dbf5b...71c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt av det som er problemet med ME da. Man får ikke hjelp noen stederAnonymous poster hash: dbf5b...71c

Nei, msn får ikke det! Alt av kostnader iforbindelse med sykdommen har familien min dekket. Ikke noe hjelp å få sv det offentlige. Har til og med fikk skjelt ut etter noter av en psykolog med beskjed om at jeg fikk se å ta meg sammen. Det er helt forferdelig. Itillegg til å være alvorlig syk, får man den tilleggsbelastningen. Hilsen sengeliggende med ME gjennom halve ungdomsskolen og hele vgs

Anonymous poster hash: cb0fc...a92

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til dels enig i dette, men jeg tror de som vil lyve på seg en slik begrensende sykdom er et veldig lite antall.

Personlig tror jeg heller at det kan foreligge andre uoppdagete årsaker bak utmattelsen enn ME hos mange.

 

Jeg har ikke ME, men likevel fikk jeg den "diagnosen" av en alternativ lege for mange år siden.

 

Jeg hadde vært syk i flere år, legen fant ikke ut av smertene og utmattelsen min. Jeg var desperat, så jeg oppsøkte en akupunktør jeg hadde blitt anbefalt.

Han forhørte seg om symptomene mine, foretok en del målinger, satte nåler, og ga meg en artikkel fra "Hjemmet" som han ville jeg skulle lese mens nålene virket.  "Dette er det du har", sa han, og viste til artikkelen om ME som han ville jeg skulle lese.

 

 

 

Hadde jeg hørt på ham, hadde jeg mest sannsynlig vært død i dag, for da hadde jeg aldri kontaktet legen på nytt igjen, og min kroniske betennelsestilstand som gir meg "ME-symptomene" hadde ikke blitt oppdaget før det var for sent.

 

Så lett var det for ham å stille en så alvorlig diagnose, og jeg vet at jeg ikke var den eneste han satte denne diagnosen på. 

Jeg har hørt om i overkant av 20 tilsvarende tilfeller fra samme alternative lege, og alle fikk etterhvert stadfestet andre sykdommer som ga utmattelsessymptomene.

 

 

Jeg må også legge til at et problem med ME, er at enkelte av de som sier de har "ME" er selvdiagnostiserte, og ikke har fått diagnosen satt av spesialist.  Når disse klarer "alt de vil klare", men er for utmattet til å gjøre alt som ikke er lystbetont, skaper de et dårlig rykte for de som virkelig har ME.

Men nå kan ikke en akupunktør sette en diagnose da. Så skulle du fått diagnosen, så måtte du vært gjennom spesialister +++

Anonymous poster hash: 2bc2f...b1d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker, on 14 Sept 2015 - 15:24, said:

Det er jo litt av det som er problemet med ME da. Man får ikke hjelp noen steder

Anonymous poster hash: dbf5b...71c

Da er det kanskje på tide at pårørende kontakter rette instanser og anklager helsemyndighetene for forsmmelse og drap. Kanskje de da vil få øynene opp for ME-pasienter? Anonymous poster hash: 991fd...8f5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du seriøst at noen VIL være syke? At de vil ha smerter?

Ingen vil vel være syke, men "syke" derimot...

De SIER kanskje at de har smerter, men smerter kan ikke påvises objektivt. Det KAN være oppspinn, umulig å si sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje på tide at pårørende kontakter rette instanser og anklager helsemyndighetene for forsmmelse og drap. Kanskje de da vil få øynene opp for ME-pasienter? Anonymous poster hash: 991fd...8f5

Det blir gjort :) og det har vært små notiser i lokale aviser om det. De større avisene har ikke interesse av ME, med mindre det er snakk om viduderhistorier om folk som ble frisk fordi de fikk seg en hund og sluttet å spise sjokolade.

Anonymous poster hash: dbf5b...71c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vil vel være syke, men "syke" derimot...

De SIER kanskje at de har smerter, men smerter kan ikke påvises objektivt. Det KAN være oppspinn, umulig å si sikkert.

 Vet du, som smertepasient blir jeg utrolig provosert av slike kommentarer. Du må bare dømme, også håper jeg du aldri blir syk selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...