Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

Vær så snill og les ALT, før du dømmer mine meninger.

 

Etter mitt syn er ME verken psykisk eller fysisk, det er en diagnose av ren oppspinn... Dette er folk som påstår at det ikke er mulig å slite psykisk hvis man har ME, samtidig som de ser ned og tråkker de psykiske på tærne... Jeg har fått med meg hvordan de operer, både på ME-forumet, ulike grupper, inkl på facebook. De snakker regelrett NED psykiske diagnoser som nevrasteni og folk som sliter psykisk. De omtaler ofte psykiske lidelser som tulle-diagnoser, hvorfor?? 

 

Jeg mener det de holder på med er rett og slett svindel, og de snakker hele tiden om hvordan man enklest mulig kan snylte til seg goder fra nav som uføretrygd. Mange syntes ikke uføretrygd er nok, og søker aktivt etter hvordan man kan få mest mulig penger utenom, og på alle mulige kreative måter. Samtidig er de de mest NEGATIVE menneskene jeg noen sinne har vært bortenom. De klager selvsagt på at de er slitne, men HATER når det blir stilt krav til dem, eller må stå til ansvar for noe. De mener de selvsagt ikke skal måtte gjennom obligatorisk syke-forløp som alle andre syke mennesker må, nei de mener de skal få GRATIS billett inn til uføre og pensjonsytelser UTEN å måtte gjøre NOE som helst... 

 

De sammenligner ofte diagnosen sin med kreft, men jeg kan love dere at det er STORE forskjeller på kreft og ME. Kreft er sterkt påviselig og dokumentert på alle måter, både fysisk ved svulster, vondter og fordervelse, og psykiske etterfølger. ME er overhodet IKKE påviselig på NOEN som helst måte, og de kan forske så mye de vil på det, men det er en sykdom som KUN er på papiret og som ikke kan bevises på noen annen måte enn hva du SELV raporterer og forteller. Samtidig rakker denne gruppen ned på psykiske syke som har det på samme måte. Psykisk sykdom er ihvertfall en ærlig sak og vanskeligere å bløffe seg til.

 

Mitt inntrykk er at mange ME-folk har svært lite sympati for andre, som tilsynelatende har veldig like diagnoser som seg selv. Det er en utelukkelsesdiagnose, og jeg sier ikke at noen faktisk kan være syke, men da bør de innrømme at de som virkelig var alvorlig syk hadde noe grunnleggende feil i kroppen som var påviselig enten med en gang eller i etterkant. 

 

Jeg håper folk og særlig Nav får opp øynene for denne gruppen som bare på 10 år har vokst seg ENORMT! 500%. Jeg tviler på at SÅ mange plutselig skal bli syke over så kort tid. Det er en poulær-sykdom, slik vi har sett gjennom historien før. Og grunnen at flere får den, er fordi mange ME-syke skryter av hvor enkelt det er å få ytelser via Nav og lokker flere som kanskje er utbrent til å få sykdommen slik at de kan få gratis penger og evig med fritid. ALLE jeg kjenner som har ME har personlig skrytt av hvor enkelt det er å få penger fra nav, og de er KUN dårlig når det er snakk om å prate med lege, psykolog eller Nav, men så snart de er alene eller med venner så er de helt friske og mine venner skryter av det og forstår ikke hvorfor folk orker å jobbe... 

 

Jeg mener dette er et stort problem og jeg håper flere deler mitt syn, hva synes dere? Vær snill og ikke kom med personangrep på meg, jeg har FULL rett til å mene dette og jeg tror flere enn meg har opplevd dette eller deler mitt syn. Jeg vil ha saklig debatt og ALLE argumenter er velkommen! 

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ettersom dette tydeligvis er et tema du er svært opptatt av antar jeg du har lest IOM-rapporten. Hva er dine tanker rundt den?

Anonymous poster hash: 01392...570

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

TL:DR: Jeg dømmer dine meninger likevel. 

 

Du har full rett til å mene dette, og jeg har full rett til å synes det høres ut som tullprat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du Serriøst at noen VIL være syke? At de vil ha smerter?

Jeg tror ME finnes, og den kommer i mange ulike grader akkurat som kreft.

Det jeg skulle ønske er at man MÅ gjennom veldig grundig utredning før man får diagnosen!

Negative folk møter man overalt men jeg har merket at mange med ME rakker ned og gjør narr av andre, det er skikkelig stygt!

Anonymous poster hash: 430be...e56

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen personer med ME, og de er veldig syke. Og jeg har ingen som helst grunn til å tvile på hverken sykdommen eller diagnosen. Men jeg tror ME er en sykdom som oftere enn andre sykdommer blir brukt av de som ønsker å utnytte systemet, og det ødelegger for de som virkelig har ME og sliter.





 



Anonymous poster hash: dddfe...7dd
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kjenner noen personer med ME, og de er veldig syke. Og jeg har ingen som helst grunn til å tvile på hverken sykdommen eller diagnosen. Men jeg tror ME er en sykdom som oftere enn andre sykdommer blir brukt av de som ønsker å utnytte systemet, og det ødelegger for de som virkelig har ME og sliter.

 

Anonymous poster hash: dddfe...7dd

 

 

Veldig enig i denne. Jeg tror også at ME finnes, og at den er helt forferdelig for de som faktisk har den. Samtidig tror jeg det finnes dem som bruker diagnosen for å svindle systemet da den ikke kan bevises på samme måte som f.eks et beinbrudd.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du Serriøst at noen VIL være syke? At de vil ha smerter?

Jeg tror ME finnes, og den kommer i mange ulike grader akkurat som kreft.

Det jeg skulle ønske er at man MÅ gjennom veldig grundig utredning før man får diagnosen!

Negative folk møter man overalt men jeg har merket at mange med ME rakker ned og gjør narr av andre, det er skikkelig stygt!

Anonymous poster hash: 430be...e56

 

Nei jeg tror ingen vil være syke, men jeg vet at mange svindler systemet og da er det noen sykdommer som går igjen, ME er den sykdommen hvor tallet er absolutt høyest. Tallet har økt så dramatisk de siste 10 årene, og det sier seg selv at ikke alle i denne gruppen er så syke.

 

Jeg HELT enig med at de må gjennom mer grundigere behandling, og det MÅ settes strengere krav for å få diagnosen isåfall.

 

Jepp, dessverre er det sånn, og det er jo veldig dobbeltmoralsk. Hadde de vært virkelig syke ville mest sannsynlig vært MEGET forsiktig med å rakke ned på andre syke, spesielt psykiske syke...

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde noen måneder med ei venninne som hadde ME-diagnose og gikk på uføretrygd på Nav... Personen skrøt av hvor enkelt det var å få uføretrygd, så lenge man bare var tålmodig og hele tiden påstod hvor syk man var. Personen hadde gått et år sykemeldt, et år på tidsbegrenset ufør, 5 år på AAP og nå har hun til og med klart å få UNG ufør, selv om hun er over 40 år!! Hun skrøt spesielt av dette, da det var mye høyere utbetalinger enn vanlig ufør og hun hadde fått en lege til å si at hun ble syk før 26... Personen var IKKE syk da, gikk skole og tok en master! I tillegg hadde hun høy grunnstønad til drift av bil fordi hun ''ikke kunne'' ta kollektiv transport pga utmattelsen...  Hun hadde full oversikt over hvilke ytelser som gav mest penger, hun var svært opptatt av å få mest mulig, med å gjøre minst mulig...

 

Hun var svært aktiv i dagliglivet og trente, var med venninner på kjøpesenter, kjørte bil, drakk seg full ute ofte, reiste til syden flere ganger i året og holdt på med en rekke fritidsaktiviteter. En gang droppet hun en legetime fordi hun var for syk, hva gjorde hun så? Dro å drakk seg full med venner!! De ENESTE gangene jeg hørte henne klage var da hun var 'sliten' etter trening!! ALLE blir sliten etter trening... Hun spilte selvsagt svært syk og overdrev kraftig da hun var i telefon med Nav, lege eller psykolog, men droppet ofte timene fordi hun var ''for sliten'', også gikk hun heller å hengte med venner istedet og dro på tur den dagen... Jeg nevnte også dette til Nav, men de mente hun hadde jo papirene i orden, så de kunne ikke gjøre noe... 

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svindlere finnes det alltids noen av, og noen som faktisk sliter psykisk og tror det er ME. Men jeg tror også at ME finnes som en fysisk sykdom i flere grader. Det finnes nok historier om mennesker som var unge, friske og aktive som visnet helt bort og noen døde. 

 

Siden det er vanskelig å påvise ME, når det ikke finnes en metode og en kur, så blir denne gruppen lettere blandet med andre grupper, blant annet en del psykisk syke, som også har en alvorlig diagnose. Psyken er jo bare en refleksjon av tilstanden til hjernen, som er en fysisk del av kroppen. 

 

Nå henger ikke jeg på ME-forumer, men jeg er på to andre sykdoms/handikap- forumer, og det er mye rart som foregår der..eller..noen er lei av å ikke bli forstått av mennesker rundt, eller dømt, eller få sykdommen sin beskrevet som en trivialitet..Noe mange har opplevd. Det er litt Lord of the flies blant kronisk syke..alle kjemper jo for å få kontroll og livskvalitet..

 

 



Anonymous poster hash: 6f627...c93
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde noen måneder med ei venninne som hadde ME-diagnose og gikk på uføretrygd på Nav... Personen skrøt av hvor enkelt det var å få uføretrygd, så lenge man bare var tålmodig og hele tiden påstod hvor syk man var. Personen hadde gått et år sykemeldt, et år på tidsbegrenset ufør, 5 år på AAP og nå har hun til og med klart å få UNG ufør, selv om hun er over 40 år!! Hun skrøt spesielt av dette, da det var mye høyere utbetalinger enn vanlig ufør og hun hadde fått en lege til å si at hun ble syk før 26... Personen var IKKE syk da, gikk skole og tok en master! I tillegg hadde hun høy grunnstønad til drift av bil fordi hun ''ikke kunne'' ta kollektiv transport pga utmattelsen...  Hun hadde full oversikt over hvilke ytelser som gav mest penger, hun var svært opptatt av å få mest mulig, med å gjøre minst mulig...

 

Hun var svært aktiv i dagliglivet og trente, var med venninner på kjøpesenter, kjørte bil, drakk seg full ute ofte, reiste til syden flere ganger i året og holdt på med en rekke fritidsaktiviteter. En gang droppet hun en legetime fordi hun var for syk, hva gjorde hun så? Dro å drakk seg full med venner!! De ENESTE gangene jeg hørte henne klage var da hun var 'sliten' etter trening!! ALLE blir sliten etter trening... Hun spilte selvsagt svært syk og overdrev kraftig da hun var i telefon med Nav, lege eller psykolog, men droppet ofte timene fordi hun var ''for sliten'', også gikk hun heller å hengte med venner istedet og dro på tur den dagen... Jeg nevnte også dette til Nav, men de mente hun hadde jo papirene i orden, så de kunne ikke gjøre noe... 

Det er veldig leit når slike svindlere slipper unna med det. Hvis hun gikk på skole og tok en master på det tidspunktet så kan det bli sporet og da kan det bli både straff og tilbakebetaling på henne. 

Anonymous poster hash: 6f627...c93

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en ting å si om hi og ts, uttalelsene, påstandene og kunnskapen hennes er så langt på jordet som det er mulig å komme.

Anonymous poster hash: 6f9e1...da0

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selvfølgelig synd på folk som har ME og andre sykdommer. Men det handler egentlig litt om å ta seg sammen. Jeg har selv fått slag i en alder av 36 år og slaget er en synlig og påviselig sykdom (som ikke ME er enda, rett på meg hvis jeg tar feil) som har gitt utslag i varige mén. Til tross for slaget studerer jeg og ser fram mot å få meg jobb i nærmeste fremtid og har tatt meg sammen selv om det til tider har vært forjævlig slitsomt å studere og opprettholde et normalt liv. 

ME kan man jo sikkert bli bedre av hvis man gir det litt tid, så er enig med Cowboy Lotte her :)



Anonymous poster hash: 5b8e4...251
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er veldig leit når slike svindlere slipper unna med det. Hvis hun gikk på skole og tok en master på det tidspunktet så kan det bli sporet og da kan det bli både straff og tilbakebetaling på henne. 

Anonymous poster hash: 6f627...c93

 

 

Ja det mener jeg og. Slik saken var fikk hun masteren da hun var 25, og klarte såvidt å få dokumenter på at hun ble ''alvorlig syk'' rett etter denne våren hun fikk masteren, slik at hun var på grenseland til å få det innført. Dette gjorde hun med hjelp av advokat og hun var svært aktiv og flinkere enn de fleste til å forstå systemet. Samtidig var hun jo SÅÅ syk at hun ikke kunne gjøre noe... Husker hun var overhodet ikke syk verken etter master-graden, eller den dag i dag. Bare rett og slett PUR lat. Noen mennesker skyr ingen midler til å få det til vil ha... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det mener jeg og. Slik saken var fikk hun masteren da hun var 25, og klarte såvidt å få dokumenter på at hun ble ''alvorlig syk'' rett etter denne våren hun fikk masteren, slik at hun var på grenseland til å få det innført. Dette gjorde hun med hjelp av advokat og hun var svært aktiv og flinkere enn de fleste til å forstå systemet. Samtidig var hun jo SÅÅ syk at hun ikke kunne gjøre noe... Husker hun var overhodet ikke syk verken etter master-graden, eller den dag i dag. Bare rett og slett PUR lat. Noen mennesker skyr ingen midler til å få det til vil ha... 

Haha seriøst? Så sykt

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en ting å si om hi og ts, uttalelsene, påstandene og kunnskapen hennes er så langt på jordet som det er mulig å komme.

Anonymous poster hash: 6f9e1...da0

Jeg tror egentlig hun mener at det burde foretas grundigere undersøkelser og utelukking av andre ting før ME-diagnosen settes. Tror ts skrev litt klønete i HI. For ME finnes uten tvil, men i og med at dette er noe som ofte ikke syntes, smerter kan være litt diffuse, det kan minne om depresjon og lignende er det muligens lettere å få penger man slett ikke har krav på. Nå forstår jeg ikke at folk med viten og vilje ønsker å sette seg utenfor arbeidsmarkedet,men det har lite med saken å gjøre. Poenget er vel at for dem som måtte ønske å snylte på staten, er ME en "lett" diagnose å påberope seg.

Tror det var noe sånt ts mente??

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg TS. Du har rett til å både ha og si din mening, men dette innlegget var virkelig noe av det mest useriøse jeg har sett på lenge. Du kan ikke være spesielt godt informert rent kunnskapsmessig om det du uttaler deg om. Legg til noen referanser neste gang du har en mening om en sykdom så blir det lettere å følge deg. Naboen min lå ett år på sykehjem i et lydtett og lysskjermet rom. Tror du han simulerte ME for å få gratisplass på et sykehjem istedetfor å bo hjemme med kone og barn? Du bør jammen være forsiktig meg hva du uttaler deg om.

Og for ordens skyld: revmatisme, eller revmatisme lidelser tilhører ikke kategorien psykiske lidelser. Det er en autoimmun sykdom der diagnosen stilles klinisk i tillegg til røntgen og blodprøver. Denne lidelsen kan jeg mye om og vet at den ikke nødvendigvis synes utenpå.

Endret av Havbris
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jeg synes selvfølgelig synd på folk som har ME og andre sykdommer. Men det handler egentlig litt om å ta seg sammen. Jeg har selv fått slag i en alder av 36 år og slaget er en synlig og påviselig sykdom (som ikke ME er enda, rett på meg hvis jeg tar feil) som har gitt utslag i varige mén. Til tross for slaget studerer jeg og ser fram mot å få meg jobb i nærmeste fremtid og har tatt meg sammen selv om det til tider har vært forjævlig slitsomt å studere og opprettholde et normalt liv. 

ME kan man jo sikkert bli bedre av hvis man gir det litt tid, så er enig med Cowboy Lotte her :)

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

 

Slag er ikke nødvendigvis verre enn ME. Mange får slag uten store varige plager. Det er mennesker som dør av ME også. Alt finnes i forskjellig grad. At legevitenskapen ikke vet hva som er galt med disse pasientene enda, betyr ikke at de ikke har faktisk sykdom.

 

Du studerer fordi du er i stand til det, ikke fordi du tar deg mer sammen enn en person som ligger i et mørkt rom og ikke kan ta til seg næring en gang, som de mest alvorlig syke ME-pasientene gjør.

Det faktum at du måtte ta deg sammen, betyr ikke at en annen pasient, med mer alvorlig sykdom enn deg, også kan gjøre det.

 

 

Anonymous poster hash: 6f627...c93

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg TS. Du har rett til å både ha og si din mening, men dette innlegget var virkelig noe av det mest useriøse jeg har sett på lenge. Du kan ikke være spesielt godt informert rent kunnskapsmessig om det du uttaler deg om. Legg til noen referanser neste gang du har en mening om en sykdom så blir det lettere å følge deg. Naboen min lå ett år på sykehjem i et lydtett og lysskjermet rom. Tror du han simulerte ME for å få gratisplass på et sykehjem istedetfor å bo hjemme med kone og barn? Du bør jammen være forsiktig meg hva du uttaler deg om.

Og for ordens skyld: revmatisme, eller revmatisme lidelser tilhører ikke kategorien psykiske lidelser. Det er en autoimmun sykdom der diagnosen stilles klinisk i tillegg til røntgen og blodprøver. Denne lidelsen kan jeg mye om og vet at den ikke nødvendigvis synes utenpå.

 

Du har selvsagt helt rett, og det var nevrasteni jeg mente og ikke revmatisme. Det går litt fort i svingene når man er engasjert, og man blander sammen ord. ;) 

 

Når det gjelder det andre så er jeg selvsagt uenig. Jeg sa aldri jeg tvilte på de som virkelig er synlig syk og sengeliggende/ligger på sykehus. Jeg tror derimot ikke det nødvendigvis trenger å være ME, men kanskje en sykdom som enda ikke er funnet opp enda, da jeg mener alle fysiske sykdommer på en eller annen måte må være påvisbar og da vil det også være mulighet/kunne i framtiden finnes en kur. Dessverre finner det ingen kur for snyltere eller latsabber...

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slag er ikke nødvendigvis verre enn ME. Mange får slag uten store varige plager. Det er mennesker som dør av ME også. Alt finnes i forskjellig grad. At legevitenskapen ikke vet hva som er galt med disse pasientene enda, betyr ikke at de ikke har faktisk sykdom.

 

Du studerer fordi du er i stand til det, ikke fordi du tar deg mer sammen enn en person som ligger i et mørkt rom og ikke kan ta til seg næring en gang, som de mest alvorlig syke ME-pasientene gjør.

Det faktum at du måtte ta deg sammen, betyr ikke at en annen pasient, med mer alvorlig sykdom enn deg, også kan gjøre det.

 

 

Anonymous poster hash: 6f627...c93

 

Så du mener at slag, som jeg må leve med for resten av mitt liv, ikke er en alvorlig sykdom? 

Anonymous poster hash: 5b8e4...251

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig hun mener at det burde foretas grundigere undersøkelser og utelukking av andre ting før ME-diagnosen settes. Tror ts skrev litt klønete i HI. For ME finnes uten tvil, men i og med at dette er noe som ofte ikke syntes, smerter kan være litt diffuse, det kan minne om depresjon og lignende er det muligens lettere å få penger man slett ikke har krav på. Nå forstår jeg ikke at folk med viten og vilje ønsker å sette seg utenfor arbeidsmarkedet,men det har lite med saken å gjøre. Poenget er vel at for dem som måtte ønske å snylte på staten, er ME en "lett" diagnose å påberope seg.

Tror det var noe sånt ts mente??

 

Helt riktig, jeg betviler ikke de som virkelig er alvorlig syk, de skal ha hjelp, oppfølging og støtte. Slik ME-diagnosen er i sin nåværende form virker den ikke troverdig, det er ALT for mange huller i den og ALT for mange smutthull til at den er svært enkel å få. Derfor er den selvsagt populær blant snyltere og kjeltringer og det må folk ta innover seg. 

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...