Gå til innhold

Fra eskimoegg til høstbaby- venter på bittelillesøster ❤️


QBee

Anbefalte innlegg

På 23.4.2018 den 7.45, Poppsilopp skrev:

Høres ut som dere har det fint. Veldig deilig med vår :sol: spesielt etter den veldig lange vinteren! Så kjekt at hun spiser det meste av det hun får, det er veldig greit når det med fast føde går bra :) 

Åhr! Gossip girl. Kanskje det er det jeg skal se igjen nå når jeg har så mye tid på dagen mens jeg venter på de små :nigo: 

Det var verdt et gjensyn for min del :) Men ti-åringen min uttalte her om dagen: Det er RART at du ser på Gossip Girl mamma, jeg synes egentlig du er for gammel! Og jeg bare, haha, jeg har faktisk blitt "hun gamle" i noens øyne, jeg som er sååå ung :overrasket: Heldigvis er det en ting som har kommet med alderen, og det er evnen til å gjøre akkurat som jeg vil uten å bry meg om hva noen andre måtte mene om det :P

21 timer siden, Illy skrev:

Vår og sol gjør livet lettere! Det er så koselig å lese hvordan dere har det :) Er det noen triks for å få barnet til å bli like lite kresen som minstejenta di, eller er noen bare mer åpne for ulike smaker enn andre? Jeg har lest at fosteret kjenner smak fra det vi spiser i fostervannet, og planla å spise variert og smaksrik mat gjennom svangerskapet. Det gikk heller dårlig med hyperemesis :fnise:

Mja jeg er blitt så avslappet som 3-gangs at jeg tror det meste er medfødt og ikke så mye man får gjort fra eller til. Ikke sikkert det er sant, men det demper stresset med å være redd for å gjøre noe feil :P

Har ikke hørt det om mat i sv.skapet, men de sier jo det samme om morsmelk- at amming forebygger kresenhet. Nå skal det sies at mitt brystbarn er det mest kresne barnet jeg vet om. Moren min kaller henne en vegetarianer som ikke liker grønnsaker og det er ganske dekkende for hva hun spiser :fnise:

Eneste jeg har vært litt fokusert på å gjøre annerledes med minstemor, er å gi henne masse forskjellig fra dag en. I tillegg til å gi forskjellige grønnsaker istedenfor grøt har hun fått bittesmå smaksprøver av alt vi spiser. Også har vi nok hatt litt lett for med de andre to, å gi dem masse av det de faktisk liker (for at de skal få i seg mest mulig), mens jeg nå er mye mer opptatt av varierte smaker, og spiser hun lite innimellom så får det heller bare være. Stoler på at hun kompenserer til neste måltid eller med melk og får i seg nok næring likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

I dag blir det legebesøk på snuppa. Bestilte egentlig time for en stund siden, for å få sjekket noen hvite flekker hun har i huden, men nå har hun blitt syk også så det passet veldig fint i dag.

Er nå på dag 3 med feber. Hun snørrer fælt og har vond hoste. Spiser minimalt. Er pigg og sånt da, så klassisk virusinfeksjon. Greit å få det sjekket likevel.

Og nå! Husker jeg hvordan det føltes med søvnmangel. Grøss. De siste tre nettene har det kun vært slumring på oss. Hun griner minst en gang i timen, og i natt var hun i tillegg lys våken fra 01:00-02:30. Så må vi opp kl 05:00 i tillegg. GJESP! Skjønner godt hvorfor jeg ble "syk" av å ha det sånn i over ett år med eldstebarnet. 

Jaja, this too, shall pass. Håper på et bedre døgn fra nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh. Dag 4 med sykdom, og null kvalitet på nattesøvnen. Noen lengre soveperioder natt til i dag, men var oppe for å trøste kl 01 og 03, også var det 5 min på og 5 min av med hyling fra ca kl 04. Synes nesten hun er verre i dag.

Og nå har vi gått fra lav matlyst til full spisenekt! Kanskje fått i henne 300 ml MME, noen skjeer med mango, litt fruktmos og temmelig nøyaktig fire skjeer grøt. Hun brekker seg av all fast føde :( 

Men hun er blid og markete, så går vel greit. Skulle igjen ønske at jeg hadde en bollebaby, så jeg slapp å bekymre meg så mye over matinntaket.

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sisti skrev:

God bedring til snuppa! Og guri så fort tida går, syns du hadde en nyfødt nå nettopp!? 

Tusen takk. Hun er bedre i dag. Fortsatt ingen tegn til at hun vil spise da 😕 

Jeg synes nettopp jeg telte 8 celler jeg 🤔 Det går fort. Men det er fint, nyfødte er fantastiske men litt kjedelige i lengden 😜

Synes jeg leste et annet sted at du var i gang med forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 hour ago, QBee said:

Tusen takk. Hun er bedre i dag. Fortsatt ingen tegn til at hun vil spise da 😕 

Jeg synes nettopp jeg telte 8 celler jeg 🤔 Det går fort. Men det er fint, nyfødte er fantastiske men litt kjedelige i lengden 😜

Synes jeg leste et annet sted at du var i gang med forsøk?

Jeg har hatt et fryseforsøk som dessverre ikke gikk rette veien. Blir nytt fryseforsøk etter sommeren. Jeg er såååå utålmodig! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg har hatt et fryseforsøk som dessverre ikke gikk rette veien. Blir nytt fryseforsøk etter sommeren. Jeg er såååå utålmodig! :sjenert:

Ja den ser jeg! Man må jo nesten regne med noen negative forsøk, men forventningene er jo der uansett. Spesielt kjedelig med lang sommerferie. Husker vi måtte avbryte fryseforsøk en gang pga sommerferien deres, skikkelig kjipt. Det er fryseforsøk etter kommende storebror eller har du hatt nytt uttak?

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
3 minutter siden, QBee said:

Ja den ser jeg! Man må jo nesten regne med noen negative forsøk, men forventningene er jo der uansett. Spesielt kjedelig med lang sommerferie. Husker vi måtte avbryte fryseforsøk en gang pga sommerferien deres, skikkelig kjipt. Det er fryseforsøk etter kommende storebror eller har du hatt nytt uttak?

Ja det er jo nedtur likevel. Det verste er egentlig denne dødtiden nå på sommeren, jeg har jo bare lyst til å kjøre på. Men samtidig er det greit å ta ferie uten å bekymre seg for om man er gravid eller ikke. 

Det er fryselageret fra første forsøk med storebror ja. Har ett egg igjen, så får håpe det klaffer. Skal ha en hysteroskopi i dag for å fjerne en polypp, så det bedrer seg forhåpentligvis sjansene hvertfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpar minstejenta di er bedre i dag. :) Kjedelig når dei små er sjuke. :( Lillesøster her har også vore sjuk med feber i 3 dagar, men no er ho heldigvis frisk igjen. Vart ein del oppvåkningar i løpet av dei nettene. Heldigvis var matlysten grei mesteparten av tida, men eg måtte gå rundt med henne på armen heile dagen, når ho ikkje sov. Hylte som ein gal, viss eg prøvde å setja henne frå meg. :ohmy: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6.6.2018 den 9.08, Sisti skrev:

Ja det er jo nedtur likevel. Det verste er egentlig denne dødtiden nå på sommeren, jeg har jo bare lyst til å kjøre på. Men samtidig er det greit å ta ferie uten å bekymre seg for om man er gravid eller ikke. 

Det er fryselageret fra første forsøk med storebror ja. Har ett egg igjen, så får håpe det klaffer. Skal ha en hysteroskopi i dag for å fjerne en polypp, så det bedrer seg forhåpentligvis sjansene hvertfall! 

Åhr, det er bare altfor spennende når det er ett egg igjen! Men det kan like gjerne være gullegget det. Blasto eller? Ja polypper i livmora skal vel ikke være så bra, håper fjerningen gikk fint :) 

På 6.6.2018 den 11.10, Mirabella76 skrev:

Håpar minstejenta di er bedre i dag. :) Kjedelig når dei små er sjuke. :( Lillesøster her har også vore sjuk med feber i 3 dagar, men no er ho heldigvis frisk igjen. Vart ein del oppvåkningar i løpet av dei nettene. Heldigvis var matlysten grei mesteparten av tida, men eg måtte gå rundt med henne på armen heile dagen, når ho ikkje sov. Hylte som ein gal, viss eg prøvde å setja henne frå meg. :ohmy: 

 

Det er slitsomt når de er så små og syke! Spesielt når det går utover søvnen! Her er hun frisk igjen selvsagt, men hoster fortsatt litt på natten. Og sover generelt smådårlig for tiden. Håper alt er bra med dere ellers :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster er nå straks 8 mnd, og det skjer masse om dagen. Altså, bare ila en uke har hun begynt å sette seg opp selv (ikke helt rak i ryggen men...), reise seg opp på kne inntil møbler, og står på alle fire med rake armer og vipper for å komme seg fremover. 

Også kan hun leke borte-titt-tei, og «hvor stor er du», så tydelig at hun begynner å forstå en hel del etterhvert! 

Har tatt frem barnestolen og lar henne sitte der under noen måltider. Det satt fart i spise-selv-ferdighetene, så nå får hun i seg en del brødskive når hun får det. Har også begynt å gi henne middagen en stund før resten av oss spiser, sånn at hun kan bruke fellesmåltider til å øve på å holde og tygge (godt) kokte grønnsaker. Det meste går På gulv og klær, men hun synes det er veldig gøy. Såvidt antydning til pinsettgrep når hun plukker opp maten, men hele neven skal inn i munnen 😅

Bare en uke igjen av skolen er det også, skal bli deilig å slippe å ha alarmen på kl 6 hver eneste dag. 

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

9 months in, 9 months out er det noe som heter, og nå er vi der. Jeg har liksom lent meg litt på dette uttrykket, men innser nå at denne kroppen ikke går tilbake til sitt gamle selv uten litt jobb. Crap, haha! 

Jaja, antar at jeg pushet lykken for langt ved å få enda et barn langt etter 30. Ingen anger der altså 😜 Men jeg må innrømme at jeg var fornøyd med å ha en kropp uten særlige spor etter barnefødsler, og at jeg ikke er helt happy med dagens status.

Så nå er jeg iallfall innmeldt på treningsstudio, kun dørstokkmila igjen, hoho. Slapt mageskinn får man vel ikke gjort så mye med da, får trøste meg med fravær av strekkmerker.

Snuppa vokser og trives og er egentlig et lite englebarn. Hun smiler stort sett dagen lang, selv om konturene av en liten og sterk vilje begynner å vise seg. Den viljen krasjer temmelig ofte med min 😛 Alt fra småstein til ledninger skal nemlig stappes i munnen og klatring på møbler, hvitevarer o.l er myyye mer spennende enn barnevennlige leker. Når hun ikke får det som hun vil, så skriker hun. Altså, ikke gråt, men skrik. Høye skrik 😂

Søvn er et kapittel for seg selv om dagen. Hun har enda ikke sovet en hel natt gjennom siden hun ble født, men har trøstet meg med at vi har sluppet byssing og våkenetter. Well, not anymore. Hun våkner gjerne opptil 10 ganger pr natt, og selv om hun stort sett roer seg raskt så hender det at hun både må løftes opp og bæres rundt. SLITSOMT. Men jeg er mye flinkere til å se enden av tunnelen nå som det er nr 3, også hjelper det nok at jeg stort sett legger meg tidlig selv (evt sovner på sofaen). 

Også går det rasende fort fremover motorisk nå! Krabbingen perferksjoneres og hun reiser seg opp og står inntil møbler. Sitter rett i ryggen og kommer seg opp og ned fra sittende stilling selv. Har sjelden tid til kos, og er aldri i ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 19.29, QBee skrev:

9 months in, 9 months out er det noe som heter, og nå er vi der. Jeg har liksom lent meg litt på dette uttrykket, men innser nå at denne kroppen ikke går tilbake til sitt gamle selv uten litt jobb. Crap, haha! 

Jaja, antar at jeg pushet lykken for langt ved å få enda et barn langt etter 30. Ingen anger der altså 😜 Men jeg må innrømme at jeg var fornøyd med å ha en kropp uten særlige spor etter barnefødsler, og at jeg ikke er helt happy med dagens status.

Så nå er jeg iallfall innmeldt på treningsstudio, kun dørstokkmila igjen, hoho. Slapt mageskinn får man vel ikke gjort så mye med da, får trøste meg med fravær av strekkmerker.

Snuppa vokser og trives og er egentlig et lite englebarn. Hun smiler stort sett dagen lang, selv om konturene av en liten og sterk vilje begynner å vise seg. Den viljen krasjer temmelig ofte med min 😛 Alt fra småstein til ledninger skal nemlig stappes i munnen og klatring på møbler, hvitevarer o.l er myyye mer spennende enn barnevennlige leker. Når hun ikke får det som hun vil, så skriker hun. Altså, ikke gråt, men skrik. Høye skrik 😂

Søvn er et kapittel for seg selv om dagen. Hun har enda ikke sovet en hel natt gjennom siden hun ble født, men har trøstet meg med at vi har sluppet byssing og våkenetter. Well, not anymore. Hun våkner gjerne opptil 10 ganger pr natt, og selv om hun stort sett roer seg raskt så hender det at hun både må løftes opp og bæres rundt. SLITSOMT. Men jeg er mye flinkere til å se enden av tunnelen nå som det er nr 3, også hjelper det nok at jeg stort sett legger meg tidlig selv (evt sovner på sofaen). 

Også går det rasende fort fremover motorisk nå! Krabbingen perferksjoneres og hun reiser seg opp og står inntil møbler. Sitter rett i ryggen og kommer seg opp og ned fra sittende stilling selv. Har sjelden tid til kos, og er aldri i ro. 

her har det også skjedd noe drastisk med søvnen.... hun har gått fra å våkne 2 ganger mellom 19 og 07 til 6 ganger...og det tar laang tid å få henne til å spve.. I tillegg vil hun starte dagen 04,30....jesus jeg er sliten!!! 

Kult at hun krabber!! Min lille M er treg, hun har ikke engang begynt å åle seg fremmover. Hun går opp i krabbestilling og det er det ;) Kommer sikkert ikke til å krabbe før hun er 1 år :P

Så flink du er som har begynt å trene!! Det burde jeg og...men har bare ikke ork enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig å lese oppdatering! Så stas at det går sånn framover med henne motorisk, selv om det kanskje er en tålmodighetsprøve innimellom når viljen hennes blir sterkere. :fnise:

Men aaargh! En egoistisk kommentar fra meg til både deg og @Ruccula: Jeg trodde det skulle bli lettere med søvnen etter hvert som de vokste til? Her er det bare å stålsette seg på at søvnutfordringene kan både fortsette og bli enda verre skjønner jeg. :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snotra skrev:

Artig å lese oppdatering! Så stas at det går sånn framover med henne motorisk, selv om det kanskje er en tålmodighetsprøve innimellom når viljen hennes blir sterkere. :fnise:

Men aaargh! En egoistisk kommentar fra meg til både deg og @Ruccula: Jeg trodde det skulle bli lettere med søvnen etter hvert som de vokste til? Her er det bare å stålsette seg på at søvnutfordringene kan både fortsette og bli enda verre skjønner jeg. :sjokkbla:

Det går opp og ned! :P

og det kan jo hende du blir en av de "ekle" og heldige som har unge som sover gjennom natten fra de er 6 mnd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 21.10, Rucula skrev:

her har det også skjedd noe drastisk med søvnen.... hun har gått fra å våkne 2 ganger mellom 19 og 07 til 6 ganger...og det tar laang tid å få henne til å spve.. I tillegg vil hun starte dagen 04,30....jesus jeg er sliten!!! 

Kult at hun krabber!! Min lille M er treg, hun har ikke engang begynt å åle seg fremmover. Hun går opp i krabbestilling og det er det ;) Kommer sikkert ikke til å krabbe før hun er 1 år :P

Så flink du er som har begynt å trene!! Det burde jeg og...men har bare ikke ork enda

Ja det hørtes veldig slitsomt ut! Her har hun stort sett sovet lenger når hun har hatt en dårlig natt, det hjelper litt. Men var noen dager som var ganske tunge der. Bedre nå. 

Mi eldste var sånn som herja om natta og stod opp mellom 4 og 5. Var faktisk mer slitsomt da med en, enn nå som trebarnsmor. Det er slitsomt å skulle aktivisere en baby hele dagen når man er så utslitt. Enklere med store barn i tillegg når man MÅ opp og ut. Rekker liksom aldri å sette seg ned og kjenne på trøttheten.

Heldig du som har en litt bedagelig baby, seriøst! Det er fryktelig travelt nå, for man kan ikke snu ryggen til uten at hun er på vei for å klatre på tv-en eller dra i halen til en av kattene. Farer overalt, haha!

På 20.7.2018 den 10.07, Snotra skrev:

Artig å lese oppdatering! Så stas at det går sånn framover med henne motorisk, selv om det kanskje er en tålmodighetsprøve innimellom når viljen hennes blir sterkere. :fnise:

Men aaargh! En egoistisk kommentar fra meg til både deg og @Ruccula: Jeg trodde det skulle bli lettere med søvnen etter hvert som de vokste til? Her er det bare å stålsette seg på at søvnutfordringene kan både fortsette og bli enda verre skjønner jeg. :sjokkbla:

Ja altså, søvn blir jo bedre. Men har man en som sliter litt der så er det nok lurt å være forberedt på at det varer det første året iallfall. Og heller gjøre mest mulig tiltak for å holde seg selv uthvilt nok til å takle det, istedenfor å håpe fra dag til dag at det skal gå over. Det kan være litt slitsomt, når det ikke blir bedre og til og med kanskje verre i perioder. 

Du som ammer må jo bare kjøre på med fri bar og samsoving, det fungerte så utrolig bra med nr 2 her og de første mnd med nåværende mini. Hvis du sover greit da og selv synes det er OK selvsagt, er jo ikke alle det funker for. Men ville ikke tenkt på at det etablerer dårlige vaner og sånt iallfall, søvn her og nå er alfa og omega.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns også nettopp at minstejenta di var nyfødt! Men nå merker jeg jo hvor fort det går selv. De første ni månedene med baby går mye raskere enn et svangerskap, syns jeg 😳

Masse oppvåkninger om natta og ei bestemt jente som vil utforske og kan krabbe kan ikke være bare enkelt. Du får sikkert en god del trening bare der. Men så koselig å høre om. Du er jo proff og vet at det går over. Jeg kommer sikkert til å bli ganske svett når jeg etter hvert må løpe etter rundt i huset for å forhindre små og store ulykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2018 den 15.02, QBee skrev:

 

Ja altså, søvn blir jo bedre. Men har man en som sliter litt der så er det nok lurt å være forberedt på at det varer det første året iallfall. Og heller gjøre mest mulig tiltak for å holde seg selv uthvilt nok til å takle det, istedenfor å håpe fra dag til dag at det skal gå over. Det kan være litt slitsomt, når det ikke blir bedre og til og med kanskje verre i perioder. 

Du som ammer må jo bare kjøre på med fri bar og samsoving, det fungerte så utrolig bra med nr 2 her og de første mnd med nåværende mini. Hvis du sover greit da og selv synes det er OK selvsagt, er jo ikke alle det funker for. Men ville ikke tenkt på at det etablerer dårlige vaner og sånt iallfall, søvn her og nå er alfa og omega.

 

Ja, jeg forbereder meg mentalt på at det vil være både oppturer og nedturer når det gjelder søvn framover. Veldig greit å være forberedt! :) Når det gjelder samsoving så er ikke det aktuelt. Lille E liker det ikke, vi har prøvd. Hun har ikke sovet sammen med oss en dag siden hun ble født. Det er bare såvidt hun kan sovne på brystet mitt etter amming, og hun vil ihvertfall ikke dele seng med oss. Så derfor får hun ligge i sprinkelsenga si. Jeg og pappaen syns dette er helt ok egentlig, fordi da sover vi bedre selv også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.7.2018 den 16.26, Illy skrev:

Jeg syns også nettopp at minstejenta di var nyfødt! Men nå merker jeg jo hvor fort det går selv. De første ni månedene med baby går mye raskere enn et svangerskap, syns jeg 😳

Masse oppvåkninger om natta og ei bestemt jente som vil utforske og kan krabbe kan ikke være bare enkelt. Du får sikkert en god del trening bare der. Men så koselig å høre om. Du er jo proff og vet at det går over. Jeg kommer sikkert til å bli ganske svett når jeg etter hvert må løpe etter rundt i huset for å forhindre små og store ulykker. 

Ja man blir litt svett! Men så er det jo også en veldig fin alder når de begynner å få til ting. 

På 26.7.2018 den 11.31, Snotra skrev:

Ja, jeg forbereder meg mentalt på at det vil være både oppturer og nedturer når det gjelder søvn framover. Veldig greit å være forberedt! :) Når det gjelder samsoving så er ikke det aktuelt. Lille E liker det ikke, vi har prøvd. Hun har ikke sovet sammen med oss en dag siden hun ble født. Det er bare såvidt hun kan sovne på brystet mitt etter amming, og hun vil ihvertfall ikke dele seng med oss. Så derfor får hun ligge i sprinkelsenga si. Jeg og pappaen syns dette er helt ok egentlig, fordi da sover vi bedre selv også. :) 

Da er jo den saken grei :) samsoving er gull når alternativet er veldig oppstykket søvn, men selvsagt sover alle bedre for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini minner mer og mer om størstesøs når det gjelder søvn.

Husker når hun var nyfødt og jeg bekymret meg over at hun sov så mye- den lille stemmen i bakhodet som sa at jeg egentlig burde nyte det. Skulle lyttet til den 😂 Nå våkner hun opp til 10 ganger pr natt, og står opp kl 5. Alle våkner visstnok flere ganger mens man sover, de heldige har da barn som finner tilbake til søvnen selv. De mindre heldige (meg) sine små, de vil heller reise seg opp i senga og skravle/grine.

Det rare er at om jeg er aldri så utslitt, så kvikner jeg til på kvelden. Når jeg var i jobb, og sov nok- så krasja jeg stadig vekk på sofaen mellom 9 og 10. Kanskje behovet for egentid er så stort i babyfasen at det overstyrer hele hvilebehovet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...