Gå til innhold

Kunstig tårevæske, erfaringer og tips.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sterkt redusert produksjon av tårevæske, og må dryppe øynene 10-12 ganger om dagen.

 

Til nå har jeg prøvd to ulike typer dråper, "Hylo gel", og "oculac" dråper, og jeg er absolutt mest fornøyd med "Hylo gel".

"Oculac" liker jeg ikke i det hele tatt.

 

Problemet er at "Hylo gel", så vidt jeg kan se, ikke er godkjent for blå resept, og jeg må finne en annen som er like god.

Men det er så mye å velge mellom at jeg behøver tips.

 

Det er viktig at produktet er uten konserveringsmiddel.

 

Noen som har erfaringer som de vil dele?

 



Anonymous poster hash: 05d60...6c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som bruker kunstig tårevæske, som har tips og erfaringer å komme med?



Anonymous poster hash: 05d60...6c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Oftagel om natten og Artelac om dagen. De fås på blå resept og kommer i engangsdosebeholdere og er uten konserveringsmidler. De fungerer helt greit.

Anonymous poster hash: 3212b...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får Viscotears på blå resept til bruk på dagtid. Litt usikker på om de er med eller uten konserveringsmidler, men mener de er uten. På natten bruker jeg noe som heter Vit-A-Pos, som er en øyesalve jeg kjøper på Specksavers. Koster 155 kr, og fåes ikke på resept, men når jeg bruker den om natten, trenger jeg mindre drypping på dagtid.



Anonymous poster hash: d4bff...4cf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da har jeg fått et par konkrete tips å sjekke ut. :)

 

Har dere begge nedsatt tåreproduksjon, eller har dere tørre øyne av andre årsaker?

(Jeg vet ikke om det har noen betydning, men jeg forestiller meg at de som har nedsatt produksjon av tårevæske kanskje har litt andre behov enn de som er tørre av andre årsaker)



Anonymous poster hash: 05d60...6c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt det selv, men drypper ofte pasientene mine med enten Oculac eller Viscotears. Aldri hørt noen som misliker dem.

Endret av Cashbah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viscotears brukte jeg da jeg skulle prøve linser. Ubehagelig i starten fordi det ble uskarpt de første minuttene, men den fuktet godt.

(Stråleskade på slimhinnene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt det selv, men drypper ofte pasientene mine med enten Oculac eller Viscotears. Aldri hørt noen som misliker dem.

Oculac liker jeg som sagt ikke i det hele tatt.

De svir, fordamper raskt, og jeg må dryppe hele tiden.

Men Viscotears skal jeg prøve.

 

Øyelegen sier at det handler om personlige preferanser, og at jeg bare må prøve meg frem til jeg finner dem jeg liker best. :)

Anonymous poster hash: 05d60...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viscotears brukte jeg da jeg skulle prøve linser. Ubehagelig i starten fordi det ble uskarpt de første minuttene, men den fuktet godt.

(Stråleskade på slimhinnene.)

Takk, den skal jeg prøve. :)

Anonymous poster hash: 05d60...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyelegen ba meg prøve Systane, de inneholder noe konserveringsmidler, men øyelegen mente det var så lite at det ikke ville bli et problem. Disse klødde på mine øyne, så jeg gikk over til Thealoz Duo som er en ganske ny type dråper med to virkestoffer. Bruker Viscotears gel om natta. Har tørre øyne fordi tårevæska fordamper fortere enn den skal.

Anonymous poster hash: 9aebd...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk, da har jeg fått et par konkrete tips å sjekke ut. :)

 

Har dere begge nedsatt tåreproduksjon, eller har dere tørre øyne av andre årsaker?

(Jeg vet ikke om det har noen betydning, men jeg forestiller meg at de som har nedsatt produksjon av tårevæske kanskje har litt andre behov enn de som er tørre av andre årsaker)

Anonymous poster hash: 05d60...6c4

 

 

Hei, det var jeg som foreslo Viscotears og Vit-A-Pos. Jeg har ikke nedsatt tåreproduksjon, men en feil i sammensetningen av tårevæsken, noe som resulterer i at jeg blant annet opplever det som tørre øyne. 

 

Lykke til med å finne noe som hjelper :)

Anonymous poster hash: d4bff...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...