daisy_dee Skrevet 9. september 2015 #1 Del Skrevet 9. september 2015 Hei! Jeg (28 år) vurderer om tiden snart er inne for at jeg skal kjøpe min første bil, men er langt fra noen ekspert på emnet og har egentlig veldig mange spørsmål... Skjønner at dette avhenger av merke, alder, utstyr, drivstoff, osv .. men hvor mye må jeg minimum regne med at det koster å kjøpe selve bilen (eks. omreg. + forsikring)? Jeg bryr meg ikke altfor mye om hvordan den ser ut, det viktigste er at bilen er driftsikker, ikke byr på for mange problemer og er grei å kjøre. Så over til selve kostnaden for å eie bilen - er det noe enkelt regnestykke jeg kan ta utgangspunkt i? Jeg mener med dette hva det koster å ha en bil i løpet av år. Håper noen er behjelpelige med råd og tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørkeris Skrevet 9. september 2015 #2 Del Skrevet 9. september 2015 Du kan leke litt rundt med denne: Bilkostnadskalkulator bruktbil Det som er veldig vanlig er at folk underestimerer hva det koster å eie, vedlikeholde og bruke en bil. Folk lukker øynene og klarer ikke ta inn over seg hva det egentlig koster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #3 Del Skrevet 9. september 2015 Fra 30tusen får du en grei bruktbil. Husk å sjekk opp i referanser på bilen. Da tar du kontakt med biltilsynet som gir deg historikk om registrerte verksted besøk. Ring til verksted(ene) å hør om div informasjon stemmer. Typiske ting en selger kan lyve om er registerreim, rust, km, heftelser. Inne på NAF har de en god sjekkliste til prøvekjøring. Og husk å skriv kontrakt. De på NAF og forbrukerrådet er veldig greie. Også er det lurt å kjøpe en bil som nylig har vært gjennom en eu kontroll. Ble kanskje litt mye, men det er dette jeg har lært. Lykke til :-) Anonymous poster hash: df3d6...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #4 Del Skrevet 9. september 2015 Fra 100 000 og opp får du en grei bruktbil eller nesten en helt ny bil hvis du går for en mikrobil. Alt under 100 000 er skrot som krever mer og mer versktedbesøk for hvert år og som kun egner seg for de som egentlig ikke har råd til bil. Da er det ikke lenger driftsikkert. Det er forresten ikke sikkert for deg som sitter inni heller. Anonymous poster hash: 93597...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #5 Del Skrevet 10. september 2015 Fra 100 000 og opp får du en grei bruktbil eller nesten en helt ny bil hvis du går for en mikrobil. Alt under 100 000 er skrot som krever mer og mer versktedbesøk for hvert år og som kun egner seg for de som egentlig ikke har råd til bil. Da er det ikke lenger driftsikkert. Det er forresten ikke sikkert for deg som sitter inni heller. Anonymous poster hash: 93597...baf Hahahahahhaah jo, herregud, du kan fint få en bra bil til godt under 100 000kr, som er MINST like driftsikre som andre! Jeg anbefaler deg å sjekke ut denne siden før du kjøper bil: http://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/#?selectedMake=0&selectedMakeName=Selecta make&selectedModel=0&includeFullSafetyPackage=false&selectedModelName=All&selectedProtocols=1472,5910&selectedClasses=1204,1196,1201,1198,1197,1180,1205,1199,1203,1179,1202&allClasses=true&allProtocols=false&allDriverAssistanceTechnologies=false&selectedDriverAssistanceTechnologies= da kan du sjekke rangeringen på krasj-tester på bilen du har tankene. Jeg må si at å velge kjente, masseproduserte biler er det aller beste du kan gjøre! Jeg er veldig fornøyd med min Opel Astra 1999 mod. som jeg kjøpte og har fiksa opp (ikke veldig mye som var nødvendig, heller) til under 20k. Driftsikker bil, gått lite, relativt billig i drift, veldig billig forsikring, veldig billige deler, trygg og god å kjøre! Har du ingen i nærmere omkrets som er mekaniker eller som har peiling på biler som kan hjelpe deg litt på vei, ts? Anonymous poster hash: 628b8...546 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kraula Skrevet 10. september 2015 #6 Del Skrevet 10. september 2015 Kjøpte bil for 20k, har lagt ut cirka 5000 på verksted i løpet av 3 år. Forsikringen har jeg byttet litt frem og tilbake mellom selskap, så har 70% bonus og det koster under 300kr mnd i bilforsikring. Bilen har få hester, så den kjører ikke så fort, men holder fartsgrensen. i tillegg er den billig i drivstoff-bruk. Kjøpte nye dekk for knapt 1500kr. Det som koster er årsavgift (3000), bompenger (jeg må betale når jeg kjører hjem fra jobb) og evt parkering (soneparkering). Fyller drivstoff cirka 1 gang i mnd, 500kr. Regner at bilen koster meg 9500 pr år før den rører på seg. Utenom soneparkering koster det ca 6000kr. Er dog blitt heltidsstudent igjen, og bruker den så lite at jeg vet ikke om jeg skal beholde den lenger. Står bare i ro for tiden. Meeeen er sykt hendig når man først trenger den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #7 Del Skrevet 10. september 2015 Fra 100 000 og opp får du en grei bruktbil eller nesten en helt ny bil hvis du går for en mikrobil. Alt under 100 000 er skrot som krever mer og mer versktedbesøk for hvert år og som kun egner seg for de som egentlig ikke har råd til bil. Da er det ikke lenger driftsikkert. Det er forresten ikke sikkert for deg som sitter inni heller. Anonymous poster hash: 93597...baf Min samboer kjøpte bilen sin for 7000 kroner for 3 år siden ikke hatt noen som helst problemer med den. Den er til og med driftsikker . Hvordan kan det gå an når alt under 100 000 kroner tydeligvis bare er skrot? Anonymous poster hash: 64315...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #8 Del Skrevet 11. september 2015 Bruktbiler er det folk klager mest til forbrukerrådet. Regn med at alt kommer til å koste mye mer enn det du tror med gamle biler. Kanskje du er heldig, men det er det ingen garanti for. Det som er ganske sikkert er at: Årsavgiften tømmer det for noen tusen, hvert år. Forsikring like så. Drivstoff; regn med 1 kr km. Dekk slites uansett. Bremser og andre servicedeler rykker med jevne mellomrom uansett. Noen ganger går veldig veldig dyre ting i stykker. Stakkars dem. Bøter, parkering o.l. kommer aldri planlagt. Noen kjøper derfor nye elbiler. DET gir forutsigbare utgifter. Anonymous poster hash: fc789...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken I Skrevet 11. september 2015 #9 Del Skrevet 11. september 2015 Vi undersøkte MASSE før vi kjøpte, og har nå kjøpt bruktbil to ganger, og har blitt veldig fornøyd begge gangene! Når det gjelder bil, så er jo noen mer "religiøse" enn andre, så det er sikkert noen som er uenig med meg, men jeg kan skrive våre erfaringer:-) Først: velg et merke som a) tåler norsk klima. Det kan bli 20-30 minusgrader. b) et ujålete merke hvor du kun betaler for bil, ikke merke. Forsikringen blir gjerne også dyrere med "jålemerke" ( de beregner forsikringspris utifra gjennomsnitt for aldersgruppen din i området du bor i som har sånn bil, hva de pleier å koste forsikringsselskapet. Hvis det var forståelig..?) Nå tenkte vi ev.: Volvo, Toyota, kanskje VW, pluss et par til... Vi gikk for merker som gjorde det bra på tester ala "Bruktbilene med færrest utgifter".. Toyota skårer jo alltid bra, så det var det vi gikk for. Altså veldig viktig: gå for bilmerker hvor eventuelle reparasjoner og deler ikke blir så dyre! F.eks. er deler til Citroen veldig dyre... Og så er så klart km-standen viktigere enn alderen på bilen. Bilene har faste store servicer (som koster noen tusen) når de har gått så-og-så langt. Jeg husker ikke helt tallene, men her er det lurt å være taktisk! Hvis du for eksempel kjøper en bil med registerrem, så kan det lønne seg å kjøpe en som nettopp har fåttbyttet denne (som må gjøres etter et antall km, og som er kjempedyrt), framfor en like dyr bil som har gått kortere, men som straks må bytte denne. Vi kan begge gangene kjøpt med registerkjede i stedet for rem. Den må byttes sjeldnere;) Altså: sjekk kilometerstanden, vurder hvor mye dyrere den blir hvis den må til eu-kontroll snart (koster ca700-900 kr), om den snart må på service, om den snart må ha nye dekk (billigere bil, billigere dekk, ofte), om den snart må bytte registerrem. Og se etter rust... Og så lærte jeg av en som kan litt mer: dieselbiler holder litt lenger, så der kan du kjøpe en som har gått litt lenger uten at det gjør noe. Dieselbiler bruker dessuten mindre drivstoff, og diesel er billigere enn bensin. Vi ville helst ha dieselbil, men det ble bensin fordi vi fant en bil som oppfylte mange andre kriterier. Og til slutt- hvilke behov har du for bil? Trenger du mue bagasjeplass? Eller en så kort som mulig, til bybruk og små parkeringsluker? Trenger du hengerfeste eller sånne bøyler på taket? Og hvis du ikke trenger mer enn to seter, så er det jo noe med at det er billigere med grønne skilter, men her kan jeg ikke detaljene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken I Skrevet 11. september 2015 #10 Del Skrevet 11. september 2015 Svarte visst ikke helt på spørsmålet...:-P Vi sjekket biler i prisklassen 50 000-90 000. Første bilen kosta 45 000, den andre 74 000. Begge har vært uten problemer, og kun forutsette utgifter. Sånn ca utgifter vi har erfart: Årsavgift/veiavgift: 3000 Delkaskoforsikring: 7000 (har ikke opparbeidet meg all bonusen ennå. Kunne nok også spart litt på å sette meg inn i ulike rabatter og pris hos andre selskaper. Dette er dnb..) Servicer. Hovedservice er dyrest, og tror det er annenhvert år??? Vi betalte vel rundt 4000 for det hos Snapdrive nettopp. Måtte bytte bremser foran, det kostet ca 3700. Så ting som må byttes ut etter en stund må man bare ha satt av penger til. Som dekk. Du bør nok bytte dekk ihvertfall hvert 4. år, kanskje oftere, men det avgjørende er jo hvor mye de er brukt. Den første bilen vår hadde nesten ikke slitte dekk, men de ,åtte byttes fordi de var 13 år gamle, og hadde morknet! Små reparasjoner blir jo også litt. Eks: vi måtte bytte pærer i lyktene foran, det ble i underkant av 500 kr. Men, hvis du eller noen du kjenner kan litt, så er det mye å spare på å gjøre ting selv... Vi kan dessverre ingenting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 12. september 2015 #11 Del Skrevet 12. september 2015 Kjøp: 30-50000kr for en god bruktbil. Sjekk servicehefte, dekk, kløtsj, oljeforbruk. Kjøp Toyota, Honda, Volvo. Årlige kostnader: Forsikring 2-6000kr, bensin ca 15-18000kr, service 3000kr, dekk 2000kr, bom 1000kr, veiavgift 3000kr, uforutsette reparasjoner 3-10000kr, verditap 5-10000kr. Kilometerkostnad 3-5kr, nybil 7-12kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #12 Del Skrevet 12. september 2015 Vet dere hvilken bil som er best å kjøpe? Som bruker lite drivstoff, billige deler og som går godt uten for mye reperasjoner! Anonymous poster hash: f1a3c...f83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erazor Skrevet 12. september 2015 #13 Del Skrevet 12. september 2015 Om behovet ditt vil bli dekket og du har mulighet for lading hjemme, så er det gunstig å kjøpe elbil akkurat nå. En trilling (C-Zero, iMiev, iOn) kan man få brukt for under 100 000, og du kan spare mye på avgifter, bompenger, parkering og drivstoff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #14 Del Skrevet 12. september 2015 @Frøken, dieselbiler holder ikke lengre enn bensinbiler med dagens teknologi. Dette er visdom fra 80-/90-tallet. Ser du på reparasjonstall på f.eks. Volvo V50, står dieselmotoren - som kommer fra Peugeot - for brorparten av problemene.Anonymous poster hash: 79008...789 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #15 Del Skrevet 19. september 2015 Vet dere hvilken bil som er best å kjøpe? Som bruker lite drivstoff, billige deler og som går godt uten for mye reperasjoner! Anonymous poster hash: f1a3c...f83 Jeg har en toyota aygo 2006 modell. Kjøpte den for 70.000 i 2013, og den hadde gått 69.000 km.j Jeg har hatt null problemer med den.Den er veldig billig i drift. Anonymous poster hash: 5c725...abb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mendoza Skrevet 20. september 2015 #16 Del Skrevet 20. september 2015 Fra 100 000 og opp får du en grei bruktbil eller nesten en helt ny bil hvis du går for en mikrobil. Alt under 100 000 er skrot som krever mer og mer versktedbesøk for hvert år og som kun egner seg for de som egentlig ikke har råd til bil. Da er det ikke lenger driftsikkert. Det er forresten ikke sikkert for deg som sitter inni heller.Anonymous poster hash: 93597...baf Bullshit. Min kostet 60.000, den er helt super og driftssikker. Den hadde ikke gått så mye når jeg kjøpte den heller. Kjøp av eldre mennesker, de pleier som regel være flinke med vedlikehold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 28. september 2015 #17 Del Skrevet 28. september 2015 Jeg ville i alle fall kjøpt brukt fra forhandler, med mindre du har med noen som har skikkelig peiling på bil. Vi kjøpte fra forhandler. den måtte inn til reparasjon mange ganger, men det ble dekket av bruktbilgarantien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå