AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #1 Del Skrevet 11. september 2015 Jeg fikk bilverksted til å skifte hjul på bilen min. Nå har jeg kjørt et par mil og det bør vel ettertrekkes. Kan jeg gjøre det selv, som aldri har gjort det tidligere, eller bør jeg få verkstedet til å gjøre det? Skal jeg gjøre det blir det med håndmakt. Dersom jeg gjør det, hvordan vet jeg om det er stramt nok? Anonymous poster hash: 7e993...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 11. september 2015 #2 Del Skrevet 11. september 2015 Berre prøv. Trulegvis får du ikkje rikka boltane. Etterstramming er meir nødvendig om hjula er sette på med handmakt (verkstadane brukar luftverktøy med kontrollert kraft). Skulle nokre boltar likevel vere litt lause, dra dei til så hardt du synest du kan. Er du normal kvinne, kan du ikkje dra for hardt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klar*a Skrevet 11. september 2015 #3 Del Skrevet 11. september 2015 Selv jeg som er et utrent kvinnfolk klarer å trekke til hjulboltene med riktig moment. Håndmakt holder som regel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 12. september 2015 #4 Del Skrevet 12. september 2015 Selv jeg som er et utrent kvinnfolk klarer å trekke til hjulboltene med riktig moment. Håndmakt holder som regel. Javisst, det blir hardt nok med håndmakt - problemet er at du ofte drar til ujevnt: for hardt, for løst - eller rett og slett glemmer én. Men de fleste kvinner har den fordelen at de trenger ikke være redd for å dra for hardt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #5 Del Skrevet 12. september 2015 Takk for svar. Da skal jeg dra til. Dersom de ikke rokker seg, er det da nødvendig for meg å kontakte verkstedet, eller sitter de da så godt at ettertrekking pr nå ikke er nødvendig? Anonymous poster hash: 7e993...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 12. september 2015 #6 Del Skrevet 12. september 2015 Klarer du ikke å dra dem hardere til, er alt som det skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 12. september 2015 #7 Del Skrevet 12. september 2015 Om man prøver å trekke til og de ikke rikker seg, er alt i orden Men, når man skal løsne de for å skifte til vinterhjul/sommerhjul kan overraskelsen komme. Det er ikke alltid at et verksted har gjort tiltrekking korrekt. Det har jeg selv erfart! Det verkstedet jeg brukte til den forrige bilen min, var veldig nøye på dette, men brukte og et annet, ikke merkeverksted, for å skifte deler til hjuloppheng, da sleit jeg med å få løs hjulbolter etterpå :/ Med alufelger skal man være litt forsiktig med å trekke til FOR hardt, de setter seg noe j..... etter å vært kjørt med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klar*a Skrevet 12. september 2015 #8 Del Skrevet 12. september 2015 Javisst, det blir hardt nok med håndmakt - problemet er at du ofte drar til ujevnt: for hardt, for løst - eller rett og slett glemmer én. Men de fleste kvinner har den fordelen at de trenger ikke være redd for å dra for hardt til. Hvorfor tror du jeg ikke klarer å dra til alle mutterene med samme moment, eller at jeg glemmer noen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 12. september 2015 #9 Del Skrevet 12. september 2015 Hvorfor tror du jeg ikke klarer å dra til alle mutterene med samme moment, eller at jeg glemmer noen? Fordi jeg gikk ut fra at du var et menneske og ikke en maskin. Men du ser ut til å mangle menneskelige egenskaper, så jeg tok visst feil der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 12. september 2015 #10 Del Skrevet 12. september 2015 (endret) Uansett kjønn så tror jeg ingen klarer å skru inn en mutter/bolt med samme moment på alle mutrene. Endret 12. september 2015 av -Leon- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wild-Animal Skrevet 13. september 2015 #11 Del Skrevet 13. september 2015 Uansett kjønn så tror jeg ingen klarer å skru inn en mutter/bolt med samme moment på alle mutrene. Åjooda. Det er egentlig bare et spørsmål om kraft x arm. På privatbilen bruker jeg forlenger på 40 cm, og på jobb bilen 1m 20 cm, da blir det sånn passelig rett. Har aldri opplevd at et hjul har falt av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 18. september 2015 #12 Del Skrevet 18. september 2015 Åjooda. Det er egentlig bare et spørsmål om kraft x arm. På privatbilen bruker jeg forlenger på 40 cm, og på jobb bilen 1m 20 cm, da blir det sånn passelig rett. Har aldri opplevd at et hjul har falt av. Får bare håpe du har med deg samme verktøy om du må skifte hjul langs veien, når du bruker en arm på 1,20m når du trekker til Ellers sitter du fint i det. Det lureste er nok å trekke til med kort arm, så har du momentet å bruke på en lang arm for å løsne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå